Hop til indhold

Er det kakao som hunden ikke kan tåle

Gæst MorTilKatja
 Share

Recommended Posts

Gæst MorTilKatja

i chokolade?

Grunden til jeg spørger er fordi Katja har siddet og fodret Njord med brune fedtkager hvor der er kakao i :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
i chokolade?

Grunden til jeg spørger er fordi Katja har siddet og fodret Njord med brune fedtkager hvor der er kakao i :damn:

jepsen..

derfor de ikke kan tåle mørk chokolade, pga. det høje kakaoindhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
De er ikke må meget han har fået.. det er en kvart fedtkage..

Og det var den sidste der var, så hun kan ikke give ham flere

nu ved jeg ikke hvor stor en fedtkage er.. aldrig noget jeg har spist, tror jeg ikke :genert:

men altså, hvis det er rigtig lidt, så tror jeg bare du skal holde godt øje med ham :)

evt. se om du kan finde noget på nettet, om antal gram pr. kg legemsvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
nu ved jeg ikke hvor stor en fedtkage er.. aldrig noget jeg har spist, tror jeg ikke :genert:

men altså, hvis det er rigtig lidt, så tror jeg bare du skal holde godt øje med ham :)

evt. se om du kan finde noget på nettet, om antal gram pr. kg legemsvægt.

:lol: den har ca. samme størrelse som en vaniliekrans :)

Der er noget sønderjysk noget :P

Der er i en halv "dej" 2 spk kakao som man så ælter ind i og laver brune fedtkager med.. (Den anden halvdel laver man de hvide ;))

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
:lol: den har ca. samme størrelse som en vaniliekrans :)

Der er noget sønderjysk noget :P

Der er i en halv "dej" 2 spk kakao som man så ælter ind i og laver brune fedtkager med.. (Den anden halvdel laver man de hvide ;))

hvor meget kakao er der så i en enkelt fedtkage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er stoffet Theobromin i chokolade som hunde ikke kan tåle... Men jeg ville ikke være så bekymret over den lille bitte mængde han har fået. Godt nok, skal der ikke meget til med små hunde, men nu er det jo ikke ren chokolade han har fået, så jeg ville tage den med ro ;-)

Men der er flere ting som hunde ikke kan tåle, og er direkte giftige for dem. Og det er en rigtig god ide, at lære børnene i hjemmet at disse ting er et no-go for vovse ;-)

Mine nevøer (og efterhånden niece på snart 3 år), er udemærket klar over, at specielt chokolade, rosiner, vindruer og løg bare IKKE er hundeguffer... Og de har fra starten lært, at jeg skal spørges først inden man giver hundene noget ;-)

Du kan læse mere her:

Hyppigste forgiftninger hos hunde

https://www.ddd.dk/omddd/goderaadomdyr/Sider/Forgiftningerhoshundogkat.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Men det er da kakaoindholdet i chokoladen, der gør den giftig.

altså er mørk chokolade mange gange giftigere end lys og hvid chokolade.

altså, har njord indtaget kakao, hvilket burde være ligeså giftigt som mørk chokolade.

Men det afhænger selvfølgelig også af hvor koncentreret kakaoen der er blevet brugt, er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Det er stoffet Theobromin i chokolade som hunde ikke kan tåle... Men jeg ville ikke være så bekymret over den lille bitte mængde han har fået. Godt nok, skal der ikke meget til med små hunde, men nu er det jo ikke ren chokolade han har fået, så jeg ville tage den med ro ;-)

Men der er flere ting som hunde ikke kan tåle, og er direkte giftige for dem. Og det er en rigtig god ide, at lære børnene i hjemmet at disse ting er et no-go for vovse ;-)

Mine nevøer (og efterhånden niece på snart 3 år), er udemærket klar over, at specielt chokolade, rosiner, vindruer og løg bare IKKE er hundeguffer... Og de har fra starten lært, at jeg skal spørges først inden man giver hundene noget ;-)

Du kan læse mere her:

Hyppigste forgiftninger hos hunde

https://www.ddd.dk/omddd/goderaadomdyr/Sider/Forgiftningerhoshundogkat.aspx

Min datter er 1½ og vi kæmper hårdt for at få hende til at lade være med at fodre dyr mens hun selv spiser.. Hun sidder i sin højstol og kaster det ned bare for at se det blive spist (og bagefter brokker hun sig så over der pludselig ikke er mere mad :damn:)

Link til indlæg
Del på andre sites