Hop til indhold

Succes - ingen træk mere, men....


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Mille har været meget slem til at trække i 1,5 m snor og jeg har læst alle jeres gode forslag. Jeg har problemer med hænder og håndled og måtte gå over til at bruge flex-line men den kan man også træne med :-)

 

Jeg har fundet nogle godbidder hun kan lide og hver gang hun var ved min side roste jeg og gav godbid, men såsnart hun havde spist den var hun 4 m foran mig igen, gik så langsomt, nåede mig og fik godbid og frem igen, så det hjalp jo ikke helt så godt :stupid:

 

Så ventede jeg til hun gav øjenkontakt og gik med godbid hele tiden, så hun kunne lugte den :slem: Når hun så på mig, fik hun en. Lige pludselig fattede hun det og nu er vi kommet så langt, at hun igen går i 1,5 m snor og trækker ikke mere :banan:

Hun vil stadig gerne gå foran mig, men har så lige læst, at det gør en golden retriever på jagt for at støve vildtet frem af busken :vedikke:, men jeg synes nu vi er kommet utroligt langt og jeg har en hund, der nu går ved siden af og kigger op på mig forventningsfuld :5up:

 

Hvornår begynder man så at trappe ud af godbidderne og hvordan? Skal hun kun have godbid ved hveranden øjenkontakt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil stadig gerne gå foran mig, men har så lige læst, at det gør en golden retriever på jagt for at støve vildtet frem af busken :vedikke:, men jeg synes nu vi er kommet utroligt langt og jeg har en hund, der nu går ved siden af og kigger op på mig forventningsfuld :5up:

 

Herligt at det går frem af. Jeg ville også langsomt trappe godbidderne, men ikke så det fast er hver anden. Det regner hun hurtigt ud. Prøv i stedet at give ved f.eks. 1., 3., 4, 5. og 8. gang eller noget i den retning. Hun må ikke kunne regne ud, hvornår guffen kommer.

 

Det med at støve vildtet frem har jeg nu aldrig hørt om retrievere. Deres fornemeste opgave på jagt er jo at slå røven i sædet og vente på, at vildtet er skudt og så hente det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mille har været meget slem til at trække i 1,5 m snor og jeg har læst alle jeres gode forslag. Jeg har problemer med hænder og håndled og måtte gå over til at bruge flex-line men den kan man også træne med :-)

 

Jeg har fundet nogle godbidder hun kan lide og hver gang hun var ved min side roste jeg og gav godbid, men såsnart hun havde spist den var hun 4 m foran mig igen, gik så langsomt, nåede mig og fik godbid og frem igen, så det hjalp jo ikke helt så godt :stupid:

 

Så ventede jeg til hun gav øjenkontakt og gik med godbid hele tiden, så hun kunne lugte den :slem: Når hun så på mig, fik hun en. Lige pludselig fattede hun det og nu er vi kommet så langt, at hun igen går i 1,5 m snor og trækker ikke mere :banan:

 

Hun vil stadig gerne gå foran mig, men har så lige læst, at det gør en golden retriever på jagt for at støve vildtet frem af busken :vedikke:, men jeg synes nu vi er kommet utroligt langt og jeg har en hund, der nu går ved siden af og kigger op på mig forventningsfuld :5up:

 

Hvornår begynder man så at trappe ud af godbidderne og hvordan? Skal hun kun have godbid ved hveranden øjenkontakt??

 

Tillykke med resultatet :lol:

 

Du trapper ud af godbidderne NU. Hvis du bliver ved at give godbidder efter samme mønster over for lang tid bliver det svært at få længere interval imellem dem.

 

En tommelfingerregel: Når hunden 8 af 10 gange udfører handlingen uden tøven øger man sværhedsgraden, som her at at trappe ud af godbidderne.

 

Dette gør du ved at give godbidderne i et uforudsigligt mønster, som Dorte er inde på.

 

Der findes mange forklaringer på hvorfor hunde gør som de gør. Den forklaring du har hørt er helt hen i vejret.

Dels er retrieveren ikke en aktivt jagende hund, den er apportør, dels ville denne forklaring betyde at f.eks. beagle, ruhår, setter mv ikke kunne gå på plads og jeg har da set disse hunde udføre lydighedsdressur i mange år, så den holder ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...