Gæst BellaMia Skrevet August 12, 2010 Rapporter Share Skrevet August 12, 2010 Hej, Jeg overvejer at anskaffe mig en hund nr. 2. Da jeg var lille havde min forældre en schæfer. Jeg husker den ikke så godt, da jeg var ret lille. Senere fik vi 2 mellem-pudler. Min første hund, siden jeg er blevet voksen, er en collie. Hun er nu 8 år. Jeg overvejer at anskaffe en hund mere, ikke mindst fordi jeg mener, at det vil være til glæde for min collie. Det vil live hende op igen og give hende ekstra energi. En udvidelse af familien ville være dejligt. Jeg har overvejet en hvid schæfer, da jeg har hørt, at de skulle være lidt mildere end en alm. schæfer og med knapt så stærkt et behov for at have et "job". Den skal selvfølgelig aktiveres som alle hunde, for at være tilfreds, det er jeg klar over, men har jeg misforstået noget mht. racen? Er der andet jeg bør være klar over?? Er det en hund, der i højere grad end andre hunde skal domineres/sættes i respekt for den ikke "overtager" magten og løber en over ende? Er der stor forskel på tæver og hanner hvad angår temperament? Jeg vil under alle omstændigheder gå til hundetræning med hunden, men vil jeg få en brat opvågning med en hvid schæfer, når man ser på de racer, jeg ellers har kendskab til? Størrelsen er én ting. Men deres mentale sind og temperament?? Håber at I kan hjælpe.. På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PiaB Besvaret August 12, 2010 Rapporter Share Besvaret August 12, 2010 jeg kender kun en enkelt hvid schæfer - en dejlig stor basse dreng på 45 kg af sind er han helt perfekt! mild og dejlig! Han lever i et lille villa kvarter og bruger det meste af dagen (fra 13-21) i haven med sin "farmand" hvor leger med bold og laver fodersøg i græsset, som faktisk noget af det eneste træning... men ikke desto mindre han fantastisk sød Hvis man kan lide en hund af den størrelse- og som ikke helt ved at den er så stor (klodset? ) - så er det en lækker hund! det eneste jeg har som betænkelighed er, at jeg synes man tit hører om de har div. allergi'er... ham her har så slem allergi, at de går og køber vacciner til 1500,-, som han skal have hver 6. uge det vist både loppe og nogle andre mider han er mega allergisk for, efter de fik taget rigtig mange prøver af div. slags... jeg synes ofte jeg har hørt om andre hvide schæfere med allergi også men ellers synes jeg personligt det er en lækker hund - baseret på den ene hanhund jeg kender rigtig godt han er glad for gæster, konstant logrende hund, som gerne vil lege, men stadig forstår at være rolig omkring dem der er mindre end ham (små hunde, katte, børn osv.) dog er hans koordination ift. boliginventar ikke altid så genial selvom de aldrig har gået på træningshold - ja så går han faktisk så pænt at min veninde på 60kg kan holde ham helt uden problemer Synes han virker meget fører bevidst og bare gerne vil please og følges pænt med ejeren... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DixZie Besvaret August 12, 2010 Rapporter Share Besvaret August 12, 2010 Jeg har/kender kun 2 hvide schæfer hanhunde begyndte og bide ud af os børn, ( min fars gamle hund ) men ellers meget kælen, men ville gerne bestemme. Den anden en hunhund verdens sødeste hund, men hun var desværre meget angst over for alt der bevægede sig. Når man kendte hende var hun det bedste og skønneste, og "min hund" selv hendes mor og far kunne ikke gå løs med hende, men jeg kunne hehe :banan: Nu er hun kommet på en gård, og det har hjulpet hende meget, det er ikke så slemt med hendes angst mere. Det skal lige siges at de har aldrig slået eller gjort andet slemt ved hende, og de havde hende fra hvalp af. Hun er i dag snart 2 år gammel. Jeg passede hende rigtig meget og kom hos dem rigtig tit da det er min veninde. Derfor jeg kender hende så godt. Når de rkom gæster lagde hun sig langt væk fra gæsterne eller ved mine ben hvis gæsterne ikke var for tæt på mig, når de rikke var gæster lå hun oppe i sofaen ved mig og hyggede og legede. Har hørt ( ved ikke om det er sandt ) at hunhunde af den race mange gange får noget angst. Som sagt ved overhovedet ikke om det er rigtigt eller om det var et tilfælde med hende her. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 12, 2010 Rapporter Share Besvaret August 12, 2010 (rettet) Er det en hund, der i højere grad end andre hunde skal domineres/sættes i respekt for den ikke "overtager" magten og løber en over ende? er der ingen hunde der behøver domineres for . Den skal bare have grænser som alle andre hunde skal. Der behøver hverken rulles rundt eller nedbrydes psykisk eller noget Mener også den "hvide schæfer" ikke er en anderkendt schæfer, det hedder vist nok noget helt andet men ja sådan hund ville sikkert passe fint, men ikke meget at gå efter jo, men hvis jeres collie trivis vil en schæfer også. Redigeret August 12, 2010 af guanomo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaMia Besvaret August 12, 2010 Rapporter Share Besvaret August 12, 2010 Dixie og PiaB: Det lyder som nogle dejlige hunde i det store hele. Der kan selvfølgelig være undtagelser, som der kan være med alle racer. Både hvad angår psyke og sygdom. er der ingen hunde der behøver domineres for . Den skal bare have grænser som alle andre hunde skal. Der behøver hverken rulles rundt eller nedbrydes psykisk eller noget Mener også den "hvide schæfer" ikke er en anderkendt schæfer, det hedder vist nok noget helt andet Øh nej.. Hvis en ejer synes, at den slags er nødvendigt, så behøver han vejledning i hundeopdragelse. Min collie er følsom hvad angår irettesættelse, og hun er kvik til at lære, så hun skal kun have noget at vide én gang og med blød stemmeføring. Andre racer kan være mere stædige/iltre, så en dybere tone og mere fast hånd (stædig vedholdenhed) kan være nødvendig? Tusinde tak for jeres input indtil videre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 12, 2010 Rapporter Share Besvaret August 12, 2010 Mener også den "hvide schæfer" ikke er en anderkendt schæfer, det hedder vist nok noget helt andet Racens officielle navn er hvid schweizisk hyrdehund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Der skulle vel ikke være noget i vejen med at få en "hvid" schæfer, eller Schweizisk hyrdehund som de vist hedder. Den er lidt størrer end en almendelig schæfer, men de er selvfølgelige lige så forskellige, som alle andre hunde er, der er jo stor forskel inde for samme race. En normal schæfer skal absolut ikke opdrages med hård hånd, den vil gerne please sin ejer, det er generelt en blød hund at opdrage, om det samme er gældende for de hvide, ved jeg ikke, da jeg kun har haft sort/gule. Men det vigtigste er jo også du gerne vil og er klar til at arbejde med den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaMia Besvaret August 15, 2010 Rapporter Share Besvaret August 15, 2010 Der skulle vel ikke være noget i vejen med at få en "hvid" schæfer, eller Schweizisk hyrdehund som de vist hedder. Den er lidt størrer end en almendelig schæfer, men de er selvfølgelige lige så forskellige, som alle andre hunde er, der er jo stor forskel inde for samme race. En normal schæfer skal absolut ikke opdrages med hård hånd, den vil gerne please sin ejer, det er generelt en blød hund at opdrage, om det samme er gældende for de hvide, ved jeg ikke, da jeg kun har haft sort/gule. Men det vigtigste er jo også du gerne vil og er klar til at arbejde med den. Tak for dit svar. Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor så mange siger, at man med disse hunderacer, som jo faktisk er "lavet" til at være tjenestevillige og lydhøre, at man skal være parat til at "skrue bissen på". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret August 15, 2010 Rapporter Share Besvaret August 15, 2010 har kendt en del efterhånden som har hvide schæfere de avles primært som familiehunde desværre og er ikke så skarpe som alm schæfer er mere bløde mindre modig jeg synes de har tendenser til usikkerhed blandt tæver især ikke så meget blandt hanhunde tæver er generelt lidt nemmere hvad angår flere ting end hanhunde men tag ud og besøg dem som opdrætter dem jeg har set flere gode hunde end det modsatte:-D træningen af den hvide er ikke mere anderledes end de alm de er lærenemme og førerbare og er ikke den type hund som vandrer for langt væk fra ejeren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Indy's mor Besvaret August 15, 2010 Rapporter Share Besvaret August 15, 2010 Hej Vi har en Hvid Schweizisk Hyrdehund og en Alt Deutsche Schæfer. Og jeg kan kun tale positivt om begge hunde. Den hvide er meeeeeeeget rolig og afbalanceret. Han er super glad for alt og alle. Han har sin mening om det at træne:hmm:. Han gider godt herhjemme med de kedelige godbidder, men vi har opgivet at træne sammen med andre, da de er meget mere interessante at lege med end at træne med:lun:. Du skal vide at der findes både Hvide Schweiziske Hyrdehunde og Hvide Schæfere. Det er i bund og grund samme hund, men "bare" i hver sin klub. Umiddelbart er Hyrdehunden mere til hygge og familie, hvor schæferen mere bliver brugt som arbejdshund som den "alm." schæfer. Meeen det er ikke alle der er sådan. Hvis du gerne vil vide mere så er denne hjemmeside rigtig god : made to measure berger blanc suisse hvide schweiziske hyrdehunde hvide schæfer De gør rigtig meget for udbredelse af Hyrdehunden. Du skal også vide at der findes både korthårede og langhårede modeller. Såååå jeg kan ikke se noget problem i det at have 2 hunde. Og det endda hanhunde.:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts