Gæst Tine M Skrevet December 13, 2010 Rapporter Share Skrevet December 13, 2010 (rettet) Jeg har en skøn og dejlig veninde... Hendes familie har en skøn og dejlig hund! Da min veninde og jeg boede hjemme hos vores forældre, gik vi hver dag en lang tur med denne hund. Den trak rigtig, rigtig meget i sit halsbånd på det tidspunkt. De køber så sådan en besynderlig snor-sele med "kvæler-funktion"..det hjalp lidt til at starte med, men den trak hurtigt igen og fik faktisk slidtsår af selen. Jeg syntes, det var synd, at den gik sådan og trak efter vejret, så jeg søgte på nettet, og kom frem til sådan en grime, som jeg foreslog dem. Jeg var ca. lige så uvidende som dem, på det tidspunkt, men jeg havde da forestillet mig, at den skulle bruges til at lære hunden at gå pænt...og derefter tages af igen. Nu er der så gået seks år :hmm:og hunden går stadig med denne grime. Udover det, så har de en enormt kort snor, som faktisk gør, at hunden ikke kan komme til at snuse, uden at "trække" i snoren. Da den fik grimen på til at starte med, var den dødsens påpasselig med overhovedet ikke at trække...naturligt nok. Nu småtrækker den faktisk, på trods af grimen (for at komme til at snuse i ny og næ). Men det meste af tiden går den bare med - pga. den ubehag den får, ved at ville snuse, jo. Jeg har forsøgt, forsigtigt at spørge, om det ikke kunne være lækkert at købe en god sele til hunden og måske en flexline. Så kunne den rigtigt få lov at snuse, og de ville ikke hele tiden rykke i den, når den stoppede for at tisse (de har måske ikke verdens største fokus på hunden, når de går)... Tit går de steder med den, hvor der fx. er et bredt grønt område langs vejen - men hvor den ikke kan slippes løs pga. vejen. Der ville en flex jo være lækker, og når den er løs på stranden osv. er den faktisk flink til at vente og holde øje med ejer og komme, når der bliver kaldt...så jeg tror ikke den vil rende og trække med alle sine kræfte i flexlinens fulde længde! Men...der sker ikke noget. Jeg elsker min veninde rigtig højt, men hun er typen, hvor der er SÅ langt fra ord til handling... Det er ved at være længe siden, jeg foreslog det første gang, og intet er sket. Jeg har det så skidt med, at det er mig, der har anbefalet dem den, i sin tid. Og så at komme nu og sige "det er pisse dårlig stil at gå med den grime der"... Men det synes jeg virkelig det er, pga. måden den bliver brugt på (og det faktum, at den stadig bliver brugt!). Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg sige til hende, som kan få hende til at indse det? Overvejer at købe en julegave "Til (hundens navn) Fra Tine" med en sele og en flex - men jeg har bare overhovedet ingen penge, og tror desværre ikke det vil være spor velset af familien + det vil være mega underligt, at jeg gjorde det, og meget tydeligt, at det er sådan en "jeg synes ikke I gør det godt nok, så jeg tager lige over"-gave. Øv. Redigeret December 14, 2010 af Tine M Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Calico Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Selvom det er svært, tror jeg, netop fordi det er din veninde, at du skal fortælle hende om din bekymring... måske med afsæt i hundens behov for at snuse/læse dagens post på sin tur. Du kunne måske lave en sammenligninge med at hun ikke kunne få lov til at læse sine mails:blink: selvom hun vidste at der var kommet post til hende! Hvornår får hunden ellers lov til at tisse og ? Held og lykke med den svære samtale:x: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tine M Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Tak for dit svar Calico... Nu fik jeg taget mig sammen her på aftenens gåtur...og har nu lidt en følelse af, at jeg skulle tage og lære at blande mig udenom og nøjes med at bekymre mig om mine egne dyr :stupid: Sådan er jeg altså desværre bare ikke indrettet. Jeg prøvede virkelig at sige det pænt og foreslående - fortalte om en artikel jeg har læst osv., og at jeg syntes det var lidt svært at sige, fordi jeg jo ved, at hun/de elsker den overalt på jorden, og det ER bare aldrig rart at få kritik af den måde, man holder dyr på...uanset, hvordan det så bliver serveret Tror hun blev lidt... hm... træls over det, selvom hun forsøgte at skjule det. Hun gik en hel del i forsvarsposition og sårn, og "Vi har jo prøvet at lære hende ikke at trække, men nu har vi altså opgivet". Hun ku godt se min pointe, men mente, det ville blive for besværligt... Håber og tror dog at hun godt kunne se, at den snor hun går med er alt for kort, og at det er unfair overfor hunden, at den er nødt til at få trækket på snuden, hvis den vil snuse...+ blive revet i, af grimen, hvis den stopper og tisser, fordi snoren er så kort, at føreren ikke kan nå at stoppe Nå... Men det er jo ikke fordi hunden bliver mishandlet eller noget somhelst, jeg synes bare det er lidt synd. Håber hun i det mindste skifter snoren ud og hvis ikke, er det jo ikke my business. Nu har jeg ytret min mening, og det er jeg egentlig godt tilfreds med, for det var ikke så nemt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts