Hop til indhold

At halse ved fund af fx. nøgler.


Carina
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne til at lære Nynne at finde ting (Fx. nøgler) jeg vil så bare gerne have at når hun så finder genstanden, at hun dækker af og halser.

Men hvordan lærer man dem det? :hmm:

(Det skal lige siges at hun i forvejen kan både dække og gi' hals.)

Jeg er ny herinde, så er først ved at finde ud af hvordan det fungerer - så hvis jeg ikke svarer så hurtigt, ved I hvorfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Jeg vil gerne til at lære Nynne at finde ting (Fx. nøgler) jeg vil så bare gerne have at når hun så finder genstanden, at hun dækker af og halser.

Men hvordan lærer man dem det? :hmm:

(Det skal lige siges at hun i forvejen kan både dække og gi' hals.)

Jeg er ny herinde, så er først ved at finde ud af hvordan det fungerer - så hvis jeg ikke svarer så hurtigt, ved I hvorfor ;-)

 

 

Hvis du lærer hende at søge?

vi startede med at andre holdt robin, så havde jeg gemt en ting under hånden.. og gik nogle meter væk, og satte mig ned, med tingen under hånden på gulvet (eller græsplænen)

og så fik han først belønning når han lagde sig, og fokuserede på tingen.

Når hun så begynder at gøre det automatisk, så kan du vel tilføje halse kommandoen efterhånden, når det andet sidder der?

Bare et forslag? :D robin søger kun, har ikke lært ham at halse ved fundet genstand. (selvom han kan halse separat)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Det var da en genial ide, især for en som mig der smidder både nøgler og mobil væk :oops:

 

Ang. søg er jeg så småt begyndt med Njord, hvor jeg siger "søg" hver gang der er blevet tabt mad på gulvet mens jeg peger på det..

 

Jeg lagde mærke til at opdrætteren også gjorde det..

 

Jeg regner med senere hen at prøve at stille mig lidt væk, pege på maden og sige søg istedet for at stå tæt på..

 

Men lige nu forstår han ikke helt det med søg når jeg er tæt på, men han er også kun 9 uger, så der er tid nok :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg på om det ikke bare ville være nok, at den dækkede ved genstanden?

 

Når vi træner gerningssted, så får hunden en søgekommando og afsøger et område efter små genstande og dækker, så genstanden er imellem poterne på ham (ingen halsgivning).

 

Ved rundering i skoven som jo er et størrere område at afsøge end et gerningssted, der giver han hals på "døde" genstande og personer, men han skal ikke dække, bare blive ved genstanden/personen og bevogte ved hjælp af halsgivning og når man så kommer ud til hunden, så sætter man den igang meed at afsøge området omkring genstanden med en søge kommando.

så søg er næsen i jorden og dæk ved genstand

og rundering er halsgivning og et mere Højt søg.

 

Der er også nogle hunde som har sværrere ved at gø, når de er afdækket ;O)

/Carina og Bubalu:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg på om det ikke bare ville være nok, at den dækkede ved genstanden?

 

Når vi træner gerningssted, så får hunden en søgekommando og afsøger et område efter små genstande og dækker, så genstanden er imellem poterne på ham (ingen halsgivning).

 

Ved rundering i skoven som jo er et størrere område at afsøge end et gerningssted, der giver han hals på "døde" genstande og personer, men han skal ikke dække, bare blive ved genstanden/personen og bevogte ved hjælp af halsgivning og når man så kommer ud til hunden, så sætter man den igang meed at afsøge området omkring genstanden med en søge kommando.

så søg er næsen i jorden og dæk ved genstand

og rundering er halsgivning og et mere Højt søg.

 

Der er også nogle hunde som har sværrere ved at gø, når de er afdækket ;O)

/Carina og Bubalu:vuf:

 

Mange tak for svaret :-) Det kunne godt være jeg bare skal lære hende at dække så og ikke gi' hals. For jeg gør - som du også gør - ved rundering, altså der gøer hun når hun har fundet personen.

Og så tror jeg egentlig også, nu hvor du siger det, at hun er svær at lære at gø mens hun er i dæk, også fordi hun let stresser når hun skal gi' hals.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Mange tak for svaret :-) Det kunne godt være jeg bare skal lære hende at dække så og ikke gi' hals. For jeg gør - som du også gør - ved rundering, altså der gøer hun når hun har fundet personen.

Og så tror jeg egentlig også, nu hvor du siger det, at hun er svær at lære at gø mens hun er i dæk, også fordi hun let stresser når hun skal gi' hals.. :-)

 

men hvis du allerede træner rundering? (regner med det er i hundeforening så?)

så skal i vel også igang med noget søg senere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...