Hop til indhold

Svenske kenneler


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg har kigget en del svenske kenneler da vi jo kigger efter en samojede mere. Der er virkelig få som kun har samojed opdræt, næsten alle har 2 racer og rigtig mange har flere. Den ene havde hele 5 forskellige!

 

Sådan er det slet ikke i Danmark, der synes jeg ikke folk generelt har mere end 1 race til avl, og så måske en anden race til udstilling/hygge?

 

Hvad synes i om det? Og ved nogle hvordan det kan være - har svenskere bare mere tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har det ikke været ved de racer, jeg har kigget på :hmm:

 

Dem med 5, var det i samme kategori? Jeg ville blive bekymret, hvis det fx var papillon, samojede og ridgeback, synes der er rigeligt at sætte sig ind i med en race, så tror ikke nogen har tid at nærstudere flere forskellige racer :oops:

 

Det kan jeg ikke huske - men her er en anden som har leonberger, grønlænder, schæfer og jack russel :shock:Racystar

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden begrundelse, udelukkende på fordomme, så er jeg spurtet skrigende væk (og går så muligvis glip af en fremragende opdrætter)

 

 

Næh jeg er spurtet lige så hurtigt, har kun kigget seriøst på kenneler som havde max 2 racer og som trak med deres samojeder. Hvilket fjernede en HEL del fra listen - derfor jeg ikke helt fatter det?

 

Her er en anden, kan dog ikke se om de avler på flere hunde, men de har da lidt af hvert og i hvert fald mange hunde: Wanhatalos Vovvar

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt mere positiv over for svenske og tyske opdrættere end danske, men jeg vil medgive, at flere af dem med de racer, jeg har været interesseret i, også har haft andre racer, hvilket umiddelbart heller ikke tæller som et plus hos mig, selvom jeg måske er ved at ændre holdning.

 

Jeg har dog en formodning om hvorfor de nogle gange måske har 2-3 vidt forskellige racer. Jeg har nemlig fundet ud af at opdrættere godt kan blive kærester på udstillinger :mrgreen: Og så sker der, at en puddelopdrætter lige pludselig også har opdræt af grand danois'er (bare et fiktivt eksempel).

 

Er jeg den eneste, der godt kan være vildt forelsket i to meget, meget umiddelbare forskellige racer? Hvis jeg var opdrætter, ville jeg ikke udelukke at jeg havde to meget forskellige racer af den simple årsag, at begge racer giver mig noget. Og er du først inde i genetik, avl, temperament osv osv, så tror jeg ikke det er mere besværligt at opdrætte 2-3 forskellige racer end en enkelt race. Og heller ikke mere besværligt at imødekomme deres forskellige behov end at have 15 hunde af samme race.

 

Jeg synes ikke du skal løbe skrigende væk hver gang, men måske bare spørge ind til det på en interesseret måde - måske gemmer der sig en god forklaring, måske gemmer der sig grunden til at du aldrig skal have hvalp derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Kan yderligere nævne:

 

samojed/shar pei

samojed/basset fauvne

samojed/aussie

 

De racer hænger jo ikke sådan vildt godt "sammen". Mærkeligt..

 

 

Hihi... den kennel i midten kender jeg..:5up:

 

Hvis i vælger at lede efter en hvalp i sverige, så skal i være opmærksomme på at deres samojeder er ENDNU mere opdelt i løb og udstilling end herhjemme. Det er meget få opdrættere som dyrker begge dele med lige interesse.

 

Altså enten en bamset, kraftig sag til udstilling (måske så meget sagt, da de danske samojeder ER bedre end de svenske set med udstillings øjne)

eller en pivrenser til løb.

 

At opdrættere har flere racer, ved jeg ikke hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste, der godt kan være vildt forelsket i to meget, meget umiddelbare forskellige racer? Hvis jeg var opdrætter, ville jeg ikke udelukke at jeg havde to meget forskellige racer af den simple årsag, at begge racer giver mig noget. Og er du først inde i genetik, avl, temperament osv osv, så tror jeg ikke det er mere besværligt at opdrætte 2-3 forskellige racer end en enkelt race. Og heller ikke mere besværligt at imødekomme deres forskellige behov end at have 15 hunde af samme race.

 

Jeg synes ikke du skal løbe skrigende væk hver gang, men måske bare spørge ind til det på en interesseret måde - måske gemmer der sig en god forklaring, måske gemmer der sig grunden til at du aldrig skal have hvalp derfra.

 

Hm, ja det er jo tydeligvis ikke unormalt at have flere racer i Sverige, i hvert fald med samojederne, men jeg vil stadig mene at 2 er max, en ting er om man trækker med sin sammi, men jeg vil helst have en hvalp der er MEGET vant til mennesker fra starten, der var virkelig stor forskel på Buddha og Motor som helt små, Motor var meget mere menneske-interesseret. Og det synes jeg faktisk har meget at skulle have sagt med så egenrådig en lille hanhund..

 

Og nej, du er bestemt ikke den eneste der er vild med mange racer :-D Det er også helt fint og reelt at en opdrætter har det på samme måde, måske er jeg bare forvænt :oops: Men du må da give mig ret i, at det er meget anderledes end i DK - og det var det jeg mest studsede over.

 

 

Altså enten en bamset, kraftig sag til udstilling (måske så meget sagt, da de danske samojeder ER bedre end de svenske set med udstillings øjne) eller en pivrenser til løb.

 

Ja det lod jeg godt mærke til - med det samme faktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er, at det i Sverige er mere normalt med hundegårde og kennelbygninger. Uden det nødvendigvis går meget udover mennesketid (selvom det naturligvis er noget andet, end hvis opdrætter blot har 3-4 hunde, der alle bor inde). Men har man mulighed for at have hunde på den måde, og have dem inde i hold - kender flere, der har 3-4 hunde inde af gangen, og så kører hundene i rotation, så de nogle dage sover inde i sammen med familien og andre dage i kennelbygningen - så har man også hurtigere mulighed for at have mange hunde. Og dermed dele interessen i flere racer.

 

Syntes ikke nødvendigvis du straks behøver tage benene på nakken, blot på baggrund af der opdrættes flere racer. Gør det hvis der er noget i deres hundehold, du ikke kan finde dit tilrette med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er, at det i Sverige er mere normalt med hundegårde og kennelbygninger. Uden det nødvendigvis går meget udover mennesketid (selvom det naturligvis er noget andet, end hvis opdrætter blot har 3-4 hunde, der alle bor inde). Men har man mulighed for at have hunde på den måde, og have dem inde i hold - kender flere, der har 3-4 hunde inde af gangen, og så kører hundene i rotation, så de nogle dage sover inde i sammen med familien og andre dage i kennelbygningen - så har man også hurtigere mulighed for at have mange hunde. Og dermed dele interessen i flere racer.

 

Syntes ikke nødvendigvis du straks behøver tage benene på nakken, blot på baggrund af der opdrættes flere racer. Gør det hvis der er noget i deres hundehold, du ikke kan finde dit tilrette med.

 

Jamen måske er vi bare forkælet med de danske opdrættere, men det undrer mig altså stadig af forskellen er så stor, mener, det er vores naboland.

 

Nu leder jeg så heller ikke vildt meget mere, men kiggede på en anden race, også i Sverige, og der var det det samme med flere (ret) forskellige racer.

 

Hvorfor er det ikke sådan i DK?

 

 

Måske har Frigga ret, svenskere dater til udstillinger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er vores naboland.

 

Bare fordi norsk/svensk lyder som dansk, så er der stadig himmelvid forskel mellem Danmark og dem, både indenfor opdræt og opdragelse, men også bare generelt - fx er kastrering i Norge en nødløsning, som kun tillades når alt andet er afprøvet (og absolut ikke noget man praler med, med mindre man er en naiv dansker :lol:)

 

I Sverige tester de meget mere fysisk / psykisk og der er nemmere adgang til alle mulige resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare fordi norsk/svensk lyder som dansk, så er der stadig himmelvid forskel mellem Danmark og dem, både indenfor opdræt og opdragelse, men også bare generelt - fx er kastrering i Norge en nødløsning, som kun tillades når alt andet er afprøvet (og absolut ikke noget man praler med, med mindre man er en naiv dansker :lol:)

 

Klart klart. Men stadig..

 

I Sverige tester de meget mere fysisk / psykisk og der er nemmere adgang til alle mulige resultater.

 

Ja deres hundeweb er optuuuuur!

Link til indlæg
Del på andre sites

www.cabaka.dk - det er Gitte Morrels hjemmeside hun er imø en af de bedste avler herhjemme af sammyer selvf., hun har linket til en masse udenlandske kenneler.. Tænkte bare hvis du manglede yderligere inspiration :-D

 

Nåhh, jamen der er en fin svensk samojedklub med alle opdrætterne.

 

Mangler ikke en kennel - har bare undret mig over multiraceopdræt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aatelinas
Næh jeg er spurtet lige så hurtigt, har kun kigget seriøst på kenneler som havde max 2 racer og som trak med deres samojeder. Hvilket fjernede en HEL del fra listen - derfor jeg ikke helt fatter det?

 

Her er en anden, kan dog ikke se om de avler på flere hunde, men de har da lidt af hvert og i hvert fald mange hunde: Wanhatalos Vovvar

 

 

Det är jag som har samojeekenneln Aatelinas i Sverige som har hemsidan Wanhatalos Vovvar. Jag har bara 1 ras och det är samojeder. Det är de enda hundarna jag avlar på också.

De andra hundarna som finns med på min hemsida är mina syskons hundar. 1 puli, 3 dvärgschnauzer och 1 flatcoated retriever och 1 blandras.

 

/Elina

Link til indlæg
Del på andre sites

Det är jag som har samojeekenneln Aatelinas i Sverige som har hemsidan Wanhatalos Vovvar. Jag har bara 1 ras och det är samojeder. Det är de enda hundarna jag avlar på också.

De andra hundarna som finns med på min hemsida är mina syskons hundar. 1 puli, 3 dvärgschnauzer och 1 flatcoated retriever och 1 blandras.

 

/Elina

 

Hej tak for dit svar :-D Det er nogle meget smukke samojeder du har! Har kigget en del gange på "Hattivati" især :lun:

 

Nu hvor jeg har dig - du er svensk opdrætter, ved du grunden til at mange kenneler avler på nogle gange 3+ forskellige racer? Jeg synes bare, at det virker som rigtig meget arbejde kun med een race, så ja, har undret mig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aatelinas

Trevligt att du tycker om mina hundar. :-D

 

Tycker inte att det är så många som har samojeder som avlar på flera raser. Några uppfödare finns det som gör det. Varför vet jag inte. Ofta kanske de då inte är så aktiva med raserna samtidigt och kanske har aveln på ena rasen lite "vilande".

 

Själv tycker jag det räcker gott och väl med en ras (samojeden) för mig. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...
Nu bor jeg selv i Sverige, og min umiddelbare opfattelse er at svenskerne generelt går meget mere op i hunde end i Danmark. Personligt ville jeg dog aldrig købe fra en der havde mere end én race.

 

Det er en ældre tråd denne her, vi endte med en svensker og det har jeg virkelig, virkelig ikke fortrudt, han er intet mindre end fantastisk :-D

 

22122011752.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en ældre tråd denne her, vi endte med en svensker og det har jeg virkelig, virkelig ikke fortrudt, han er intet mindre end fantastisk :-D

 

[ATTACH=CONFIG]73987[/ATTACH]

 

Beklager at jeg genoplivede tråden. Jeg er ny herinde og klikker derfor lidt rundt og ser hvad der er af spændende debatter. Da der stod noget med Sverige stod det mig selvfølgelig i øjnene. Men jeg er glad for at I endte med den helt rette hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager at jeg genoplivede tråden. Jeg er ny herinde og klikker derfor lidt rundt og ser hvad der er af spændende debatter. Da der stod noget med Sverige stod det mig selvfølgelig i øjnene. Men jeg er glad for at I endte med den helt rette hund.

 

Gør da ingenting :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...