Gæst BellaMia Skrevet September 14, 2010 Rapporter Share Skrevet September 14, 2010 Det er ved at være en måned siden, at jeg overtog en Hvid Hyrdehund. Han er lige blevet 1 år gammel. Han har stadig visse problemer med fremmede mennesker og hunde, når de kigger ham i øjnene og vil i kontakt med ham, (så gøer han). Jeg træner på livet løs, men han har gode og "dårlige" dage. Jeg vil gerne gå til hundetræning med ham, men jeg er ret usikker på, om det vil stresse ham mere, end hvad godt er, når han vil blive konfronteret med en større gruppe af hunde og deres ejere. Jeg ville egentlig vente, til han føler sig mere tryg. Tryg; både i forhold til mig men også med hensyn til hunde og mennesker. En af mine naboer mener dog, at det er bedst at komme til træning så hurtigt som muligt, da han allerede er 1 år, og hans "vaner" kan blive mere fastgroet, inden det nye træningshold starter i foråret. Hvad er det rigtige at gøre?? Den nye hund tager nogle gange nogle "ture" med min ældre hund. Jeg kan dog ikke aflæse, om han forsøger at dominere hende, eller han forsøger at indynde sig/opfordre til mere kontakt. Nogle gange kommer han hen til min ældre tæve og puffer hende i nakken og på ryggen med snuden og gaber over hendes øre eller hoved, men uden at bide. Samtidig er hans hale i høj stilling, hans ører fremme. Han går rundt med lange mundviger, vender siden til, og "snakker". Han lyder halvt klagende og halvt gøende. Min tæve reagerer med at vise tænder og knurre af ham. Det er tydeligt, at tæven afviser ham, men hvad er hans hensigter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mtum Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Jeg ville helt sikkert prøve noget træning, og så evt. bare undlade at slippe ham i "frikvarteret", såfremt der er sådan et. Eller bare prøve sig frem forsigtigt. Min erfaring er, at træningen opbygger tillid, og ryster hund og ejer godt sammen. Og så er der jo det sociale, som bestemt også er positivt. Det er selvfølgelig aldrig for sent at lære, men jeg synes især det er en god ide i alderen 0 til 2 / 2½ år, så jeg holder med din nabo ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Da jeg fik Petrine var hun ekstremt sensitiv, larmede som en vanvittig bare nogen kom til at kigge kort på hende. Jeg har kørt hårdt på, med træning så snart jeg fik en plads, agility og tvungne hundemøder. Jeg her med garanti lavet mange fejl, men fremgangen er ikke til at tage fejl af - her til aften lod hun sig frivilligt nusse af en fremmed :banan: Jeg vil anbefale træning hurtigst muligt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinne og Hugo Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Jeg tilslutter mig koret. Tag til træning. Der hvor jeg træner, er der en hund der havde problemer med at stole på andre hunde. Ejeren startede med bare at bevæge sig rundt med den et stykke fra resten af holdet. Det blev ret hurtigt tættere og tættere på. I løbet af nogle gange trænede de med på lige fod og var med i frikvarteret. De var lidt bagud med øvelserne med det der var vigtigst havded hunden lært.:5up: Mht hvordan din hund nærmer den anden hund lyder det som om den gerne vil indynde sig. Din "gamle" hund synes åbenbart ikke det er sjovt - endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Jeg ville også springe ud i det Jeg har Bamse, som ikke kan/kunne ( det er ligesom din hund - gode dage og dårlige) lide andre hunde, når han er i snor. Jeg har derfor undgået at gå tur de steder hvor jeg vidste at vi kunne møde andre hunde - det er jeg så holdt op med. Heldigvis er det nu, næsten hver gang, positivt at møde en anden hund, når han er i snor :banan: STOR SEJR!! Det gav mig så blod på tanden og jeg meldte ham til et klikkerkursus, for han elsker at træne. Jeg skrev og forklarede hans problem til træneren og heldigvis lod hun sig ikke skræmme. Al min frygt blev gjort til skamme og han klarede det bare så godt. Han fik endda en lille veninde i en chavalier ( staves??), som han elskede at "snakke" med Så, på med handsken - du kan jo altid prøve og hvis det går galt, ja......så kan du jo stoppe igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 15, 2010 Rapporter Share Besvaret September 15, 2010 Jeg vil sige VENT! Fordi: Det din følsomme hanhund oplever danner grundlaget for hans holdning til fremmede hunde/personer resten af hans liv. Derfor ville jeg hellere bruge tiden på at træne et program lagt af en adfærdsrådgiver. Et skræddersyet program til lige netop ham. Almindelig hundetræning er ikke beregnet til adfærdsbehandling og da din hund har et problem kan du være heldig at det løses "af sig selv" gennem træning med andre hunde, men der er også sandsynlighed for at problemet øges. HVIS du går til træning hos en adfærdskyndig instruktør OG kan affinde dig med måske at skulle holde dig på pæn afstand af de øvrige på holdet, kan du komme langt, men da det ikke er indlæring af øvelser der er det væsentlige nu OG du ikke vil kunne høre ordentligt på afstand af resten af holdet er der risiko for frustration. Og igen det er ikke stå, sit, dæk, indkald mv. der er det vigtigste at tage fat på nu. Det er problemet med hans adfærd der skal løses. Giver det mening? Den adfærd du beskriver overfor tæven lyder som leg. At hun knurrer betyder ikke nødvendigvis at hun ikke ser det som leg, men bare at hun ikke gider eller at hun bare vil "overtales" Ignorer hans piveri totalt, så plejer det at stoppe. Tag evt. ørepropper i ørene så du ikke bliver irriteret. Et par dage med 0 respons på piveri plejer at kunne gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 15, 2010 Rapporter Share Besvaret September 15, 2010 Synes også du skal vente lidt. Eller i hvertfald være sikker på, at træneren i kommer på hold ved, har et grundlag for at kunne give jer de bedste redskaber og oplevelser. Vi startede selv ved en adfærdsbehandler, der gav os nogle øvelser og en plan, som vi så selvstændigt arbejdede med og vi havde løbende kontakt til behandleren. Efter nogle måneder så vi så store fremskridt og mærkede at vores hund fik mere og mere tillid til os. Da grundstenene var lagt - Kontakt og tillid - Der startede vi til træning hos en af DCH's adfærdsbehandlere, der hjalp os videre med den plan vi havde fået. Det gav store fremskridt og vi kunne hurtigt komme rimelig tæt på holdet, så vi så småt kunne være med i træningen. Jeg vil anbefale, at hvis du starter på hold, så find et hold, der minder om et hvalpehold - Altså hvor i tager alting fra bunden og stille og roligt. Det er ikke alle der vil have en så "gammel" hund med på et decideret hvalpehold, men de fleste klubber har indslusningshold for hunde der af en eller anden grund ikke er kommet afsted til træning før. For det i skal arbejde med, er jo ikke konkurrence øvelser, men det helt basale og det er vigtigt at i går rigtig frem, så i ikke får dårlige oplevelser og i stedet kan tage tingene i jeres tempo. Når det er sagt, så har jeres nabo en pointe - For uden træning og uden at tage hånd om problemerne, vil de bare udvikle sig og blive mere indgroede. Så i skal helt sikkert i gang, men tror en adfærdsbehandler er et rigtig godt sted at starte - For der får i en plan skræddersyet til jeres behov og skal ikke indordne jer under en generel træningsplan, før i er klar til det. Og tillykke med jeres nye hund - er sikker på i nok skal få rigtig mange gode og dejlige år sammen, når i kommer rigtigt fra start :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 15, 2010 Rapporter Share Besvaret September 15, 2010 Jeg er enig med dem der siger "vent!", han har først brug for at lære dig at kende, og stole på dig, før du kan forvente at han har tillid til at du kan hjælpe ham i de situationer hvor han er bange. I stedet ville jeg få nogle enetimer hos en adfærdsbehandler, hvor du lærer at håndtere hans små særheder og han ikke bliver overvældet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts