Hop til indhold

Tisseri indenfor - kasteration?


Gæst Camilla_Olsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Camilla_Olsen

Jeg har to små chihuahuaerer. De har dette problem, at de går og tisser indenfor. Vi har sat renlighedstræningen bagud, vi går med dem hver 3 time. De tisser og pøller når de er udenfor, dvs. de holder sig ikke til de kommer indenfor igen.

 

Om dagen er de i hver deres bur (stort bur hver), dette er en anden historie, men det har hjulpet på, at de ikke slås om aftenen og hvem ved om de gjorde det om dagen også. Pointen er, at i deres bure, som jo er deres, der kan de godt holde sig. Der har jeg oplevet uheld to gange på 1 år cirka.

 

Hundene er ca 1½ år hver.

 

Jeg har talt med min dyrlæge og hun har sagt, at jeg kunne prøve, at have dem i bure om natten også, så de kunne komme ud af vanen med at tisse om natten. Dette hjalp også, da de var i bure, men vanen har genoptaget sig igen.

 

Derudover har hun foreslået, at vi kunne prøve at splitte dem ad i 14 dage, så kunne vi se om det var dominans. Dette har vi ikke forsøgt, da jeg ikke kender nogen der kan have en hund i 14 dage.. Og det er vel egentlig også forståeligt når den tisser :cry: ..

 

Det er meget sjældent jeg ser de tisser indenfor. Jeg ved ikke hvorfor de gør det, jeg tror simpelthen det er en dårlig vane, som de ikke kan slippe.

 

Jeg er ved at gå helt amok over, at der ligger tis og vi skal vaske gulv hele tiden. Det er synlige steder de tisser, dvs. de gemmer ikke deres urenheder.

 

Min dyrlæge har foreslået kasteration som den sidste del, men det koster næsten 5000 for begge hunde. Jeg har hørt, at det vil hjælpe for nogle og for andre mennesker har jeg hørt, at det spild af penge.

 

Derfor vil jeg gerne høre, hvad jeres erfaringer er med kasteration af to hanhunde og deres tisseproblem.

 

Tror i, at det vil hjælpe?

 

Jeg synes efterhånden, at det er gået udover mine evner som hundeejer, at vurdere om det vil virke eller ikke.

 

Udover tisseproblemet, så trives vi alle godt :o).

 

På forhånd tak for svar.

 

Camilla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ret mange aspekter i den historie.. Som alle kan have en indvirkning på hvorfor de gør som de gør..

De er to intakte hanner, næsten lige gamle, har historie af slåskampe bag sig og bruger begge en del tid i bur..

 

Jeg tror ikke på dominans aspektet, men jeg kan dog godt se ideen at forsøge at splitte dem op for en periode.. og se om det hjælper, ærgelig at det ikke er en mulighed.

Bor der hunde i nærheden af jer? Tænker lidt i løbske tæver

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

De kan godt blive uvenner, hvis vi er ude og der er mange mennesker. Det er ikke så tit de bliver uvenner herhjemme synes jeg.

Grunden til, at vi valgte at komme dem i bur, var med tanken, at de ikke blev uvenner i løbet af dagen. Derudover kom vi også tisseproblemet til livs når vi ikke var hjemme.

 

Den ene af hundene er ret usikker overfor andre hunde, så han snapper efter andre hunde når vi er ude. Så vi går altid en stor bue udenom andre hunde, hvis det er muligt.

 

Tror i det ville hjælpe, hvis man den ene blev solgt?

 

Jeg har prøvt, at vende alle tingene i mit hoved, men alle ting er lige svært synes jeg. Kasteration er ikke så svært, men klart vi tænker en ekstra gang over det, når vi har hørt mange steder, at det ikke vil virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

De kan godt blive uvenner, hvis vi er ude og der er mange mennesker. Det er ikke så tit de bliver uvenner herhjemme synes jeg.

Grunden til, at vi valgte at komme dem i bur, var med tanken, at de ikke blev uvenner i løbet af dagen. Derudover kom vi også tisseproblemet til livs når vi ikke var hjemme.

 

Den ene af hundene er ret usikker overfor andre hunde, så han snapper efter andre hunde når vi er ude. Så vi går altid en stor bue udenom andre hunde, hvis det er muligt.

 

Tror i det ville hjælpe, hvis man den ene blev solgt?

 

Jeg har prøvt, at vende alle tingene i mit hoved, men alle ting er lige svært synes jeg. Kasteration er ikke så svært, men klart vi tænker en ekstra gang over det, når vi har hørt mange steder, at det ikke vil virke.

 

Jeg tror jeg ville betale en dygtig adfærdsbehandler til at komme ud og kigge nærmere - for meget af det, kan man først rigtig rådgive om når man ser dem sammen i deres eget miljø..

Det ville være møgærgeligt at give forkerte råd, fordi man ikke havde set situationen!

 

Men helt sikkert at der skal arbejdes med den nervøse hund - det har jeg selv gjort længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Det har vi haft ude. Problemet med den nervøse hund, har jeg en behandlingsplan til.

 

Men tisseriet blev der også kigget på, men dengang, der var problemet, at de tissede hvis vi ikke stod op i samme sekund som vækkeuret ringede.

 

Nu er problemet, at de vågner om natten og tisser. Men de gør det også nogle gange om dagen, om aftenen osv.

 

Men ingen af os kan holde til, at skulle gå med hunden hver 3 time om natten også ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg har prøvt, at vende alle tingene i mit hoved, men alle ting er lige svært synes jeg. Kasteration er ikke så svært, men klart vi tænker en ekstra gang over det, når vi har hørt mange steder, at det ikke vil virke.

 

Jeg tror ikke kasteration vil virke. Kender en som havde samme problem med sin hanhund, den blev kastereret og det hjalp overhovedet ikke på tisseriet. Desværre fandt han aldrig en løsning på tisseproblemet, så jeg har desværre ingen andre gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er to hanner og de er ikke brødre..

 

Har i nogle foreslag til, hvad man kan gøre? :fornaermet:

 

Den ene er fra maj 09 og den anden fra august 09.

 

Et eller andet sted tror jeg, at man må leve med det, når man har to hanner. Der vil altid være kamp om at være alfahan, med slagsmål og div. makeringer, især når du har to der næsten er lige gamle. Man kan hos Tholo købe moget der hedder Urine off, jeg har prøvet det, men synes ikke det virker særligt godt. Kasteration vil ikke virke, du vil bare få problemer med deres vægt.

Venlig hilsen

Anders

PS. har selv 11 hanner

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er tit hjemme hos min mor i ferier osv. Hun har en intakt hanhund på 4 og jeg har en på 8 måneder. Efter min er blevet kønsmoden har vi også haft lidt tisseri og jeg fik det gode råd herinde at det kunne være stressrelateret. Og det var det! ;-)

 

Vi skal sørge for at vores hanhunde ikke leger eller er for meget oppe at køre indenfor for så kan de simpelthen ikke lade være. Udover det gjorde vi selvfølgelig grundigt rent hver gang det skete og så spredte jeg godbidder ud de steder hvor de tissede. Så håbede jeg de vænnede sig til at dér spiser man altså.

 

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Okay, hjalp det med godbidderne ? Men hvis det kan være pga man har to hanner, vil det så hjælpe at gå af med den ene?

 

Vi må vist overveje hvad vi skal gøre kan jeg høre. Men kasteration lyder ikke til at hjælpe ..

 

Må kigge nærmere på midlet mod tisseri.

 

Camilla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, hjalp det med godbidderne ? Men hvis det kan være pga man har to hanner, vil det så hjælpe at gå af med den ene?

 

Vi har i hvert fald ikke problemer med strinten længere, men jeg tror nu primært det er fordi vi har sænket stressniveauet. Det med godbidderne er bare en ekstra ting vi gjorde.

 

Jeg synes det er rigtig ærgerligt at du ikke kender nogen der kan passe én af hundene så du kan se om de strinter ligeså meget når de er hver for sig. Først når du har fundet ud af det, vil du jo vide om det vil hjælpe at gå af med den ene. Ellers er det jo desværre bare gæt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...