Hop til indhold

Dårlig mave. Afførings prøver viser? Pris?


Gæst kratos' mor
 Share

Recommended Posts

Gæst kratos' mor

Min hund har meget dårlig mave hvilket altid har været et problem for ham. I samråd med dyrlægen skal jeg til at forsøge mig med det sidste foder produkt for at se om det vil afhjælpe. Alt er jo selvfølgelig løst såfremt at dette vil virke. Men jeg spekulerer nu meget på at få lavet en afførings prøve under alle omstændigheder for at se om vi kan finde årsagen bag, da jeg et eller andet sted er bange for at vi blot symptombehandler, hvis foderet får den rette virkning. Jeg mener... det er jo kun godt hvis tarmene vil fungere på det nye skånekost, men det ændre vel ikke det faktum at min hund har et problem?Uanset hvad, ville han jo nok skulle være på det skånekost resten af sine dage. Men ved at vide hvad det var, kunne måske give ro og afklaring. Og måske jeg ville kunne tage ekstra forholdsregler? Hvad er Jer synspunkt?

 

Hvad er de typiske sygdomme der kan skabe dårlig mave? Kender nogen, men vil gerne vide lidt mere om hvordan de i praksis viser sig og hvad de har af konsekvenser for hunden i hverdagen. Så har du en hund med samme problem og kender årsagen, vil jeg meget gerne høre fra dig/Jer. Jeg er interesseret i at vide hvordan det viser sig. Hvordan sygdoms forløbet og behandlingsforløbet har været. Altså hvordan i fandt en løsning på det og hvad I gør nu.

 

Når dyrlægen får sådan en afførings prøve, hvad tjekker de så gerne for? Og hvad BØR de tjekke for i dette tilfælde? Jeg vil gerne vide lidt om hvad jeg skal sørge for at der bliver bedt om at blive testet de rette ting, så jeg er sikker på at få et resultat ud af det. Og er der nogen der kender til pris på sådan en undersøgelse?

 

Grunden til at jeg har været tøvende med at få den lavet før, er at dyrlægen har bedt mig se tiden an og prøve noget forskelligt foder først. Dette er fordi at min hund er yderst velfungerende ellers. Han ser pæn ud i form, hverken tyk eller tynd. Flot, blank og blød pels. Og at hans velvære generelt er i top. Jeg mærker hverken adfærds ændringer eller ændringer i hans aktivitets niveau og heller ej i sovevaner. Vi har derfor været afventende, og forsøgt forskelligt foder, fordi vi formodede at dette var fordi han måske bare har svært ved at optage sit foder og/eller bare har en sart mave.

 

Håber at I kan hjælpe med noget god vejledning. Alt hjælp modtages med kyshånd :)

Hvis I har brug for konkret at kende lidt til hvordan hans dårlige mave er, for at rådgive mig, besvare jeg gerne dette :) Men har skrevet så meget at jeg ikke ville fylde mere ud, medmindre det er noget der skal bruges :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi stod lidt med samme problem med vores nu 10 mdr. gamle Kaia for nogle måneder siden.

 

Der startede vi simpelthen ud med at få tjekket afføringen og få mærket på mavsen, om der var noget der gav anledning til bekymring. Men Kaia var ikke så gammel, gad ikke rigtig spise i perioder og åd alverdens mærkelige ting, der kunne sætte sig fast, så derfor fik hun et lidt større tjek.

 

Typisk tjekker man afføringen for orm og blod osv. Man kan vist også lave nogle dyrkninger for at se om der er bakterier der ikke skal være der.

Vi gav 120 kr. for et total tjek for alm. involdsorm og hjerte/lungeorm, men det er også MEGET billigt ifht. hvad andre herinde giver.

Har hørt om priser helt op til 5-600 kr :shock:

 

Men det kan nemt være foderet der er problemet.

Nogle hunde har ganske enkelt bare en sart mave og har svært ved visse fodertyper - Og hvis der ikke er tegn på, at noget kan sidde fast eller andre sygdomme, så er det sandsynligvis også foderet den er gal med.

 

Kaia fungerede heller ikke på det dyrlægen anbefalede, med hendes afføring er 100% i orden på Orijen - Hvilket pudsigt nok, også er det eneste foder hun gider spise.

Så det kan være lidt af et projekt at finde det rigtige foder til sin hund, hvis den er lidt sart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Mange tusind tak :) Dejligt at Kaia har fået en ordentlig afføring igen. Og lad mig så tilføje at det er et yderst yndigt og fantastisk navn:lun::lun:

 

Tak for hjælp.

Jeg håber at der kommer endnu mere af den. Har snart prøvet så meget foder og er simpelthen ved at opgive kampen. Men det er ikke sjovt at se sin hund have så skidt mave altid. Og han har stadig afføring 4-6 gange om dagen. Jeg går meget med ham, men så meget burde han nu alligevel ikke have som 20 mdr gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...