Hop til indhold

Indkaldstræning


Ajsas
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en 5 måneders hvalp som jeg hver morgen øver indkald med på en stor græsplæne ikke så langt fra hvor vi bor. Jeg vil ikke slippe ham løs andre steder for jeg har brug for udsyn til alle sider så jeg kan nå at se andre hunde (og nogle gange også mennesker der kommer for tæt på) inden han ser dem og drøner væk.

 

Nu er han så begyndt at blive siddende når han er løs og venter på at jeg kalder ham ind, så han kan få en godbid. Når jeg så går videre og han har fået fri, bliver han stadig siddende (med mindre jeg går ret langt væk) og venter på indkald. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er godt eller skidt?

 

Jeg tænker lidt om man skal træne indkald flere steder og nye steder før det med tiden bliver stabilt? Vi træner det også indenfor herhjemme. Når han engang imellem er løs et nyt sted er han helt oppe at køre og farer rundt og skal have styr på alle de nye dufte. Da er han meget svær at få kontakt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

indkald trænes efter min mening ikke uden line!

dvs du skal træne indkald i lang line, køb en 15 m sporline og brug den, træn så mange steder som muligt med så mange forstyrrelser som muligt, når han kommer hver eneste gang så kan du slippe linen ikke før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver god mening og for hunden er det det samme at løbe med lang line som at løbe uden line? Dvs. kommer den hver gang med lang line vil den komme hver gang uden line?

 

Det var min træner der anbefalede os at have ham løs hver dag. Hun mener at hvis han ikke er vant til at løbe løs og komme ved indkald fra hvalp af, så bliver det svært at lære.

 

Men jeg vil helt sikkert prøve med sporline. Og så kan jeg allerede nu begynde at træne med forstyrrelser, dvs. kalde ham ind når der er en anden hund i sigte? Han vil helt sikkert stå som forstenet og skal jeg så rykke lidt i linen og minde ham om at jeg er der? Ikke at jeg tror han så vil komme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver god mening og for hunden er det det samme at løbe med lang line som at løbe uden line? Dvs. kommer den hver gang med lang line vil den komme hver gang uden line?

 

Det var min træner der anbefalede os at have ham løs hver dag. Hun mener at hvis han ikke er vant til at løbe løs og komme ved indkald fra hvalp af, så bliver det svært at lære.

 

Men jeg vil helt sikkert prøve med sporline. Og så kan jeg allerede nu begynde at træne med forstyrrelser, dvs. kalde ham ind når der er en anden hund i sigte? Han vil helt sikkert stå som forstenet og skal jeg så rykke lidt i linen og minde ham om at jeg er der? Ikke at jeg tror han så vil komme :-D

du skal ikke rykke i linen, linen er bare din forsikring så han ikke kan løbe den anden vej ;-)

Dvs det eneste du skal er at holde igen, du skal kalde på hunden belønne når den kommer masser af gange, rigtig god belønning, dvs ikke bare en tør kiks, det skal være super godt fx flæskesteg, hunden skal simpelthen lære at dens navn betyder flæskesteg;-)

Når hunden kommer hver eneste gang du kalder på steder uden forstyrrelser så er det på tide at træne med lidt forstyrelser, i starten måske med flere hundrede m. til forstyrrelserne når hunden kommer hver gang du kalder der så rykker du tættere på.

Men husk Flæskesteg eller andet lige så godt her eneste gang hunden kommer på sit navn .

Kommer hunden ikke fordi der fx er en anden hund tæt på så er du gået for hurtigt frem og skal øge afstanden lidt.

Først når hunden kommer hver eneste gang du kalder kan du slippe linen, i første omgang lader jeg altid linen slæbe efter hunden så kan jeg stoppe den hvis det skulle være for tidligt jeg havde sluppet:5up:

Kommer hunden IKKE straks du kalder, så hent den beløn IKKE bare hent den og gå lidt væk og start træningen forfra!

Det er vigtigt ikke at belønne hvis hunden først kommer på 2. eller 3 kald, kald kun en gang og hent så hunden hvis ikke den kommer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

At gå ud og købe en sporline og kun bruge den i et lille stykke tid - det synes jeg er lidt overkill af pengepungen. Hvis du vil bruge en line, så kan du bruge en line af tøjsnor eller andet, bare et alm. reb kan gøre det.

 

For mig så forgår indkaldstræning uden sporline. Da hunden hurtigt kan skelne at have line på, og ikke. Når jeg giver råd til at træne indkald, så er det at kald kun på hunden én gang, gentag aldrig. Hvis kræet ikke kommer løbende hjem - så løb den anden vej. Du har en stor plæne til rådighed, der er rig mulighed for at spæne væk fra hunden. Når hunden er fri, og render og snuser og er lidt i sin egen verden. Så lunt lidt væk, og imens du lunter væk, så kalder du, og så sætter du tempoet op lige efter. Så kan du tro kræet kommer løbende hjem. Hvis det ikke er tilfældet, så må du begynde at sætte lyde og sprællemænd til. Eller evt. det mest simple, lig dig ned på maven, med næsen næsten helt i græsset. Det gælder om, at være mere spænende end den lugt hunden har fanget.

Men den gyldne regel mange glemmer - kald kun én gang. Hvis man når man vil kalde hunden hjem. Kalder på kræet 3-4-5 gange, så ved hunden jo ikke om det er det 3 eller 5 kald hunden skal komme hjem på. Hvis dette sker gentagende gange, så mister ordet man bruger til hjemkald helt sin værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

At gå ud og købe en sporline og kun bruge den i et lille stykke tid - det synes jeg er lidt overkill af pengepungen. Hvis du vil bruge en line' date=' så kan du bruge en line af tøjsnor eller andet, bare et alm. reb kan gøre det.

 

For mig så forgår indkaldstræning [u']uden[/u] sporline. Da hunden hurtigt kan skelne at have line på, og ikke. Når jeg giver råd til at træne indkald, så er det at kald kun på hunden én gang, gentag aldrig. Hvis kræet ikke kommer løbende hjem - så løb den anden vej. Du har en stor plæne til rådighed, der er rig mulighed for at spæne væk fra hunden. Når hunden er fri, og render og snuser og er lidt i sin egen verden. Så lunt lidt væk, og imens du lunter væk, så kalder du, og så sætter du tempoet op lige efter. Så kan du tro kræet kommer løbende hjem. Hvis det ikke er tilfældet, så må du begynde at sætte lyde og sprællemænd til. Eller evt. det mest simple, lig dig ned på maven, med næsen næsten helt i græsset. Det gælder om, at være mere spænende end den lugt hunden har fanget.

Men den gyldne regel mange glemmer - kald kun én gang. Hvis man når man vil kalde hunden hjem. Kalder på kræet 3-4-5 gange, så ved hunden jo ikke om det er det 3 eller 5 kald hunden skal komme hjem på. Hvis dette sker gentagende gange, så mister ordet man bruger til hjemkald helt sin værdi.

 

(en sporline koster mellem 60 og 100 kr) fx her Sporline rød 15 meter

 

At løbe den anden vej virker ikke på selvstændige hunde! rigtig mange hunde lærer rigtig hurtigt at de bare kan lege færdig og så finde "far" så nej jeg tror ikke på træning uden line, jeg tror faktisk at det bare at slippe sin hund og håbe på at den kommer når man løber den anden vej kan ødelægge rigtig mange gode indkald!

Så det er slet ikke en metode jeg vil anbefale;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At gå ud og købe en sporline og kun bruge den i et lille stykke tid - det synes jeg er lidt overkill af pengepungen. Hvis du vil bruge en line' date=' så kan du bruge en line af tøjsnor eller andet, bare et alm. reb kan gøre det.

 

For mig så forgår indkaldstræning [u']uden[/u] sporline. Da hunden hurtigt kan skelne at have line på, og ikke. Når jeg giver råd til at træne indkald, så er det at kald kun på hunden én gang, gentag aldrig. Hvis kræet ikke kommer løbende hjem - så løb den anden vej. Du har en stor plæne til rådighed, der er rig mulighed for at spæne væk fra hunden. Når hunden er fri, og render og snuser og er lidt i sin egen verden. Så lunt lidt væk, og imens du lunter væk, så kalder du, og så sætter du tempoet op lige efter. Så kan du tro kræet kommer løbende hjem. Hvis det ikke er tilfældet, så må du begynde at sætte lyde og sprællemænd til. Eller evt. det mest simple, lig dig ned på maven, med næsen næsten helt i græsset. Det gælder om, at være mere spænende end den lugt hunden har fanget.

Men den gyldne regel mange glemmer - kald kun én gang. Hvis man når man vil kalde hunden hjem. Kalder på kræet 3-4-5 gange, så ved hunden jo ikke om det er det 3 eller 5 kald hunden skal komme hjem på. Hvis dette sker gentagende gange, så mister ordet man bruger til hjemkald helt sin værdi.

 

Ja, det med kun at kalde én gang har jeg styr på og indkaldet er som sagt også stabilt så længe hunde og nogle gange også mennesker er på rimelig afstand af os. Jeg var bare begyndt at undre mig over at han bliver siddende når han har fået fri og venter på at jeg kalder på ham igen. Det må være fordi det er det samme sted vi øver hver gang, men jeg er ikke meget for at øve andre steder da jeg så ikke har samme udsyn og han så vil få et par "gode" oplevelser med at rende andre hunde i møde uden at få lov først.

 

Men altså, før eller siden bliver man vel nødt til at tage skridtet videre og øve med flere forstyrrelser og så syntes jeg det lød fint med line så han ikke får for mange erfaringer med at rende væk fra mig. Men det med linen er dog kun en god idé hvis hunden så en skønne dag kan overføre det til at være løs uden de store problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det med kun at kalde én gang har jeg styr på og indkaldet er som sagt også stabilt så længe hunde og nogle gange også mennesker er på rimelig afstand af os. Jeg var bare begyndt at undre mig over at han bliver siddende når han har fået fri og venter på at jeg kalder på ham igen. Det må være fordi det er det samme sted vi øver hver gang, men jeg er ikke meget for at øve andre steder da jeg så ikke har samme udsyn og han så vil få et par "gode" oplevelser med at rende andre hunde i møde uden at få lov først.

 

Men altså, før eller siden bliver man vel nødt til at tage skridtet videre og øve med flere forstyrrelser og så syntes jeg det lød fint med line så han ikke får for mange erfaringer med at rende væk fra mig. Men det med linen er dog kun en god idé hvis hunden så en skønne dag kan overføre det til at være løs uden de store problemer.

 

Som hvalp vil det for det meste animere til at komme at ejeren fjerner sig, så det jeg ville gøre var at straks jeg havde givet godbidden ville jeg snurre rundt og forlade hvalpen, gerne i lidt løb eller rask tempo.

 

Jeg går ud fra, at han sidder og ser på dig? Gør han dette har du jo en fin kontakt og hans opmærksomhed. Hjælper det ikke umiddelbart at fjerne sig vile jeg, for at løse ham fra stedet, starte i løb og evt. derefter stoppe brat op og se meget koncentreret ned i jorden imens jeg ignorerede hvalpen. Dette burde få ham til dig. Når han er ved dig skal han opdage at det du er så optaget af er en lækker godbid, som han derefter må tage. Imens ser du gået videre og har fundet en ny godbid.

 

Dette vil få ham til at følges med dig fordi du er dygtig til noget han ikke er - at finde lækre suppekødboller. Denne position, som jeg kalder for at tage stand, bliver i sig selv et meget stærkt virkende "indkald" - dog uden at du siger et ord.

 

Det indklad du har indlært på nuværende tidspunkt skal du være opmlrksom på, for din hvalp, kun er en adfærd han associerer med dette sted, derfor skal du meget hurtigt have det integreret som en rutineadfærd fra hans side. En rutine som virker hvor I end befunder jer.

 

Så: Ud og øv "stand" en masse andre steder.

 

Du skal være opmærksom på, at indkald er lydighed, noget som en hund lærer, mrn også noget den kan vurdere at den vil fravælge i forskelige situationer.

"Stand" derimod har intet med lydighed at gøre men mere med at en hund indser dybt inde i sin hundehjerne, at det betaler sig at holde øje med sit menneske fordi den aldrig ved, hvornår h*n har fundet noget værdifuldt til den.

Dette at holde øje med overtrumfer altid hørelsen og virker derfor langt bedre - også når man kalder for så er hunden parat til at ønske at komme.

Giver det mening?

 

I bogen "Sjov på turen med din hund" kan du læse om hvordan du får et godt indkald, langlinetræning, hvis det er det du vil, og meget mere. Bogen kan lånes på biblioteket.

Redigeret af Ninjamor
Indkald
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...