Gæst Nimbus1984 Skrevet November 22, 2010 Rapporter Share Skrevet November 22, 2010 Dette bliver en lang pløre, så er du advaret, men please læs og kom med råd hvis du kan. Jeg har jo mødt denne her fantastiske mand og inden for overskuelig fremtid vil vi jo gerne flytte sammen, men... Han har en Rottweiler han på 2,5 år og jeg har tre hankatte på 5 år. Vi tog Django (som hunden hedder) med ned til mig i går aftes for at de kunne møde hinanden for første gang. Det gik lidt voldsommere til en forventet. Django har aldrig mødt en kat før og mine katte har kun mødt hunde to gange før og det ligger efterhånden nogle år tilbage. Selvfølgelig forventede vi at der blev noget væsen, gøen og at misserne løb væk. De har kattelem og kan løbe ud som de vil og har et skur ude i haven de i forvejen tit ligger ude i. Men her kom Django ind i snor og så kattene og gøede fuldstændig hysterisk, værre end min kæreste nogensinde har hørt. To af misserne løb ud med det samme, den sidste blev inde og hoppede op på en stol og lå der og hvæste. Django for vredet sig fri og går selvfølgelig efter katten, mens han gøer helt ekstremt og skingert. Katten slår ham over snuden og Django får derfor en lille flænge. Men det holder ham ikke tilbage. Min kæreste som egentlig er en stærk mand og normalt godt kan holde Django, havde meget svært ved at holde ham da han fik fat i halsbåndet. Jeg fik fat i katten og tog ham op til mig, hvor han satte alle kløer i mig og hvæste så spyttet stod ud af munden på ham. Nå men han blev hos mig i nogle minutter indtil Django igen fik revet sig løs og prøvede og få fat i katten hos mig. Katten kom fri og løb ud af kattelemmen lynhurtigt og Django prøvede at følge efter, men kunne selvfølgelig ikke komme igennem. Nu var alle katte ude og Django gik noget febrilsk rundt og snuste til ALT. Efter en halv times tid faldt han til ro og faldt i søvn midt på gulvet. Selvfølgelig hélt udmattet. Efter noegt tid går jeg ud i skuret og kigger til katterne. De ligger pænt oppe i højden på forskellige udhæng. De er meget opmærksomme men tør godt komme ned på gulvet til mig. Det vil sige to af dem tør, Haakon den ene af dem der løb først ud, tøver noget men kommer til sidste ned. jeg hygger lidt med dem derude en halv times tid og går så ind igen. Men på et tidspunkt skal sådan en hund jo tisse og vi tog ham med ud i haven. Min have er i forvejen indhegnet på grund af kattene så han kunne gå frit og snuse. Han fandt med det samme vejen hen til skuret og løb derind. Så opdagede han en af katterne der åbenbart stadig var på gulvet og hurtigt kravlede op til et udhæng. han gik helt amok og prøvede og komme op til dem og væltede alt på sin vej, så det bidrog selvfølgelig også til kaos for både hund og katte. Vi fik dog fat i ham og jeg stod så i døren og prøvede at spærre af så han kunne stå udenfor og snuse lidt inden han kom ind igen. Men han fik mast sig forbi mig og gik amok igen. Så lukkede vi døren til skuret og efter kort tid faldt han til ro og gik rundt og snuste og markerede i hele haven. Det var så blevet sengetid så jeg gik ud og kiggede til kattene. Den ene hoppede ned med det samme, den anden kunne jeg snakke med som sædvanlig, dog mens han lå på udhænget. Den tredje som tøvede første gang jeg var derude lå helt inde ved taget og rystede og hjertet bankede helt vildt. Jeg blev derude i noget tid til hans hjerte ikke bankede så vildt og han var blevet en smule rolig. Django havde sin egen kurv med og lagde sig i den ved siden af sengen i soveværelset. Vi lukkede døren til resten af lejligheden så han ikke kunne komme ud og kattene kunne gå ind som de ville. Tror dog ikke nogen af dem benyttede sig af det. Django havde noget svært ved at finde ro og stod op hele tiden, vi fandt så ud af efter et par timer at han havde ondt i øret. Han er i behandling for det, men min kæreste kom i tanke om at han havde glemt og dryppe dem om morgenen som han plejer. Han kørte så hjem med ham med det samme og fik dryppet øret. Da han er kørt går jeg ud i skuret til misserne og to af dem hopper ned med det samme og den ene går ind i huset efter få minutter. Den tredje ligger stadig oppe under taget og vil godt lige kigge men ikke andet. Jeg lader ham være og tænker han kommer ind når han mærker faren er overstået. Den anden kat kommer med ind og de snuser lidt rundt begge to og går så til ro på deres faste sovepladser. Min kæreste kommer igen efter en times tid, da er Django gået til ro derhjemme og kan få den ro han har brug for. Her i morges er den tredje kat ikke kommet ind endnu og jeg går ud i skuret. Han ligger på nøjagtig samme måde som om natten og jeg beslutter at lade ham ligge lidt endnu. Til middag går jeg ud og får efter meget bøvl tvunget ham ned til mig. Jeg går rundt i hele skuret, haven og huset for at vise ham at Django er væk. Han er normalt ikke en kat der vil være hos en medmindre man sidder ned, men han blev siddene. Da vi har gået rundt et stykke tid og set rummene flere gange vil han ned. Han lister rundt og farer sammen ved den mindste lyd. Tilsidst springer han op på køkkenskabet og har lagt der indtil nu. Han er rolig og vil godt snakkes med, men tror det varer noget tid inden han kommer ned igen. Efter denne lange pløre er mine spørgsmål så, hvad skal vi gøre? Er det normal reaktion fra begge sider? Kan det mon komme til at fungere? Vi er begge godt klar over at det kan komme til at tage mange måneder, måske ligefrem år, men hvornår er det for meget. Django er en trænet hund, dog ikke noget der er holdt helt ved lige, men han kan forstå nogle gængse kommandoer som plads, værsgo, sit og dæk. Dog hjalp de selvfølgelig intet i forhold til kattene. Men kan man mon træne ham til at holde sig fra kattene og lade dem komme til ham når han er rolig. Han er altid helt oppe og køre når man kommer hjem eller på besøg, så lidt vild er han jo. Er noget frustreret, for tænk hvis det aldrig kommer til at fungere. Til sidst, så tak fordi du læste så langt, følte det var vigtigt og få alt med for at forklare deres reaktioner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 som det første! hav altid hunden i snor! stop den hver eneste gang der er optræk til hysteri! Det kan godt lade sig gøre, jeg har gjort det med min Tervueren da jeg flyttede sammen med min Hans Jørgen, men det tog lang tid og det krævede at hunden var i snor hver eneste gang kattene var i nærheden. Jeg var meget kontant i træningen, meget bestemt nej blev der sagt hver eneste gang hunden gjorde anstillinger til at gø eller virkede ophisset! Senere blev der øjeblikke med ro på hvor jeg kunne rose hunden for at se på kattede uden at blive ophisset! Det tog nogle måneder før jeg kunne lade hunden gå løs sammen med kattene, og jeg har stadig nu 6 år efter lidt problemer hvis en af kattene løber:cry: Men nu kan de være i stue sammen og faktisk tror jeg Kleo rigtig godt kan lide nogle af kattene:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 For kattenes skyld ville jeg i hvert fald få fat i Feliway til stikkontakterne i rummene, så det kan afhjælpe deres stress. Vi har selv skulle vænne en hund, der stressede helt op ved synet af andre dyr, til vores dyr. Vi gjorde det, at vi havde ham i snor inde i stuen og belønnede ham for at være i ro. Begyndte han at stresse op eller blive urolig (altså gøre klar til at gø eller måske løbe efter dem), så blev han fjernet øjeblikkeligt fra rummet. Det gik faktisk meget fint, men det var selvfølgelig en udfordring i starten. Vi lærte ham også, at lige præcis ét rum måtte han aldrig gå ind i selvom døren var åben, for det var de andres fristed for ham. Det var noget, jeg havde set i et program med Victoria Stillwell. I kunne også give kattene noget af Djangos, så de lige kan få lugtet til ham og vice versa. Det lyder godt nok voldsomt hos jer, og jeg tænker om det ikke var en ide at få en adfærdsbehandler på til at komme med tips, så I allerede fra starten af gør det rigtige og føler jer ordentlig klædt på? Vi vendte vores tanker omkring hvordan vi ville gøre det med en adfærdsbehandler i forbindelse med noget træning, men havde hende ikke ude godt nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 som det første! hav altid hunden i snor! stop den hver eneste gang der er optræk til hysteri!Det kan godt lade sig gøre, jeg har gjort det med min Tervueren da jeg flyttede sammen med min Hans Jørgen, men det tog lang tid og det krævede at hunden var i snor hver eneste gang kattene var i nærheden. Jeg var meget kontant i træningen, meget bestemt nej blev der sagt hver eneste gang hunden gjorde anstillinger til at gø eller virkede ophisset! Senere blev der øjeblikke med ro på hvor jeg kunne rose hunden for at se på kattede uden at blive ophisset! Det tog nogle måneder før jeg kunne lade hunden gå løs sammen med kattene, og jeg har stadig nu 6 år efter lidt problemer hvis en af kattene løber:cry: Men nu kan de være i stue sammen og faktisk tror jeg Kleo rigtig godt kan lide nogle af kattene:5up: Det markerede vil nok ikke hjælpe i dette tilfælde, da TS har skrevet i et tidligere indlæg at hverken hun eller kæresten kan holde hunden! "Han farer afsted ligeså snart snoren er på og så er der ikke andet for end at følge efter så godt man nu kan. Ikke nemt for lille mig mod en 60 kg stor hund. Han er så ivrig og hurtig at man er nødt til at små løbe efter ham og halsbåndet bliver så stramt at han "hvæser" fra halsen. Det er jo ikke en rar gå tur for hverken hund eller menneske. Det samme gør sig gældene når min kæreste går med ham." Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Jeg vil anbefale jer at få sat et dørgitter op mellem 2 rum. Hunden i det ene og kattene i det andet. Så har i bedre mulighed for at belønne og aflede hunden når den ignorerer kattene. Det er 100% hunden der skal arbejdes med, og når i ikke kan holde hunden i snor, så lav en afspærring. Jo flere gange han får succes med at jagte kattene, jo vanskeligere bliver det at ændre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Det markerede vil nok ikke hjælpe i dette tilfælde, da TS har skrevet i et tidligere indlæg at hverken hun eller kæresten kan holde hunden!"Han farer afsted ligeså snart snoren er på og så er der ikke andet for end at følge efter så godt man nu kan. Ikke nemt for lille mig mod en 60 kg stor hund. Han er så ivrig og hurtig at man er nødt til at små løbe efter ham og halsbåndet bliver så stramt at han "hvæser" fra halsen. Det er jo ikke en rar gå tur for hverken hund eller menneske. Det samme gør sig gældene når min kæreste går med ham." Man kan nu sagtens have hunden i snor indendørs, selvom den er stor. Vi havde da f.eks snoren bundet fast til sofabenet. Det kan TS jo også gøre :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Man kan nu sagtens have hunden i snor indendørs, selvom den er stor. Vi havde da f.eks snoren bundet fast til sofabenet. Det kan TS jo også gøre :blink: Ja selvfølgelig, jeg er dog ikke sikker på at det hjælper specielt meget. 60 kg hund der springer frem i linen kan flytte et ret tungt møbel. (jeg har oplevet en hund på 25 kg flytte en hjørnesofa) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Ja selvfølgelig, jeg er dog ikke sikker på at det hjælper specielt meget. 60 kg hund der springer frem i linen kan flytte et ret tungt møbel. (jeg har oplevet en hund på 25 kg flytte en hjørnesofa) Jeg kan godt følge dig, men forhåbentlig hjælper afledningen TS, vi benyttede os også af kødben og den slags til afledning, som han kunne ligge og hygge med og dermed vænne sig til, at man også godt kunne slappe af og hygge, selvom der var dyr, man kunne løbe efter lige i nærheden én. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Tusind tak for alle jeres gode og hurtige svar, det havde jeg ikke regnet med. Vil lige svare med citer af hver svar, det er vidst mest overskueligt. Tredje kat kom ned fra køkkenskabet af sig selv for en time siden og har gået stille rundt og snuset til alt. Han er nu kommet så langt at han har været henne af sig selv og bedt om kontakt med spinden og det hele. Så han bliver nok normal hen af aftenen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 som det første! hav altid hunden i snor! stop den hver eneste gang der er optræk til hysteri!Det kan godt lade sig gøre, jeg har gjort det med min Tervueren da jeg flyttede sammen med min Hans Jørgen, men det tog lang tid og det krævede at hunden var i snor hver eneste gang kattene var i nærheden. Jeg var meget kontant i træningen, meget bestemt nej blev der sagt hver eneste gang hunden gjorde anstillinger til at gø eller virkede ophisset! Senere blev der øjeblikke med ro på hvor jeg kunne rose hunden for at se på kattede uden at blive ophisset! Det tog nogle måneder før jeg kunne lade hunden gå løs sammen med kattene, og jeg har stadig nu 6 år efter lidt problemer hvis en af kattene løber:cry: Men nu kan de være i stue sammen og faktisk tror jeg Kleo rigtig godt kan lide nogle af kattene:5up: Lige prøcis det med snor havde jeg tænkt på, han har nemlig en snor hvor den går rundt om snuden så han bliver trukket ned når han trækker under gå ture. Så mon ikke det skal prøves. Det lyder umiddelbart som en rigtig god måde og der kan ingen skade blive på hverken hund eller kat, medmindre kat bliver aggresiv og springer på ham. Men det gør katte bare oftest kun når de er trængt op i et hjørne og ikke ser anden udvej. Som du skriver kan det nok ikke undgåes at der bliver noget engang i mellem uanset hvordan man gør, men det er jo også deres natur og de er alle voksne og har haft lang tid hvor det kun var dem det handlede om alene. Vi må give det tid og tage den stille og roligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 For kattenes skyld ville jeg i hvert fald få fat i Feliway til stikkontakterne i rummene, så det kan afhjælpe deres stress. Vi har selv skulle vænne en hund, der stressede helt op ved synet af andre dyr, til vores dyr. Vi gjorde det, at vi havde ham i snor inde i stuen og belønnede ham for at være i ro. Begyndte han at stresse op eller blive urolig (altså gøre klar til at gø eller måske løbe efter dem), så blev han fjernet øjeblikkeligt fra rummet. Det gik faktisk meget fint, men det var selvfølgelig en udfordring i starten. Vi lærte ham også, at lige præcis ét rum måtte han aldrig gå ind i selvom døren var åben, for det var de andres fristed for ham. Det var noget, jeg havde set i et program med Victoria Stillwell. I kunne også give kattene noget af Djangos, så de lige kan få lugtet til ham og vice versa. Det lyder godt nok voldsomt hos jer, og jeg tænker om det ikke var en ide at få en adfærdsbehandler på til at komme med tips, så I allerede fra starten af gør det rigtige og føler jer ordentlig klædt på? Vi vendte vores tanker omkring hvordan vi ville gøre det med en adfærdsbehandler i forbindelse med noget træning, men havde hende ikke ude godt nok. Det der feliway virker ikke på mine katte, jeg har haft to mere som jeg desværre har måtte aflive over sommeren og det er brugt mod adfærd et par gange i de seks år jeg har haft katte. Men jeg tror da alligevel jeg vil prøve det igen, det kan jo være det virker denne gang. Djangos kurv er her stadig og har lige åbnet ind til soveværelset så de kunne snuse derinde og til kurven, så det gør de alle, meget forsigtigt dog. Min ene kat har lige lavet en lort ved siden af, tror det er hans måde at markere på. Han er dog i forvejen adfærdsvansklig når det kommer til markering. Han mener nemlig han skal markere indenfor og er på det sidste begyndt at tisse på køkkenbordet:confused: Det er så klamt. Før har det været på gulvet og på mit tøj hvis jeg var dum nok til at efterlade det på gulvet. Det betyder så også at jeg har haft fat i en adfærdspsykolog og hun er heldigvis blevet fastansat hos min dyrlæge så hende skal jeg lige have fat i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Det markerede vil nok ikke hjælpe i dette tilfælde, da TS har skrevet i et tidligere indlæg at hverken hun eller kæresten kan holde hunden!"Han farer afsted ligeså snart snoren er på og så er der ikke andet for end at følge efter så godt man nu kan. Ikke nemt for lille mig mod en 60 kg stor hund. Han er så ivrig og hurtig at man er nødt til at små løbe efter ham og halsbåndet bliver så stramt at han "hvæser" fra halsen. Det er jo ikke en rar gå tur for hverken hund eller menneske. Det samme gør sig gældene når min kæreste går med ham." Min kæreste har en snor der går rundt om næsen også, så det hjælper. Django er også blevet lidt roligere fordi han efterhånden lærer mig at kende og kan godt høre efter kommandoer igen. Så han havde heldigvis ikke glemt dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Jeg vil anbefale jer at få sat et dørgitter op mellem 2 rum. Hunden i det ene og kattene i det andet. Så har i bedre mulighed for at belønne og aflede hunden når den ignorerer kattene. Det er 100% hunden der skal arbejdes med, og når i ikke kan holde hunden i snor, så lav en afspærring. Jo flere gange han får succes med at jagte kattene, jo vanskeligere bliver det at ændre. Se det har jeg også tænkt på, det bliver jo bare næsten umuligt fordi hunden er så stor og kan hoppe over det meste og det skulle jo helst ikke være så højt at vi ikke kan skræve over. Men vil da gerne høre om muligheder, for er jo meget grøn på det her område. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Hvor bor du? Jeg ved, at hende her http://bricksite.com/nemo er adfærdsbehandler af både hunde og katte, så hun kunne måske kigge på både katte og sammenføring af hund samtidig. Hun bruger klikkertræning, og det er min opfattelse, at hun er dygtig inden for sit felt (men har ikke selv personlig erfaring med hende). Jeg mener,at det er Skive eller deromkring hun bor (jeg er ikke så god til jysk geografi) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Man kan nu sagtens have hunden i snor indendørs, selvom den er stor. Vi havde da f.eks snoren bundet fast til sofabenet. Det kan TS jo også gøre :blink: Har ikke lige møbler der kan holde en hund af den størrelse, har bare billige ikea møbler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Jeg kan godt følge dig, men forhåbentlig hjælper afledningen TS, vi benyttede os også af kødben og den slags til afledning, som han kunne ligge og hygge med og dermed vænne sig til, at man også godt kunne slappe af og hygge, selvom der var dyr, man kunne løbe efter lige i nærheden én. Vi vil uden tvivl have et kødben med til ham næste gang, det var en rigtig dumme fejl fra vores side at det ikke var med denne gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nimbus1984 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Frigga. Jeg kan ikke quote dit indlæg pga www adressen så svarer lige sådan her. Jeg bor en times tid fra skive, så det ville ikke være helt udlukket. Men min dyrelæge som også har en adfærdspsykolog ansat bor 1,5 km herfra, så starter nok med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Vi vil uden tvivl have et kødben med til ham næste gang, det var en rigtig dumme fejl fra vores side at det ikke var med denne gang. Pas nu på at han ikke mener at kødbenet skal forsvares, for så risikerer I at få skabt en endnu mere sprængfarlig situation end nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 ville da så afgjort ikke give ben, det kan nemt give endnu størrer problemer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Har ikke lige læst hele tråden helt grundigt igennem, så beklager hvis jeg gentager noget der er skrevet.. Måske det kan være en idé at have et rum hvor kattene kan være i sikkerhed og hvor hunden ikke kan komme ind ved at I sætter et børnegitter ell. lign. for... Så kan de vænne sig til hinandens lugte og se hinanden uden at hunden kan løbe efter kattene eller at kattene kan slå ud efter hunden.. Så kan I prøve at sætte jer med hunden foran døren med et godt ben og belønne rolig adfærd... Det var i hvert fald sådan vi introducerede vores kat og hvalp til hinanden Held og lykke med træningen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts