Hop til indhold

Spørgsmål om gåture og mad???


Gæst Barfod1
 Share

Recommended Posts

Gæst Barfod1

I mandags blev vi jo forældre til den skønneste lille japanske spids Wilbur. Han kom med flyet fra Norge, så vi var ude i lufthavnen og hente ham.

Det går rigtig godt med ham, han er faldet rigtig godt til og elsker at lave markfræs nede i haven og andre løjer - en rigtig glad lille hvalp! De sidste to nætter har også været helt uden uheld:)

Vi kunne dog godt lige bruge nogle gode råd på følgende to områder:

Han vil ikke spise op? Vi fodre ham tre gange om dagen med tørfoder fra eukanuba (det samme han fik hos opdrætteren), vi fjerner maden en halv time efter han har forladt den. Vi har prøvet at tilsætte kylligegele (fra når vi har kogt kylling, som vi bruger til godbidder) samt tunvand. Han synes helt sikkert foderet bliver mere interessant efter dette, men spiser stadig ikke op... Selvom han får mange godbidder i løbet af dagen ifm. luftning, svarer det stadig ikke til den mængde der anbefales til hans størrelse på foderpakken, så vores bekymring går på om han får nok, og om det er normalt? og om han bare går fra sin mad fordi han ikke har brug for mere og er mæt?? Hans høm høm er også lidt blød i det...

Vores anden bekymring er ifm. gåture. Vi bor midt i KBH og har heldigvis en lukket have, der er guld vær, og som Wilbur bare elsker!!! Men lige så snart vi går ud haven til fortorvet (som der også er ret befærdet) vil han ikke rigtig (kun hvis vi er med begge to og den ene kan gå foran og lokke med godbidder og ros), han sætter sig bare ned og piver. Men der ingen problemer hvis vi er taget ud til et fremmet sted i bilen, bare der er græs. Er der nogen der har gode råd til hvordan vi får ham tryg ved fortorvet og fremmede steder uden græs.??

Sidst men ikke mindst, han er begyndt at humpe sin ynglings bamse - er det ikke ret fremmeligt for en hvalp der først er ni uger på søndag;)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
I mandags blev vi jo forældre til den skønneste lille japanske spids Wilbur. Han kom med flyet fra Norge, så vi var ude i lufthavnen og hente ham.

Det går rigtig godt med ham, han er faldet rigtig godt til og elsker at lave markfræs nede i haven og andre løjer - en rigtig glad lille hvalp! De sidste to nætter har også været helt uden uheld:)

Vi kunne dog godt lige bruge nogle gode råd på følgende to områder:

Han vil ikke spise op? Vi fodre ham tre gange om dagen med tørfoder fra eukanuba (det samme han fik hos opdrætteren), vi fjerner maden en halv time efter han har forladt den. Vi har prøvet at tilsætte kylligegele (fra når vi har kogt kylling, som vi bruger til godbidder) samt tunvand. Han synes helt sikkert foderet bliver mere interessant efter dette, men spiser stadig ikke op... Selvom han får mange godbidder i løbet af dagen ifm. luftning, svarer det stadig ikke til den mængde der anbefales til hans størrelse på foderpakken, så vores bekymring går på om han får nok, og om det er normalt? og om han bare går fra sin mad fordi han ikke har brug for mere og er mæt?? Hans høm høm er også lidt blød i det...

Vores anden bekymring er ifm. gåture. Vi bor midt i KBH og har heldigvis en lukket have, der er guld vær, og som Wilbur bare elsker!!! Men lige så snart vi går ud haven til fortorvet (som der også er ret befærdet) vil han ikke rigtig (kun hvis vi er med begge to og den ene kan gå foran og lokke med godbidder og ros), han sætter sig bare ned og piver. Men der ingen problemer hvis vi er taget ud til et fremmet sted i bilen, bare der er græs. Er der nogen der har gode råd til hvordan vi får ham tryg ved fortorvet og fremmede steder uden græs.??

Sidst men ikke mindst, han er begyndt at humpe sin ynglings bamse - er det ikke ret fremmeligt for en hvalp der først er ni uger på søndag;)?

 

Først glædelig hvalp :-D

 

I skal bare lade ham følge i sit eget tempo, lok ham ikke frem, lad ham side på numsen og giv det den tid han har brug for :-)

 

Lad heller ikke nogen snakke med ham hvis han ikke viser lyst til det :-)

 

Dejligt i bruger kylling til godbidder :5up:

 

Man skal give hvalpe alt det de kan spise (jeg har altid ladet mine hvalpe få fri adgang til tørfoder, det er der delte meninger om ), ikke bekymre sig over at de ikke spiser det der står på posen, det er kun vejlededene :-)

 

Du skal se på hvalpen, er han fast, ser han frisk ud osv..?

 

Jeg vil have at afføringen er fast, det synes jeg den skal være :-)

 

I kan overveje at fodre med et mærke mere evt, der er jeg personligt glad for www.eaglepack.dk :-)

 

 

Det har gode ingredienser og jeg har god erfaring med at det giver de fleste hunde en god fast afføring :-)

 

Giv ham lidt god vegetabilsk olie over maden og fiskeolie, du kan se i tråden om hjemmelavet mad i foraet om Foder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Barfod1

Tak for de gode råd:)

Ja, har også læst ret mange tråde om foder, hvor eagelpack bliver positivt omtalt, så tror vi prøver det, for fortrækker også vores hund har en fast afføring! Ja, vi må bare holde godt øje med ham og at han tager på. Hvor mange gange er det egentlig normalt for en hvalp at have afføring på en dag?, wilbur laver mellem 3 og 4 gange om dagen...

Mine forældres hunde har også altid haft fri adgang til tørfoder, hvilket har virket fint, men i perioder gider de det ikke rigtig mere, men foretrækker kun at spise det mad mine forældre laver til dem. Vi har valgt at Wilbur ikke skulle have fri adgang da vi har hørt renlighedstræningen så kan være svære at koordinere, og vi har fire etager ned til haven:)

Læste godt lige en artikkel inde på hundeliv.dk om at hvalpen bare skulle have lov at sidde og kigge, det vil vi så prøve med:)

Hilsen Frederik og Anne Sofie

Redigeret af Barfod1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for de gode råd:)

Ja, har også læst ret mange tråde om foder, hvor eagelpack bliver positivt omtalt, så tror vi prøver det, for fortrækker også vores hund har en fast afføring! Ja, vi må bare holde godt øje med ham og at han tager på. Hvor mange gange er det egentlig normalt for en hvalp at have afføring på en dag?, wilbur laver mellem 3 og 4 gange om dagen...

Mine forældres hunde har også altid haft fri adgang til tørfoder, hvilket har virket fint, men i perioder gider de det ikke rigtig mere, men foretrækker kun at spise det mad mine forældre laver til dem. Vi har valgt at Wilbur ikke skulle have fri adgang da vi har hørt renlighedstræningen så kan være svære at koordinere, og vi har fire etager ned til haven:)

Læste godt lige en artikkel inde på hundeliv.dk om at hvalpen bare skulle have lov at sidde og kigge, det vil vi så prøve med:)

Hilsen Frederik og Anne Sofie

 

Hej igen :-D

 

Det er en god ide at prøve eaglepack, jeg tror det er en fordel at prøve lidt forskelligt :-)

 

Måske kan i give ham tilbudet om mad 4 gange om dagen istedet?

 

Det er rigtigt at det er lettere at regne ud hvornår der er afføring, men i skal alligevel ned med ham mange gange, så 4 gange mad er ikke for meget, jeg er tilhænger af mange måltider, specielt med tørfoder, fordi det vokser så meget i maven når hvalpen drikker :-)

 

Hvis i vil blande med noget kan jeg anbefale jer hjemmelavet mad som det laves her, med en 3.del kød til hvalpe http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Det smager godt :-)

 

Det er meget normalt at en hvalp har afføring ca ligeså mange gange som den fodres hvilket passer meget godt med jeres :-)

 

En hvalp skal spise ret meget mad fordi den vokser så meget :-)

 

www.hundeliv.dk er en god side at blive klog af :-)

 

I kan også læse fx Lone Greva, Hvalpen og Familiehunden, Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning og Anders Hallgren, Forstår du din hund?

 

De kan reserveres pr mail til jeres bibliotek :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak igen, for de gode råd:)

Vi har lige vejet ham hertil morgen, og han har taget ca 300 g på siden vi vejede ham i tirsdag, det er da meget godt ikke???

 

Var så lidt :-D

 

Jo, det er da flot :shock:

 

Sulter gør han ikke i hvert fald :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...