Hop til indhold

Beroligende aktiviteter?

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Er et par gange snublet over at folk foreslår at gå spor som en beroligende og rigtig god aktivitet.

Men, en af vores hundevenner går til spor, hendes ellers totalt velopdragne søde hund gakker altid helt overlykkeligt ud, når den forstår hvor de er på vej hen. Og kan SLET ikke komme hurtigt nok igang.

Hunden er selvfølgelig træt bagefter, men det er alle hunde der har kørt i så højt gear vel, lige meget hvad de har lavet?

Og, så tænkte jeg på om i egentlig kunne andre gode forslag?! Det handler så ofte om mad - men der findes så mange ikke madglade hunde, hvad kunne man forestille sig at man kunne sætte dem igang med?

Søge opgaver er vel det bedste (nøgler, the, legetøj, spor), og der behøver man vel ikke bruge specielt meget mad :hmm:

Men hvad mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Mht. sporsøg og hundens grad af opkørthed så drejer det sig om, lige som med alt andet, hvad hunden kan "slippe afsted med". Hvis den først bliver sat på sporet ved ro, vil den lære det.

Gemme ting er som regel godt, du kan også grave noget ned så han først skal lokalisere stedet og derefter grave genstanden op.

Gemme bittesmå ting, virkeligt små og f.eks kombinere det med balance, så han først skal lokaisere færten og derefter balancere på et væltet træ eller andet for at komme frem.

Påvisning af fært, f.eks. at du sætter håndaftryk på sten, træer og andet.

Belønning kan i stedet for noget ædeligt være leg, bold, legetøj, en højt værdsat øvelse eller andet han er rigtig glad for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gemme ting er som regel godt, du kan også grave noget ned så han først skal lokalisere stedet og derefter grave genstanden op.

Gemme bittesmå ting, virkeligt små og f.eks kombinere det med balance, så han først skal lokaisere færten og derefter balancere på et væltet træ eller andet for at komme frem.

Hey de 2 var rigtig gode forslag, dog er grave sjældent noget som foregår specielt roligt her, der ledes jo efter mus. Men vildt sjov ide at grave en ting ned og - så kan jeg jo få point i bogen igen, han synes jeg er ELENDIG til at finde musehuller ;-)

Fært har vi aldrig prøvet, men Doberfan nævnte den med at sætte et skind i nøgleringen og så lære hunden at finde dem (smart hvis man taber dem), det er da en brilliant ide :-D Og perfekt at gøre øvelsen sværere, så han skal ud og balancere. Det er godt nok ikke en lillebitte ting, men nok et ok sted at starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hey de 2 var rigtig gode forslag, dog er grave sjældent noget som foregår specielt roligt her, der ledes jo efter mus. Men vildt sjov ide at grave en ting ned og - så kan jeg jo få point i bogen igen, han synes jeg er ELENDIG til at finde musehuller ;-)

Fært har vi aldrig prøvet, men Doberfan nævnte den med at sætte et skind i nøgleringen og så lære hunden at finde dem (smart hvis man taber dem), det er da en brilliant ide :-D Og perfekt at gøre øvelsen sværere, så han skal ud og balancere. Det er godt nok ikke en lillebitte ting, men nok et ok sted at starte.

Hint, hint, der er skrevet en god bog om aktivering på turen og deri er der sådanne ideer :banan:

Gravningen er ikke rolig, men da den er kombineret med en vis næse- og dermed hjerneaktivitet kan den derfor være meget stimulerende og trættende

Ting kan starte meget småt...

God ide med nøglerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hint, hint, der er skrevet en god bog om aktivering på turen og deri er der sådanne ideer :banan:

Gravningen er ikke rolig, men da den er kombineret med en vis næse- og dermed hjerneaktivitet kan den derfor være meget stimulerende og trættende

Ting kan starte meget småt...

God ide med nøglerne :5up:

Min bog er skam udlånt :-D

Men nu var det heller ikke kun ideer til mig faktisk, der er mange tråde herinde hvor folk skriver rolige aktiviteter som forslag, så sad jeg bare og tænkte over hvad det kunne være, især for hunde der ikke sådan gider fodersøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Undskyld jeg lige "hi-jacker" tråden et kort øjeblik. Men jeg har forgæves forsøgt at finde bogen her i Aalborg. Hvor dælen kan jeg købe den? :oops:

Har "desperat" er ny inspiration, så der ikke går hverdag i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg lige "hi-jacker" tråden et kort øjeblik. Men jeg har forgæves forsøgt at finde bogen her i Aalborg. Hvor dælen kan jeg købe den? :oops:

Har "desperat" er ny inspiration, så der ikke går hverdag i den.

Her:

http://www.saxo.com/dk/item/irene-liliequist-sjov-paa-turen-med-din-hund-hardback.aspx

Eller her:

http://tro-fast.dk/default.asp?ID=196&pID=121

Link til indlæg
Del på andre sites