Hop til indhold

Udstillingsregler for 2011 (DKK)


Gæst Yvonne Frederiksen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst freya3010
Egentligt lidt urimeligt at en Tysk CH kan blive DKCH med eet CAC -. vi skal jo knokle rundt i Tyskland for at blive Champion der.

 

Men så har de/vi jo muligheden for at blive Junior CH og Veteran CH.

 

Men hos samojederne ihvertfald er det stort set umuligt for en tysk hund at blive DKCH... så de får også knoklet rundt her.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der så nogle der ved om jeg på mirakuløst vis kan "bruge" Freyas Danske CAC fra 2008 (stod i juniorklasse) ved at kombinere med at hun først bliver NUCH og på den måde bliver DKCH oven i hatten:confused:

 

Der er en dansk beagle der blev tysk champion og derefter fik et dansk cert. De søgte så om hunden kunne blive DKCH - hvilket den kunne....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, du kan tage til Polen (kræver 3 cert for en PLCH), Tyskland (kræver 5 certer hvoraf flere skal opnå på international udstilling og der skal gå et år og en dag mellem første og sidste cert) eller Schweiz (4 certer og et år og en dag mellem første og sidste) og blive champion der. I alle nævnte lande, giver de cert i hver eneste klasse. Når bare et eller andet FCI nationalt championat er opnået, kræver det kun ét cert i Danmark. Så er hunden DKCH.

 

Det har du kunne siden 2009. Og det kommer ikke til at blive ændret. Ændret er nu kun, at du ville kunne have opnået et cert. hjemme i eks. juniorklasse, og så gemme det til et andet championat er opnået. Så udløses det danske championat automatisk. Eller så automatisk som det kan blive, når du selv skal udfylde og indsende til DKK og bede dem om at registrere titlen.

 

Der indføres ganske rigtigt et reserve cert. Men en unghund kan nu stadig gå ind, og blive ved med at tage certer. Det kan den gøre indtil den bliver 24 måneder gammel. I reglerne beskriver de reserve certet som noget, der går videre hvis cert-hunden disvalificeres.

 

Jeg synes da jeg har set tyske champions med kun tre certer? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da jeg har set tyske champions med kun tre certer? :confused:

 

Så må det være fra gamle dage. Da min gamle blev DEVDHCH krævede det 4 antwartschaft (certer). 2 af dem ville man kunne have taget i én på deres vinderudstilling i Dortmund. Der får man som vinder af klassen 2 x cert, og toer i klassen får et enkelt.

 

Tror de 5 certer har været gældende siden 2005 eller 2006?

 

Der er gennem tiden mange, der har praktiseret at få champ i et land, får så derefter at hente titler hvor kun et cert er nødvendigt. Havde eks. en cocker herhjemmefra, der startede med at blive VDHCH, så tog den til Sverige - hvor man på det tidspunkt kun skulle bruge et enkelt cert, hvis hunden var champ i et andet land.

 

Det cert fik den og blev så SE(u)CH. Hvilket banede vejen for et enkelt cert for at opnå DKCH - hvilket var før Danmark også mente et cert var nok til at blive DKCH hvis hunden var champ i andet land. På det tidspunkt anerkendte man kun svenske, norske, finske, israelske og et par andre championater.

 

Hunden blev hermed DKCH - og tog i øvrigt også et norsk championat, for det kunne den tage fra championklassen.

 

Jo, jo - det betaler sig at være inde i de forskellige landes championatregler. Det kan hurtigt give en række fine titler. Selv var jeg vaks ved havelågen, og opdagede Polen kørte en jubilæumsudstilling, hvor hunde der fik cert på denne udstilling (og allerede var champ i et andet land), blev PLCH. Ellers havde det krævet min. tre ture derned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må det være fra gamle dage. Da min gamle blev DEVDHCH krævede det 4 antwartschaft (certer). 2 af dem ville man kunne have taget i én på deres vinderudstilling i Dortmund. Der får man som vinder af klassen 2 x cert, og toer i klassen får et enkelt.

 

Tror de 5 certer har været gældende siden 2005 eller 2006?

 

Der er gennem tiden mange, der har praktiseret at få champ i et land, får så derefter at hente titler hvor kun et cert er nødvendigt. Havde eks. en cocker herhjemmefra, der startede med at blive VDHCH, så tog den til Sverige - hvor man på det tidspunkt kun skulle bruge et enkelt cert, hvis hunden var champ i et andet land.

 

Det cert fik den og blev så SE(u)CH. Hvilket banede vejen for et enkelt cert for at opnå DKCH - hvilket var før Danmark også mente et cert var nok til at blive DKCH hvis hunden var champ i andet land. På det tidspunkt anerkendte man kun svenske, norske, finske, israelske og et par andre championater.

 

Hunden blev hermed DKCH - og tog i øvrigt også et norsk championat, for det kunne den tage fra championklassen.

 

Jo, jo - det betaler sig at være inde i de forskellige landes championatregler. Det kan hurtigt give en række fine titler. Selv var jeg vaks ved havelågen, og opdagede Polen kørte en jubilæumsudstilling, hvor hunde der fik cert på denne udstilling (og allerede var champ i et andet land), blev PLCH. Ellers havde det krævet min. tre ture derned.

 

Det er i år hunden er blevet champion :hmm: Det er vist i Bremen hunden har været stillet de tre gange...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der så nogle der ved om jeg på mirakuløst vis kan "bruge" Freyas Danske CAC fra 2008 (stod i juniorklasse) ved at kombinere med at hun først bliver NUCH og på den måde bliver DKCH oven i hatten:confused:

 

Som jeg læser det, så er det lige hvad du kan..

 

De laver vist hvilende cert med tilbagevirkende kraft. Helt klart også mest fair

 

Dansk eksteriørchampionat - DKCH

Hunde registreret i et FCI-anerkendt land kan endvidere blive dansk eksteriørchampion, hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat (CAC) og har opnået nationalt eksteriørchampionat i et FCI-medlemsland.

Der kan først ansøges om dansk eksteriørchampionat, efter at hunden er fyldt 24 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så er det lige hvad du kan..

 

De laver vist hvilende cert med tilbagevirkende kraft. Helt klart også mest fair

 

Dansk eksteriørchampionat - DKCH

Hunde registreret i et FCI-anerkendt land kan endvidere blive dansk eksteriørchampion, hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat (CAC) og har opnået nationalt eksteriørchampionat i et FCI-medlemsland.

Der kan først ansøges om dansk eksteriørchampionat, efter at hunden er fyldt 24 måneder.

 

Nej, den tekst du referer til siger blot, at hvis hunden allerede ER national champ i et eller andet FCI land, så skal den efter 1. januar 2008 blot have et dansk cert, og så udløses championatet.

 

Hvilende certer er ikke med tilbagevirkende kraft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den tekst du referer til siger blot, at hvis hunden allerede ER national champ i et eller andet FCI land, så skal den efter 1. januar 2008 blot have et dansk cert, og så udløses championatet.

 

Hvilende certer er ikke med tilbagevirkende kraft.

 

Okay..

 

Mon ikke DKK får lidt telefonstorm de første mange måneder i det nye år :lol:

Man må håbe at de har forudset det og selv har helt styr på det

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay..

 

Mon ikke DKK får lidt telefonstorm de første mange måneder i det nye år :lol:

Man må håbe at de har forudset det og selv har helt styr på det

 

Jo, det tror jeg bestemt de får. For de regler er så skidt skrevet, fordi man blot har ændret i tidligere regler i stedet for at skrive nye. Og så får man jo desværre lidt mange fejl med ver.

 

Som når man et sted i reglerne skriver, at hunden ikke kan få cert fra veteranklasse, men et andet sted skriver, at hunde fra alle officielle klasser kan opnå cert.

 

For at få det fulde billede, skal man tilsyneladende læse reglerne i SKK, NKK, FKK og DKK - så kan man til sidst se det samlede billede.

 

Ville aldrig vælge andet end DKK, men altså... Nogle gange er de bare ikke de flittigste elever i klassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Ja, der er en del fejl, men de har ønsket at fortælle hovedlinierne så hurtigt som muligt.

De skriver også i forordet, at det er uden korrekturlæsning for fejl og mánglende konsekvens i sammenhængen.

 

Så mon ikke der bliver revideret i teksten

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er en del fejl, men de har ønsket at fortælle hovedlinierne så hurtigt som muligt.

De skriver også i forordet, at det er uden korrekturlæsning for fejl og mánglende konsekvens i sammenhængen.

 

Så mon ikke der bliver revideret i teksten

 

Peter

 

Man kan da håbe.

 

Og så tænker jeg trods alt, at det måske havde været hurtigere at få en medarbejder til at rette til en gang for alle, i stedet for at skulle bruge uforholdsmæssig meget tid på telefonerne.

 

Folk læser jo reglerne som fanden læser Biblen. Og når man melder noget halvfærdigt ud, så vil de informationer have ætset sig fast i folks hukommelse.

 

Vil aldrig vælge andet end DKK, men for pokker jeg syntes det er uprofessionelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Det er jo rigtigt.

Hellere være korrekt og komme lidt senere - nu hænger en del ved, og giver usikkerhed, når der er inkonsistens.

 

Og så har jeg fået svar vedrørende CAC.

En hund kan stadig hente alle de Certer den kan nå indtil 24 måneder, og stå i vejen hele tiden - det lykkedes ikke at få ændret denne gang.

 

Den læste regel med fuldcertede hunde gælder som du har skrevet kun ved brugshunde.

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo rigtigt.

Hellere være korrekt og komme lidt senere - nu hænger en del ved, og giver usikkerhed, når der er inkonsistens.

 

Og så har jeg fået svar vedrørende CAC.

En hund kan stadig hente alle de Certer den kan nå indtil 24 måneder, og stå i vejen hele tiden - det lykkedes ikke at få ændret denne gang.

 

Den læste regel med fuldcertede hunde gælder som du har skrevet kun ved brugshunde.

 

Peter

 

Æv, hvor TRÆLS! Men tak for feedback :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Nej, den tekst du referer til siger blot, at hvis hunden allerede ER national champ i et eller andet FCI land, så skal den efter 1. januar 2008 blot have et dansk cert, og så udløses championatet.

 

Hvilende certer er ikke med tilbagevirkende kraft.

 

 

Bare en opdate

 

Har skrevet til DKK angående mit danske cert, da Cody jo er lige-ved-og-næsten SECH(U)

 

 

DKK har fået nye championatsregler pr. 1.1.2011, der gør, at vi atter har "hvilende" certifikat. Så ja, du kan bruge dit certifikat fra 2010 og opnå det danske, når din hund bliver svensk champion og såfremt din hund opfylder prøvekravet til championatet.

 

 

 

Med venlig hilsen/best regards

 

DANSK KENNEL KLUB

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Bare en opdate

 

Har skrevet til DKK angående mit danske cert, da Cody jo er lige-ved-og-næsten SECH(U)

 

 

DKK har fået nye championatsregler pr. 1.1.2011, der gør, at vi atter har "hvilende" certifikat. Så ja, du kan bruge dit certifikat fra 2010 og opnå det danske, når din hund bliver svensk champion og såfremt din hund opfylder prøvekravet til championatet.

 

 

 

Med venlig hilsen/best regards

 

 

DANSK KENNEL KLUB

 

Så er det sgu bare en skam at jeg ikke kan bruge Freyas fra 2008 til en ski:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en opdate

 

Har skrevet til DKK angående mit danske cert, da Cody jo er lige-ved-og-næsten SECH(U)

 

 

DKK har fået nye championatsregler pr. 1.1.2011, der gør, at vi atter har "hvilende" certifikat. Så ja, du kan bruge dit certifikat fra 2010 og opnå det danske, når din hund bliver svensk champion og såfremt din hund opfylder prøvekravet til championatet.

 

 

 

Med venlig hilsen/best regards

 

DANSK KENNEL KLUB

 

 

Nå, for pokker!!! Spændende. Havde ikke luret de ville indføre det med tilbagevirkende kraft. Gad vide hvor langt tilbage det gælder. For så gider jeg da ikke udstille herhjemme mere med den yngste, men venter bare på at få udløst et andet CH og så få det danske på baggrund af seneste cert - som dog er fra 09. Gad vide om det duer alligevel?

 

Det er så meget billigere at udstille i Sverige, så vil da hellere smide mine penge den vej i stedet.

 

Må ringe til DKK i morgen first thing og blive klogere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nå, for pokker!!! Spændende. Havde ikke luret de ville indføre det med tilbagevirkende kraft. Gad vide hvor langt tilbage det gælder. For så gider jeg da ikke udstille herhjemme mere med den yngste, men venter bare på at få udløst et andet CH og så få det danske på baggrund af seneste cert - som dog er fra 09. Gad vide om det duer alligevel?

 

Det er så meget billigere at udstille i Sverige, så vil da hellere smide mine penge den vej i stedet.

 

Må ringe til DKK i morgen first thing og blive klogere.

 

Jeg synes et eller andet sted også at det ville være lidt uretfærdigt hvis den tilbagevirkende kraft kun er fra 2010:hmm:.. men det ville være så typisk DKK!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes et eller andet sted også at det ville være lidt uretfærdigt hvis den tilbagevirkende kraft kun er fra 2010:hmm:.. men det ville være så typisk DKK!!

 

Ja, ikke? For mig ville det jo give god mening, hvis det først gjaldt fra 2011. Når de nye regler er indført. Mærkeligt at køre det med tilbagevirkende kraft på den måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja, ikke? For mig ville det jo give god mening, hvis det først gjaldt fra 2011. Når de nye regler er indført. Mærkeligt at køre det med tilbagevirkende kraft på den måde...

 

Ja enten eller synes jeg... enten skal det først gælde her fra 2011 eller også skal det køres med tilbagevirkende kraft fra de år hvor det ikke gjaldt - altså 2008, 2009 og 2010... virker mærkeligt hvis de kun siger 2010 ud af de 3 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...