Hop til indhold

Udstillingsregler for 2011 (DKK)


Gæst Yvonne Frederiksen
 Share

Recommended Posts

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej

 

Så er der kommet nyt udstillingsreglement for 2011, og der er nye ting.

Det kan ses på DKK, og vi har diskuteret det på møde i KSS hvor vores formand også er formand for udstillingsudvalget i DKK.

De nye regler er diskuteret i hele Norden samt Estland og Letland, og bliver fælles regler for alle landene.

 

Her er de vigtigste.

 

Båndfarverne ændres og de vigtigste:

Exellent =rødt bånd

Very Good = Blåt bånd

'Good = Gult bånd

andre bånd er også ændret.

 

Kun Excellent deltager i konkurrencen og ikke som nu hvor Very Good er med.

 

Som i gamle dage tildeler dommeren CK (Champion Kvalitet = Rosa Bånd)) til de hunde han/hun ønsker når klassen er placeret. Kun CK deltager i bedste han/tæve

 

Bedømmelse af Champion klassen er flyttet til efter åben.

Rækkefølgen er nu: Junior, Mellem, Åben, Champion, Veteran

 

For alle hunde gælder at de skal være 24 måneder før sidste CAC.

 

CAC tildeles også i Champion klassen (dog kun eet CAC til han og tæve som nu).

Det betyder at udenlandske Champions kan tilmelde i Champion klassen og stadig få CAC.

CAC tildeles til bedste han og tæve, der ikke i forvejen er DKCH - også veteraner.

 

Og en spændende nyhed:

Et CAC tildelt i udlandet kan nu "gemmes".

Så når eks DKCH opnås på normal vis i Danmark, vil det gemte CAC betyde at man så samtiigt bliver Champion i det land.

OGSÅ selv om man har fået CAC i juniorklassen.

Eks: CAC i Norge i juniorklassen (9 mdr) betyder at man bliver Norsk Champion når man opnår DHCK på normal vis.

Så nu kan det betale sig at køre med juniorer til udlandet også.

 

Det var det vigtigste - tror jeg.

 

Og så har jeg uofficielt hørt, at en avlsgodkendelse fremover kræver Very Good.

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Yvonne Frederiksen

Ja, det kan være rigtigt, men der er også gode ting.

Og helt fint at man nu er ens i hele Norden + et par mere.

 

Husk dog at Norge stadigt har store og små Certer. Vi skal stadig have et stort CAC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Pyh - kan se jeg stadig er fuldstændigt uvidende :oops:

 

Det er faktisk meget enkelt..:engel:.. på int. og nat gives der stort cert:mrgreen:... de har en HULENS masse spec. udstillinger hvor stort set alle racer må stille op.. faktisk ofte så små som vores skuer herhjemme.. så det er helt fair at de kun tælles som små certer.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Vil det så sige, at et excellent uden CK svarer til det nuværende Very Good?

 

Så vidt jeg har forstået svarer excellent nemlig pt til, at man har fået det gamle 1.pr. med CK :genert:

 

Men nu var jeg ikke med dengang, vil bare have det på det rene, hvis du ved det.

 

Jup... det er rigtigt...ihvertfald som jeg har forstået det:genert:...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk meget enkelt..:engel:.. på int. og nat gives der stort cert:mrgreen:... de har en HULENS masse spec. udstillinger hvor stort set alle racer må stille op.. faktisk ofte så små som vores skuer herhjemme.. så det er helt fair at de kun tælles som små certer.:5up:

 

Men... Altså... Det kræver jo 3 certer, at bliver champion lige gyldigt hvad :confused: Så... What's the big deal? Store og små certer, jeg fatter hat :genert:

 

Jup... det er rigtigt...ihvertfald som jeg har forstået det:genert:...:engel:

 

Okay - så Møffe er pludselig blevet en excellent hund :banan: Ifølge næste års regler, that is :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Man kan faktisk godt sige at bedømmelserne er rykket en tand ned.

 

Og det er helt rigtigt med Norge. De har en million små udstillinger i landsdele, klubber, bygder og hva' fa'en det nu hedder - og de Certer tæller ikke.

Så husk kun at tage til Norge når der er CACIB (samt et par specielle udstillinger).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej Bernerazuro

 

I Norge skal de selv have 3 Certer. Kun det ene behøver at være et stort CAC.

Så man kan se mange norske hunde der har både 10 og 15 CAC - men stadig mangler det store CAC.

 

Hvis Du er DKCH skal du jo kun have eet CAC i Norge - og det skal så være et stort CAC

 

Håber det hjælper

Link til indlæg
Del på andre sites

Men... Altså... Det kræver jo 3 certer, at bliver champion lige gyldigt hvad :confused: Så... What's the big deal? Store og små certer, jeg fatter hat :genert:

 

 

 

Okay - så Møffe er pludselig blevet en excellent hund :banan: Ifølge næste års regler, that is :stupid: :lol:

 

Hey ! Vi tager da bare glæderne på forskud og se positivt på fremtiden. Sådan er vi :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Men... Altså... Det kræver jo 3 certer, at bliver champion lige gyldigt hvad :confused: Så... What's the big deal? Store og små certer, jeg fatter hat :genert:

 

hvis man nøjes med de norske, og ikke har en hund som er DKCH, så kan man tage to små og et stort.. det er nok:5up:

 

 

 

Okay - så Møffe er pludselig blevet en excellent hund :banan: Ifølge næste års regler, that is :stupid: :lol:

 

Men desværre tæller er excellent unden CK til næste år jo det samme som en VG.. så det er jo lidt det samme.. bare forskellige benævnelser.:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Er der så nogle der ved om jeg på mirakuløst vis kan "bruge" Freyas Danske CAC fra 2008 (stod i juniorklasse) ved at kombinere med at hun først bliver NUCH og på den måde bliver DKCH oven i hatten:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man nøjes med de norske, og ikke har en hund som er DKCH, så kan man tage to små og et stort.. det er nok:5up:

 

 

 

Okay - så Møffe er pludselig blevet en excellent hund :banan: Ifølge næste års regler, that is :stupid: :lol:

 

Men desværre tæller er excellent unden CK til næste år jo det samme som en VG.. så det er jo lidt det samme.. bare forskellige benævnelser.:cry:

 

Det er slet ikke det, der er plottet her. Plottet er at vi kan få excellente hund....altså vi ved jo godt selv, at de er excellente. Vi mangler bare, at dommeren også indser det. Nu er chancen dér, så vi hylder de nye regler...og ellers så pjatter vi vist bare :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

 

Det er slet ikke det, der er plottet her. Plottet er at vi kan få excellente hund....altså vi ved jo godt selv, at de er excellente. Vi mangler bare, at dommeren også indser det. Nu er chancen dér, så vi hylder de nye regler...og ellers så pjatter vi vist bare :mrgreen:

 

:lol::lol::lol:.... oki:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Så er der kommet nyt udstillingsreglement for 2011, og der er nye ting.

Det kan ses på DKK, og vi har diskuteret det på møde i KSS hvor vores formand også er formand for udstillingsudvalget i DKK.

De nye regler er diskuteret i hele Norden samt Estland og Letland, og bliver fælles regler for alle landene.

 

Her er de vigtigste.

 

Båndfarverne ændres og de vigtigste:

Exellent =rødt bånd

Very Good = Blåt bånd

'Good = Gult bånd

andre bånd er også ændret.

 

Kun Excellent deltager i konkurrencen og ikke som nu hvor Very Good er med.

 

Som i gamle dage tildeler dommeren CK (Champion Kvalitet = Rosa Bånd)) til de hunde han/hun ønsker når klassen er placeret. Kun CK deltager i bedste han/tæve

 

Bedømmelse af Champion klassen er flyttet til efter åben.

Rækkefølgen er nu: Junior, Mellem, Åben, Champion, Veteran

 

For alle hunde gælder at de skal være 24 måneder før sidste CAC.

 

CAC tildeles også i Champion klassen (dog kun eet CAC til han og tæve som nu).

Det betyder at udenlandske Champions kan tilmelde i Champion klassen og stadig få CAC.

CAC tildeles til bedste han og tæve, der ikke i forvejen er DKCH - også veteraner.

 

Og en spændende nyhed:

Et CAC tildelt i udlandet kan nu "gemmes".

Så når eks DKCH opnås på normal vis i Danmark, vil det gemte CAC betyde at man så samtiigt bliver Champion i det land.

OGSÅ selv om man har fået CAC i juniorklassen.

Eks: CAC i Norge i juniorklassen (9 mdr) betyder at man bliver Norsk Champion når man opnår DHCK på normal vis.

Så nu kan det betale sig at køre med juniorer til udlandet også.

 

Det var det vigtigste - tror jeg.

 

Og så har jeg uofficielt hørt, at en avlsgodkendelse fremover kræver Very Good.

 

Peter

 

Der er lige et par ting, der har en lille note:

 

Reglerne er kun nordiske. Det vil sige, at det gælder kun i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Estland, Letland og Litauen har tidligere været nævnt som samarbejdspartnere. Men er det ikke.

 

Championklassen kommer ikke efter åben. Men før veteran. For de fleste racer er det ligegyldigt. Hvor der er brugsklasse går den dog efter åbenklasse. Og så følger champion og veteran som det sidste.

 

Det er stadig kun de fire bedst placerede fra hver klasse (med CK forstås), der går i bedst i køn.

 

Certer kan nu hentes fra alle officielle klasser. Også fra veteranklasse.

 

Danskejede hunde skal være over 24 måneder, for at blive DKCH. En danskejet hund kan godt blive champ i et andet land, og gå i championklasse - og derfra få ét enkelt cert og blive DKCH.

 

En danskejet hund kan også gemme et cert og blive DKCH, hvis den efter det cert bliver champ i et andet land. Blot skal certet være opnået, efter hunden er blevet 24 måneder. Så danske certer kan også gemmes.

 

Har godt hørt rygterne om, at avlsgodkendelse bliver flyttet fra "good" til "very good". Men i følge SKK svarer en "good" stadig til en "good" (eller vores gamle 2. præmier). Så efter min opfattelse burde det krav til avlsgodkendelsen ikke ændres.

 

nya_utstbest2011_prissattning.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Nej, De " gemte" Certer er først fra næste år - desværre.

 

Og så ikke helt det samme med degraderingen.

 

Før fik vi "på bordet" tildelt EX eller VG eller G - alle 3 var avlsgodkendelse.

 

Nu tildeles på samme måde, men kun EX og VG er avlsgodkendt.

 

Og så tildeles CK lidt som i gamle dage ved placering af klassen - og vel mere et spørgsmål om hvor mange hunde dommeren vil se til bedste han/tæve

Link til indlæg
Del på andre sites

Men desværre tæller er excellent unden CK til næste år jo det samme som en VG.. så det er jo lidt det samme.. bare forskellige benævnelser.:cry:

 

Nej, ved det godt... Excellent lyder altså bare... Ja, helt vildt godt! Hvor Very Good, det lyder bare rigtig godt... Men ikke helt vildt godt :mrgreen:

 

Ej altså, jeg synes, at de skulle være blevet ved det gamle system :fornaermet: Men jeg er så også stok konservativ :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige et par ting, der har en lille note:

 

Reglerne er kun nordiske. Det vil sige, at det gælder kun i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Estland, Letland og Litauen har tidligere været nævnt som samarbejdspartnere. Men er det ikke.

 

Championklassen kommer ikke efter åben. Men før veteran. For de fleste racer er det ligegyldigt. Hvor der er brugsklasse går den dog efter åbenklasse. Og så følger champion og veteran som det sidste.

 

Det er stadig kun de fire bedst placerede fra hver klasse (med CK forstås), der går i bedst i køn.

 

Certer kan nu hentes fra alle officielle klasser. Også fra veteranklasse.

 

Danskejede hunde skal være over 24 måneder, for at blive DKCH. En danskejet hund kan godt blive champ i et andet land, og gå i championklasse - og derfra få ét enkelt cert og blive DKCH.

 

En danskejet hund kan også gemme et cert og blive DKCH, hvis den efter det cert bliver champ i et andet land. Blot skal certet være opnået, efter hunden er blevet 24 måneder. Så danske certer kan også gemmes.

 

Har godt hørt rygterne om, at avlsgodkendelse bliver flyttet fra "good" til "very good". Men i følge SKK svarer en "good" stadig til en "good" (eller vores gamle 2. præmier). Så efter min opfattelse burde det krav til avlsgodkendelsen ikke ændres.

 

nya_utstbest2011_prissattning.jpg

 

 

Er det ganske vist og vedtaget og jeg skal komme efter dig ? Der var lidt uenighed, da jeg udkastede ideen om at udstille Bassen i Polen og satse på good luck og polsk champ (man ku da være heldig og dommeren ikke havde fået pudset brillerne) og i samme åndedrag dansk champ. Nogle mente, at det kun gik, hvis jeg solgte min hund til en polsk landarbejder, så han var polsk ejet og så er det jo lidt ligesom min "brilliante" ide falder lidt til jorden for Bassen bliver hos Basse-moderen ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad der også er nok så interessant er at der bliver indført reserve cert..Så nu kan man ikke længere komme med sin junior og tage 10 certer i juniorklasse..Man kan tage 2 og så går certet videre til den næste, indtil hunden er gammel nok til at blive champion..

 

Åh, det er jeg så glad for at høre!

 

Vi har en hanhund i vores race der pt har ikke mindre end 6 certer - møgbelastende synes jeg! Nu er han heldigvis blevet 2år, så nu stiller han nok sådan meget snart i championklassen, han skal bare lige have det 7. cert.

 

Synes ærlig talt at det har været noget vrøvl :???:

 

Måske er jeg bare forvirret, men synes de nye regler minder om noget jeg har set før :hmm:

 

Ingen anelse, jeg er jo ny i den her verden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...