Hop til indhold

Fox Terrier og fyrværkeri

Gæst Jæn
 Share

Recommended Posts

Hej!

Min Fox Terrier Fido på godt 2 år er blevet meget angst her på det sidste, når det kommer til fyrværkeri.

Sidste år var der ingenting, han lå bare i sofaen under dynen, men han brød sig dog ikke rigtig om det, da klokken blev 00:00.

I år er det dog en ganske anden sag.

Forleden var vi ude i hundeskoven ved Skive, og der ligger åbenbart en skydeklub tæt på. Normalt er han MEGET legesyg og han har ALDRIG før knurret og sagt fra overfor en anden hund. Men den dag skød de og han ville ikke lege med nogen hunde overhovedet og han endte med at knurre og snappe lidt efter en anden hund, fordi han intet ville.

Her til aften har nogen i kvarteret skudt et par raketter af og Fido limede sig næsten op ad mig og rystede og savlede. Selv nu her ca. en time efter det sidste knald lød, tør han ikke bevæge sig fra mig og farer sammen ved hver lyd han hører. Han er dog holdt op med at ryste og savle.

Jeg har ikke råd til at tage ham til dyrlæge, har været der for få dage siden grundet øjenbetændelse, men det var før jeg opdagede hans fyrværkeriangst, så derfor spurgte jeg ikke efter råd... :damn:

Er der nogen, der har et godt råd? Jeg ruller i forvejen for og sætter musik på, jeg taler ikke til ham, men lader ham ligge tæt på mig, men ignorerer ham ellers, da jeg har hørt, det er det, jeg skal gøre, for ellers vil han opfatte det som ros...

Jeg har kunnet læse mig frem til på nettet, at beroligende medicin kun er en løsning, hvis det kun er nytårsaften han er bange...

Jeg er i vildrede:confused:, jeg håber, der er nogen her, der har nogle gode råd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig synd for ham, han er normalt SÅ livsglad...

Jeg ved, at min dyrlæge vil have, jeg skal komme op med ham til en konsultation.

Skal til dyrlæge i Februar ved vaccination osv, så der tager jeg en snak med Doktor Dyr om, hvad jeg kan gøre for at adfærdstræne ham til nytåret - men indtil da ville det være fantastisk med nogle gode råd, som jeg kan prøve, for at gøre det her nytår nemmere for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan give ham SereneUm i dråber, godbidder til den humørsyge osv. det er nok nødvendigt, tror ikke at man kan træne sig ud af det så hurtigt som der er brug for her...

har selv en foxterrier-blanding der er skrækslagen og han får sereneum nu.. også plejer han at være nem at "trøste" når der bliver skudt af :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen A

Indtil vores tæve blev 5 år, var hun heller ikke glad for fyrværkeri. Hun fik piller, vi syntes imidlertid ikke, at de virkede, så vi droppede det.

Så fandt vi på at opildne hende til at gø hver gang, hun så, at der blev fyret en raket af. Det var især fyrværkeri, der lyste op, som hun reagerede overfor. Vi oplevede det også med andet fyrværkeri f. eks. heksehyl. I dag reagerer hun ikke særligt på fyrværkeri, hun gør lidt, når hun ser lyset.

Vi fik så en han for 4 år siden, og han lærte af tæven, hvordan han skulle gøre, så der har aldrig været nogen problemer med ham.

Ingen af hundene er i øvrigt skudræde. Vi går ofte tur langs militærets skydebaner, også når der afholdes øvelse, og det går ikke stille for sig, kan jeg fortælle.

Jeg kan ikke give dig et entydigt svar på, hvad du skal gøre, da hunde jo reagerer forskelligt, men da jeg kan forstå, at din hund er bange for både skud og fyrværkeri, kunne du begynde med at træne ham i en passende afstand fra skydeklubben, så lyden af skud ikke er så høj. Går det godt, kan du næste gang gå tættere på, og så fremdeles. Hvis det er lyset af fyrværkeri, din hund reagerer på, kunne du prøve, den metode, vi benyttede.

Der findes vist også CD´er med skud på, men det har jeg ingen erfaring med, måske er der andre, som har erfaringer med det.

Personligt mener jeg, at medicin er sidste udvej, det jo ikke blot er selve nytårsaften, der bliver skudt af.

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites