Hop til indhold

Spiser ikke

Gæst Vejse
 Share

Recommended Posts

Min hund spiser ikke af skålen..

Nu har jeg valgt at der bliver fast foder tid,:damn: og indtil hun lærer det er der heller ikke godbidder..:hmm:

Hun tager ikke godbidder indendørs men er vild med dem når vi er ude...

Har i andre løsninger..

Mvh.

Vejse

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund spiser ikke af skålen..

Nu har jeg valgt at der bliver fast foder tid,:damn: og indtil hun lærer det er der heller ikke godbidder..:hmm:

Hun tager ikke godbidder indendørs men er vild med dem når vi er ude...

Har i andre løsninger..

Mvh.

Vejse

Ikke sikker på jeg forstår, hvad du mener med fast foder tid?

Hvor gammel er hunden og hvor meget får den at spise - hvor mange måltider og hvor meget som godbidder? Kunne det være, at den får så mange godbidder (som ikke tages fra madrationen), at den er mæt når det er madtid? Godbidder er super og jeg ville aldrig kunne klare mig foruden, men de mætter også.

Vil hunden ikke modtage godbid, hvis du har bedt den om at udføre en øvelse indenfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

for det første, lad være med at gøre det til et problem.

Dernest, brug belønning når det er nødvendigt, dvs giv belønning for udførte øvelser og ekstra meget ved indlæring, belønning skal være noget hunden rigtig gerne vil have, dvs er det mad skal det være godt, pølser, kødrester m.m., belønning skal være lidt men godt, dvs ikke en halv flæskesteg, men hvad der svarer til en kvart suppekødbolle til en hund af lab. størrelse.

Giv mad på faste tider, jeg bruger ikke madskål, mine hunde får deres foder spredt ud så de selv skal finde det, det gør det betydelig mere interessant.

At stoppe med belønning løser intet, der skal være plads til belønning mange gange dagligt, men husk lidt men godt, det er oftest her fejlen ligger.

Mange af de ting butikkerne sælger som belønning er alt for store, fx kiks, dur ikke skal være meget små!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hunden og hvor meget får den at spise - hvor mange måltider og hvor meget som godbidder? Kunne det være, at den får så mange godbidder (som ikke tages fra madrationen), at den er mæt når det er madtid? Godbidder er super og jeg ville aldrig kunne klare mig foruden, men de mætter også.

Vil hunden ikke modtage godbid, hvis du har bedt den om at udføre en øvelse indenfor?

Hej

Skal nok lade være med at gøre det til et problem:-D men...

Hun får tørfoder ca 100 gram i skålen men hun rører det aldrig, har prøvet forskellige slags uden held..

Til godbidder bruger jeg Frolic skåret i meget små stykker og lidt af hendes tørkost og det tager hun glædeligt når vi er ude, vi er i hundeskoven hver dag og her går den vilde jagt sammen med de andre hunde..:banan:

Herhjemme er hun den stille hund, stopper i gangen og får tørret poter og så ind på tæppet.. Kommer jævnligt for at blive nusset lidt men derudover kan jeg ikke få hende til noget, vil ikke lege/træne og rører intet men bliver på gulvet.. så derfor er vi meget ude..

Hun er 17mdr. og jeg har haft hende i små 4 uger. hun er opvokset hos en ældre mand (80 år) som ikke er her mere.:cry:

Har meldt mig ind i Dch og starter med træning i næste uge..

Mvh

Vejse

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Hun får tørfoder ca 100 gram i skålen men hun rører det aldrig, har prøvet forskellige slags uden held..

Til godbidder bruger jeg Frolic skåret i meget små stykker og lidt af hendes tørkost og det tager hun glædeligt når vi er ude, vi er i hundeskoven hver dag og her går den vilde jagt sammen med de andre hunde..:banan:

Herhjemme er hun den stille hund, stopper i gangen og får tørret poter og så ind på tæppet.. Kommer jævnligt for at blive nusset lidt men derudover kan jeg ikke få hende til noget, vil ikke lege/træne og rører intet men bliver på gulvet.. så derfor er vi meget ude..

Hun er 17mdr. og jeg har haft hende i små 4 uger. hun er opvokset hos en ældre mand (80 år) som ikke er her mere.:cry:

Mvh

Vejse

Jeg ville klart udnytte, at hun gerne vil have sin mad udendørs og give hende alle hendes måltider som fodersøg, egentlig er det jo bare skønt at hun gider :mrgreen:

Har ikke rigtigt noget at byde ind med til det med hendes adfærd indendørs :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt, som om hun er gået i stå, mens hun har boet hos den ældre mand. Der har ikke været udfordringer for hendes hjerne, så derfor har hun ingen glæde i at være inde (som hun sikkert tidligere har været meget).

Så du skal have en trænings-gnist igang i hende. Rigtig godt at høre, at I starter til træning. Samtidig skal du gøre alt for, at hun ser dig som meget interessant, sjov og en man gerne vil arbejde sammen med.

Så skal du igang med at arbejde sammen med hende, hvor hun lærer noget. Fx. nævnes herinde et godbidstæppe. Det kan være et håndklæde eller viskestykke, som du ikke skal bruge mere. I "tæppet" gemmer du gode godbidder - ikke hendes alm. mad - som hun så skal finde sammen med dig, hvor du roser hende, hver gang det lykkes hende at finde en godbid. Til at starte med ligger godbidderne synligt, senere gemmer du dem mere og mere. Til sidst kan du binde bløde knuder, som hun skal løse op for at få succes.

På den måde tror jeg hun får gnisten tilbage, hun bliver (dejlig) træt af at bruge sin hjerne, og I får et godt forhold til hinanden.

At hun ikke vil spise af skålen/indenfor fortager sig nok, når først hendes liv "har mening":-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ser tiden an.. min familie blev noget overrasket over at se hende udenfor for hun er som to forskellige hunde:blink:

Glæder mig til hun får lidt krøller i maven indendørs:vuf:

God weekend til jer alle:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Mvh

Vejse

Se, det bringer jo ofte lidt andre ting på banen, end man først troede når man spørger lidt ind til tingene.

Herligt at I har fået sådan en dejlig hund indenfor døren, og jeg håber meget på, at hun indenfor kort tid, løsner godt op hos jer.

Det faktum at I kun har haft hende så kort tid, og der ligger en historie bag, gør jo ikke tingene helt så ligetil, som hvis det var en ung hund, I havde haft fra 8 ugers alderen.

Min generelle opfattelse er dog, at man skal undlade at skifte foder for ofte. Men i stedet holde fat i hvad man fodrer med (hvis hunden fungerer godt på det i forhold til pels og vægt), og holde fast i fodringstider. Alt efter hvor meget der er gået forud, kan der gå et par uger inden man har en udmærket spiser.

Det er ikke ualmindeligt, at nogle hunde får madlede, hvis maden står fremme hele døgnet. Min anbefaling vil til enhver tid være, at man holder fast i dagens måltider, og hunden har ti minutter til spisning. Hvis der ikke er blevet spist der, fjernes maden og sættes først frem til næste måltid.

Alt efter forudgående historik, kan det tage nogle ugers ihærdig indsats, for at det ændrer sig. Min egen yngste var ikke en særlig god spiser, og med en ængstelig opdrætter i baggrunden, krævede det lidt mandsmod at holde fast i tanken om, at hvis hunden gik fra maden tre gange, så blev det fjernet og kom ikke frem før næste måltid.

Det tog os cirka 2 uger at få styr på spisningen - og tror det tog lidt længere tid end nødvendigt, fordi jeg ikke var konsekvent nok i starten, men lod hende få mere når hun kom springende når jeg fjernede skålen.

For din hunds vedkommende kan der jo være tale om sorg. Men ofte er der tale om, at nogle hunde ikke gider have maden serveret. De vil hellere have lov at arbejde for det. Enten via fodersøg eller som godbidder for diverse øvelser.

Hvis du i stedet kan få dagens ration i hende på jeres gåture, så er det jo fint. Og måske kan du begynde at give hende fodersøg i haven, hvis hun gerne vil spise udendørs. Med tiden vil du kunne rykke det indenfor. Hvis du vil. Selv ville jeg nok lave fodersøg med alle mine tre hver dag, hvis jeg boede et sted med have.

Tillykke, i øvrigt, med jeres nye hund. Håber hun falder godt til hos jer.

Link til indlæg
Del på andre sites