Hop til indhold

Piven, hylen, gøen om morgenen.


Gæst ThomasAndersen
 Share

Recommended Posts

Gæst ThomasAndersen

Min kæreste og jeg er ved at blive gamle før tid, når vores hvalp på 10 mdr vækker os kl 6:30 lørdag morgen. Han er vant til at stå op til den tid i hverdagene, men nu er han begyndt at forvente, at han også kommer op på samme tid i weekenden. Han hyler, piver og gøer for at få vores opmærksomhed, hiver i dyner og hovedpuder og slikker os på tæerne.

 

Vi har prøvet at ignorere ham, skælde ham ud, bede ham lægge sig, og lige meget hjælper det. Det er ikke fordi han skal tisse. Før kunne han sove til 8:30, uden problemer.

 

Vi har en mistanke om at der er hun-hunde i løbetid i området.

 

Er der noget vi kan gøre for at han bliver mere rolig om morgenen og selv kan lege, sove eller hvad han nu skulle få lyst til, uden det absolut behøver at inkludere os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til :-D

 

Tæver i løbetid vil typisk fremprovokere ande adfærd end den sociale du refererer til. da vil hanhunden som regel være udenfor "social rækkevidde" og gå rundt og pibe.

 

Har I prøvet at give ham noget at tygge i? Noget som evt. kunne lægges frem om aftenen når han sover, så han får øje på det om morgenen. Dette vil kunne hjælpe i nogle tilfælde.

 

 

Eller at I har det parat og giver det i en pause i hans "stå nu op" adfærd.

 

Et simpelt "nej", indlært positivt, vil også kunne give ham forståelse for at det ike er nu der skal ske noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man prøver at bryde en vane, skal der være vedholdenhed i taktikken, ellers bliver dyret forvirret. Så ved ikke hvor lang tid I har holdt på med de forskellige metoder?

 

Et godt tip fremadrettet - og til nye hvalpeejere, der måske læser med - er at undgå forudsigeligheden i dagene. Det har jeg i hvert fald selv haft stor succes med. Hvilket især er blevet tydeligt når vi har passet andres hunde.

 

Mine to har fra de var små været vant til, at der ikke har været den store forudsigelighed. Det er ikke fast hvornår man kommer hjem, det er ikke fast hvornår der gives mad og det er ikke fast i hvilken rækkefølge tingene sker om morgenen. Altsammen selvfølgelig dog stadig indenfor en vis tidsramme.

 

Når vi har passet andre hunde, har det især om morgenen været tydeligt, at feriebarnet er vant til at bo i hus, og at det første der sker om morgenen når et menneske har slået øjnene op, er at man bliver lukket ud. I de perioder vi har passet stor tung hanhund, har vi med vold og magt ligget og holdt lysten til eget morgentisseri tilbage, for så snart han opdagede vi var vågne, begyndte han at trampe rundt i sengen i et forsøg på at få os ud af fjerene.

 

Situationen var sådan set den samme med den voksne tæve vi overtog i foråret. For også hun var vant til, at så snart der var liv i de tobenede, var der underholdning til de firbenede. Kan ærligt talt ikke helt huske hvordan vi tacklede sagen, for nu kører hun i samme gear som de andre og tidligere tiders udfordringer er lykkeligt glemt.

 

Tror dog at vi har gjort det, at vi har kørt den sædvanlige ikke-super-strukturerede-morgenrutine af på hende. Så godt nok er vi stået op, men hun er ikke kommet direkte ud. Heller ikke fået den store kontakt. Nogle morgener har det været en tur i bad inden gåtur. Andre dage morgenmad inden gåtur og bad efterfølgende. Altsammen sådan at hun ikke har haft en forventning om vågne-bad-morgenmad-gåtur. For de fleste hunde vil det nemlig betyde, at de allerede begynder at geare op til gåturen når aktiviteterne køres af, da de allesammen fungerer som forsignaler til det hunden glæder sig til.

 

Så jeg ville nok gribe det an med ignorering. Hvis han søger kontakt, så giv ham det når han ligger roligt. Tag ham eventuelt op i sengen hvis I gider. Det er herhjemme et meget hyggeligt morgenritual. Bliver han ved med at mosle rundt, så ville jeg sende ham udenfor døren. Ikke vildt og voldsomt, men roligt og uden ord følge ham udenfor døren og lukke den et par sekunder, for derefter at lukke ham ind igen. Han vil ret hurtigt fange, at hvis han er for livlig, får han ikke lov at deltage i fællesskabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasAndersen

Ja, han har sine tyggeben, som han ivrigt kaster op i luften og hen af gulvet, hvorefter han så kigger op mod sengen for at se om vi skulle være vågnet af larmen.

Derefter fortsætter han så med at fnyse, ryste sig, klø sig, gø, pive osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han har sine tyggeben, som han ivrigt kaster op i luften og hen af gulvet, hvorefter han så kigger op mod sengen for at se om vi skulle være vågnet af larmen.

Derefter fortsætter han så med at fnyse, ryste sig, klø sig, gø, pive osv..

 

 

Hehe han gør da et meget godt forsøg! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Mine to har fra de var små været vant til, at der ikke har været den store forudsigelighed. Det er ikke fast hvornår man kommer hjem, det er ikke fast hvornår der gives mad og det er ikke fast i hvilken rækkefølge tingene sker om morgenen. Altsammen selvfølgelig dog stadig indenfor en vis tidsramme.

 

 

Jeg har bare altid haft indtrykket af at hunde har det bedst med faste rutiner ?

 

Til det markerede: Når du siger indenfor et vis tidramme, snakker vi så inden for samme time ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...