Gæst Bountystar Skrevet August 24, 2010 Rapporter Share Skrevet August 24, 2010 Vi har lille Bounty - en cavalierhvalp på snart 14 uger - og vi er uendeligt glade for ham. Problemet er, at vi har svært ved at gå tur med ham. Han er tryg nok, indtil vi er kommet 5 meter væk fra huset, og herefter begynder han så at pive og springe op hele tiden. Når man går med ham alene, hopper han konstant op ad en bagfra og river og piver. Hvis vi begge to går med ham, piver han mindre da han så typisk holdes i snor af den ene af os og følger efter den anden. Af og til bliver han så lidt tryg igen og det lykkes os at gå nogle meter, hvor han endda snuser til buske, lygtepæle osv. Vi går både steder, hvor vi ved, at der har været en del hunde og sætte duftspor, og steder, hvor der måske ikke kommer så mange. Vi har tænkt på, at det måske kunne skyldes, at alle duftene overvælder ham, men på den anden side går han jo også fint nogle gange. Så snart vi er på vej hjem, trækker han afsted i snoren og kan slet ikke komme hurtigt nok afsted. Det skal siges, at han hele tiden logrer med halen, så det lader ikke til, at han er direkte angst for noget - men lidt utryg virker han. Vi prøver at rose ham med "dyygtig" og med godbidder, når han går pænt og ikke piver, og i starten ville han gerne have godbidderne, men nu virker han bare alt for stresset til at tage dem, så det virker ikke mere. Kommer vi over i hundeparken, hvor han kan gå frit uden snor, har han det rigtigt fint, og har kun pevet en enkelt gang. Samtidig er han måske en smule nervøst anlagt og skal lige se de fleste hunde, store som små an, inden han er tryg - kun med andre cavalierer er han helt vild for at lege og snuse. Nogen, der har oplevet det samme og har gode råd? Det er enormt frustrerende fordi vi gerne vil give ham nogle gode oplevelser, også uden for haven (haven eeelsker han simpelthen, her er han selvfølgelig helt tryg) - og ikke kun i hundeparken, hvor vi ved, at man heller ikke skal komme for ofte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret August 24, 2010 Rapporter Share Besvaret August 24, 2010 Vi har lille Bounty - en cavalierhvalp på snart 14 uger - og vi er uendeligt glade for ham. Problemet er, at vi har svært ved at gå tur med ham. Han er tryg nok, indtil vi er kommet 5 meter væk fra huset, og herefter begynder han så at pive og springe op hele tiden. Når man går med ham alene, hopper han konstant op ad en bagfra og river og piver. Hvis vi begge to går med ham, piver han mindre da han så typisk holdes i snor af den ene af os og følger efter den anden. Af og til bliver han så lidt tryg igen og det lykkes os at gå nogle meter, hvor han endda snuser til buske, lygtepæle osv. Vi går både steder, hvor vi ved, at der har været en del hunde og sætte duftspor, og steder, hvor der måske ikke kommer så mange. Vi har tænkt på, at det måske kunne skyldes, at alle duftene overvælder ham, men på den anden side går han jo også fint nogle gange. Så snart vi er på vej hjem, trækker han afsted i snoren og kan slet ikke komme hurtigt nok afsted. Det skal siges, at han hele tiden logrer med halen, så det lader ikke til, at han er direkte angst for noget - men lidt utryg virker han. Vi prøver at rose ham med "dyygtig" og med godbidder, når han går pænt og ikke piver, og i starten ville han gerne have godbidderne, men nu virker han bare alt for stresset til at tage dem, så det virker ikke mere. Kommer vi over i hundeparken, hvor han kan gå frit uden snor, har han det rigtigt fint, og har kun pevet en enkelt gang. Samtidig er han måske en smule nervøst anlagt og skal lige se de fleste hunde, store som små an, inden han er tryg - kun med andre cavalierer er han helt vild for at lege og snuse. Nogen, der har oplevet det samme og har gode råd? Det er enormt frustrerende fordi vi gerne vil give ham nogle gode oplevelser, også uden for haven (haven eeelsker han simpelthen, her er han selvfølgelig helt tryg) - og ikke kun i hundeparken, hvor vi ved, at man heller ikke skal komme for ofte. Bare fordi hvalpen logrer med halen, betyder det ikke nødvendigvis at hvalpen er tryg og glad. Jeg synes I går alt for hurtigt frem! Når hvalpen hopper op af jer er det fordi den er utryg og vender sig mod jer for tryghed. Det drejer sig ikke om at hvalpen skal gå langt - den skal bare ud og opleve ting i sin eget tempo. Jeg miljøtrænede (for det er det man gør med en lille hundebaby, mere end det er at gå i snor) Nura ved at sætte mig ned på hug, så hun kunne gemme sig lidt mellem mine ben, når hun følte sig utryg (voila - jeg blev samtidig naturligt leder og beskytter) og så gik jeg lige så stille og roligt frem når hun selv tog initiativ. Vi kom ikke ret langt, men lavede øvelsen MASSER af gange i forskellige miljøer. Mht til andre hunde så ville jeg finde hvalpe på egen størrelse og alder at lege med (fx. i en hvalpelegestue). Af store hunde ville jeg kun lade hende hilse på rolige, tålmodige hunde - altså ingen vilde unghunde - og så igen sætte mig ned på hug så hvalpen kunne komme til mig hvis det blev for meget det hele... God fornøjelse med miljøtræningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bountystar Besvaret August 24, 2010 Rapporter Share Besvaret August 24, 2010 Det kan godt være, du har ret, Maustique - det, der bare virker underligt for os, er, at Bounty hygger sig enormt meget og virker tryg, når vi har ham ude i hundeparken, hvor han kan snuse en masse. Men det er måske, fordi han så kan gå rundt i sit eget tempo? Selv om han ellers løber pænt rundt - og her holder vi ham i starten i snor, til vi er kommet et stykke ind i parken, og der er ingen problemer. Kan godt være, vi skal droppe gåturene i området - det har nu ellers aldrig været lange ture, bare ned ad stien og tilbage igen, men vi måtte jo prøve det for at finde ud af, om han kunne holde til det eller ej. Og han er jo ganske følsom. Det er bare sjovt, som der er forskel i hans tryghedsniveau, alt efter hvor vi er. Vi prøver også at sørge for, at han kun møder rolige hunde og hvalpe, og han ved altid, hvor han skal søge tryghed, hvis han føler, at det hele bliver for vildt. Så det er altså bare gåturene, han ikke er klar til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret August 24, 2010 Rapporter Share Besvaret August 24, 2010 når i kommer ud af døren/haven så lad ham sidde lidt ok kigge på den store verden. Hvalpe har ikke så meget brug for gårture, de har mere brug for at få lov til at opdage i deres eget tempo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts