Hop til indhold

Hvad koster en parring generelt?


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Jeg er blot nysgerrig og i meeeeeget god tid :-D

 

Jeg har selv en golden tæve og det er ikke umuligt jeg vil avle på hende, men inden jeg seriøst overvejer det, er der en hel del ting, jeg i god tid vil have styr på :blink:

 

Hun er for det første ikke med stamtavle og jeg skal derfor sikre mig så godt det er muligt, at der ikke er indavl. Dette havde jeg tænkt at gøre, ved at spørge hanhundeejeren om, hvor de har købt deres hund, kontakte det sted og spørge til hanhundens forældre.

 

Jeg vil se hanhundens papirer for undersøgelse af HD (og evt. øjenlysning)

 

Min egen tæve skal selvfølgelig HD undersøges samt øjenlyses.

 

De skal sættes sammen før løbetid for at se, om kemien er i orden med de 2 også fordi jeg selv gerne vil se hanhundens temperament, før jeg bestemmer hvilken der skal være "far".

 

Min er 14 mdr. i dag og havde første løbetid sidste måned. Jeg forestiller mig, hun skal have haft 3-4 løbetider før evt. parring :hmm:

 

Min dyrlæge har sagt, at hun er en skøn hund med gode proportioner,ser sund og rask ud og har et godt og sundt sind :hjerte: Har selvfølgelig fulgt vacc. og undersøgelsesprogram :-)

 

Hvad er normen for pris til hanhundens ejere :vedikke: Jeg har hørt forskelligt:

Man giver hannens ejer en hvalps pris (vi gav selv 5000 for vores hvalp)

Man giver hannens ejere den førstfødte hanhvalp (hvis det har interesse)

Man betaler 3000 kr.

 

Jeg går ud fra at alle dyrlægeregninger samt vaccinationer står for tæveejers regning?

 

Som I kan se, er jeg tidligt ude men der er også en del overvejelser, der skal gøres, inden man parrer sin tæve, da der gerne skal komme et sundt hvalpekuld. Parring er mhp. selv at beholde den ene :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det er SUPER at du gør dig de overvejelser. Dels er du i rigtig god tid, og dels har du øje for, at selvom ens hund ser sund og rask ud, er der ting der bør undersøges for - selvom man ikke er underlagt nogle regler i en kennelklub. Thumbs up for det!

 

Syntes den svenske kennel klub og tilhørende specialklubber er gode til at være åbne om evt. fokuspunkter i en race, så du kan eventuelt se om der er mere, du har lyst til at undersøge for inden parring. Eksempelvis albuer.

 

Alle udgifter i forbindelse med drægtighed afholdes af tæveejer. Det eneste hanhundeejer har af udgifter er sundhedsundersøgelser. Og det kan måske blive din udfordring at finde en hanhund uden tavle (hvis de har tavle i DKK må de ikke parres udenfor klubben, for senere at gå tilbage igen og lave DKK hvalpe), og som har fået taget røntgen af hofter og er blevet øjenlyst - nu det ikke er et krav.

 

En god bog når man påtænker at få hvalpe, er Esther Kofoeds "Min hund skal have hvalpe". Den kan vist kun findes antikvarisk - og måske på biblioteket? Ved der er en ny bog undervejs, men indtil den lander, vil jeg stadig pege på den nævnte.

 

Hvordan prisen for en parring ser ud er meget forskellig. Både fra race til race og fra opdrætter til opdrætter. I min race er det en hvalps pris (eller førstevælger på en hvalp). Andre tager pris for selve parringen og så for hver levende hvalp i kuldet når de er 3 uger gamle.

 

Så ikke en fast kutyme. Når du finder en hanhund, må du høre hvad de har af tanker.

 

For mig er det i princippet ligegyldigt med kemien mellem de to hunde der skal parres. Der er sikkert nogle, der er uenige med mig - især hvis vi taler epigenitik og så videre. Men det vil være meget vigtigt for mig at få set på hannen med egne øjne og hænder. Temperament er vigtigt og det ville jeg gøre meget ud af at få et ordentligt billede af. Nu har jeg hunde med tavle, og det gør det jo lettere at vide hvad der findes på hvilke linjer, og dermed gøre en del af arbejdet i netværket ved at høre om afkom, søskende og andre familiemedlemmer.

 

Syntes også du skal have øje for egen og hanhundens konstruktion. Goldens er jo også hunde, der godt kan lide at bruge sig selv meget, og derfor er gode vinkler i skuldre og knæ/haser vigtige. De fungerer som støddæmpere når hunden bevæger sig, og hindrer slid andre steder i kroppen. God dyb brystkasse er også vigtig, så der er er plads til hjerte og lunger. Den del kan være lidt sværere, da det kræver noget øvelse at se. Hvilket også er hvorfor nogle render meget på udstillinger for at kende mere til gode og dårlige sider ved deres hunds bygning.

 

God vind og held og lykke med projektet. Glæder mig til at følge med herinde.

 

Og forresten: i forhold til første parring siger man tidligst når hunden er 18 måneder (gerne ældre!) og senest når den er 4 år, da bækkenet her begynder at miste sin elasticitet hvilket kan komplicere en graviditet og fødsel. Vigtigt er det, at din tæve er moden nok til opgaven. De 3 år plejer at være en god alder for første kuld. Så har du også noget tid til at få skrevet ned hvordan hendes løbetider fungerer, så du er i god tid når det er tid til parring, og man ikke pludselig er blevet snydt af en kort løbetid, der kommer for tidligt - selvom det altid sker uanset hvor godt man har gjort benarbejdet...

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det i princippet ligegyldigt med kemien mellem de to hunde der skal parres. Der er sikkert nogle, der er uenige med mig - især hvis vi taler epigenitik og så videre. Men det vil være meget vigtigt for mig at få set på hannen med egne øjne og hænder. Temperament er vigtigt og det ville jeg gøre meget ud af at få et ordentligt billede af. Nu har jeg hunde med tavle, og det gør det jo lettere at vide hvad der findes på hvilke linjer, og dermed gøre en del af arbejdet i netværket ved at høre om afkom, søskende og andre familiemedlemmer.

 

Hvad sørens er epigenitik :confused:

 

Nyyysgerrig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sørens er epigenitik :confused:

 

Nyyysgerrig!

 

Du får den dovne løsning: Epigenetik

 

Kort fortalt handler det om arvelighedsmekanismer der ligger udenfor vores genetiske DNA sekvens. Altså om arvelighedsmekanismer, som indtil videre kun kan forklares med miljømæssige faktorer og tilsvarende information.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Vi fik parret vores hund i juni og prisen for det var en hvalp, eller prisen for hvalpen, de vil ikke have hvalpen selv. Vi gav 5000 kr for vores hund, og regner med at skal have 5000 kr pr hvalp, altså har vi jo givet 5000 kr for parringen. Dyrlæge regningen for den ene hvalp blir trukket fra de 5000 kr de skal have, ellers hænger regningen på resten af hvalpene på os.

 

vores hund skal føde omkring weekenden, det er hendes første kuld, hun er 2 år, men da hun er af racen chihuahua, er alderen fin, dyrlægen sagde, at de små hunde racer er tidligere modne til det end de større hunde :)

 

hilsen Lotte, som glæder sig MEGET til at blive "mormor":banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...