Hop til indhold

"Aske" i foderet?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg lige købt nogle godbidder, som hedder lakse-krønch.

 

Mærket påstår at det er 100% fisk - mindst 85% laks. Det lyder jo super:

 

Råprotein: 45,2%

Råfedt: 40,7%

Råaske: 10,7 %

Træstof: 1,2%

Fugtighed: 5,9%

 

Men hvad er så "råaske" og "træstof"? Synes det lyder lidt mærkeligt, at det skulle være aske (fra brændt fisk :confused: ), det virker i mine ører både ulogisk og dyrere. Og træstof...

 

Indrømmet, jeg er ikke ekspert i hundeernæring (surprise :mrgreen: ) - ved kun, at jeg ikke vil have forskellige kunstige stoffer i og helst 100% reelt kød(/fisk) og at der er meget fedt i disse godbidder. Så er der én, som kan hjælpe mig med, hvad "træstof" og "råaske" er? Ved jeg har set det på flere etiketter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Nu har jeg lige købt nogle godbidder, som hedder lakse-krønch.

 

Mærket påstår at det er 100% fisk - mindst 85% laks. Det lyder jo super:

 

Råprotein: 45,2%

Råfedt: 40,7%

Råaske: 10,7 %

Træstof: 1,2%

Fugtighed: 5,9%

 

Men hvad er så "råaske" og "træstof"? Synes det lyder lidt mærkeligt, at det skulle være aske (fra brændt fisk :confused: ), det virker i mine ører både ulogisk og dyrere. Og træstof...

 

Indrømmet, jeg er ikke ekspert i hundeernæring (surprise :mrgreen: ) - ved kun, at jeg ikke vil have forskellige kunstige stoffer i og helst 100% reelt kød(/fisk) og at der er meget fedt i disse godbidder. Så er der én, som kan hjælpe mig med, hvad "træstof" og "råaske" er? Ved jeg har set det på flere etiketter...

 

 

Hej Rikke.

 

Jeg smider lige en mindre forklaring på diverse indholdsstoffer der er i foder. :-D

 

Hoved ingredienser i foderet:

Protein (crude protein):

Protein er kroppens vigtigste byggesten og består af aminosyrer. Der findes 20 aminosyrer, nogle kan man selv danne, andre skal tilføres via kosten. En del af aminosyrerne er vigtige for hunden. Protein findes både som vegetabilsk og animalsk og den sidste er den bedste proteinkilde for dine hunde.

Frisk oksekød indeholder ca. 18 -20 % protein.

Men proteinindholdet siger intet om selve fordøjelsen af det, da der er forskel på kvaliteten af protein der tilsættes forskellige typer foder, afhængig af hvorfra proteinkilden kommer.

Kulhydrater (carbohydrates):

Kulhydrater er, sammen med fedt og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele. Kulhydrat er sukkerstoffer, der består af kemiske forbindelser, som indeholder store mængder kulstof samt ilt og brint. Kulhydrater har betydning for kosten. De er nødvendige for, at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af fedtstoffer og proteiner.

Dette gælder dog ikke 100 % for hunde. Da hunden er carnivor ( rovdyr/kødæder), så er belæget for at bruge endda store mængder kulhydrat ikke tilstede.

Men den kan fungere fint på stort set alt man giver den.

Råfedt: (Crude fat):

Råfedt indeholder alle de fedtstoffer der er i foderet, både vegetabilsk og animalsk. Ikke alle typer fedt er lige fordøjelige. Råolie og råfedt forsyner din hund med energi, ligesom proteiner gør, men fedt giver dobbelt så meget energi, hvilket er værd at huske på når du fodrer. Det nødvendige fedt findes blandt andet i: Fiske olie, hvedekim (wheat germ), majs og soja. Disse fedtstoffer kan ødelægges når de udsættes for sollys. Brug derfor ikke gammelt foder, det kan gøre din hund syg. Et indhold på mellem 3-10% er rigeligt, højere til yngre hunde og lavere til ældre.

Og her kommer det du spørger om:

Råfibre-træstof (crude fibres):

Er ufordøjelige kulhydrater som tilfører fylde til foderet. Kilder til fibre inkluderer planteskaller såsom havre klid eller vegetabilske materialer såsom roemasse. Råfibre er uopløselige og tjener til at opsuge vand og sikre en vis fylde i tarmen. Fibre påvirker gennemløbstiden af maden, der typisk vil blive 2-3 dobblet hvis fiberindholdet er stort. . Der bør helst ikke være et alt for højt antal fibre i foderet.

Råaske (crude ash):

Råaske er udtryk for den mineraldel der er tilbage efter at foderet er forbrændt (fordøjet) og altså ikke noget der tilsættes foderet for at give fylde. I foderet er ingredienserne blevet til forskellige bestanddele såsom proteiner, kulhydrater, fibre, fedt/olie og væske.

Alt der ikke hører under disse kategorier er aske og aske indeholder mineraler og vitaminer som er vigtige for din hunds helbred. Derfor er aske godt, men man skal også passe på at foderet ikke indeholder for meget aske, da for store mængder mineraler og vitaminer kan være skadelige for din hund. Led efter et råaske indhold så lavt som muligt.

Vitaminer og mineraler må kun deklareres som sådan hvis det er tilsat efterfølgende og der dermed kan garanteres for det faktiske indhold.

Ps : Jeg er dælme ikke "tante" :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mja nu fik du så en forklaring. I stedet vil jeg sige, at vores Berner-basse ELSKER de der lakse-krønch, men hold fest hvor de stinker. Man tror på det der med mindst 85% fisk i skidtet :-D

 

Ah oui! Købte dem også tilbage i november, der kiggede jeg bare ikke nærmere på indholdet - jeg så bare, at det var 100% fisk :mrgreen: Og Naja ææælskede dem også bare -til gengæld lugtede der fælt, hvor godbidderne var. Synes at huske at selv min jakkelomme stank et stykke tid efter, til trods for at det var i en plasticpose (og mine handsker stank i hvert fald, for det var dælme koldt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Råaske (crude ash):

Råaske er udtryk for den mineraldel der er tilbage efter at foderet er forbrændt (fordøjet) og altså ikke noget der tilsættes foderet for at give fylde. I foderet er ingredienserne blevet til forskellige bestanddele såsom proteiner, kulhydrater, fibre, fedt/olie og væske.

Alt der ikke hører under disse kategorier er aske og aske indeholder mineraler og vitaminer som er vigtige for din hunds helbred. Derfor er aske godt, men man skal også passe på at foderet ikke indeholder for meget aske, da for store mængder mineraler og vitaminer kan være skadelige for din hund. Led efter et råaske indhold så lavt som muligt.

Vitaminer og mineraler må kun deklareres som sådan hvis det er tilsat efterfølgende og der dermed kan garanteres for det faktiske indhold.

Hm, et råaske-indhold på 10,7 %, no doubt, det er nok alt for meget i fuldfoder - men hvad med i godbidderne? Der falder jo alligevel mange af, i løbet af nogle træningsdage...

 

 

Ps : Jeg er dælme ikke "tante" :engel:

 

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Er du helt sikker :genert: og er du klar over, at du skuffer en helt masse mennesker ved ikke at være tante :engel:

 

Velkommen :vinken:

 

 

Jooe Tak.

 

Jeg beklager selvfølgelig at jeg ikke kan honorere diverse ønsker om at se mig som "tante" :ivrig: gg

 

Jeg kunne ellers nok se lækker ud i en lidt for lille polyesterkjole fra et førende tysk konfekturefirma. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jooe Tak.

 

Jeg beklager selvfølgelig at jeg ikke kan honorere diverse ønsker om at se mig som "tante" :ivrig: gg

 

Jeg kunne ellers nok se lækker ud i en lidt for lille polyesterkjole fra et førende tysk konfekturefirma. :mrgreen:

 

Det ku jeg godt tænke mig at se :hmm:

 

Men jeg har nu aldrig troet du ku være tante!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej Rikke.

 

Jeg smider lige en mindre forklaring på diverse indholdsstoffer der er i foder. :-D

 

Hoved ingredienser i foderet:

 

Protein (crude protein):

Protein er kroppens vigtigste byggesten og består af aminosyrer. Der findes 20 aminosyrer, nogle kan man selv danne, andre skal tilføres via kosten. En del af aminosyrerne er vigtige for hunden. Protein findes både som vegetabilsk og animalsk og den sidste er den bedste proteinkilde for dine hunde.

Frisk oksekød indeholder ca. 18 -20 % protein.

Men proteinindholdet siger intet om selve fordøjelsen af det, da der er forskel på kvaliteten af protein der tilsættes forskellige typer foder, afhængig af hvorfra proteinkilden kommer.

 

 

Kulhydrater (carbohydrates):

Kulhydrater er, sammen med fedt og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele. Kulhydrat er sukkerstoffer, der består af kemiske forbindelser, som indeholder store mængder kulstof samt ilt og brint. Kulhydrater har betydning for kosten. De er nødvendige for, at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af fedtstoffer og proteiner.

Dette gælder dog ikke 100 % for hunde. Da hunden er carnivor ( rovdyr/kødæder), så er belæget for at bruge endda store mængder kulhydrat ikke tilstede.

Men den kan fungere fint på stort set alt man giver den.

 

 

Råfedt: (Crude fat):

Råfedt indeholder alle de fedtstoffer der er i foderet, både vegetabilsk og animalsk. Ikke alle typer fedt er lige fordøjelige. Råolie og råfedt forsyner din hund med energi, ligesom proteiner gør, men fedt giver dobbelt så meget energi, hvilket er værd at huske på når du fodrer. Det nødvendige fedt findes blandt andet i: Fiske olie, hvedekim (wheat germ), majs og soja. Disse fedtstoffer kan ødelægges når de udsættes for sollys. Brug derfor ikke gammelt foder, det kan gøre din hund syg. Et indhold på mellem 3-10% er rigeligt, højere til yngre hunde og lavere til ældre.

 

Og her kommer det du spørger om:

 

Råfibre-træstof (crude fibres):

Er ufordøjelige kulhydrater som tilfører fylde til foderet. Kilder til fibre inkluderer planteskaller såsom havre klid eller vegetabilske materialer såsom roemasse. Råfibre er uopløselige og tjener til at opsuge vand og sikre en vis fylde i tarmen. Fibre påvirker gennemløbstiden af maden, der typisk vil blive 2-3 dobblet hvis fiberindholdet er stort. . Der bør helst ikke være et alt for højt antal fibre i foderet.

 

Råaske (crude ash):

Råaske er udtryk for den mineraldel der er tilbage efter at foderet er forbrændt (fordøjet) og altså ikke noget der tilsættes foderet for at give fylde. I foderet er ingredienserne blevet til forskellige bestanddele såsom proteiner, kulhydrater, fibre, fedt/olie og væske.

Alt der ikke hører under disse kategorier er aske og aske indeholder mineraler og vitaminer som er vigtige for din hunds helbred. Derfor er aske godt, men man skal også passe på at foderet ikke indeholder for meget aske, da for store mængder mineraler og vitaminer kan være skadelige for din hund. Led efter et råaske indhold så lavt som muligt.

Vitaminer og mineraler må kun deklareres som sådan hvis det er tilsat efterfølgende og der dermed kan garanteres for det faktiske indhold.

 

 

Ps : Jeg er dælme ikke "tante" :engel:

 

 

Hej Priceman velkommen til....

 

Fed avatar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Jooe Tak.

 

Jeg beklager selvfølgelig at jeg ikke kan honorere diverse ønsker om at se mig som "tante" :ivrig: gg

 

Jeg kunne ellers nok se lækker ud i en lidt for lille polyesterkjole fra et førende tysk konfekturefirma. :mrgreen:

 

 

Velkommen til Priceman :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Tak skal i have alle sammen for den fine velkomst.

 

Har ikke været så aktiv på diverse debatter da arbejdet er en værre tidsrøver, :mrgreen: .

Men nu nærmer sommerferien sig og jeg skal på sommer lejr med mine spejdere i en hel uge. Glæder mig til at se om min planlægning har været god nok. Eller om der skal laves for mange "feber-redninger".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal i have alle sammen for den fine velkomst.

 

Har ikke været så aktiv på diverse debatter da arbejdet er en værre tidsrøver, :mrgreen: .

Men nu nærmer sommerferien sig og jeg skal på sommer lejr med mine spejdere i en hel uge. Glæder mig til at se om min planlægning har været god nok. Eller om der skal laves for mange "feber-redninger".

 

Nå ja, nu husker jeg det med spejder, så forstår jeg bedre din avatar :mrgreen:

Velkommen til, Priceman, håber dine spejderaktiviteter kommer til at gå godt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Nå ja, nu husker jeg det med spejder, så forstår jeg bedre din avatar :mrgreen:

Velkommen til, Priceman, håber dine spejderaktiviteter kommer til at gå godt:-)

 

Ja. Min ava er et billede af Sir Robert Baden-Powell. Grundlæggeren af spejderbevægelsen.

 

Han var meget nutidig i sine holdninger omkring børn selvom det er 101 år siden at han startede bevægelsen.

 

Ikke engang vejret kan ødelægge en sommerlejr. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Ja. Min ava er et billede af Sir Robert Baden-Powell. Grundlæggeren af spejderbevægelsen.

 

Han var meget nutidig i sine holdninger omkring børn selvom det er 101 år siden at han startede bevægelsen.

 

Ikke engang vejret kan ødelægge en sommerlejr. :vinken:

 

Præcis :5up:

 

Jeg har også været spejder og det er bare med, at istemme denne her:

Det kan øse

Det kan pøse

Det kan regne

Vi machere bare frem........osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Præcis :5up:

 

Jeg har også været spejder og det er bare med, at istemme denne her:

Det kan øse

Det kan pøse

Det kan regne

Vi machere bare frem........osv.

 

 

Jeg æælsker når du skriver at du har været spejder.

 

Ligesom jeg siger til rollingerne, at de ER spejdere. Til forskel fra at GÅ TUL fodbold eller GÅ TIL gymnastik.

Så ER man spejder.

 

Du skulle prøve at være med igen.

Jeg startede først for to år siden, og havde ikke været det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...