Gæst Mimas Skrevet December 30, 2010 Rapporter Share Skrevet December 30, 2010 Hej! Så har vi haft den kække lille hvalp i snart tre uger, og følgende ting har hun lært: at sidde på kommando er mere eller mindre renlig ( yay!) At gå med snor Forstår ordene " ned" Bider ikke i andre ting end hendes bideting :klap: At køre bil ( der sover hun nu bare) Er nem at have med ud til andre hunde - hun vil så gerne lege! Er pt alene op til 1½ time af gangen. Hun panikker dog fuldstændigt hvis vi går ind i et andet rum i lejligheden og lukker døren. Om hun også gør det når vi forlader lejligheden, tjekker vi i dag. Og så er hun begyndt at komme ud på længere gåture, fryser ikke så meget og hopper gerne i sneen! Men åh ha, den sove tid driller os stadig. Vi er vel for svage og dumme nok til at tage hende på når vi har indset at hun ikke gider at sove i kassen om dagen. Vi har oplevet det 2 gange, og der skulle vi virkelig også ignorere hende - det var i mens vi ryddede op og gjorte rent. Så det er vel dét der skal til? Hun sover stadig gerne i den om natten. Pt er jeg stået op, for hun ville bare ikke ligge i hendes kasse. Næh hun vil lege og op og putte! Så jeg er stået op for at aktivere hende - gav op efter 20 mins piveri, og konstante forsøg på at komme op i sengen, selvom vi sagde "gå i kassen" 24 gange, hvilket hun så fint gjorte, men 2 min after stod hun atter og ville op. Er det forkert af mig? Nå, jeg vil se om den hund kan blive sove klar Håber på nogle svar ang det soveri, for det er det der går os mest på disse dage. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bellamor Besvaret Januar 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 4, 2011 Hej Mimas! Jeg er førstegangs-hundeejer, så jeg kan ikke så godt dele ud af mange erfaringer - men jeg kan fortælle, hvad vi gjorde med Bella. Vi sov på en madras på gulvet ved siden af hende den første uge. Derefter fik hun sove-rum i bryggerset. Det er hun nu så glad for, at hun ikke gider sove inde hos os, selvom hun har fri adgang til soveværelset om natten... Jeg ved ikke, om vi var for hårde - men jeg synes også at huske, at vi måtte igennem nogle nætter med noget pjevseri, før hun ville sove. Det var lidt hårdt, men det gik ret hurtigt over. Jeg har haft god held af at putte hende godt i kurven med hendes tæppe, du ved, sådan rigtig pakke det omkring hende og lægge een af vores sove-T-shirts ved hendes snude og en bamse ned i kurven til hende. Det har ofte fået hende til at falde i søvn meget hurtigere. Man skal dog vide, at der godt kan gå et par T-shirts til på den konto (hvis hun bider i dem), og det er vigtigt, at een af jer har sovet i den og den ikke er nyvasket - faktisk er det nok bedst, hvis du har sovet i den et par nætter... Desuden fik hun et par særligt lækre godbidder, nogle store nogen med dejligt knas, som kunne distrahere hende fra, at jeg gik. Det kunne også hjælpe at holde hende i gang en times tid inden hun skulle sove - ikke med masser af motion, men bare med noget let træning i små intervaller, afbrudt af noget leg - så meget, hun nu gad og orkede på det tidspunkt... Siden hun har fået adgang til soveværelset, kommer hun altid selv og siger til, hvis hun skal ud. Men nogle gange, når hun HAR været ude, vil hun også bare gerne have, at vi står op. Så har vi været nødt til bare at ignorere hende, og det accepterer hun også ret hurtig. I starten var jeg ude med hende nogle gange, før jeg fandt ud af, at hun bare var selskabelig... Det er bare vigtigt at være meget konsekvent, når du ignorerer hende eller beder hende gå op i kurven. Ikke give efter een eneste gang, så bliver hun bare forvirret og kan ikke finde ud af, hvilke regler, der gælder. Min dyrlæge siger, at hunde er udprægede vanedyr, og det kærligste, man kan gøre for dem, er at indlære nogle gode vaner hos dem. Og det kræver nogle gange MANGE gentagelser, uden at give efter undervejs. Jeg er dog i tvivl om, om det er godt for hende, når hun ikke er ældre? Måske har hun mere brug for kærlig kontakt? Det kan andre sikkert svare bedre på. Men jeg har hørt, man kan stille kassen ved siden af sengen, og bare lægge en hånd ned til hvalpen, så falder den til ro. Eller lægge sig på en madras på gulvet ved siden af - det har vi prøvet med succes (selvom hun tit kom og lagde sig ind til os - det havde ingen af os dog noget imod). Håber, du får hende til at sove godt i kassen... og at andre kan komme med flere bud, jeg er ikke sikker på, vores metode var helt rigtig, men hun er blevet en dejlig hund - på trods af os! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 4, 2011 Hej hej Som skrevet har hun ingen problemer med at sove i kassen om natten, det er om dagen den driller. Vi er begyndt på at tage hende op når hun kommer op i det der psyked overtrætheds humør, lader hende falde til og så putter hende i kassen - vupti hun sover der. Men har ikke prøvet at hun er gået i kassen for at sove, af sig selv. Hun sover gerne i kassen om aftenen nu, uden at vi evt skal stikke hånden ned Så vi begynder at rykke den væk fra sengen fra mandag af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bellamor Besvaret Januar 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 5, 2011 Som skrevet har hun ingen problemer med at sove i kassen om natten, det er om dagen den driller. Hov - det havde jeg ikke fået læst grundigt nok! Vi er begyndt på at tage hende op når hun kommer op i det der psyked overtrætheds humør, lader hende falde til og så putter hende i kassen - vupti hun sover der. Men har ikke prøvet at hun er gået i kassen for at sove, af sig selv. Jeg tror, I gør det helt rigtigt, så. Det er vistnok lidt ligesom børn - man er nødt til at kigge meget på sin hvalp, prøve sig lidt frem, og finde ud af, hvad der virker. Jeg er sikker på, at hvis hun godt kan falde til ro i armene på jer og derefter sove, skal hun nok komme efter det. Prøv evt. at skabe en lille "hule" i kassen, evt. hvis I kan skabe et rum, som er overdækket. Har I overvejet at give hende et bur, der står åbent? Vi brugte hvalpegård, men har haft bedre held med hendes transportbur, hvor vi lægger et tæppe over. Hun ELSKER sin hule, og går helst derind og sover om aftenen. Det er også til at tage med, og da hun var hvalp, og vi var på besøg fremmede steder, var det hendes trygge base. Kendte omgivelser, kendt lugt osv. Vi startede med at bruge hendes transportbur til bilen, men da hun voksede til, købte vi et gran danoise transportbur, hvor der både er plads til en stor pude, hun kan ligge udstrakt på, og gulvplads derudover. Vi har lagt et stykke af stuegulvtæppet i bunden af begge bure, så det altid er blødt og skridsikkert. Og så har hvalpe det altså med at gå i overtrætheds-mode af og til... vi måtte af og til fylde lommerne med godbidder, og så bare gå en lang tur (relativt for hvalpens størrelse), hvor hun hoppede og sprang som en reje, indtil hun faldt lidt ned... Jeg snakkede ikke til hende på disse ture, gik bare - ventede, hvis hun ville snuse - ignorerede hende, hvis hun sprang op og belønnede hende, når hun gik pænt eller kom, når jeg kaldte. Sådan en tur kunne godt få hende lidt ned, men det lader ikke til, at I har problemer med det! Jeg tror, jeg vil prøve med jeres metode, næste gang vi skal have en hvalp i huset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 5, 2011 Hej Vi vil ikke købe en transport kasse lige pt, da vi ikke har den fjerneste ide om hvor stor hun bliver. Alt mellem en jack russel og en større terrie. Så vi venter til vi ved noget mere. Men pt har hun tre kasser: en i soveværelset som hun elsker. En i stuen som hun gerne leger i, bider i og ellers opholder sig i, men ikke rigtig sove i ( medmindre vi tager hende op, lader hende falde i søvn og så putter hende deri) og så en ude i entreen til når hun skal være alene hjemme, og den bruger hun flittigt - også når hun skal sidde og vente på at få snor på. Men ja, tror hun er en mindre menneske baby, så vi lader hende komme op i sofaen, falde i søvn og så ned i kassen. Vi har ingen problemer med at hun kommer i møblerne, så længe hun forstår et "nej" og "ned" og det gør hun Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Januar 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 5, 2011 Er det vigtigt at hun sover i kassen, eller det fordi hun i det heletaget ikke sover? Bella sover stort set hvor det passer hende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 5, 2011 Er det vigtigt at hun sover i kassen, eller det fordi hun i det heletaget ikke sover? Bella sover stort set hvor det passer hende... At hun i det hele taget ikke sover. Hun sover heller ikke på fx gulvet osv. Kun hvis vi ligger os ned til hende. Vi har ingen problemer med søvnen hvis hun først falder i søvn på sofaen og så ligges et andet sted hen. Men håber at det kommer med tiden, godt være at det er os der er for hurtige med dette. For hun er kun lige 3 mdr gammel og vi har haft hende i en mdr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Januar 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 5, 2011 Hvad sker der hvis du sætter dig ned og læser i en bog? Vi har ikke selv rigtigt haft problemet fordi vi jo går på arbejde hver dag og så får Bella sin søvn. Men som jeg husker det, så slappede hun mere af, når vi slappede af - og derudover farede hun vidst rundt i hælene på os. Jeg antager at hun var bange for at vi forsvandt eller for at gå glip af noget. Men tjae - det har ændret sig - hun er 9 måneder nu, og finder af sig selv hen på sit tæppe hvis hun er træt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Hvis vi sætter os og læser bøger, skriver opgave, ser tv osv. Så kæmper hun for opmærksomheden og forsøger at komme op i sofaen. Hvis dette ikke virker begynder hun at lege vildt i nogle minutter for at prøve forsøget endnu en gang med opmærksomheden/komme op. Vi prøver virkelig at ignorere hende. Men når der er gået 3-4 timer og man kan se at hunden bliver mere og mere træt, giver vi altså op og hun sover så snart hun rammer vores arme. Og ja, vi fjerner legetøjet. Det er fremme hos hende i cirka en halv time og så bliver det fjernet ( dyrelægen der sagde at vi skulle gøre det) Så i stedet for legetøj går hun amok på tæpper, finder strømper, løber frem og tilbage, jager sin hale og ja. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Jeg er jo kun en ydmyg hundeadfærdsbrøler af første grad - jeg har kun den erfaring som vores ret rolige springer-spaniel har givet os i løbet af de sidste 7 måneder. Så jeg håber, at nogen med mere erfaring på området end jeg kan komme med bedre bud. Men hvis jeg skulle give et skud, så ville det være noget i retning af: Hun er simpelthen en hvalp sprængfyldt af energi, der har lært sig selv og jer, at bare hun bliver ved med at søge opmærksomhed længe nok, så skal hun nok få den. Det vil jo så kræve at hun skal lære noget andet. Og det er her de mere erfarne må på banen. Det eneste jeg kan sige at vi gjorde da Bella var så lille var at være ret konsekvente i vores ignorering, når vi var i gang med noget andet. Hvordan i skal lære Mimas at det er okay at slappe af - det kan jeg ikke komme med så mange bud på andet end at ignorering også betyder at man ikke skælder ud/korrigerer adfærd. I hvalpens optik kan skældud også være en slags belønning i mangel af bedre (har jeg læst et eller andet sted). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Hun er netop en energi bombe. Men underligt nok at hun så sover så snart hun er oppe hos os. Men ja, igen vi ser tiden an. Skal til dyrelægen her d. 21 og kan snakke med hende om det. Hun gik dog selv i kassen i dag, efter 2 timers vandretur i skoven. Men det er ikke just noget vi har mulighed for hver dag Vi ser tiden an Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts