Hop til indhold

bider voldsomt!


Gæst trinegxd
 Share

Recommended Posts

Gæst trinegxd

Hejsa..

Jeg har fået en lille labrador tæve på 8 uger, og hun bider meget.. RIGTIG MEGET! Jeg ved godt at det er normalt, men hun bider så hårdt at det bløder..

 

Hver gang hun bider, giver jeg hende noget legetøj hun kan bide i istedet, men det gider hun ikke.. hun vil hellere bide i mig.. Jeg har også prøvet at gå fra hende når hun bider, men så følger hun efter mig og bider mig i fødder/anklerne.. Jeg vil ikke skælde hende ud, fordi det synes jeg ikke burde være nødvendigt.. Det er jo en del af hvalpens udvikling..

Er der nogle der har prøvet det samme, og som har nogle gode råd til hvad man kan gøre?

Udover det, så bider hun også i alle møbler, og jeg render rundt efter hende hele tiden, for at give hende noget legetøj at bide i.. men møblerne og mig er åbenbart mere fristende for hende..

 

Min søster har fået en hvalp fra samme kuld, og han er meget mere rolig end min.. Hun har lige været på besøg, men efter en halv times tid måtte hun gå igen, da min tæve var alt for voldsom overfor hendes han.. Han pev og prøvede at flygte fra hende hele tiden.. Hun bed også så hårdt i ham, at han skreg flere gange..

Det er selvfølgelig normalt at hvalpe bider i hinanden, men jeg synes dog at det her er lidt voldsomt, og de burde jo også selv kunne finde ud af det.. Men det er ikke helt tilfældet..

 

Håber der er nogle der kan hjælpe :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, nej, det lyder lidt voldsomt.

 

Har du prøvet at skrige - som i skrige, som en hvalp ville, når hun bider hårdt? Og så nægte at være sammen med hende et øjeblik, men genoptage kontakt/stoppe total ignorans, når hun forhåbentligt er stoppet? Det er ikke alle hvalpe det virker ved og nogle synes desværre bare, at det er vældig sjovt, når moar eller far agerer pivedyr for dem - men med nogle hjælper det :-D

 

Ellers, tyggeben! Til at tage det værste, så man også kan få fred :genert:

 

Så har jeg vist desværre ikke flere kloge ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trinegxd

Ja, jeg har prøvet at skrige, men det er somom at hun finder det endnu mere sjovt at bide så.. hmm..

 

Hun har også fået et tyggeben, men det gider hun ikke rigtig tygge i.. så det er ikke helt så nemt igen..:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har prøvet at skrige, men det er somom at hun finder det endnu mere sjovt at bide så.. hmm..

 

Hun har også fået et tyggeben, men det gider hun ikke rigtig tygge i.. så det er ikke helt så nemt igen..:hmm:

 

Okay.

 

Man kan i en del super markeder køber tørret kallun. Det burde være en succes og selv min kæmpe-hund kan faktisk bruge nogen tid på dem, fordi de er så hårde og skal blødgøres. Man kan også i nogle dyrebutikker få mere specielle ting, såsom tørret hjortelunge (lige det, jeg kan huske ;-)).

 

Det burde være lækkerier, hun ikke kan modstå! Og få brugt de der tænder på :-D Jeg garanterer dog ikke for, hvor længe de holder - men det kan måske tage toppen for jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

først må du få tjekket at der ikke sidder noget og generer den.

 

- du skal dæmpe hende med din leg- med det mener jeg- undlad at lege vilde lege med hende. Hvis du aktivierer hende stilfærdigt, er der ro nok på til du kan handle i forhold til bideriet

 

hvis i leger en vild, jagtleg så kan du ikke nå at gribe ind med den rette timming.

 

har du trænet "nej" øvelsen med hende? ellers må du igang med det samme- det tager ikke længe.

 

mht møbler etc, så må du sørge for hun ikke er alene i rum hvor hun kan ødelægge møbler o lign. I skal være til stede når du rettes,

 

en bruger herinde skrev at hun havde torskerogn/makrel på tube til spor- måske du kan dryppe lidt på en pind og det så vil virke som bidepind. ellers er der også de hårde skorper/kiks man kan købe/bage eller dentatrix- dem er min hund syg med. - min gider heller ikke for alvor købe bidetingene, men han gider toilet/køkkenruller og gamle urtepotter papæsker mv- så jeg lægger noget ind i- stof-reb-tøjdyr mv-det kan han få lang tid til at gå med.

 

dernæst er hun under eller overstimuleret? så må du sørge for hun udfordres præcist nok og jævnt gennem dagen - voldsomt bid kan betyde manglende aktivitet eller kontakt med det kan også betyde at hun er

stresset- der må du se nøgternt på jeres forhold- det er en skrue du kan skrue på.

 

hilser i overhjerteligt når i kommer hjem-så hun kobler jer med sådan hilser vi her.

 

og sidst vil jeg kraftigt anbefale dig at røgte hende hver dag , gennemgå ører poter tænder pels mv- start med meget kort tid og udvid lidt hver dag- prøv at sætte hende fri lige inden bideriet starter - med ros.

 

*************

og endelig:

 

når hvalpen bider dig, så kan du også bruge et andet kneb som tæven også anvender,men du skal ikke gøre det hårdt.

i det sekund hun bider tager, du pege og tommelfinger på hver side af snuden (midt på ,ikke ude ved selve snuden) trykker let og siger nej-giver hende gnavestykke og rejser dig og gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvem er hvalpen på din avatar?

 

Hvor ofte leger din hvalp med andre hunde og hvad er det for hunde?

Legede hun lige så voldsomt før du hentede hende?

 

Hun må have lært fra sin mor og kuldet at de sagde fra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fie's mor

Vi havde også mange problemer med vores lille tæve. Hun var simpelthen UMULIG...

Mit bedste råd er at begynd til hvalpetræning. fra den ene dag til den anden gik det væk med vores, men indtil da så kunne vi dæmpe det med at kører hende træt med at træne forskellige ting og give hende massere motion og tid med andre (gerne ældre) hunde.

Jeg håber det går over snart for jer og i kan have mere glæde af hinanden indtil da -hold humørret oppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle

Min lille Coco har også været slem til at bide... Men ikke helt så voldsomt som du beskriver det. Det var også mere fødderne og tøjet det gik ud over.

 

Vi var også lidt lost, da "nej", gå, skrige og alt det andet ikke virkede.

Jeg begyndte så at gå ind i et andet rum og lukke døren. Et par minutter efter komme ind igen og så slet ikke sige noget. Det kunne hun ikke forstå og efter nogle dage aftog bideriet LIDT.

Vi fik også foræret et stor bur (som egentlig skulle have været til bilen). Det begyndte vi at bruge. Vi puttede hende ind i det og lukkede døren. Ikke som straf, men når vi kunne mærke at hun blev lidt for overkørt og ikke kunne komme ned igen... Det har resulteret i at hun nu har det rigtig godt og elsker at ligge i buret og hygge og sove.. så nu bruger hun det selv :P

 

Vi begyndte også at tage fat i hende. Ikke gøre noget der gjorde ondt, men lige tage fat i nakke skindet og sige nej. (det forslog både dyrlæge og hundetræner, men var ikke meget for det ;)

 

Alt det har hjulpet rigtig meget og allerede efter de første 2-3 uger, holdt mange af de ting egentlig op af sig selv - men så begyndte der bare nogle nye sære vaner ;D Haha....

 

Håber du findet ud af noget der virker for din lille hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Coco-doodle

-forresten...

vi købte frosne marvben og gav hende. (Bare sådan nogle fra supermarkedet) Det gav for det første ro i 2-3 timer, men trangen til at bide i møbler aftog rigtig meget.

Vi gav hende sådan et ben en gang imellem, når vi syntes hun bed lidt meget. Nogle gange 1 gang om ugen og andre 4 ;D haha....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan anbefale denne tekst, der rigtig godt kommer omkring hvalpebidning, og hvad der er af muligheder for at træne det væk.

 

- sejt. Glemte i første omgang linket... Here goes http://churnwood.dk/laesestof/Hvalpebidning/hvalpebidning.htm

 

Kan også undre mig over, at hun ikke "hjemme" har lært mere bidehæmning end hvad det lyder til at er tilfældet.

 

Min yngste (der nu er 2 år), havde en tendens til at have svært ved at forstå, når andre hunde syntes hun var for meget. Hun bed dog ikke, men blev ved med at opildne til leg. Hende måtte vi som ejere være med til at lære hende, ved at det var os der lukkede hende væk et kort stykke tid, hver gang den anden hund tydeligt og venligt fortalte, at nu var nok nok.

 

Hvilket jeg også tror kunne være hjælpsomt i jeres tilfælde, når hun leger med andre hunde. Bliver hun for meget, må hun fjernes midlertidigt fra situationen, så hun kan falde ned igen. Og få en læring af, at hver gang hun kører sig selv så meget op, så slutter festen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tolleren

Hmm

Da vores var lille hvalp, manglede han også den der indlæring omkring bidehæmning, som han skulle have haft fra sin mor og søskene.

 

Det eneste der virkede/virker er at sætte ham i karantæne i gangen. ca 30. sek til et minut. Gå ud af synsvidde, og derefter komme tilbage og hente ham.

Det tog omkring 10 gange, så havde han lært, at når han bider i os, bliver han sat i gangen, og vupti, så havde vi ikke det problem længere :)

Det opstod dog igen da han var ved at skifte tænder, men så var det bare forfra med de 30 sek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...