bernerazuro Skrevet December 17, 2010 Rapporter Share Skrevet December 17, 2010 Jeg har omsider fået spurgt min dyrlæge, om hun mener, at det er forsvarligt at træne lidt vogntræk med Møffe - og hun sagde go' for it, så længe vi ikke laver for tungt et læs og så at vi skal bruge sådan en sele, som slædehundene bruger, da den skåner hans hofter bedre end den mere typisk afbillede træksele - da han jo har de der pokkers løse hofter. De bruges også i bernerverdenen kan jeg se på billeder, så de må jo være til at finde, også i den rigtige størrelse... Jeg ved at samojedefolket herinde har haft linket til nogle steder, hvor de blev solgt, men jeg kan intet finde, har forsøgt Det jeg søger er IKKE sådan noget her: Men derimod sådan noget her, som vist også er kendt som en siwash nogle steder: Ja, er fuldstændig nybegynder, så det skal helst være et sted, hvor jeg kan komme hen og få prøvet den på Møffe - og få råd og vejledning til, om den sidder ordentligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Hvad med en weightpullsele? Eller en af dem fra hike.dk de støtter vist på samme måde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Og så ser jeg lige nu at den er til vogntræk...dumme hundefar...men ellers er en af de to jeg foreslår jo nok en udemærket træningssele.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Hvad med en weightpullsele? Eller en af dem fra hike.dk de støtter vist på samme måde? Og så ser jeg lige nu at den er til vogntræk...dumme hundefar...men ellers er en af de to jeg foreslår jo nok en udemærket træningssele.... Nåja, de har da nogle slæde-seler, som jo er det jeg søger De befinder sig bare noget for langt væk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Hvad med Kenjan? http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=2 http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7066&varenr=02-1303-065&varegrp=1303&page=1&name=vareliste Mener altså også der er en wp'er der syer sine egne seler...men hvor h*n lige er fra kan jeg ikke huske...men umiddelbart ser der jo ikke ud til at være så stor forskel på selerne at det ikke kunne laves, hvis man alligevel er go til den slags... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Hvad med Kenjan? http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=2 http://hundeartikler.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7066&varenr=02-1303-065&varegrp=1303&page=1&name=vareliste Mener altså også der er en wp'er der syer sine egne seler...men hvor h*n lige er fra kan jeg ikke huske...men umiddelbart ser der jo ikke ud til at være så stor forskel på selerne at det ikke kunne laves, hvis man alligevel er go til den slags... Jeg er IKKE god til den slags Jeg aner intet om dem fra Kenjan og jeg ved heller ikke hvor meget forstand de har på lige det emne De er jo "schæferfolk", så vidt jeg ved. Eller i hvert fald BHP-folk og vil gerne være sikker på, at jeg får ordentlig rådgivning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Jeg er IKKE god til den slags Jeg aner intet om dem fra Kenjan og jeg ved heller ikke hvor meget forstand de har på lige det emne De er jo "schæferfolk", så vidt jeg ved. Eller i hvert fald BHP-folk og vil gerne være sikker på, at jeg får ordentlig rådgivning hehe...nu tænkte jeg nu også mere på at dem der syer seler til weightpull måske kunne sy en perfekt en.... Men jeg kan sagtens følge dig i det sidste.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Dem fra Hike er gode:5up:... det er også dem som de fleste bruger... vælg x-back.. der er mest støtte i:5up: www.hike.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 hehe...nu tænkte jeg nu også mere på at dem der syer seler til weightpull måske kunne sy en perfekt en.... Ah, på den måde Det har jeg faktisk også overvejet, fandt for laaaang tid siden en saddelmager, der også lavede seler til hunde. Men ved ikke hvor smart sådan en siwash-tingest-sele vil være i læder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Dem fra Hike er gode:5up:... det er også dem som de fleste bruger... vælg x-back.. der er mest støtte i:5up: www.hike.dk Aaww, forelskede mig ellers lige i deres grønlændersele Ved du, om der er en med forstand på det, som man kan komme ud til - sådan, her på Sjælland? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Ikke læder, det slider pelsen (hilsen Freya ). Jeg husker som en elefant! Ja Hike er altså fine seler, og Møffe gror jo stadig, så hellere få en der ikke koster boksen men som sidder godt nu, og så få specialsyet en når han er færdig i drøjden også. Man sender x antal mål af sin hund, og så er hike rigtig behjælpelige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 17, 2010 Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Aaww, forelskede mig ellers lige i deres grønlændersele Ved du, om der er en med forstand på det, som man kan komme ud til - sådan, her på Sjælland? uhhh.. ikke nogle som laver seler.. ved at der er en i sverige som også laver gode seler, men det hjælper ikke:lol:... Hmm.. ellers skal du snakke med nogle samojedfolk som kører.. men jeg tvivler på at de ved noget omkring seler til berner...:hmm:... jeg synes faktisk at du skal prøve at skrive til dem fra Hike.. de er super hjælpesomme:5up: (det var de ihvertfald da jeg købte sele til Freya) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Ikke læder, det slider pelsen (hilsen Freya ). Jeg husker som en elefant! Ja Hike er altså fine seler, og Møffe gror jo stadig, så hellere få en der ikke koster boksen men som sidder godt nu, og så få specialsyet en når han er færdig i drøjden også. Man sender x antal mål af sin hund, og så er hike rigtig behjælpelige Njah, Møffe bruger læder til dagligt, så tror ikke det gør den store, voldsomme forskel Super, hvis de er så behjælpsomme, det håber jeg...! Må prøve at skrive til dem... Kan jo næsten ikke vente med at komme i gang nu uhhh.. ikke nogle som laver seler.. ved at der er en i sverige som også laver gode seler, men det hjælper ikke:lol:... Hmm.. ellers skal du snakke med nogle samojedfolk som kører.. men jeg tvivler på at de ved noget omkring seler til berner...:hmm:... jeg synes faktisk at du skal prøve at skrive til dem fra Hike.. de er super hjælpesomme:5up: (det var de ihvertfald da jeg købte sele til Freya) Ikke absolut en der laver seler, bare en der sælger "den rigtige slags", så er jeg lykkelig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 17, 2010 Æv også...! Det ser ud til, at Møffe er for stor til deres seler Men prøver at skrive til dem anyways... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Njah, Møffe bruger læder til dagligt, så tror ikke det gør den store, voldsomme forskel Super, hvis de er så behjælpsomme, det håber jeg...! Må prøve at skrive til dem... Kan jo næsten ikke vente med at komme i gang nu Ikke absolut en der laver seler, bare en der sælger "den rigtige slags", så er jeg lykkelig Æv også...! Det ser ud til, at Møffe er for stor til deres seler Men prøver at skrive til dem anyways... Hike laver de rigtige seler:5up: Hvor stor er Møffe rundt om hoved målt lige bag ørerne og ned omkring hovedet?? Jeg er sikker på at de gerne vil lave en der er større..:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Inge Bibbys mand - ham der har Bernershoppen - kan hjælpe dig med at finde det du skal bruge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Hike laver de rigtige seler:5up: Hvor stor er Møffe rundt om hoved målt lige bag ørerne og ned omkring hovedet?? Jeg er sikker på at de gerne vil lave en der er større..:5up: Jeg målte ham til 70-80cm fra skulderblad til halerod og 58-61cm rundt om hovedskallen. De mener at jeg skal bruge en størrelse 8 i x-backen. Inge Bibbys mand - ham der har Bernershoppen - kan hjælpe dig med at finde det du skal bruge. Hm, det må jeg lige undersøge! Takker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Jeg målte ham til 70-80cm fra skulderblad til halerod og 58-61cm rundt om hovedskallen. De mener at jeg skal bruge en størrelse 8 i x-backen. Jeg vil vælge at tage str. 9 så:5up:.. mht. lægden på selen, så kan det være lidt hip som hap.. men det er størrelsen omkring hovedet som er det vigtigeste:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Ja størrelsen omkring halsen er jo ikke særlig meget mere end Motor, men den skal selvfølgelig være længere. Jeg ville nu vælge noget ala grønlænderselen, for den er meget længere. Selen skal sidde godt ned af kroppen, ikke hænge og slaske og strække sig pænt ud og følge kroppen når man hiver bagerst hvor linen spændes fast. :hmm: Medmindre at bernere trækker med 2 spænder på siden? Gør de det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Jeg vil vælge at tage str. 9 så:5up:.. mht. lægden på selen, så kan det være lidt hip som hap.. men det er størrelsen omkring hovedet som er det vigtigeste:5up: Jamen, ej, nu forvirres jeg Ja størrelsen omkring halsen er jo ikke særlig meget mere end Motor, men den skal selvfølgelig være længere. Jeg ville nu vælge noget ala grønlænderselen, for den er meget længere. Selen skal sidde godt ned af kroppen, ikke hænge og slaske og strække sig pænt ud og følge kroppen når man hiver bagerst hvor linen spændes fast. :hmm: Medmindre at bernere trækker med 2 spænder på siden? Gør de det? Jeg tror, at bernere trækker meget ala den måde slædehunde skal gøre det på Og på hjemmesiden står der da, at grønlænderselen er kortere Ej, altså, nu bliver jeg jo