Hop til indhold

Renlighed 4½ mdr gl.


Gæst LouiseM.
 Share

Recommended Posts

Gæst LouiseM.

Vi har en dejlig labradorhan på 4½ mdr. Vi fik ham for en måned siden fra et dejligt sted hvor man har opdraget ham godt. Han var endda renlig lige indtil han flyttede. Til at starte med tissede og lavede han hvor og hvornår han skulle. Nu gør han det for det meste kun ude når en af os går med ham ud engang imellem. Inden vi går i seng kommer han en tur ud i haven og de første 2 - 3 timer efter vi er gået i seng står jeg op en gang i timen for at gå med ham i haven. Så kan han for det meste holde sig tør indtil jeg står op kl 5 hvor han kommer ud igen. Kl 6:30 går vi en tur på 20 min. og derefter er han alene hjemme indtil kl 14 sammen med vores kat. Han har altid tisset eller lavet i gangen når jeg kommer hjem.

 

Kan jeg gør noget mere for at holde ham tør om natten og hvornår kan jeg forvente at han kan holde sig mens vi er på arbejde? Han har jo ku det før vi fik ham. Der havde konen natarbejde hvor han sov i gangen og når hun kom hjem sov hun indtil middag hvor han også sov i gangen.

Hvordan er det mest hensigtsmæssigt at lægge hans måltider i løbet af dagen?

 

Venlig hilsen

Louise & Bamse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseM.

Han piver ikke om natten, tværtimod kan vi høre ham snorke inden vi selv falder i søvn :mrgreen:

Men hvis han er utryg vil det så hjælpe at prøve at flytte hans hundekurv ind i soveværelset og lade ham gå i hele huset når vi ikke er hjemme??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Er du sikker på, at du har fået sandheden om hans renlighed?

 

Det lyder nemlig ikke helt overbevisende at en hvalp i den alder dels har været renlig så mange timer dels har kunnet være alene så lang tid = en arbejds"dag" samt derefter til middagstid lige efter.

 

Ved du hvor stor den gang han opholdt sig i var? Jo mindre plads en hund har at opholde sig på, des mindre vil den have lyst til at besørge på stedet.

 

Generelt er det en god ide at sove i samme rum fordi det er med til at knytte hunden til sig. Dermed kan du formentlig også høre, hvis han vågner og skal "på potten".

 

I hans alder burde han ikke behøve skulle ud så ofte i sovetiden, jeg kan se, at hvis du går i seng kl 22 og derefter lufter ham 3 gange, er det kun fire timer han holder sig. Jeg vil mene at en sund og velfungerende hvalp på hans alder ville kunne nøjes med at skulle tisse en gang pr. nat.

 

Mht. alenetiden, så kan hvalpe holde sig længere tid, når de er passive end hvis de er aktive. 20 minutters aktivitet før en lang soveperiode er ikke meget for en hvalp, som har sovet om natten og dermed er frisk og veludhvilet.

 

Derfor vil jeg foreslå længere tur om morgenen med indlagt frihed, lidt aktivering og gerne afsluttende hjemme med fodersøg i haven, hvis du har sådan en. Derefter en periode uden aktivitet og fysisk nærkontakt ca 30 minutter så eventuel opkørthed er brændt af og han mærker, han er træt.

 

Hvis han i alenetiden er aktiv sammen med katten vil dette give trang til at rense sig.

Hvis han kun tisser om natten ville jeg fodre morgen, efter arbejde og igen kort inden sengetid. Eller endnu bedre 4 måltider. En mæt hvalp sover bedre end en sulten hvalp.

En del af det sidste måltid kunne han også få som søg i haven, så han er træt nok til at sove igennem.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...