Hop til indhold

Træk-/slædehundesele

bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg har omsider fået spurgt min dyrlæge, om hun mener, at det er forsvarligt at træne lidt vogntræk med Møffe - og hun sagde go' for it, så længe vi ikke laver for tungt et læs og så at vi skal bruge sådan en sele, som slædehundene bruger, da den skåner hans hofter bedre end den mere typisk afbillede træksele - da han jo har de der pokkers løse hofter. De bruges også i bernerverdenen kan jeg se på billeder, så de må jo være til at finde, også i den rigtige størrelse...

Jeg ved at samojedefolket herinde har haft linket til nogle steder, hvor de blev solgt, men jeg kan intet finde, har forsøgt :vedikke:

Det jeg søger er IKKE sådan noget her:

image.asp?file=02-1303-025.jpg&folder=1303&width=250&height=400

Men derimod sådan noget her, som vist også er kendt som en siwash nogle steder:

93935345bIeBzM_ph.jpg

siwash_01.jpg&t=1

Ja, er fuldstændig nybegynder, så det skal helst være et sted, hvor jeg kan komme hen og få prøvet den på Møffe - og få råd og vejledning til, om den sidder ordentligt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en weightpullsele?

Eller en af dem fra hike.dk de støtter vist på samme måde? :engel:

Og så ser jeg lige nu at den er til vogntræk...dumme hundefar...men ellers er en af de to jeg foreslår jo nok en udemærket træningssele....

Nåja, de har da nogle slæde-seler, som jo er det jeg søger :-D

De befinder sig bare noget for langt væk :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Hvad med Kenjan?

http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=2

http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7066&varenr=02-1303-065&varegrp=1303&page=1&name=vareliste

Mener altså også der er en wp'er der syer sine egne seler...men hvor h*n lige er fra kan jeg ikke huske...men umiddelbart ser der jo ikke ud til at være så stor forskel på selerne at det ikke kunne laves, hvis man alligevel er go til den slags...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Kenjan?

http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=2

http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7066&varenr=02-1303-065&varegrp=1303&page=1&name=vareliste

Mener altså også der er en wp'er der syer sine egne seler...men hvor h*n lige er fra kan jeg ikke huske...men umiddelbart ser der jo ikke ud til at være så stor forskel på selerne at det ikke kunne laves, hvis man alligevel er go til den slags...:-D

Jeg er IKKE god til den slags :mrgreen:

Jeg aner intet om dem fra Kenjan og jeg ved heller ikke hvor meget forstand de har på lige det emne :vedikke: De er jo "schæferfolk", så vidt jeg ved. Eller i hvert fald BHP-folk og vil gerne være sikker på, at jeg får ordentlig rådgivning :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg er IKKE god til den slags :mrgreen:

Jeg aner intet om dem fra Kenjan og jeg ved heller ikke hvor meget forstand de har på lige det emne :vedikke: De er jo "schæferfolk", så vidt jeg ved. Eller i hvert fald BHP-folk og vil gerne være sikker på, at jeg får ordentlig rådgivning :genert:

hehe...nu tænkte jeg nu også mere på at dem der syer seler til weightpull måske kunne sy en perfekt en....

Men jeg kan sagtens følge dig i det sidste....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe...nu tænkte jeg nu også mere på at dem der syer seler til weightpull måske kunne sy en perfekt en....

Ah, på den måde :lol: Det har jeg faktisk også overvejet, fandt for laaaang tid siden en saddelmager, der også lavede seler til hunde. Men ved ikke hvor smart sådan en siwash-tingest-sele vil være i læder :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke læder, det slider pelsen (hilsen Freya :engel:). Jeg husker som en elefant!

Ja Hike er altså fine seler, og Møffe gror jo stadig, så hellere få en der ikke koster boksen men som sidder godt nu, og så få specialsyet en når han er færdig i drøjden også.

Man sender x antal mål af sin hund, og så er hike rigtig behjælpelige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Aaww, forelskede mig ellers lige i deres grønlændersele :engel:

:lol:

Ved du, om der er en med forstand på det, som man kan komme ud til - sådan, her på Sjælland?

uhhh.. ikke nogle som laver seler.. ved at der er en i sverige som også laver gode seler, men det hjælper ikke:lol:... Hmm.. ellers skal du snakke med nogle samojedfolk som kører.. men jeg tvivler på at de ved noget omkring seler til berner...:hmm:... jeg synes faktisk at du skal prøve at skrive til dem fra Hike.. de er super hjælpesomme:5up: (det var de ihvertfald da jeg købte sele til Freya)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke læder, det slider pelsen (hilsen Freya :engel:). Jeg husker som en elefant!

Ja Hike er altså fine seler, og Møffe gror jo stadig, så hellere få en der ikke koster boksen men som sidder godt nu, og så få specialsyet en når han er færdig i drøjden også.

Man sender x antal mål af sin hund, og så er hike rigtig behjælpelige :-D

Njah, Møffe bruger læder til dagligt, så tror ikke det gør den store, voldsomme forskel :mrgreen:

Super, hvis de er så behjælpsomme, det håber jeg...! Må prøve at skrive til dem... Kan jo næsten ikke vente med at komme i gang nu :genert:

uhhh.. ikke nogle som laver seler.. ved at der er en i sverige som også laver gode seler, men det hjælper ikke:lol:... Hmm.. ellers skal du snakke med nogle samojedfolk som kører.. men jeg tvivler på at de ved noget omkring seler til berner...:hmm:... jeg synes faktisk at du skal prøve at skrive til dem fra Hike.. de er super hjælpesomme:5up: (det var de ihvertfald da jeg købte sele til Freya)

Ikke absolut en der laver seler, bare en der sælger "den rigtige slags", så er jeg lykkelig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Njah, Møffe bruger læder til dagligt, så tror ikke det gør den store, voldsomme forskel :mrgreen:

Super, hvis de er så behjælpsomme, det håber jeg...! Må prøve at skrive til dem... Kan jo næsten ikke vente med at komme i gang nu :genert:

Ikke absolut en der laver seler, bare en der sælger "den rigtige slags", så er jeg lykkelig :genert:

Æv også...!

Det ser ud til, at Møffe er for stor til deres seler :cry:

Men prøver at skrive til dem anyways...

Hike laver de rigtige seler:5up:

Hvor stor er Møffe rundt om hoved målt lige bag ørerne og ned omkring hovedet??

Jeg er sikker på at de gerne vil lave en der er større..:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hike laver de rigtige seler:5up:

Hvor stor er Møffe rundt om hoved målt lige bag ørerne og ned omkring hovedet??

Jeg er sikker på at de gerne vil lave en der er større..:5up:

Jeg målte ham til 70-80cm fra skulderblad til halerod og 58-61cm rundt om hovedskallen.

De mener at jeg skal bruge en størrelse 8 i x-backen.

Inge Bibbys mand - ham der har Bernershoppen - kan hjælpe dig med at finde det du skal bruge.

Hm, det må jeg lige undersøge! Takker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg målte ham til 70-80cm fra skulderblad til halerod og 58-61cm rundt om hovedskallen.

De mener at jeg skal bruge en størrelse 8 i x-backen.

Jeg vil vælge at tage str. 9 så:5up:.. mht. lægden på selen, så kan det være lidt hip som hap.. men det er størrelsen omkring hovedet som er det vigtigeste:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja størrelsen omkring halsen er jo ikke særlig meget mere end Motor, men den skal selvfølgelig være længere. Jeg ville nu vælge noget ala grønlænderselen, for den er meget længere.

Selen skal sidde godt ned af kroppen, ikke hænge og slaske og strække sig pænt ud og følge kroppen når man hiver bagerst hvor linen spændes fast.

:hmm: Medmindre at bernere trækker med 2 spænder på siden? Gør de det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vælge at tage str. 9 så:5up:.. mht. lægden på selen, så kan det være lidt hip som hap.. men det er størrelsen omkring hovedet som er det vigtigeste:5up:

Jamen, ej, nu forvirres jeg :genert:

Ja størrelsen omkring halsen er jo ikke særlig meget mere end Motor, men den skal selvfølgelig være længere. Jeg ville nu vælge noget ala grønlænderselen, for den er meget længere.

Selen skal sidde godt ned af kroppen, ikke hænge og slaske og strække sig pænt ud og følge kroppen når man hiver bagerst hvor linen spændes fast.

:hmm: Medmindre at bernere trækker med 2 spænder på siden? Gør de det?

Jeg tror, at bernere trækker meget ala den måde slædehunde skal gøre det på :confused: Og på hjemmesiden står der da, at grønlænderselen er kortere :confused:

Ej, altså, nu bliver jeg jo forvirret :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at bernere trækker meget ala den måde slædehunde skal gøre det på :confused: Og på hjemmesiden står der da, at grønlænderselen er kortere :confused:

Ej, altså, nu bliver jeg jo forvirret :mrgreen:

Hmm! Altså nu kan jeg godt se at der står "kort" på den grønlændersele de har på hike.dk, men hvis du sammenligner med den anden sele, er der flere harlekin-tern på grønlænderen.

Vi har denne: SLÆDEHUNDESELE - blød nylon - foret - large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler

Den sidder fint og går et godt stykke ned af kroppen.

Spurgte om det med 2 spænder fordi jeg så denne: TRÆKSELE - til vogn - blød nylon - foret - X-large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm! Altså nu kan jeg godt se at der står "kort" på den grønlændersele de har på hike.dk, men hvis du sammenligner med den anden sele, er der flere harlekin-tern på grønlænderen.

Vi har denne: SLÆDEHUNDESELE - blød nylon - foret - large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler

Den sidder fint og går et godt stykke ned af kroppen.

Spurgte om det med 2 spænder fordi jeg så denne: TRÆKSELE - til vogn - blød nylon - foret - X-large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler

Jeg TROR altså du skal ud i en sele til vogn, som den sidste jeg linkede til, for se bl.a. disse billeder: Aslaugs Berner Sennen

PS, der er også 2 hjælpsomme links i bunden af siden :-D

Piv, det ene virker ikke og det andet synes jeg ikke ligefrem, at jeg bliver voldsomt klogere af, kender det i forvejen - måske jeg bare er totalt dum til at se tingene :genert:

Men ja, en sele til vogn kan næppe være helt galt :-) Er bare totalt rundforvirret med, hvad de to skagler skal bruges til :genert: Damn, den var så også noget dyrere end Hike's! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Piv, det ene virker ikke og det andet synes jeg ikke ligefrem, at jeg bliver voldsomt klogere af, kender det i forvejen - måske jeg bare er totalt dum til at se tingene :genert:

Der står da en masse her: Hvalpe (under kom i gang), og nej, det andet link virker ikke. Men du kan se på de billeder, at de har en sele på til vogntræk, IKKE en slædehundesele. Forskellen er, at slædehunde løber hurtigt og selen går ud i en spids over røven, bernere trækker hvor der er 2 stykker ting der bliver spændt fast på selen i begge sider.

Tror altså jeg har ret :engel: Kan du ikke bare sende damen fra berner-ekvipagen en mail, eller give hende et ring? Ellers kan du ringe til berner klubben, de kan helt sikkert henvise dig til nogen! Vi har selv ringet til polarklubben og bl.a. talt med en mand fra nordjylland, for at komme i gang.

Men ja, en sele til vogn kan næppe være helt galt :-) Er bare totalt rundforvirret med, hvad de to skagler skal bruges til :genert: Damn, den var så også noget dyrere end Hike's! :shock:

De 2 skagler? Hvad mener du? Dem der skal sidde på siden af Møffe.. eller.. hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står da en masse her: Hvalpe (under kom i gang), og nej, det andet link virker ikke. Men du kan se på de billeder, at de har en sele på til vogntræk, IKKE en slædehundesele. Forskellen er, at slædehunde løber hurtigt og selen går ud i en spids over røven, bernere trækker hvor der er 2 stykker ting der bliver spændt fast på selen i begge sider.

Tror altså jeg har ret :engel: Kan du ikke bare sende damen fra berner-ekvipagen en mail, eller give hende et ring? Ellers kan du ringe til berner klubben, de kan helt sikkert henvise dig til nogen! Vi har selv ringet til polarklubben og bl.a. talt med en mand fra nordjylland, for at komme i gang.

Tror også, at du har ret :mrgreen: Har prøvet at skrive til ham fra bernershoppen, tror ikke på at berner-klubben kan være til meget hjælp :genert: Om noget, skal jeg have fat i berner-ekvipagen, men de bruger vist ikke den type, jeg søger? :hmm: Nå, jeg må lige tænke over det :-D

By the way, linket handler primært om træning, det tror jeg ikke bliver vores store problem - det jeg er forvirret over, er hvordan selen skal være skruet sammen og sættes sammen med en vogn :genert:

De 2 skagler? Hvad mener du? Dem der skal sidde på siden af Møffe.. eller.. hvad?

Ja, altså, der er de der to på siderne af selen, som vognstængerne skal hægtes fast på-agtigt, vist nok. Og så er der de to, der sidder en karabinhage fast i her:

IMG_6669.jpg

Skagler var nok pænt meget et forkert ord at bruge, sorry :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites