Hop til indhold

Hvor bliver de sten af?


Gæst kvad
 Share

Recommended Posts

Osvald er nu 6½ måned og hans sten er stadig ikke faldet ned. Den ene kan mærkes nede, hvor den skal sidde, men den anden kan jeg slet ikke finde :vedikke:

 

Da han fik sine vaccinationer og chip, sagde dyrlægen, at jeg ikke skulle bekymre mig endnu, fordi det er meget normalt for små racer, at stenene falder ned lidt senere. Men jeg begynder altså at blive lidt bekymret nu, fordi han jo bliver ældre og jeg har hørt flere steder om kryptorchide hunde, og at de har større risiko for kræft, hvis stenene sidder i f.eks. lysken, så de skal opereres ud :shock:

 

Hvad siger I, er det mig der er utålmodig, eller er det lige sent nok, og bør jeg kontakte dyrlægen??

Link til indlæg
Del på andre sites

Osvald er nu 6½ måned og hans sten er stadig ikke faldet ned. Den ene kan mærkes nede, hvor den skal sidde, men den anden kan jeg slet ikke finde :vedikke:

Jeg aner ikke, om det er forskelligt med den slags for små hunde, men min forrige airedale manglede begge sten, da vi hjembragte ham fra Finland, 8 uger gammel. Vi var så dumme, at vi ikke havde mærket efter, men et besøg hos dyrlægen et par dage efter viste, at sådan var situationen altså. Dyrlægen sagde, at de måske ville falde ned af sig selv....hm....måske kun den ene....måske der ville blive tale om en operation på et tidspunkt.

 

Jeg kendte en svensk kvinde af samisk oprindelse (hendes mor), og deroppe de gav hver aften en sådan hvalp en smule vælling med en udrørt æggeblomme i. Det hjalp efter sigende stort set altid.

 

Jeg troede ikke rigtigt på det, men ringede til dyrlægen og forelagde ham rådet. Han grinede høfligt, men sagde, at det da i hvert fald ikke kunne skade.

 

Jeg gav hunden denne æggevælling og intet skete i flere uger, men da han var ca. 4 måneder, faldt den ene sten pludselig ned, og da han var næsten 6 måneder, faldt den anden sten ned.

 

Lykkelige var vi og lykkelig var hunden formentlig, for nu var han da endelig fri for al det pille-rode-rage på sine private dele.

 

Jeg aner naturligvis ikke, om begge sten var faldet ned alligevel, men det føltes nu rart ligesom "at gøre noget". Om du vil prøve rådet....om det overhovedet hjælper....om Osvald nu er for gammel, aner jeg ikke, men jeg håber under alle omstændigheder, at hans anden sten snart falder ned, så du er fri for at bekymre dig om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det lyder da som noget, der er værd at prøve, tak for rådet :engel:

 

Men det er vel bedst med pasteuriserede æggeblommer? Ved ikke om hunde kan få salmonella?? :vedikke:

Og er det bare sådan noget vælling, man kan købe på glas til børn?

Link til indlæg
Del på andre sites

8 måneder plejer man at sætte som grænse, efter hvad jeg har hørt og så har du da lidt tid at løbe på endnu.

 

Tak, jeg har nemlig ikke kunne finde noget om "sidste frist" nogen steder. Så venter jeg lige en måneds tid med at kontakte dyrlægen...og krydser fingre indtil da :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hunde kan få salmonella - så det er vigtigt at huske-

bla er der salmonella i andelort (ofte) og det er værd at huske på.

 

jeg har iøvrigt samme problem med min hund-

 

stenene kan vandre op og ned indtil 8 måned- den ene vandrer den anden er der bare ikke spor efter.

 

den officielle dag, dyrlægen kan erklærer hunden kryptocid er når den er 8 måneder gammel- men efter hvad jeg erfarer er stenene ikke fremme bare en gang imellem ved 6 måneder- så kommer de nok ikke.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er vel bedst med pasteuriserede æggeblommer? Ved ikke om hunde kan få salmonella??

Ja, som sagt så føler man lidt, at man gør noget. Jeg brugte også pasteuriserede æggeblommer, dels af skræk for salmonella, dels fordi jeg ikke anede, hvad dælen jeg skulle bruge alle de hvider til.

 

Jeg købte en lille pakke vælling til småbørn, og så fulgte jeg ellers bare opskriften. Det var piece of cake at lave hver aften, tog ikke mange øjeblikke.

 

Hvis den sidste sten kommer ned, kan det være æggevællingen.....men det kan jo også være, at den var kommet under alle omstændigheder.

 

Go' vind med projektet. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...