Hop til indhold

Kender i det??


Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Gæst hundefreak

Hej alle sammen, her kommer lige en lille historie fra nogle af mine dage, hvor det bare ikke er sjovt at være hundeejer.

 

Kender i det, når hunden har nogle dage, hvor den intet hører. :/

Jeg har !!

Han skulle ellers være i sin rolige periode nu, jaja som om. & hvis han er, glder jeg mig ikke til hans "teenage periode":shock:.

 

~ For det første, var vi til hundetræning her i går. & han plejer at kunne koncentere sig og kan sit sit, dæk og så videre. Meeeeeeeeen næææ nej, det gad han ikke han ville hellere kigge på de andre hunde og gø og vil lege, hold kæft jeg følte mig tilgrin og som en dårlig hundeejer som ikke kunne opdrage en hvalp på 5 mdr. :damn: & han gad ikke have godbidderne jeg prøve at bestikke ham med, ja, selvfølgelig skal han have kylling og alt muligt lækkert & vi trænede indkald, (hundetræning) og en af hundetræneren skiftede til at holde hundene i halsbåndet, og min gik TOTAL amok, fordi han har aldrig kunnet lide at fremmed-mennesker holder ham, kun den han føler sig tryg ved, selvom han elsker mennesker, & kan kun sige en ting, PINLIGT!!!! - han gøede og prøvede at snappe efter hendes hænder, selvom han aldrig har gjort sådan!! ÅÅÅÅH

 

 

~ For det andet, plejer han at gå løs udenfor om morgenen, hvor der ikke er mennesker. Ja, sådan er det ikke mere. Engagng bare jeg kaldte eller fløjtede kom han løbende og det kunne ikke gå hurtigt nok, selvom han var i gang med at snuse eller andet. Men nu, skal jeg spille klovn for han kommer, iiiiiiih, hvor bare nogen gange har lyst til at sætte mig ned på jorden og banke mit hoved ned og råbe og skrige, men så vil hunden HELT klart ikke komme over til mig.

fx i går, var vi i en lille skov, og jeg synes at han gik lidt FOR hurtigt fremad, jeg kaldte og han vendte sig ikke engang om så kaldte jeg igen næææ nej, så løber jeg tilbage siger en masse mærkelige lyder og mærkelig bevægelse, ja, hvad så der så, jeg falder taber alt, mobil, godbidder, klikkert, høretelefoner og nøgler, som var i min lomme og han kommer så for at se showet, ja og HVAD gøre han så? - tager de bedste godbidder. -.-' Nogen gange har jeg bare lyst til at lave en annonce og skrive Hvalp sælges meget hurtigt og billigt, skal væk herfra, kan intet ( KUN TÆNKER, VIL ALDRIG GØRE DET!!!)

:evil::evil::evil::evil::evil:.

 

& når man ser de andres hunde, hvor dygtige & lydige de er, ville man ønske at ens egen hund var sådan.

 

~ men alligevel når man tænker over det, vil jeg ALDRIG bytte ham, for den klogeste hund og mest opdragen hund, fordi jeg elsker ham så højt :]

 

Andre der har haft dårlig dage, der har lyst til at fortælle, så jeg ikke føler jeg er den eneste der føler sig sådan.

Redigeret af hundefreak
Link til indlæg
Del på andre sites

Åååh ja, dårlige dage, dem kender jeg alt til! Du er langt fra den eneste, der oplever dem :ae:

 

Ang. rolige vs ikke rolige periode, så er der intet skema for det, men kun ca. tidspunkter. Så han kan sagtens være inde i en af perioderne nu :blink:

 

Det er ikke længe siden, at jeg følte mig helt håbløs med Møffe. Startede op på hold med min absolutte favorit-hundetræner, efter at han havde gået et andet sted og havde været ultra dygtig.

 

Det nye hold kostede så tilgengæld også over det dobbelte. Men det var Møffe jo selvfølgelig komplet ligeglad med ;-) I dag kan jeg heldigvis se tilbage og smile ad det, men hvor følte jeg mig håbløs, pinlig, dum og som én, der måtte have misforstået ALT om hundetræning!

 

Jeg havde en hund, der kiggede alle andre steder hen end på mig. Selv de simple kontaktøvelser var en pine! Møffe kiggede bare på hundene, selvom de var 20meter væk og pev konstant. En sjælden gang kunne jeg få et øjenkast. Og det var så det vi brugte de første to træningstimer på derude, kontaktøvelser og KUN kontaktøvelser :vedikke: Og det var lige før, at det var en straf for Møffe, trods han fik en godbid for det... Alt andet var nærmest umuligt.

Tredje gang er lykkens gang, der begyndte det at gå fremad og de efterfølgende gange var han heldigvis bare RIGTIG god! :banan: Undtagen den sidste gang, men der havde han også lige været på besøg hos Lonny og Luna i tre timer inden :blink:

 

Derudover har vi kæmpet med indkaldet den sidste tid. Møffe har været nærmest døv, og jeg har kun turdet have ham løs, når der var andre hunde omkring ham. Så blev han da lidt i nærheden og man havde en bedre chance for at spotte hunde og mennesker på afstand - og måske have held til at kalde ham ind... Han løb gerne langt væk og kunne kigge op og man kaldte, hvorefter han stak snuden i jorden igen.

Fik så et godt råd til den sidste træningstime. Kaste tre godbidder på jorden foran hunden og sig "værsgo'" - og SPURT så hurtigt du kan væk fra hunden! Alle tiders til at få lidt fart på hunden i indkaldet! Og også til selve indkaldet.

Men det er ikke den mest geniale øvelse til en tung berner - og slet ikke en træt berner. Så til træning præsterede han at være totalt lige glad med mig og snuse til duftene omkring ham i stedet. Turde ikke løbe så langt som jeg måske skulle for at få ham til at komme... Vi forsøgte to gange, så opgav jeg.

Prøvede så denne metode en mennesketom morgen i parken til at træne indkald (plus et par andre). Men primært tre godbidder og løb metoden. Og det må heldigvis siges at have hjulpet! Som i VIRKELIG hjulpet! Han er (næsten) blevet en drøm at gå tur med nu :-D Den gav ligesom et kick i den rigtige retning, som jeg så kan bygge videre på nu :klap:

Man skal først kalde, når hunden ER begyndt at spurte mod dig og du skal fortsætte med at løbe, indtil den er nået op til dig, hvor den så får klik/dygtig og godbid.

Ikke en særlig bernervenlig øvelse, da de ikke kan spurte særlig lang tid :mrgreen: Men hold da ferie, den må siges, at have givet pote! :banan:

 

Så fik du lidt af vores "historie", der heldigvis er endt nogenlunde lykkelig - for nu :genert: Fik godt nok mange deja vu'er, da jeg læste dit indlæg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

aah - det var dejligt, at høre noget mage til.

Håber også min historie ender lykkeligt, ligesom din.

& jeg håber at jeg kommer til at grine af det, hvilken jeg i den grad tror jeg gøre, at tænke tilbage på hvor sur og hvor dum jeg har følt mig. ;)

 

Vil helt klart bruge din metode imorgen, (;

Link til indlæg
Del på andre sites

aah - det var dejligt, at høre noget mage til.

Håber også min historie ender lykkeligt, ligesom din.

& jeg håber at jeg kommer til at grine af det, hvilken jeg i den grad tror jeg gøre, at tænke tilbage på hvor sur og hvor dum jeg har følt mig. ;)

 

Vil helt klart bruge din metode imorgen, (;

 

Håber den giver poter for dig også :-D Nu var Møffe jo noget ældre, men mon ikke, når din vuf finder ud af, at du faktisk ikke stopper? :blink: Du skal have kold is i maven og bare blive VED med at løbe.

 

Jeg varierede belønningen mellem både leg, overlækre godbidder (pølse og lign.) og leg med mig selv. Derudover sørgede jeg for også at pjatte indimellem og dermed gør mig selv sjov :-D Al spontan kontakt og indkald belønnes også, selvom jeg ikke beder om det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Yeeeps.... I går var det Bamse der var total hyper hund der absolut ikke ville andet end at æde min fingre, når han skulle have godbidder - Altså også uden jeg havde godbidder i hånden.

 

Intet, absolut intet, trængte igennem til ham og den ellers så fine "stå" øvelse var tilbage, til "æd mors hånd og se derefter ud som om hun har slået dig, fordi der ikke var godbidder i den, og forbliv i sit" :mrgreen:

 

Igen kontakt, ingen ting ville lykkes overhovedet - Apporten blev kylet ud til siden og det eneste han rent faktisk gad, var at ligge i vejen når jeg skulle se fjernsyn :klap:

 

I dag var det så Kaia, der absolut ikke kunne koncentrere sig om andet, end at der ikke var nogen andre end os to på træningsbanen - Derfor var ALLE lyde og ALLE biler langt mere spændende end normalt og mors krumspring var fuldstændig ligegyldige.

Ingen kontakt what so ever.... :stupid:

 

Så det blev til nogle få kontakt øvelser og en smule lineføring og så stoppede vi ellers mens legen var god!

 

Tilgengæld lavede Bamse de mest fantastiske fremadsendelser, spring og stå øvelsen sad der næsten i dag.

Kaia havde derimod en super dag i går, hvor hendes stå øvelse næsten sidder der på kommando nu og ikke bare pr. håndtegn og jeg kunne endda få hende til at gø, som vi jo gerne snart skal have bygget på runderingen :5up:

 

Og så hyggede de sig begge med vild leg på de grønne områder bag træningspladsen i dag og så kan man sgu' ikke andet end at holde af dem, når de tosser rundt på den måde :lun:

 

Så er det ligesom OK, at jeg har to ballademagere, der godt kan når DE vil, men ikke nødvendigvis når jeg har bestemt, at NU skal der trænes :mrgreen:

Bamse er 5 år, så selvom han er stabil i træningen 85% af tiden, så styre han altså selv showet de sidste 15% - Og det er dem der gør, at jeg virkelig synes det er fedt, når tingene bare lykkes og samarbejdet bare ER der :klap:

 

Men tag den med ro - Du har en 5 mdr. gammel hvalp, der bare er en HVALP!

Kaia kunne kun de ting hun lige havde lyst til i den alder, og hendes opmærksomhed rakte til ca. 15 sekunders træning ad gangen - Og det var vel og mærket, når der ikke var noget til at distrahere hende :lol:

Nu er vi nået til ca. 30 sekunder ad gangen på dårlige dage og 5 minutter på gode dage (mm. det lige er rundering og fremadsendelse, det er skide sjovt) - Hun er 9 måneder nu, så slå koldt vand i blodet, det kommer med tiden og tålmodigheden er vigtig - I har mange år til at nå det hele ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

Jaa, jeg ved det bliver hårdere,:damn::megaked:.

 

Nogle dage er de bare små englebasser, som udfører, hver eneste kommando. & andre dage er de ligesom sendt fra helved for at gøre vores liv til noget ....!

 

Men hunde er vel heller ikke robotter. - men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Jaa, jeg ved det bliver hårdere,:damn::megaked:.

 

Nogle dage er de bare små englebasser, som udfører, hver eneste kommando. & andre dage er de ligesom sendt fra helved for at gøre vores liv til noget ....!

 

Men hunde er vel heller ikke robotter. - men alligevel.

 

 

 

 

:stupid::hmm:.

En hund på 5 mdr. kunne ikke finde på at løbe væk vel? fordi han er trods alt en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

SKAL jeg løbe, må jeg ikke også godt gå meget hurtigt? & jeg må ikke kigge tilbage?

 

Du skal løbe, for hunden skal have indtryk af, at du forsvinder. Hvis du bare går hurtigt, så skal hunden nok finde rigeligt tid til at finde forskellige spændende dufte osv. :blink:

 

Men regn ikke med, at det virker som magi (hvilket det måske kunne lyde som i mit indlæg). Som jeg skrev, så gav det Møffe et godt spark i den rigtige retning og nu skal jeg så holde det ved lige og forbedre det så vidt muligt :-D

Og hold humøret højt! Det er sværere gjort end sagt, jeg har selv en dum tendens til at opgive for hurtigt, miste modet og blive sådan "åååh, den møghund kan bare ikke". Men de gange, hvor jeg rent faktisk er stædig, sådan RIGTIG stædig! Med humøret, så skal hunden også nok være der.

Dvs. med mindre der er for varmt eller for fugtigt - så lægger han sig bare lige pludselig ned :mrgreen: Er jeg ikke stædig nok, er jeg heldigvis hurtig til bare at tage ham i line, inden jeg bliver alt for træt af det hele og gør noget dumt :genert:

Med "højt humør" mener jeg, at du er glad og motiverer din hund, som du ved bedst :-D Dvs. glade krumspring, kaste en godbid til den, når den viser interesse, legedaske osv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
:stupid::hmm:.

En hund på 5 mdr. kunne ikke finde på at løbe væk vel? fordi han er trods alt en hvalp.

 

Det kommer meget an på hvor selvstændig din hund er.

 

Kaia ville ikke have haft problemer med at vandre rundt på egen pote i den alder, hvis hun fik muligheden.

Gav hende den faktisk en enkelt sen nat, fordi jeg tænkte at det sgu' ikke kunne passe, at hun var så ligeglad med hvor jeg befandt mig.

 

Og fandeme om trunten ikke bare tuller afsted, uden tanke på hvor jeg befinder mig og uden nogen intentioner om at skulle med mig hjem :lol:

 

Der skulle mange sjove hop, lyde og sære bevægelser til, før hun fandt mig interessant nok, til at gide komme hen til mig :genert:

 

Siden da har brugt liiidt mere energi på at træne indkald - Dog på den klassiske måde, med lang line og maaaaaasser af ros og guffere/nyssere når pigebarnet så reagerede og kom.

 

Andre hunde i den alder, bliver panisk angste, hvis deres ejer er bare 25 meter væk og skal bare hen til ejeren hurtigst muligt, når de er 5 mdr. gammel - Så det kommer helt an på hunden hvornår det der med at vandre afsted på egen pote bliver aktuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

hmmmmm. Jeg har en japansk spids...

& der står i beskrivelsen, at de er selvstændige, så de kan godt være alene hjemme i nogle timer & de fjerner sig sjældent væk fra ejerne, når de er på et fremmedsted... ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...