forvirret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Jeg tror, at bernere trækker meget ala den måde slædehunde skal gøre det på Og på hjemmesiden står der da, at grønlænderselen er kortere Ej, altså, nu bliver jeg jo forvirret Hmm! Altså nu kan jeg godt se at der står "kort" på den grønlændersele de har på hike.dk, men hvis du sammenligner med den anden sele, er der flere harlekin-tern på grønlænderen. Vi har denne: SLÆDEHUNDESELE - blød nylon - foret - large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler Den sidder fint og går et godt stykke ned af kroppen. Spurgte om det med 2 spænder fordi jeg så denne: TRÆKSELE - til vogn - blød nylon - foret - X-large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Jeg TROR altså du skal ud i en sele til vogn, som den sidste jeg linkede til, for se bl.a. disse billeder: Aslaugs Berner Sennen PS, der er også 2 hjælpsomme links i bunden af siden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Hmm! Altså nu kan jeg godt se at der står "kort" på den grønlændersele de har på hike.dk, men hvis du sammenligner med den anden sele, er der flere harlekin-tern på grønlænderen. Vi har denne: SLÆDEHUNDESELE - blød nylon - foret - large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler Den sidder fint og går et godt stykke ned af kroppen. Spurgte om det med 2 spænder fordi jeg så denne: TRÆKSELE - til vogn - blød nylon - foret - X-large - sort. | Kenjan hunde & katteartikler Jeg TROR altså du skal ud i en sele til vogn, som den sidste jeg linkede til, for se bl.a. disse billeder: Aslaugs Berner Sennen PS, der er også 2 hjælpsomme links i bunden af siden Piv, det ene virker ikke og det andet synes jeg ikke ligefrem, at jeg bliver voldsomt klogere af, kender det i forvejen - måske jeg bare er totalt dum til at se tingene Men ja, en sele til vogn kan næppe være helt galt Er bare totalt rundforvirret med, hvad de to skagler skal bruges til Damn, den var så også noget dyrere end Hike's! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 18, 2010 Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Piv, det ene virker ikke og det andet synes jeg ikke ligefrem, at jeg bliver voldsomt klogere af, kender det i forvejen - måske jeg bare er totalt dum til at se tingene Der står da en masse her: Hvalpe (under kom i gang), og nej, det andet link virker ikke. Men du kan se på de billeder, at de har en sele på til vogntræk, IKKE en slædehundesele. Forskellen er, at slædehunde løber hurtigt og selen går ud i en spids over røven, bernere trækker hvor der er 2 stykker ting der bliver spændt fast på selen i begge sider. Tror altså jeg har ret Kan du ikke bare sende damen fra berner-ekvipagen en mail, eller give hende et ring? Ellers kan du ringe til berner klubben, de kan helt sikkert henvise dig til nogen! Vi har selv ringet til polarklubben og bl.a. talt med en mand fra nordjylland, for at komme i gang. Men ja, en sele til vogn kan næppe være helt galt Er bare totalt rundforvirret med, hvad de to skagler skal bruges til Damn, den var så også noget dyrere end Hike's! De 2 skagler? Hvad mener du? Dem der skal sidde på siden af Møffe.. eller.. hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret December 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 18, 2010 Der står da en masse her: Hvalpe (under kom i gang), og nej, det andet link virker ikke. Men du kan se på de billeder, at de har en sele på til vogntræk, IKKE en slædehundesele. Forskellen er, at slædehunde løber hurtigt og selen går ud i en spids over røven, bernere trækker hvor der er 2 stykker ting der bliver spændt fast på selen i begge sider. Tror altså jeg har ret Kan du ikke bare sende damen fra berner-ekvipagen en mail, eller give hende et ring? Ellers kan du ringe til berner klubben, de kan helt sikkert henvise dig til nogen! Vi har selv ringet til polarklubben og bl.a. talt med en mand fra nordjylland, for at komme i gang. Tror også, at du har ret Har prøvet at skrive til ham fra bernershoppen, tror ikke på at berner-klubben kan være til meget hjælp Om noget, skal jeg have fat i berner-ekvipagen, men de bruger vist ikke den type, jeg søger? :hmm: Nå, jeg må lige tænke over det By the way, linket handler primært om træning, det tror jeg ikke bliver vores store problem - det jeg er forvirret over, er hvordan selen skal være skruet sammen og sættes sammen med en vogn De 2 skagler? Hvad mener du? Dem der skal sidde på siden af Møffe.. eller.. hvad? Ja, altså, der er de der to på siderne af selen, som vognstængerne skal hægtes fast på-agtigt, vist nok. Og så er der de to, der sidder en karabinhage fast i her: Skagler var nok pænt meget et forkert ord at bruge, sorry Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts