Hop til indhold

aggressivitet efter kasteration


Gæst kbmo
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Vi har fået et problem med vores ellers dejlige hund. Han er 2 år gammel og er blevet kasteret for 3 uger siden. I løbet af den sidste uge har vi haft et problem med at kalde ham ind fra haven, da han ikke vil komme ind, går vi ud for at hente ham. Når vi kommer ud efter ham gemmer han sig og begynder at knurre og bide ud efter os hvis vi prøver at hive fat i ham.

 

Når dette sker har vi haft hentet hundesnoren og trukket ham ind, skældt ud og lagt ham i kurven.

Vi er meget bekymrede over denne adfærd...

 

Vi har haft ham i et ½ år, vi har hentet ham fra et internat så vi kender ikke til hans fortid. andet end det er en skilsmissehund. Han har gennemgået træning både med tidligere ejer og os. så det er ikke fordi at han ikke er opdraget.

 

Vi går med ham min 2 timer om dagen, både med og uden snor så han får masser af motion og opmærksomhed.

 

Hvad kan vi gøre ved dette???

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det en god idé at få ham tjekket hos dyrlægen. Efter enhver operation er der en lille risiko for infektion, der kan udvikles en absces, en byld inde bag operationsarret. Det er ikke altid det er synligt udefra.

 

Jeg tror jeg ville få det tjekket som det første.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej
.

 

Hej og velkommen til :-)

 

Vi har fået et problem med vores ellers dejlige hund. Han er 2 år gammel og er blevet kasteret for 3 uger siden. I løbet af den sidste uge har vi haft et problem med at kalde ham ind fra haven, da han ikke vil komme ind, går vi ud for at hente ham. Når vi kommer ud efter ham gemmer han sig og begynder at knurre og bide ud efter os hvis vi prøver at hive fat i ham.

 

Noget I har gjort eller noget i den situation har skræmt ham.

 

Når dette sker har vi haft hentet hundesnoren og trukket ham ind, skældt ud og lagt ham i kurven.

Vi er meget bekymrede over denne adfærd...

 

 

Hvilket kun forstærker problemet.

 

Hvis du oplever det fra din hunds vinkel, ser det sådan ud:

 

"Jeg vil/tør ikke komme, når de kalder mig ind"

 

"De henter mig selvom jeg viser med mit hundesprog, at jeg er bange og så tager de mig ind"

 

"Når vi er kommet ind, der hvor jeg ikke havde lyst til at være, skælder de mig ud og forlanger jeg ligger i kurven".

 

Dette er hvad jeres hund oplever og reagerer ud fra.

 

Vi har haft ham i et ½ år, vi har hentet ham fra et internat så vi kender ikke til hans fortid. andet end det er en skilsmissehund. Han har gennemgået træning både med tidligere ejer og os. så det er ikke fordi at han ikke er opdraget.

 

Nej, dette har noget med manglende tillid at gøre - og muligvis smerter.

Hvad er årsagen til, at han blev kastreret?

 

Vi går med ham min 2 timer om dagen, både med og uden snor så han får masser af motion og opmærksomhed.

 

Hvad kan vi gøre ved dette???

quote]

 

Hvad er han for en race?

 

Det er vanskeligt at sige, hvad I skal gøre for det er vigtigt at jeres handlinger hænger sammen med årsagen til hans adfærd, hvis det ikke skal forværres, men jeg kan sige hvad I ikke skal gøre:

 

Skæld aldrig ud i situationen, det forværrer den bare.

 

Bliv ikke sur/vred, hunden har det skidt nok i situationen og vrede forværrer dette.

 

Du må gerne lige svare på et par uddybende spørgsmål:

 

Er det hver gang han er i haven?

 

Hvad er han vant til der sker, når han kommer ind fra haven - hvad laver han da?

 

Er det først når I kalder, han reagerer med at gemme sig?

 

Da det er noget helt nyt, synes jeg I skal kikke tilbage og forsøge at huske, om der har været episoder med vrede eller udskæld lige efter han er kommet ind i huset.

 

Kastration og bedøvelse kan være en stor mundfuld for en hund og det kan ikke udelukkes, at der er en sammenhæng.

 

Indkald kan genlæres positivt ved at du står/sidder lige foran din hund og gentager hans navn mange gange. For hver gang han hører sit navn, får han en ekstrem lækker godbid i munden.

Efter nogle gentagelser vil han have en positiv association til sit navn.

 

Beløn ham rigeligt for at komme til dig inde som ude og beløn ham stort med positiv opmærksomhed, kæl, leg og hvad han ellers vil have for at komme indenfor.

Ikke flere tvangslægninger i kurven :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor har givet et super svar - håber I kan bruge det, og kommer over problemet.

 

Må lige sige - skæld aldrig hunden ud - den gør det bestemt ikke for at være hverken trodsig eller andet negativt :-D

 

Og hvis den først forbinder det med at komme når det bliver kaldt med også at få skæld ud, bliver jeres problem endnu værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er enig med de andre, smerter/angst/manglende tillid.

 

Jeg har haft en hanhund der blev angst efter kastation.

 

Man må ikke skælde ud over knurren, Ninja mor beskriver det rigtigt godt, hvordan det opleves af hunden, i skal vende det billede helt.

 

Nogen dyrlæger ved ikke at det forholder sig sådan med knurren, desværre, så du kan komme ud for en dyrlæge der vil sige noget andet.

 

Håber at han får det bedre, og velkommen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...