Hop til indhold

forstår det simpelthen ikke - indkald.


Gæst JulieHansen
 Share

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

Hej, alle sammen

Jeg har en hund på 5 mdr.

 

Jeg skulle i London fra man-fre. og så blev min mor nødt til at passe den, og jeg bor stadig hjemme. Så det er ikke noget med flytning eller noget.

 

Nå, men jeg passer ham, jeg går tur, leger, træner, går til træning, alt MULIGT.

Og når jeg går tur i skoven med ham, så går han meget langt fremme, og han kommer heller ikke HVER eneste gang man kalder, men vi træner jo,:blink:

 

Men da min mor skulle passe ham, så gik han lige ved siden af hendes ben, og hun kunne ikke engang gemme sig eller noget.

Jeg forstår det ikke.

:cry:

 

& jeg kan ikke lokke ham med godbidder, fordi han er ikke vild med godbidder' ligesom andre hunde.

 

Nogen der har nogle forslag,?

Hvad kan jeg gøre, så han ikke løber så langt fremme & få et bedre indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Medmindre du kun vil have et totalt overordnet "måske skal du prøve" svar, skal der flere detaljer på bordet:

 

Race

 

Hvordan øver du indkald?

 

Går du i samme skov hver dag?

 

Gik din mor i samme skov?

 

Hvad gjorde hun for at holde på hvalpens opmærksomhed?

 

Hvordan belønner du, når du ikke anvender godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Velkommen til :-D

 

Medmindre du kun vil have et totalt overordnet "måske skal du prøve" svar, skal der flere detaljer på bordet:

 

Race

 

Hvordan øver du indkald?

 

Går du i samme skov hver dag?

 

Gik din mor i samme skov?

 

Hvad gjorde hun for at holde på hvalpens opmærksomhed?

 

Hvordan belønner du, når du ikke anvender godbidder?

 

 

Japansk spids/Pom.

 

Ja, næsten hver dag, men han har gået der mange mange gange!

 

Ja

 

Ingenting.

 

Altså han snuser til dem og går igen. ellers undgår vi at give ham godbidde, den ene del af skoven, fordi han ikke vil have godbidder der..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er din mor vant til at passe ham? Jeg tænker, at han måske har holdt sig lidt mere til hende, fordi han ikke har følt sig tryg ved situationen måske?

 

Men ellers var jeg på kursus hos en DCH-instruktør i at lære hunden at gå pænt. Og han gjorde meget i, at det handler om ens udstråling og måde, man går på. Der var flere, der havde problemer med at hunden trak osv, men så snart han fik dem i snoren, så gik de noget så pænt ved siden af ham. Han fortalte dog, at mange hunde er meget mere opmærksomme, når de trænes af en helt ny person, så man skal ikke altid lade sig narre. Det handler bare om at situationen er fuldstændig ny for dem.

 

Mht. gode ideer til indkald så skal jeg nok ikke komme med så mange forslag, for her er indkaldet pludselig forsvundet fornyligt. Nu er det fuldstændig afhængig af situationen. Vi trænede meget med, at der var en konsekvens, hvis han ikke kom, når vi kaldte...for så forsvandt vi simpelthen. Vi stak af i modsatte retning og gemte os.

Det virkede faktisk rigtig godt. Derudover har jeg oplevet at de dage, hvor jeg gør en masse ud af gåturen med at træne løbende og "finde" godbidder rundt omkring, dér er hans indkald langt bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Er din mor vant til at passe ham? Jeg tænker, at han måske har holdt sig lidt mere til hende, fordi han ikke har følt sig tryg ved situationen måske?

 

Men ellers var jeg på kursus hos en DCH-instruktør i at lære hunden at gå pænt. Og han gjorde meget i, at det handler om ens udstråling og måde, man går på. Der var flere, der havde problemer med at hunden trak osv, men så snart han fik dem i snoren, så gik de noget så pænt ved siden af ham. Han fortalte dog, at mange hunde er meget mere opmærksomme, når de trænes af en helt ny person, så man skal ikke altid lade sig narre. Det handler bare om at situationen er fuldstændig ny for dem.

 

Mht. gode ideer til indkald så skal jeg nok ikke komme med så mange forslag, for her er indkaldet pludselig forsvundet fornyligt. Nu er det fuldstændig afhængig af situationen. Vi trænede meget med, at der var en konsekvens, hvis han ikke kom, når vi kaldte...for så forsvandt vi simpelthen. Vi stak af i modsatte retning og gemte os.

Det virkede faktisk rigtig godt. Derudover har jeg oplevet at de dage, hvor jeg gør en masse ud af gåturen med at træne løbende og "finde" godbidder rundt omkring, dér er hans indkald langt bedre.

 

Altså, jeg passer ham MEST, min mor kan godt lege med ham, går med os på tur, osv.

Altså idag, var jeg i skoven, igen. & han var fri. og han fik farten af noget, og gik ind i busken og jeg gik fuldstændig i panik. og jeg gik over til ham, men løb, den samme vej han var. Og han fuldte med.

 

Men, så stod jeg stille mens han gik, og han vendte sig om, men gik bare videre. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen ? :cry:

 

Tålmodighed. Der skal nok komme svar. Men det er lørdag aften, og de fleste har noget fornuftigt at tage sig til (hvilket ikke inkluderer mig :blink:).

 

Din hvalp har sandsynligvis holdt sig meget til din mor, fordi den er mere usikker på verden når den er i selskab med hende. Modsat dig der gennem træning, aktiviteter og gåture viser, at du har styr på hvad der sker.

 

Største fejl ved indkald er, at der bliver sat alt, alt for store krav til den lille hvalp. Du må ikke forvente, at den "kan høre" du kalder, hvis den er ved at undersøge en spændende duft eller leger med andre hunde. I den alder din hund har, ville jeg undlade at kalde på alle tidspunkter - undtagen når hunden er på vej ind mod dig. Eller når du meget specifikt træner det.

 

Beløn for kontakt når I går i skoven, og hunden på egen hånd kontakter dig. Hvis du vil have den med videre når den er i gang med noget super spændende, så gå hen og hent den stille og roligt og beløn den for at følge med dig. Lad være med at stå og gale mange meter væk. Det bliver hvalpen "døv" af.

 

Måske er den manglende interesse for godbidder et spørgsmål om, at du ikke har brugt de rigtige? Det er meget forskelligt hvad hunde tænder på. Men du kan være sikker på, at du ikke kan gøre brug af foderpiller eller andet kedeligt.

 

For nogle hunde er det Frolics der er hittet. For andre æblekage (læste jeg netop i en anden tråd herinde). Skinketern, små frikadeller, tørret lever eller pølser. Der er nok at prøve af. Ved ikke om du har været hele arsenalet i gennem?

 

Tænk også over hvordan du kalder hunden ind. Altså hvilke ord du bruger. Er det et ord der er reserveret til den handling det er at komme ind til dig? Eller er det noget der også bruges i hverdagen (såsom hundens navn)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. gode ideer til indkald så skal jeg nok ikke komme med så mange forslag, for her er indkaldet pludselig forsvundet fornyligt. Nu er det fuldstændig afhængig af situationen. Vi trænede meget med, at der var en konsekvens, hvis han ikke kom, når vi kaldte...for så forsvandt vi simpelthen. Vi stak af i modsatte retning og gemte os.

Det virkede faktisk rigtig godt. Derudover har jeg oplevet at de dage, hvor jeg gør en masse ud af gåturen med at træne løbende og "finde" godbidder rundt omkring, dér er hans indkald langt bedre.

 

Den med at blive væk, nytter kun så længe hunden er under 6-7 måneder gammel. Herefter bliver de så selvstændige, at det ikke betyder det store at blive væk fra flokken.

 

Beløn for kontakt - og så som du siger; vær en ressource i dig selv. Hvis vi som ejer er sjov og spændende, så er der meget mere grund til at holde sig til os. Hvis ejer er kedelig, må hund jo selv finde sjov og ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Laki ikke kommer når jeg kalder, så løber jeg bare den modsatte vej og laver lyde - så kommer han i fuld fart. Så gør det. Du må ikke løbe hen til ham (medmindre der selvfølgelig er en situation, der kræver det), for så lærer han bare, at du jo alligevel kommer til ham, hvis han venter på dig.

 

Og som sagt så løber jeg gerne i den modsatte retning og gemmer mig, hvis han slet ikke reagerer på mit indkald overhovedet, men bare piler i den modsatte retning. Jeg tjekker altid lige om der er en hund/kat eller andet, der kan blive generet af, at jeg stikker af fra ham og hvis ikke, så er jeg væk. Så er det hans hovedpine at finde mig igen. Jeg ville dog aldrig nogensinde vælge den taktik i en skov, hvor det vrimler med vilde dyr, som under ingen omstændigheder skal jages.

 

Måske er det også en tand for fristende rent faktisk at øve indkald i en skov? Har du ikke mulighed for at gøre det lidt kedeligere steder, som en fodboldbane eller lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at blive væk, nytter kun så længe hunden er under 6-7 måneder gammel. Herefter bliver de så selvstændige, at det ikke betyder det store at blive væk fra flokken.

 

Beløn for kontakt - og så som du siger; vær en ressource i dig selv. Hvis vi som ejer er sjov og spændende, så er der meget mere grund til at holde sig til os. Hvis ejer er kedelig, må hund jo selv finde sjov og ballade.

Virker på min 1½-årige hund :mrgreen: Skal jeg åbenbart være taknemmelig for så. Han skal skam ikke nyde noget af at blive efterladt et sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Hvis Laki ikke kommer når jeg kalder, så løber jeg bare den modsatte vej og laver lyde - så kommer han i fuld fart. Så gør det. Du må ikke løbe hen til ham (medmindre der selvfølgelig er en situation, der kræver det), for så lærer han bare, at du jo alligevel kommer til ham, hvis han venter på dig.

 

Og som sagt så løber jeg gerne i den modsatte retning og gemmer mig, hvis han slet ikke reagerer på mit indkald overhovedet, men bare piler i den modsatte retning. Jeg tjekker altid lige om der er en hund/kat eller andet, der kan blive generet af, at jeg stikker af fra ham og hvis ikke, så er jeg væk. Så er det hans hovedpine at finde mig igen. Jeg ville dog aldrig nogensinde vælge den taktik i en skov, hvor det vrimler med vilde dyr, som under ingen omstændigheder skal jages.

 

Måske er det også en tand for fristende rent faktisk at øve indkald i en skov? Har du ikke mulighed for at gøre det lidt kedeligere steder, som en fodboldbane eller lignende?

 

Det er faktisk ikke en skov. men en stie med MANGE MANGE træer.

Og det eneste vilde der er en egern og fugle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Virker på min 1½-årige hund :mrgreen: Skal jeg åbenbart være taknemmelig for så. Han skal skam ikke nyde noget af at blive efterladt et sted.

 

Muligvis.

 

Men spørgsmålet kunne jo så også være; hvis du har haft hunden siden den var hvalp, er der så en grund til, at indkaldet stadig ikke sidder i skabet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Tålmodighed. Der skal nok komme svar. Men det er lørdag aften, og de fleste har noget fornuftigt at tage sig til (hvilket ikke inkluderer mig :blink:).

 

Din hvalp har sandsynligvis holdt sig meget til din mor, fordi den er mere usikker på verden når den er i selskab med hende. Modsat dig der gennem træning, aktiviteter og gåture viser, at du har styr på hvad der sker.

 

Største fejl ved indkald er, at der bliver sat alt, alt for store krav til den lille hvalp. Du må ikke forvente, at den "kan høre" du kalder, hvis den er ved at undersøge en spændende duft eller leger med andre hunde. I den alder din hund har, ville jeg undlade at kalde på alle tidspunkter - undtagen når hunden er på vej ind mod dig. Eller når du meget specifikt træner det.

 

Beløn for kontakt når I går i skoven, og hunden på egen hånd kontakter dig. Hvis du vil have den med videre når den er i gang med noget super spændende, så gå hen og hent den stille og roligt og beløn den for at følge med dig. Lad være med at stå og gale mange meter væk. Det bliver hvalpen "døv" af.

 

Måske er den manglende interesse for godbidder et spørgsmål om, at du ikke har brugt de rigtige? Det er meget forskelligt hvad hunde tænder på. Men du kan være sikker på, at du ikke kan gøre brug af foderpiller eller andet kedeligt.

 

For nogle hunde er det Frolics der er hittet. For andre æblekage (læste jeg netop i en anden tråd herinde). Skinketern, små frikadeller, tørret lever eller pølser. Der er nok at prøve af. Ved ikke om du har været hele arsenalet i gennem?

 

Tænk også over hvordan du kalder hunden ind. Altså hvilke ord du bruger. Er det et ord der er reserveret til den handling det er at komme ind til dig? Eller er det noget der også bruges i hverdagen (såsom hundens navn)?

 

 

Har prøvet alt.

Endda frolics.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet alt.

Endda frolics.

 

Mange lærer deres hund glæden ved at lege. Ofte trækkelege. Så belønnes i stedet med det.

 

Har ikke den store erfaring på området, for er endnu ikke selv kommet i gang med den belønningsform. Har spaniels og de er omtrent så glade for mad som retrievere er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis.

 

Men spørgsmålet kunne jo så også være; hvis du har haft hunden siden den var hvalp, er der så en grund til, at indkaldet stadig ikke sidder i skabet?

Har kun haft ham i 3 måneder, og jeg synes skam at lige den taktik har virket fantastisk her. Det er i hvert fald det, der har været vendepunktet for os, når det gælder mellem at jage fugle eller stoppe op. Men konkurrere mod hunde kan jeg stadig ikke, og i det tilfælde vil jeg heller aldrig løbe den anden vej. Men det kommer nok. Vi har ikke øvet indkald så længe, da der har været andre ting, der var vigtigere for os at træne de første par uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at blive væk, nytter kun så længe hunden er under 6-7 måneder gammel. Herefter bliver de så selvstændige, at det ikke betyder det store at blive væk fra flokken.

 

Beløn for kontakt - og så som du siger; vær en ressource i dig selv. Hvis vi som ejer er sjov og spændende, så er der meget mere grund til at holde sig til os. Hvis ejer er kedelig, må hund jo selv finde sjov og ballade.

 

Aha! Så det er derfor, Møffe er så skråt op lige glad, når jeg forsøger at gemme mig :mrgreen:

 

Han kan lige kigge lidt rundt, hvor er mor egentlig? Nå, den er duft er altså mere spændende! :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun haft ham i 3 måneder, og jeg synes skam at lige den taktik har virket fantastisk her. Det er i hvert fald det, der har været vendepunktet for os, når det gælder mellem at jage fugle eller stoppe op. Men konkurrere mod hunde kan jeg stadig ikke, og i det tilfælde vil jeg heller aldrig løbe den anden vej. Men det kommer nok. Vi har ikke øvet indkald så længe, da der har været andre ting, der var vigtigere for os at træne de første par uger.

 

Træner du kontakt på andre måder?

 

Min genbrugshund er meget, meget jagtglad og benytter sig gerne af hver en chance for at gå på jagt. Så der var også meget træning at gå i gang med. Men træningen har nu båret frugt, og der er kommet styr på indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træner du kontakt på andre måder?

 

Min genbrugshund er meget, meget jagtglad og benytter sig gerne af hver en chance for at gå på jagt. Så der var også meget træning at gå i gang med. Men træningen har nu båret frugt, og der er kommet styr på indkald.

Nope! Indrømmer blankt at kontaktøvelser er en by i Rusland for os. Vi har lært til unghundetræning at holde en godbid ud i armslængde, og når vi får øjenkontakt, så får han godbidden. Det er det. Må indrømme at jeg ikke helt kan se hvad vi kan bruge det til. Vil helst ikke hi-jacke tråden her, men du må meget gerne komme med forslag til kontaktøvelser, for dem vil både Julie og jeg helt sikkert kunne bruge til noget! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Den med at blive væk, nytter kun så længe hunden er under 6-7 måneder gammel. Herefter bliver de så selvstændige, at det ikke betyder det store at blive væk fra flokken.

 

Beløn for kontakt - og så som du siger; vær en ressource i dig selv. Hvis vi som ejer er sjov og spændende, så er der meget mere grund til at holde sig til os. Hvis ejer er kedelig, må hund jo selv finde sjov og ballade.

 

Ikke heeelt enig - Det kommer gevaldig meget an på hunden.

 

Bamse panikker fuldstændig hvis jeg bliver væk og han lader mig helst ikke ude af syne. Han skal nok være der med det samme hvis jeg bare virker til at ville gå en anden vej.

 

Kaia har være bedøvende ligeglad lige siden vi fik hende da hun var 5 mdr. gammel - Hun benyttede da bare lejligheden til at finde alt muligt spændende at snuse til :mrgreen:

 

Men ellers enig.

 

Kontakt, kontakt og kontakt.

Når man træner indkald, så er man oppe mod nogle sindssygt spændende ting og det kræver virkelig at man gør sig selv interessant, før hunden vælger én til fremfor alle de gode lugte.

 

Belønningen for at komme når der bliver kaldt, skal simpelthen kunne udkonkurrere alt i omgivelserne, for hvorfor skulle hunden ellers komme?

 

Og så ikke noget med at kalde og kalde og blive ved med at kalde.

Indtil indkaldet er sikkert, så kalder man KUN når der er kontakt og man er sikker på hunden kommer.

For ellers kan hunden ret hurtigt vende sig til, at det først er nr. 1157'ne gang der bliver kaldt med sur stemme, at den rent faktisk skal komme.

 

Og så aldrig, aldrig, ALDRIG skælde ud på hunden når den så kommer - For hvorfor i alverden skulle den så komme en anden gang?!

Derimod skal der belønnes og roses til den store guldmedalje.

Det skal være det fedeste i verden at komme når der bliver kaldt - For hunden får jo alligevel lov at smutte igen bagefter.

 

For max. 1 ud af 10 gange i indlæringsfasen skal hunden have snor på, når den kommer. Derefter kan man så give den snor på lidt oftere, men give den fri efter meget kort tid.

For ellers tager man igen, det sjove ved at komme fra hunden.

 

Og indtil indkaldet sidder der, så træn med en lang line eller steder hvor der ikke sker noget ved at den ikke kommer - For der må altså kun kaldes når du er sikker på den kommer og man kalder kun 1 eller to gange.

Derefter spurter man væk, gemmer sig eller gør sig på anden måde skide interessant, alt efter hvad der virker for ens hund.

 

Håber det kunne bruges....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Har prøvet alt.

Endda frolics.

 

Naaahhh.. Den tror jeg ikke på.

 

Har du prøvet med bagt lever, kyllingepølse, oksehjerter, sardiner osv?

Altså om det så er resterne fra culottestegen eller en engelsk bøf der skal til, så er det den man bruger ;-)

 

Nogle hunde tænder så også mere på leg, tumlen og hygge med ejeren - og så er det, dét man bruger.

 

Men man skal nogle gange lede læææænge efter det helt rigtige at belønne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke heeelt enig - Det kommer gevaldig meget an på hunden.

 

Natullervis.

 

Men vil sige, at jeg endnu ikke har oplevet at en hund opvokset hos ejer der ikke giver fingeren, når de når den alder. Det er selvfølgelig klart, at har man at gøre med en usikker hund, så virker det. Men så er det også meget sjældent den løber væk, og det er nøvendigt at gemme sig.

 

Det er min oplevelse om ikke andet. Men altså. Har i princippet kun haft en håndfuld hunde selv, og har stået som træner af flere bunker hunde. Og selvom det er en del (på træningspladsen), så er det jo ikke alle de hunde der er - og de afarter af sind og temperament der eksisterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal afsted til tæning nu, men Julie du kan søge på emnet herinde, der er skrevet lange tråde om hvordan og hvorfor osv.

 

Og så bliver jeg nødt til at nævne at der i bogen "Sjov på turen med din hund" er beskrevet detaljeret hvorfor indkald ofte ikke fungerer samt hvad der skal til for at få det til at fungere.

Bogen kan lånes på biblioteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Altså de racer(galgo/podenco) min skraldehund har i sig er kendt for at få selektiv hørelse hvis der er noget der kan jages. for mig hjælper det meget at jeg opfører mig helt tosset. Vi har enkelte steder hvor han kan løbe løs og hvis han begynder at jage/overveje at tonse efter en fugl. Så kommer tonelejet helt op omkring det høje c og så bliver der kaldt og hoppet og danset og viftet med godbidder. Når han så kigger på mig så spæner jeg i den modsatte retning og så kommer han med - det er forøvrigt glimrende motion :blink:

 

Det er forøvrigt ikke kun hunde der har vokset op hos deres ejere der laver det nr. min lille tosse har gjort det et par gange, hvor man kalder og så kigger han på en og går den modsatte vej. Den djævel :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...