Hop til indhold

Spor ? Bitte hjælp !!!


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Tiden er inde...kræet skal prøve at gå spor. MEN hvordan starter man op ??? Der var en fænomenal beskrivelse af det i en tråd som jeg bare ikke kan finde igen og jeg kan heller ikke huske hvem, der kom med beskrivelsen.

 

Det var noget med tre pinde i forskellige farver (tre spor) på et par meter og med gufferne lagt tæt til at starte med og extra lækkert guf i enden af sporet. Så var der noget om vindretning. Medvind tror jeg og mange andre gode råd og tips.

 

Vil en eller anden ikke give mig linket til tråden, hvis I ved, hvad jeg ævler om eller vil den, der skrev om det her ikke være sød at gentage det en gang til for prins Knud aka Berner-baby-ejeren der gerne vil prøve det der spor noget med vovse :-)

 

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Find et stykke græs, som ikke er overrendt af hunde og mennesker.

 

Hav 4 pinde og nogle gode guffer, der dufter godt.

 

Nu skal du så lave en 3 kant på følgende måde:

Stik en pind i jorden og slæb fødderne 5 meter frem, stik en ny pind i jorden og slæb fødderne igen 5 meter så du kommer hen til spidsen af din trekant, stik pinden i jorden og slæb fødderne tilbage til din oprindelsepind.

 

Håber det gav mening - du skal altså lave en trekant med 5 meter mellem hver pind og som binde'snor' mellem dine pinde bruger du 'fodslæb'

 

Oppe i spidsen af din 3 kant, tørrer du fødderne godt, (så du sætter fært), ligger en godbid og fortsætter derefter med slæbespor i en lige linie udad nogle meter, mens du løbende ligger godbidder (jeg lægger mine mellem mine fødder, så de altid ligger i samme 'bane') læg dem med forskellige afstand (5 - 30 cm her i starten) selve den lige linie laver du 3 - 15 meter udad, jo mindre jo lettere for hunden) og du stikker pinden i og lægger en stor bunke guffer.

 

Derefter går du tilbage til din 3kant og begynder at lave lette slæbespor indenfor din 'slæbesporsafmærkning' og mens du lave dine spor lægger du godbidder (jeg lægger mine mellem mine fødder, så de altid ligger i den samme bane. Sørg for at afstanden ikke bliver for stor og at afstanden varierer.

Dit godbidsspor skal laves siksak ud til 'kanterne' så du på den måde når til toppen af 3kanten.

Ingen godbidder i dit kantslæbespor.

 

Sørg for, at vinden med din duft ikke kommer ind over sporet.

 

Derefter henter du hunden, som har været bundet af eller lign.

 

Det bedste er at have den i en god sele og med en længere snor, så forstyrrer du den mindst muligt.

 

Stil dig med hunde ved et hjørne af sporet (3kanten) og giv en kommando (fx. søg spor) lad hunden gå inde i trekanten som den vil og lad kun linen blive stram, hvis hunden forsøger at komme udenfor 3kanten - er hunden uforstående, kan du evt vise den 'vejen' ved igen at sige 'søg spor' og vise med hånden sporet - træk aldrig i hunden. Ros med blid og stille stemme, når hunden søger.

 

Efterhånden som hunden når ind i 3kanten og følger dit spor følger du stille efter - sørg for, at hunden aldrig kommer bag dig.

 

Når hunden når spidsen af 3kanten lader du den søge ud af sporet og af den linie du har lavet.

 

Det er lidt svært at beskrive helt nøjagtigt på skrift, men spørg hvis der er noget der er beskrevet for uklart. :-)

 

*Edit* Glemte lige - det gør ikke noget, at hunden ikke finder alle dine guffer

Redigeret af Malene Nielsen
en tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tiden er inde...kræet skal prøve at gå spor. MEN hvordan starter man op ??? Der var en fænomenal beskrivelse af det i en tråd som jeg bare ikke kan finde igen og jeg kan heller ikke huske hvem, der kom med beskrivelsen.

 

Det var noget med tre pinde i forskellige farver (tre spor) på et par meter og med gufferne lagt tæt til at starte med og extra lækkert guf i enden af sporet. Så var der noget om vindretning. Medvind tror jeg og mange andre gode råd og tips.

 

Vil en eller anden ikke give mig linket til tråden, hvis I ved, hvad jeg ævler om eller vil den, der skrev om det her ikke være sød at gentage det en gang til for prins Knud aka Berner-baby-ejeren der gerne vil prøve det der spor noget med vovse :-)

 

På forhånd tak :-)

 

Hov - så lige, at du efterlyste et allerede skrevet indlæg af en anden.... jeg har ikke beskrevet sporlægning tidligere, så kan du ikke bruge 'min' måde, så bare se bort fra indlægget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det denne tråd du eftersøger ?

 

Ellers kan jeg give følgende råd til godbid-spor:

 

1) arealerne skal helst være noglelunde "jomfruelige" dvs. ikke nogle der render folk, børn, hunde rundt på hele dagen.

 

2) sporlæggeren skal vide præcis, hvor sporet er ellers kan h*n ikke hjælpe hunden - start sporet med en markeringspind, gå efter faste fix punkter, helst 2 på linie

 

3) brug super de lux godbidder, start med at lægge i hvert fodspor, som hunden bliver mere sikker kan afstanden mellem godbidderne øges

 

4) hold hunden i kort snor til at starte med, så kan man bedst hjælpe hunden, længden på linien øges, som hunden bliver mere sikker

 

5) start med at lægge sporet i medvind, helst på kort frodigt græs, gerne lidt fugtigt, det holder bedre på færten

 

Se også:

http://debat.jubii.dk/dyr/hunde/paa+sporet_459472.html?

http://debat.jubii.dk/dyr/hunde/spor...highlight=spor

http://www.sporhunde.dk/

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=...rp=2700&page=1

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv det, at jeg for enden af sporet ligger en box/æske med guffer i (jeg bruger selv dåsemad som foder på sporet og i box´en).

Dette gør at din sætter tempoet ned, og ikke bare farer afsted. Samtidig lærer jeg mine hunde at markere på box´en, så de ligger sig ved den, med den mellem forbenene - dette er samtidig en opstart til markering på genstande. Og så skal den blive liggende mens den spiser indholdet...

 

 

Og forresten... I opstarten på sporet ligger jeg guffer i den fært-trekant jeg laver, netop for at lærer hunden at være søgende i opstarten, og ikke bare fare ud på sporet... Har set nogle hunde der har gjort dette, men de gik faktisk slet ikke i sporet (dette var vinklet), men de var trænet til at sporet jo bare startede ligeud og så bare afsted i starten! Så det gør jeg meget ud af. Og mine hunde skal inden opstarten sidde og kigge på mig, førend de får lov til at opstarte sporet, netop for at få ro på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...