Hop til indhold

AGILITY

Gæst Millepigen
 Share

Recommended Posts

Gæst Millepigen

Hej med jer.

Jeg har selv lavet en agilitybane. Købt et sæt megamikado, altså pindespillet i højden 1 meter værdi kr 40. det er til slalom bane. start med 4-5. så en nylon tunnel fra ikea god kvalitet kr 149. Tunellen fikserer jeg med 2 mikadopinde på hver side i blæsevejr. fået en lokal tømrer til at lave et vandfast krydsfiner 34x244 cm skruet det på et stk. orange nedgravnigsrør, sat en lægte inden i røret, så vippen bliver fikseret med skruer i lægten= vippe kr 80. så har tømren også lavet et A til mig af samme træ, skulle selv skrue det sammen men det gik fint. kr 100, målene bestemmer i jo selv, alt efter hundestr. så en balancebom, samme træ, et langt stykke træ, 1 hængsel i hver side, sat et lille stykke træ som skråner ned sat tagpap på de 2 små skrånede sider, sat det op på 2 små plastskamler, og lade de skrånede sider støde ned på græsset, voila kr 60.

et hop bestående af datterens hulahopring og 2 pinde, kr 30.1 sæt af de små plasticskåle (legetøj) som man kan købe til babyer, har forskellige str dem deler jeg ud på græsset, og under 2 gemmer jeg en godbid. Mille inviterer tit en "kollega" med, og de er super trætte bagefter. god fornøjelse:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer.

Jeg har selv lavet en agilitybane. Købt et sæt megamikado, altså pindespillet i højden 1 meter værdi kr 40. det er til slalom bane. start med 4-5. så en nylon tunnel fra ikea god kvalitet kr 149. Tunellen fikserer jeg med 2 mikadopinde på hver side i blæsevejr. fået en lokal tømrer til at lave et vandfast krydsfiner 34x244 cm skruet det på et stk. orange nedgravnigsrør, sat en lægte inden i røret, så vippen bliver fikseret med skruer i lægten= vippe kr 80. så har tømren også lavet et A til mig af samme træ, skulle selv skrue det sammen men det gik fint. kr 100, målene bestemmer i jo selv, alt efter hundestr. så en balancebom, samme træ, et langt stykke træ, 1 hængsel i hver side, sat et lille stykke træ som skråner ned sat tagpap på de 2 små skrånede sider, sat det op på 2 små plastskamler, og lade de skrånede sider støde ned på græsset, voila kr 60.

et hop bestående af datterens hulahopring og 2 pinde, kr 30.1 sæt af de små plasticskåle (legetøj) som man kan købe til babyer, har forskellige str dem deler jeg ud på græsset, og under 2 gemmer jeg en godbid. Mille inviterer tit en "kollega" med, og de er super trætte bagefter. god fornøjelse:klap:

Agility i haven er super til at aktivere sin hund. Meeeen.... Jeg vil absolut anbefale at man lige skæver til agilityreglerne, før man bygger sine egne forhindringer. Her står nemlig nøje detaljeret hvordan sådan nogle skal se ud - og frem for alt hvordan de IKKE må se ud, alt af hensyn til hundens sikkerhed.

Det er ikke for at være lyseslukker, men det kan bare gå så galt hvis man ikke har helt styr på det! Forhindringer der ikke er sikre kan forvolde en hel del skade, især hvis hunden efter et stykke tid begynder at bli' sikker og måske lidt uforsigtig... Det er tit ting man ikke umiddelbart tænker over, som ikke-forsænkede skruer og hængsler, hvor en klo kan komme til at hænge fast, op- og nedgange der ikke er skridsikre, tværlister der er for høje, osv.

Mange af de forhindringer man kan købe i dyrehandlen er også konstrueret på en måde der er meget risikabel. Et eksempel er en pose, hvor selve posen sættes fast med en metalpind på tværs af hundens løbebane!

Man kan sagtens bygge sine egne forhindringer, men man skylder sin hund at tjekke om man nu også gør det sikkert! Og selvfølgelig ingen agilitytræning før hunden er udvokset...

Agilityreglerne kan findes på DKK's hjemmeside under aktiviteter -> agility -> agilityregler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Hej

Du har fuldstændig ret.. Jeg har været inde og se de gængse mål på de redskaber man kan købe, og det er ud fra dem tingene er lavet. alle skruer og hængsler er sat i nedefra. med lidt fornuftig omtanke var min pointe, at økonomi ikke skal afholde hundeejere for lidt sjov med deres hunde. Men tak for indlægget, jeg er ikke ude på at hunde bliver skadet. hej:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Du har fuldstændig ret.. Jeg har været inde og se de gængse mål på de redskaber man kan købe, og det er ud fra dem tingene er lavet. alle skruer og hængsler er sat i nedefra. med lidt fornuftig omtanke var min pointe, at økonomi ikke skal afholde hundeejere for lidt sjov med deres hunde. Men tak for indlægget, jeg er ikke ude på at hunde bliver skadet. hej:-D

Super, at du har tjekket før du byggede! Det var heller ikke møntet på dig som sådan, mere en generel "husk-nu-lige" til dem der evt. tænker på at bygge selv. ;-) For selvfølgelig kan man bygge billige forhindringer selv, og brugt på en fornuftig måde er det en god og sjov måde at aktivere sin hund (og sig selv!) på!

Link til indlæg
Del på andre sites

agility er bare en super god træning for hundene:5up: og det kan ganske rigtigt gøres for billige penge, for jeg har gjort lige som beskrevet mht. mikadopindene, indtil jeg fik nogle proffe i føsdagsgave:slem:, og for inden havde jeg gået til agility, så jeg kunne de rigtige regler og hvordan man skåner hunden, softagility er min favorit, så ja...jeg syntes også man skal vide lidt om det inden man "hopper" ud i det...MEN INGEN TVIVL OM DET ER SUPER SJOVT, både for hund og ejer:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites