Hop til indhold

Færdigvaccineret hvornår?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet lidt i tvivl på sådan en fredag-aften, hvor "man" ikke kan ringe til dr. dyr :-D

 

Hvornår er en hvalp færdigvaccineret?

 

Opdrætters dyrlæge (som jeg forøvrigt ikke giver ret meget for og her tænker jeg ikke økonomisk) siger, at de skal vaccineres som 7-8 ugers, 12 ugers og 16 ugers. Jessie har fået samme vaccine som Mollie og Rosie fik, da de var hvalpe, men dyrlægen (opdrætters) har jo skrevet i sundhedsbogen og EU-passet, at 12 ugers vaccinen kun gælder 1 måned.

 

Netdyredoktor (som mine nuværende dyrlæger tilhører) og de dyrlæger, der vaccinerede Mollie og Rosie (Gundsø Dyreklinik) siger, at det er nok med 7-8 ugers og 12 ugers.... Mollie og Rosie er ikke blevet vaccineret mere end

2 gange som 7-8 ugers og som 12 ugers.

 

Jeg hælder jo mest til mine egne dyrlæger, men er de forkert på den?

 

Jeg havde jo lidt planlagt at tage Jessie med til Brøndby i weekenden som gæstehund (hvis vejret var/er godt), men har jo nu fået ad vide af opdrætter, at hvalpene ikke er færdigvaccineret?

 

Hvis mine dyrlæger har ret, kan jeg så komme i problemer f.eks ved udrejse af landet, når sundhedsbogen siger, at 12 ugers vaccinen kun var gældende en måned frem?

 

Jeg vil naturligvis kontakte mine dyrlæger på mandag for at være på den sikre side, men hvis nu en eller anden klog person kunne hjælpe nu og her, hvis nu vejret er til et besøg på Brøndby i weekenden :-)

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Efter min bedste overbevisning er de da færdigvacc som 12 ugers. Derefter står der revacc. i mine hundes bøger( De er 1 1/2 og 3 år).... Hvis du finder ud af hva opdrætters dyrlæge mener, så vil jeg da gerne høre om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bondo fik den sidste vaccine som 16 uger, så jeg hælder mest til at hvalpen er færdigvaccineret som 16 uger.

 

Meeen jeg mener, at man kan begynde vaccinationen allerede ved 8 uger kan afslutte vaccinationen ved 12 uger. Hvilket bekræftes af netdyredoktor.dk, som skriver:

 

Hvalpe kan vaccineres fra 8 ugers alderen, og da alle hvalpe skal vaccineres minimum 2 gange med 4 ugers mellemrum, vælger de fleste at vaccinere i 8- og 12 ugers alderen. Derefter skal hunden vaccineres et år efter første vaccination

 

Men i og med at der i Jessies papirer står at 12 ugers vaccinen skal gentages ved 16 uger, må du nok indstille dig på at Jessie skal prikkes i igen :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige snakket med en af mine venner som er dyrlæge ved fødevarestyrelsen.. Han siger at man kan vaccinere allerede som 6 uger og igen 4 uger efter... Og så skal de ikke vaccineres før året efter... Nogle venter så med at vaccinere til de er 8-10 eller 12 uger (første vaccination) og så igen ca 4 uger efter.. Så er de færdigvaccinerede...

Hvis du vil have hunden med til udlandet skal de bare have første vaccination (+ selvfølgelig rabies).. Rabies skal være mindst 3 uger gammel(nogle lande 4 uger).. Memindre det er Norge, Sverige osv.. Så må rabies først være givet efter 3 mdr.. og så selvfølgelig blodtest osv 120 dage efter sidste rabiesvacc.

På udstillinger må hvalpen komme med som gæst allerede efter første vaccination (alm) Rabies er der ingen krav om i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svarene :-D

 

Hun har fået Nobivac DHPPIL VET ved begge vacciner (første gang den 9/5 og efterfølgende den 15/6).

 

Jeg har tjekket producenten's hjemmeside - iflg. producenten skal hvalpen vaccineres som 8 ugers og 4 uger senere...

 

Det er da "dejligt", at dyrlægerne ikke engang kan blive enige om hvornår man vaccinere.... *suk* Endnu mere "dejligt", hvis det viser sig, at Mollie og Rosie ikke er basisvaccineret korrekt *argh*

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

PS: Du kunne ikke ringe til en dyrlæge, der har lørdags åbent og forhøre dig:?:

 

Min dr. dyr har fx åben konsultation hver lørdag formiddag, han går jo godt nok i jydeland, men mon ikke det går alligevel :blink:

 

Lørdagskonsultation? Det ord kender de storkøbenhavnske dyrlæger ikke :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige snakket med en af mine venner som er dyrlæge ved fødevarestyrelsen.. Han siger at man kan vaccinere allerede som 6 uger og igen 4 uger efter... Og så skal de ikke vaccineres før året efter... Nogle venter så med at vaccinere til de er 8-10 eller 12 uger (første vaccination) og så igen ca 4 uger efter.. Så er de færdigvaccinerede...

Hvis du vil have hunden med til udlandet skal de bare have første vaccination (+ selvfølgelig rabies).. Rabies skal være mindst 3 uger gammel(nogle lande 4 uger).. Memindre det er Norge, Sverige osv.. Så må rabies først være givet efter 3 mdr.. og så selvfølgelig blodtest osv 120 dage efter sidste rabiesvacc.

På udstillinger må hvalpen komme med som gæst allerede efter første vaccination (alm) Rabies er der ingen krav om i Danmark.

 

Jessie er vaccineret 6 uge + 4 dage første gang og som 11 uge + 6 dage anden gang, hvis nu jeg skal gå i rigtig små sko :mrgreen:

 

Hun er blevet rabiesvaccineret ved anden gangs vaccine og skal have taget blodprøven om x antal dage.

 

Meeeen nu står der jo i passet, at hendes vaccine kun er gældende fra den 15/6 til den 15/7; vil det have nogen betydning, hvis jeg slæber hendes oprindelige sundhedsbog med? Nu skal vi ikke ligefrem afsted til Sverige i den nærmeste fremtid, men det har jo en betydning, hvis jeg vælger at følge mine dyrlægers anbefalinger.

 

Og takker for et fyldestgørende svar :-D

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jessie er vaccineret 6 uge + 4 dage første gang og som 11 uge + 6 dage anden gang, hvis nu jeg skal gå i rigtig små sko :mrgreen:

 

Hun er blevet rabiesvaccineret ved anden gangs vaccine og skal have taget blodprøven om x antal dage.

 

Meeeen nu står der jo i passet, at hendes vaccine kun er gældende fra den 15/6 til den 15/7; vil det have nogen betydning, hvis jeg slæber hendes oprindelige sundhedsbog med? Nu skal vi ikke ligefrem afsted til Sverige i den nærmeste fremtid, men det har jo en betydning, hvis jeg vælger at følge mine dyrlægers anbefalinger.

 

Og takker for et fyldestgørende svar :-D

 

MVH

Wivian

Næ.. Jeg vil ikke mene det har nogen betydning.. Folk vil vel bare tro at dyrlægen har skrevet forkert... Det sker jo.. Jeg var i Norge forleden weekend og selvfølgelig tjekkede den skøre tolder alle hundene og alle passene minutiøst.. og opdagede at min dyrlæge sidste år havde skrevet at den ene var vaccineret den 13.8.08.. Men han godtog den da.

Det er værre med Rabies vaccinen.. Snak med din egen dyrlæge. Der har lige været en helvedes ballade fordi Norge, Sverige, England og Malta ikke godkender rabiesvaccination før hvalpen er 3 mdr... Det vil være åndsvagt at mangle en uge hvis der er en emsig tolder der opdager det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ.. Jeg vil ikke mene det har nogen betydning.. Folk vil vel bare tro at dyrlægen har skrevet forkert... Det sker jo.. Jeg var i Norge forleden weekend og selvfølgelig tjekkede den skøre tolder alle hundene og alle passene minutiøst.. og opdagede at min dyrlæge sidste år havde skrevet at den ene var vaccineret den 13.8.08.. Men han godtog den da.

Det er værre med Rabies vaccinen.. Snak med din egen dyrlæge. Der har lige været en helvedes ballade fordi Norge, Sverige, England og Malta ikke godkender rabiesvaccination før hvalpen er 3 mdr... Det vil være åndsvagt at mangle en uge hvis der er en emsig tolder der opdager det.

 

Takker og jeg vil kontakte mine egne dyrlæger på mandag bare lige for en sikkerhedsnåls skyld :-D

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Og bare lige for en god ordens skyld:

 

Det er ikke, fordi jeg ikke vil vaccinere hende en gang til på grund af økonomien, men hvis der ikke er nogen helbredsmæssig eller reglemæssig grund til det, så vil jeg hellere lade være.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille opdatering efter at have snakket med mine egne dyrlæger:

 

1. Hvis hun var blevet vaccineret (den almindelige) 3 dage senere anden gang, så havde vaccinen været dækkende, men i og med at hun skal bruges til udstilling osv., så ville mine egne dyrlæger vaccinere endnu engang på grund af reglerne. De mente, at hun var dækket ind sådan rent immunforsvarsmæssigt, så det er kun på grund af reglerne.

 

2. Hun skal rabiesvaccineres endnu engang, da hun var under 3 måneder (fødselstidspunktet og ikke ugeantal - 12 uger er ikke lig 3 måneder). Sverige (lige pt. det land hun vil komme til i Norden) vil ikke godtage en rabiesvaccine på en hund under 3 måneder :mad: Dette er jeg lidt sur over, at den vaccinerende dyrlæge ikke tog højde for.... De mente ikke, at Sverige ville godtage en vaccine (såfremt blodprøven viste korrekte antistoffer), der var givet den 15/6, når hunden først fyldte 3 måneder den 23/6......

 

Men nu er jeg blevet så meget klogere - hvis vovsen skal "nøjes" med 2 basisvacciner, så skal hunden være 12 uger og man skal først rabiesvaccinere, når vovsen er fyldt 3 måneder iflg. kalendermånederne.....

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...