Lonny Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Jeg har påtaget mig en udfordring, og det er ved at gå op for mig at den måske ikke er helt så nem som den lød Jeg har bestemt mig for at lære Luna's far at sitte, han er 6 år gammel, tidligere udstillingshund, og det vil sige, at han aldrig i hele sit liv har lært at sitte, tværtimod er han blevet korrigeret (i ringen) hvis han har forsøgt... Han er ikke trænet på nogen måde udover "stå", og han er nok lidt af en cross over hund, det vil sige at han er blevet opdraget som de fleste hunde ude i det ganske land, fået en skideballe når han har gjort noget forkert, og nok ikke nær så meget ros for at gøre noget rigtigt... Han kan ikke lokkes i en sit, han bliver standhaftigt stående, og hvis jeg presser ham for meget begynder han i stedet at bakke. At fange adfærden er ikke rigtig muligt da han sidder utroligt sjældent, enten står han eller også ligger han ned. Så hvordan ville du gøre med en hund der hele sit liv er blevet belønnet for at stå op og korrigeret for at sætte sig ned? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg ville lærer ham hvad en klikker er, og opservere ham.. Han sætter sig vel naturligt ned på et tidspunkt? Når det sker vil jeg klikke og give godbid.. Når han forstår sammen hængen vil jeg sige sit lige når han er ved at sætte sig og så klikke når han har sat sig, derefter gå i gang med al træning, altså sige sit, evt. vise håndtegn, og klikke når han har sat sig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg ville lærer ham hvad en klikker er, og opservere ham.. Han sætter sig vel naturligt ned på et tidspunkt? Når det sker vil jeg klikke og give godbid.. Når han forstår sammen hængen vil jeg sige sit lige når han er ved at sætte sig og så klikke når han har sat sig, derefter gå i gang med al træning, altså sige sit, evt. vise håndtegn, og klikke når han har sat sig.. Nu har jeg ham jo ikke til rådighed hele tiden, så derfor er det med at fange adfærden ikke lige så let som hvis det var min egen hund, og det er meget sjældent at han sætter sig ned af sig selv. Men ellers ville jeg helt klart også have fanget adfærden, da det umiddelbart virker som det der vil være lettest :5up: Jeg har introduceret ham for klikkeren og han har lært at lave target på min hånd, men han nægter at følge den ned i en sit og er overbevist om at det må være noget andet jeg vil... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 aner ikke om det kan virke, men vores håndtegn for sit er at jeg fører min hånd ind mod brystet, hvor håndfladen vender mod motor. det er måske det du skriver at du har gjort, men i og med at han bakker lyder det lidt som om at du laver den med godbidden over hovedet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 aner ikke om det kan virke, men vores håndtegn for sit er at jeg fører min hånd ind mod brystet, hvor håndfladen vender mod motor. det er måske det du skriver at du har gjort, men i og med at han bakker lyder det lidt som om at du laver den med godbidden over hovedet? Jeg har netop gjort det over hans hoved, men jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du vil have jeg skal gøre i stedet, vil du ikke prøve at beskrive det lidt mere udførligt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 vil gerne filme det når jeg kommer hjem, men indtil da: - din overarm hænger normalt ned langs siden på dig - du bukker armen fra albuen, så under-armen stikker lige ud og din hånd vender med håndfladen opaf - hunden står foran en, og man flytter hånden op og ind mod brystet gerne med en godbid som hunden véd at man har i hånden. gisp det er virkelig svært at forklare! man kan også gøre det mens man sidder og hunden står foran en. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 jeg gør det faktisk i den her video: YouTube - Kanaal van BarbarellaV Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Har motor forstået det var sit med det samme? Ved Njord har jeg bare holdt en godbid over hovedet, uden at kører den tilbage, først hoppede han lit fjollet rundt, og så satte han sig, men han er jo også en "naturlig sitter" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Åh, bliver så træt i hovedet af at folk tror hunde er så dumme, at de ikke kan lære at agere forskelligt alt efter omgivelser og forhold. Hører så tit folk sige, at hvis du vil have en udstillingshund, må du absolut ikke lære den sit, for så er alt ødelagt. Hvilken gang fis (men det ved du jo selvfølgelig godt, benytter mig bare af chancen for at ventilere)! Nå, men altså: løsningsforslag. Sænker han overhovedet ikke bagparten det mindste, når du begynder at lave øvelsen med ham? Sådan at han bøjer lidt i knæene, og trækker røven lidt ind under sig? Hvis han gør det, ville jeg jo shape øvelsen ud fra det punkt. Men måske er det først og fremmest et spørgsmål om, at du et bruger et stykke tid på at lære ham, at med dig kan man ikke gøre noget forkert. At med dig bliver man ikke rettet, skældt ud eller korrigeret. Man har det bare sjovt. Når det er på plads, vil han sandsynligvis også i langt højere grad tilbyde adfærd. Og så ville jeg også prøve, i så høj grad som muligt at ændre situationen omkring øvelsen, sådan at den ikke ligner noget han kender fra tidligere, og hvor han ved han får møgfald. Så eftersom man altid har hund på venstre side i udstillingsringen - eller står foran dem, så ville jeg måske have ham på højre side. Og hvis han har været vant til at blive handlet af stående person, så sidde ned ved siden af ham. Og måske også løsne træningssituationen lidt op, ved at starte med at kaste godbidder til ham, så tempoet kommer op og han bliver meget interesseret i det du har i hånden. Så kan det være, at han kommer så meget ud af "sit hovede", at han begynder at agere lidt anderledes end normalt, fordi han ikke vil tænke så meget over hvad han gør - bare hvor du har godbidderne og hvornår den næste falder. Og så dér begynde at lokke lidt med godbidden i opadgående bevægelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Åh, bliver så træt i hovedet af at folk tror hunde er så dumme, at de ikke kan lære at agere forskelligt alt efter omgivelser og forhold. Hører så tit folk sige, at hvis du vil have en udstillingshund, må du absolut ikke lære den sit, for så er alt ødelagt. Hvilken gang fis (men det ved du jo selvfølgelig godt, benytter mig bare af chancen for at ventilere)! Vi er fuldstændig enige, selvfølgelig kan en hund godt adskille de forskellige situationer, og rådet om aldrig at lære den at "sitte" er helt hen i vejret, og det er måske netop derfor det er "sit" jeg ønsker at lære ham... Nå, men altså: løsningsforslag. Sænker han overhovedet ikke bagparten det mindste, når du begynder at lave øvelsen med ham? Sådan at han bøjer lidt i knæene, og trækker røven lidt ind under sig? Han gør det lidt, men han virker sådan meget tilbageholdende, som om han kun gør det yderst modvilligt og fordi han bliver presset, så om det lige er her jeg skal belønne er jeg ikke sikker på Hvis han gør det, ville jeg jo shape øvelsen ud fra det punkt. Men måske er det først og fremmest et spørgsmål om, at du et bruger et stykke tid på at lære ham, at med dig kan man ikke gøre noget forkert. At med dig bliver man ikke rettet, skældt ud eller korrigeret. Man har det bare sjovt. Når det er på plads, vil han sandsynligvis også i langt højere grad tilbyde adfærd. Jeg tror du har helt ret, og at jeg i stedet skal gribe fat i "for sjov" øvelserne hvor jeg ikke har noget bestemt slutmål, men hvor han bare skal lære at bevæge sig og tilbyde adfærd. Jeg er lidt bange for at hvis jeg begynder at shape nu, så vil han tage sin følelse af at blive presset og dybest set gøre noget forkert med sig ind i den færdige øvelse. Og så ville jeg også prøve, i så høj grad som muligt at ændre situationen omkring øvelsen, sådan at den ikke ligner noget han kender fra tidligere, og hvor han ved han får møgfald. Så eftersom man altid har hund på venstre side i udstillingsringen - eller står foran dem, så ville jeg måske have ham på højre side. Og hvis han har været vant til at blive handlet af stående person, så sidde ned ved siden af ham. Det havde jeg slet ikke tænkt på, men selvfølgelig, jeg står jo foran ham og forsøger at få ham til at sitte, og det vil ofte være på præcis samme måde hans handler har stået når de har ville have ham til at "stå" :stupid: Det forslag vil jeg helt klart også bruge i vores anden træning, at forsøge at få situationen til at ligne det at blive "handlet" så lidt som muligt :5up: Og måske også løsne træningssituationen lidt op, ved at starte med at kaste godbidder til ham, så tempoet kommer op og han bliver meget interesseret i det du har i hånden. Så kan det være, at han kommer så meget ud af "sit hovede", at han begynder at agere lidt anderledes end normalt, fordi han ikke vil tænke så meget over hvad han gør - bare hvor du har godbidderne og hvornår den næste falder. Og så dér begynde at lokke lidt med godbidden i opadgående bevægelse. Han er rent faktisk enormt glad for at træne, han bliver meget ivrig og hopper op og ned Han bor jo hos en opdrætter med 4-6 hunde, så han er jo nok ikke vant til denne form for udelt opmærksomhed, så det tror jeg at han nyder rigtig meget. Men samtidig føler han jo nok også et vist pres i situationen som jeg lige skal have fjernet før jeg helt kan forvente det store :hmm: Jeg tror dine betragtninger er helt rigtige, og jeg skal helt væk fra at fokuserer på at træne noget bestemt, men i stedet få lært ham trygheden og glæden ved at træne, så kan vi altid påbegynde nogle bestemte øvelser når først tilliden er i orden, jeg skal jo også huske, at han ikke rigtig kender mig og ved hvad jeg kan finde på. Men hvor er det altså en sær oplevelse at stå med en hund som ham, han er utrolig dejlig, men han er bare så meget anderledes end Luna, så ind i mellem har jeg lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg får ham til at arbejde sammen med mig på min måde, jeg er jo vant til Luna som tilbyder alt muligt hele tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Zamzam er kun 4½, men han har fået fysisk straf for forkerte ting og kunne også kun stå....han kan sagtens lokkes i sit, godt nok stritter bagbenene underligt. Eksperten (Ninjamor ) sagde, at det var nemmere, hvis Zamzam kom op på en stol, så kan han ikke bakke og det har været rigtigt smart. Nu kan han lokkes når han sidder i sengen (eksperten sagde også, at glat gulv ikke var så godt at sitte-træne på) Til gengæld bliver Zamzam i positionen indtil han får noget nyt at vide, sært men vildt godt (indtil jeg får ødelagt det ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Zamzam er kun 4½, men han har fået fysisk straf for forkerte ting og kunne også kun stå....han kan sagtens lokkes i sit, godt nok stritter bagbenene underligt. Eksperten (Ninjamor ) sagde, at det var nemmere, hvis Zamzam kom op på en stol, så kan han ikke bakke og det har været rigtigt smart. Nu kan han lokkes når han sidder i sengen (eksperten sagde også, at glat gulv ikke var så godt at sitte-træne på) Til gengæld bliver Zamzam i positionen indtil han får noget nyt at vide, sært men vildt godt (indtil jeg får ødelagt det ) Jeg tror bestemt at det er lettere hvis han bliver sat på en plads hvor han ikke kan bakke, da dette jo vil være valget hvis han bliver presset, så jeg må have fundet en platform hvor han kan sitte, og hvor der ikke er for meget plads, men stadig nok til at han ikke falder ned :hmm: Jeg tror en spisestol er for usikker, men måske i en lænestol, og her vil jeg også have fulgt MK101's råd om at få situationen til at ligne noget helt andet end en udstilling :5up: Position er så ikke noget denne herre har lært, udover altså i stå, jeg blev vildt forbløffet da han fik besked på "at lægge sig", hvorefter han lå i 2 sekunder for derefter at gå sin vej, men det viste sig så, at det rent faktisk var det "læg dig" betød, nemlig at han kun skulle gøre det til han ikke længere gad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Position er så ikke noget denne herre har lært, udover altså i stå, jeg blev vildt forbløffet da han fik besked på "at lægge sig", hvorefter han lå i 2 sekunder for derefter at gå sin vej, men det viste sig så, at det rent faktisk var det "læg dig" betød, nemlig at han kun skulle gøre det til han ikke længere gad Her betyder "læg dig" også find et sted og find lidt ro, hvor længe de ligger er der ikke noget krav om. Skal de lægge længe så ville jeg fører dem hen, hvor jeg ville have dem til at opholde sig og sige "dæk", det betyder så også at jeg skal huske at give "fri" når der ikke er tvungen "dæk" mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Her betyder "læg dig" også find et sted og find lidt ro, hvor længe de ligger er der ikke noget krav om. Skal de lægge længe så ville jeg fører dem hen, hvor jeg ville have dem til at opholde sig og sige "dæk", det betyder så også at jeg skal huske at give "fri" når der ikke er tvungen "dæk" mere Jamen, nu har han altså ikke lært "dæk", så du kan ikke fortælle ham at han skal blive :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jamen, nu har han altså ikke lært "dæk", så du kan ikke fortælle ham at han skal blive :blink: Ahhh så kan jeg godt se en lille ting mere at træne, hvis man vil have bliv der ind. Men det var jo heller ikke lige det tråden drejede sig om, ville bare fortælle hvad hans reaktion på "læg dig" måske udkom af. Men det lyder som et rigtigt spændende projekt og glæder mig da til at hører mere om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Åh, forstår så godt din lyst til at gå i gang med projektet! For der er ikke noget sjovere, end at bevise hvad man ved. At gamle hunde godt kan lære nye tricks, og han vil blive ved med at kunne en fin stå, selvom han kan en fin sit. Nu jeg er oppe på tre hunde, der alle er meget forskellige i deres måde at arbejde på og generelt sind, har jeg virkelig lært meget, i forhold til hvordan en øvelse kan optrænes. Det er nemlig ikke dem alle, der lærer ens i de forskellige situationer. I øjeblikket er jeg eksempelvis ved at indlære "bakke" til ekspertklassen i rally. Den gamle har altid været udmærket til at bakke væk, når man eksempelvis har været træt af hendes meget insisterende blik på den bid mad, man er ved laste ind i kæften på sig selv. Det er noget, hun selv har "valgt". Sikkert fordi det har været mere interessant at bakke, så hun ikke mistede øjenkontakt med maden - i stedet for at vende sig om og gå væk. Til hende har der så længe været en håndbevægelse indblandet, og tog fat i den og startede med at få hende til at bakke, mens jeg stod foran hende. Sidenhen er øvelsen rykket om på venstre side, hvor den hører til, og vi har fået flere og flere skridt på. Den lille til gengæld, har en tendens til at sætte sig ned, hvis jeg prøver at presse lidt med kroppen og få hende til at bakke på den vis. Opdagede hende så en dag inden i vores minipulterrum, hvor maden står - og hvis man beder hende gå ud herfra, bakker hun ud. Så nu er øvelsen startet her. Intet signal, bare et eller andet der gør, at hun syntes hun hellere må gå ud, og så klikkes hun for sin bevægelse. Så må vi på et tidspunkt få signal på den her og så prøve at generalisere øvelsen, så den kan udføres andre steder. Og til sidst få den over på venstre side. Det er sjovt, at træne med flere forskellige hunde. Og det sætter virkelig ens kreativitet på prøve, når man har en hund, der ikke har læst bøgerne, og ved hvordan næste skridt i øvelsen ser ud. Jeg er sikker på, at I nok skal nå at få lært en fin og god sit. Og glæder mig til at høre om fremgangen! Gode øvelser med hurtig betaling er også twist og spin samt target (som du havde fat i). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Åh, forstår så godt din lyst til at gå i gang med projektet! For der er ikke noget sjovere, end at bevise hvad man ved. At gamle hunde godt kan lære nye tricks, og han vil blive ved med at kunne en fin stå, selvom han kan en fin sit. Nu jeg er oppe på tre hunde, der alle er meget forskellige i deres måde at arbejde på og generelt sind, har jeg virkelig lært meget, i forhold til hvordan en øvelse kan optrænes. Det er nemlig ikke dem alle, der lærer ens i de forskellige situationer. I øjeblikket er jeg eksempelvis ved at indlære "bakke" til ekspertklassen i rally. Den gamle har altid været udmærket til at bakke væk, når man eksempelvis har været træt af hendes meget insisterende blik på den bid mad, man er ved laste ind i kæften på sig selv. Det er noget, hun selv har "valgt". Sikkert fordi det har været mere interessant at bakke, så hun ikke mistede øjenkontakt med maden - i stedet for at vende sig om og gå væk. Til hende har der så længe været en håndbevægelse indblandet, og tog fat i den og startede med at få hende til at bakke, mens jeg stod foran hende. Sidenhen er øvelsen rykket om på venstre side, hvor den hører til, og vi har fået flere og flere skridt på. Den lille til gengæld, har en tendens til at sætte sig ned, hvis jeg prøver at presse lidt med kroppen og få hende til at bakke på den vis. Opdagede hende så en dag inden i vores minipulterrum, hvor maden står - og hvis man beder hende gå ud herfra, bakker hun ud. Så nu er øvelsen startet her. Intet signal, bare et eller andet der gør, at hun syntes hun hellere må gå ud, og så klikkes hun for sin bevægelse. Så må vi på et tidspunkt få signal på den her og så prøve at generalisere øvelsen, så den kan udføres andre steder. Og til sidst få den over på venstre side. Det er sjovt, at træne med flere forskellige hunde. Og det sætter virkelig ens kreativitet på prøve, når man har en hund, der ikke har læst bøgerne, og ved hvordan næste skridt i øvelsen ser ud. Jeg er sikker på, at I nok skal nå at få lært en fin og god sit. Og glæder mig til at høre om fremgangen! Gode øvelser med hurtig betaling er også twist og spin samt target (som du havde fat i). Det er nemlig lærerigt at træne med forskellige hunde, og det er også én af grundene (udover at bevise at en udstillinghund godt kan sitte) at jeg gør det, men jeg er ikke så øvet i det, og evner derfor ikke altid lige at se de ting jeg bliver tilbudt, men låser mig derimod fast i den måde jeg plejer at gøre det på Det er en af de ting jeg virkelig skal arbejde med, nemlig at se, altså rigtig kigge og være opmærksom, på den hund jeg arbejder med, så jeg bliver bedre til at fange de små ting. Tit arbejder jeg bare på automatik, og så er det netop at man kommer lidt til kort når man møder en hund der ikke gør som "man plejer"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts