Hop til indhold

Sårhelende spyt


Lonny
 Share

Recommended Posts

De hunde jeg har haft har altid været meget interesseret hvis jeg har fået et sår, de vil gerne slikke på det og i det hele taget nurse lidt :lun:

 

Jeg bryder mig dog ikke om det, det er ikke behageligt, og så syntes jeg måske ikke helt om at få deres beskidte tunge i mit sår...

 

Men nu har jeg læst, at hunde har nogle sårhelende enzymer i deres spyt, så fremover bør man måske give dem lov til at rense sår eller hvad?

 

Nu taler jeg selvfølgelig ikke om store sår hvor man er ved at få amputeret armen (av :shock:) men om småskrammer, er det rigtig at hundens spyt kan være medvirkende til at såret heler hurtigere?

 

Og et lille sidespring, gud ved om vores eget spyt også er helende, og det er derfor man pr. automatik altid stopper fingeren i munden hvis man skær sig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har også altid hørt, at man skal lade dyrene slikke sine sår af samme årsag. Men nu har jeg jo set en del hunde æde lorte, så jeg ville nok vælge at købe noget sårrens i stedet :mrgreen:

 

Men vores eget spyt burde vel være lige så godt, hvis enzymerne findes i de fleste andre dyrs spyt? Hov, jeg så ikke du selv havde tilføjet dette spørgsmål. Men som du kan se, så er jeg enig med dig.

Redigeret af Frigga
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har også altid hørt, at man skal lade dyrene slikke sine sår af samme årsag. Men nu har jeg jo set en del hunde æde lorte, så jeg ville nok vælge at købe noget sårrens i stedet :mrgreen:

 

Men vores eget spyt burde vel være lige så godt, hvis enzymerne findes i de fleste andre dyrs spyt? Hov, jeg så ikke du selv havde tilføjet dette spørgsmål. Men som du kan se, så er jeg enig med dig.

 

Gør det det, så det er ikke kun hunde der har denne helende egenskab, men derimod de fleste pattedyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør det det, så det er ikke kun hunde der har denne helende egenskab, men derimod de fleste pattedyr?
Jeg har altid hørt det om katte, da jeg jo er opvokset med katte, men har aldrig hørt det om hunde, før vi fik hund og min kæreste skulle belære mig om det. Kaninfolk siger det samme om kaniner...såååh, jeg tror den gælder alle pattedyr umiddelbart.

 

Egentlig heler sår i munden jo også ekstrem hurtigt. Der er jo noget med, at hvis du bliver piercet i tungen og tager piercingen ud, så lukker såret sig i løbet af meget, meget kort tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid hørt det om katte, da jeg jo er opvokset med katte, men har aldrig hørt det om hunde, før vi fik hund og min kæreste skulle belære mig om det. Kaninfolk siger det samme om kaniner...såååh, jeg tror den gælder alle pattedyr umiddelbart.

 

Egentlig heler sår i munden jo også ekstrem hurtigt. Der er jo noget med, at hvis du bliver piercet i tungen og tager piercingen ud, så lukker såret sig i løbet af meget, meget kort tid.

 

Jeg kan nu røbe, at det skyldes et protein i spyttet, der kaldes histatin, og at mennesker også har det.

 

Saliva Has Healing Properties | Healthmad

 

Ej hvor spændende, og lidt sjovt at man instinktivt ved det og derfor putter fingrene i munden, også selv om man aldrig har hørt om det.

 

Tak for linket :5up:

 

Og så kan det være at jeg fremover skal slikke på de sår jeg selv kan nå, og lade Luna om resten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

jeg har ellers hørt at menneskers spyt ikke indeholder bakterienedbrydende enzymer, på samme måde som hundenes..

 

men at det selvfølgelig hjælper at vaske sig..

 

men de enzymer er nok forsvundet i takt med at vi ikke længere har brug for at kurere os selv? :vedikke:

 

men lad du bare luna slikke i vej! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ellers hørt at menneskers spyt ikke indeholder bakterienedbrydende enzymer, på samme måde som hundenes..

 

men at det selvfølgelig hjælper at vaske sig..

 

men de enzymer er nok forsvundet i takt med at vi ikke længere har brug for at kurere os selv? :vedikke:

 

men lad du bare luna slikke i vej! :lol:

 

Det kan være at det er noget nyt de har fundet ud af, nu så jeg ikke lige hvor gammel den artikel Frigga linkede til er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Det kan være at det er noget nyt de har fundet ud af, nu så jeg ikke lige hvor gammel den artikel Frigga linkede til er?

 

juli 2008.

 

ved det ikke.. har ingen videnskabelig baggrundsviden..

 

har bare hørt det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen nu er "almen viden" ikke lige min stærke side :blink:

 

 

Har forsøgt at finde fakta - aner ikke om det er sandt, men min kære mor påstår, at en hunds mund er meget renere end et menneskes, kan ikke mindes nogen, der har fået infektioner fra et hundebid, men to kolleger, som blev bidt af mennesker, fik begge infektioner (virkeligt ikke-videnskabeligt bevis :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forsøgt at finde fakta - aner ikke om det er sandt, men min kære mor påstår, at en hunds mund er meget renere end et menneskes, kan ikke mindes nogen, der har fået infektioner fra et hundebid, men to kolleger, som blev bidt af mennesker, fik begge infektioner (virkeligt ikke-videnskabeligt bevis :oops:)

 

 

Jeg har også altid fået af vide at der er færrere baktusser i hundens mund end i vores :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede det var sådan almen viden :engel: min almene viden siger, at menneskespyt også virker, men hundespyt er bedre (aner ikke om det så passer)

 

Det troede jeg osse :cool:

 

Har forsøgt at finde fakta - aner ikke om det er sandt, men min kære mor påstår, at en hunds mund er meget renere end et menneskes, kan ikke mindes nogen, der har fået infektioner fra et hundebid, men to kolleger, som blev bidt af mennesker, fik begge infektioner (virkeligt ikke-videnskabeligt bevis :oops:)

 

Jeg har også altid fået af vide at der er færrere baktusser i hundens mund end i vores :blink:

 

Nu er vi 3 :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forsøgt at finde fakta - aner ikke om det er sandt, men min kære mor påstår, at en hunds mund er meget renere end et menneskes, kan ikke mindes nogen, der har fået infektioner fra et hundebid, men to kolleger, som blev bidt af mennesker, fik begge infektioner (virkeligt ikke-videnskabeligt bevis :oops:)

 

Der var en artikel i BT om det på et tidspunkt (ikke fordi at de er voldsomt pålidelige...), og her sagde de også at der var større chance for at vi smittede hunden med noget, end omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...