Hop til indhold

And the Oscar goes to...


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt om fænoment før, at hunde "spiller skuespil" og ynker når deres ejere er i nærheden.. Men primært fra hundefrisører, og jeg har ærligtalt været skeptisk overfor konceptet.

 

Her forleden havde jeg bundet Stella af nede på træningspladsen, og gået i små 5 min for at hente noget i bilen.

Jeg havde ikke tænkt over at der stod en lille skraldespand fyldt med sodavandsdåser indenfor linens rækkevidde, og imens jeg var væk havde Stella gået en halvcirkel og væltet denne spand med sin line.

Dette var noget jeg fik at vide da jeg kom tilbage, da en anden instruktør havde ryddet op i mellemtiden.

 

Instruktøren var på vej afsted og nævnte i forbifarten at der ikke var sket noget, men det var nu ikke mit indtryk af situationen. Stella så meget trykket ud og ville VÆK, hvorfor jeg brugte yderligere 15 min på at få hende tryg ved først sodevandsdåserne og så denne spand, med masser af godbidder og ros.

Det gik helt fint, og hun fik afreageret fuldstændigt.

 

Et par dage senere snakker vi om episoden, og jeg fortæller at jeg med møje besvær havde fået Stella tryg i situationen.

Efterfølgende snakker vi lidt videre, og jeg får så at vide, at Stella ikke umiddelbart havde haft problemer med spand og dåser inden jeg kom. Hun havde været med til at rydde op og havde duttet både dåser og spand adskillige gange. Det var altså først ved synet af mig, at halen var faldet sammen og det hele havde været frygteligt.. :hmm:

 

Jeg har aldrig ynket den hund, aldrig! Så jeg undrer mig jo selvfølgeligt over reaktionen :eek:

 

Er vores hunde faktastiske skuespillere, eller havde hun blot først overskud til at reagere da hun så mig!? :???:

 

Personligt hælder jeg mest til at give dyret en Oscar :lol: men jeg vil meget gerne høre om Jeres erfaringer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, overførringer kan jo sagtens ske, vores hunde er jo fintfølende. Der går mere gennem vores hundeliner end vi umiddelbart tror :-)

 

Men den anden mekanisme er helt klart også noget jeg tror på.

Mange børn, som falder og slår sig, vil holde på gråden indtil Mor er kommet derhen, fordi Mor elsker sit barn uanset hvad.

Det tror jeg sagtens kan overføres på hunde.

 

På samme måde kan konfliktsky mennesker bedre skændes med deres familie end deres kolleger, for "Min familie holder stadig af mig selvom jeg teede mig tosset".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er ikke til at vide hvad der foregår i knolden på hunde.

Min Fie kom gang på gang og "sladrede" om sig selv når hun havde været i affaldsspanden!

Ind at hente mig og så jamrende vise mig elendigheden på køkkengulvet!

 

Du kan have gået lidt for hurtigt mod Stella eller muligvis virke lidt irriteret eller forjaget hvad ved jeg...

 

Men ingen tvivl om at hunde kan spille skuespil i nogle situationer de finder jo ud af hvilke knapper, de kan trykke på.

Og er meget sensitive overfor vores udtryk og stemninger

 

Jeg har iøvrigt hørt om flere heste der, når de skulle "indkaldes til krig" i fyrrerne, pludselig var meget halte når myndigheden kom og så på dem.

De fejlede intet hverken før eller efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke til at vide hvad der foregår i knolden på hunde.

Min Fie kom gang på gang og "sladrede" om sig selv når hun havde været i affaldsspanden!

Ind at hente mig og så jamrende vise mig elendigheden på køkkengulvet!

Hvor sødt :-)

 

Du kan have gået lidt for hurtigt mod Stella eller muligvis virke lidt irriteret eller forjaget hvad ved jeg...

Den version har jeg også hældt til i mit eget hovede.. Men Stella er ikke sensitiv sådan generelt og plejer ikke at lade sig påvirke af uhensigtsmæssig kropssprog o. lign. Desuden husker jeg ikke at være hverken irriteret eller forjaget eller generelt anderledes i min attitude. Stella KAN selvfølgeligt sagtens have haft en anderledes opfattelse af det :-)

 

Men ingen tvivl om at hunde kan spille skuespil i nogle situationer de finder jo ud af hvilke knapper, de kan trykke på.

Og er meget sensitive overfor vores udtryk og stemninger

 

Jeg har iøvrigt hørt om flere heste der, når de skulle "indkaldes til krig" i fyrrerne, pludselig var meget halte når myndigheden kom og så på dem.

De fejlede intet hverken før eller efter.

:hmm: Jamen de opfatter jo nok mere end man tror.

Måske min lyst til at sige nåååh i situationer der får hendes hale til at falde, har lyst meget igennem.. Det har den sikkert.. :-)

 

Under alle omstændigheder så vil jeg da være obs på det fra nu af, hun skulle nødigt have mere ondt af sig selv, end højst nødvendigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler ikke et sekund på om hunde kan spille skuespil, det er der ingen tvivl om at de kan(ifølge mig).

 

Mine svigerforældres hund, Emma, hun lægger sig når min kæreste siger sit, og sætter sig når han sig dæk.

Og det er hver evig eneste gang! Får hun at vide at hun skal stå, står hun, kalder han, kommer hun...Så vi tror det er et lille spil hun laver med ham.

 

Så jow jeg tror de kan spille.

 

Med hensyn til sodavands spanden, så tror jeg der måske kan være noget om vivis post med børn :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Kan det være fordi hun måske før har fået "skæld ud" over lign. uheld at hun trykker sig når du kommer? Kan være hun tænkte "bare mor nu ikke bliver sur". Og det er selvf. ikke fordi jeg tror du går og skælder og smælder, men tænkte bare om hun associerede på en anden situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være fordi hun måske før har fået "skæld ud" over lign. uheld at hun trykker sig når du kommer? Kan være hun tænkte "bare mor nu ikke bliver sur". Og det er selvf. ikke fordi jeg tror du går og skælder og smælder, men tænkte bare om hun associerede på en anden situation.

 

Hun har endnu i sit 2 årige liv aldrig fået en skideballe, så jeg tror ikke det er noget hun går og er bange for :-)

 

Herhjemme bruger vi "nej" og hvis det skal understreges så det lidt hårdere AHAH, men ikke noget med skæld ud, det er slet ikke nødvendigt og i øvrigt vildt ukonstruktivt!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...