Hop til indhold

Hvor meget fedt, kulhydrat og protein har en hund brug for?


Gæst Verawang
 Share

Recommended Posts

Gæst Verawang

Hej alle i foder-kloge folk

Jeg har gennem længere tid brugt regal holistic salmon til mine hunde og det er jeg egentlig rigtig godt tilfreds med, hundene spiser med stor fornøjelse og de er pæne, sunde og raske.....

 

Nu har jeg så lige genbestilt og opdagede at der kun er 22% protein og 12 % fedt i, så må resten vel være kulhydrater, ufordøjelige fibre osv?

 

Tænkte at 22% protein til en kødæder, som hunden er meget lidt, hvad synes i?

 

Findes der en anbefalet fordeling for hunde, ligesom for mennesker, eller?

 

En undrende vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hej alle i foder-kloge folk

Jeg har gennem længere tid brugt regal holistic salmon til mine hunde og det er jeg egentlig rigtig godt tilfreds med, hundene spiser med stor fornøjelse og de er pæne, sunde og raske.....

 

Nu har jeg så lige genbestilt og opdagede at der kun er 22% protein og 12 % fedt i, så må resten vel være kulhydrater, ufordøjelige fibre osv?

 

Tænkte at 22% protein til en kødæder, som hunden er meget lidt, hvad synes i?

 

Findes der en anbefalet fordeling for hunde, ligesom for mennesker, eller?

 

En undrende vera

 

 

Hej.

 

22% protein er fuldstændigt normalt for fuldfoder. Det svinger typisk mellem 17 og 30 % og det er indenfor normen og sålænge det samlede energi niveau er højt nok så er det acceptabelt.

 

Det er med dagens teknologi ikke muligt at kommer re meget over 30 -33 % protein da produktet ellers ikke ville kunnet holde sig.

 

Hvis man sammenligner med frisk kød så som kylling eller oksekød så skulle man tro at eks okse kød indeholder 100 % protein, men sådan forholder det sig ikke.

Man skal nemlig huske at kød også indeholder en hel del vand. Så oksekød indeholder kun ca. 18 -25 % protein (rå protein) ,og derudover en masse vitaminer og mineraler.

Er dit foder produkt så godt nok? Ja det er godt nok med ikke optimalt i mine øjne. For som du skriver så må der være andet i når der kun er 22 % protein. Og ja det er der. Hvad de sidste 78 % består af må man se nærmere på produktet for at finde ud af.

 

Går man deres egen analyse igennem http://www.regalpetfoods.dk/default.aspx?exp=9b620750-5e4e-4495-8f7f-65abcb387f16&PID=b3226267-cd32-4335-933b-483ecad4ba1e

og tæller sammen på lommeregneren så "mangler " der knap 40 % af indholdet. Hvad de sidste 40 % er kan vi kun tænke os til.

Og jeg tænker at det skal være prisbilligt og nemt, så det er højst sandsynligt en eller anden form for kulhydrat.

De skriver selv at de har Atlanterhavslaks som eneste proteinkilde, og herefter søde kartofler, perlebyg, havre og roer, som de næste på listen.

 

Så de sidste 40 % stammer højst sandsynligt fra kartofler, byg og havre. Ingredienser som fylder godt og som er prisbillige.

 

 

Du efterlyser deciderede krav til hundefoder, og mig bekendt er der ingen andet end at der skal være "tilstrækkeligt". Det er så en målestok der kan sammenlignes med at sælge elastik i metermål.

 

Man må nemlig gerne sælge et produkt der ikke indeholder protein overhovedet, og stadig kalde det er fuldfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt syntes jeg at tænk laver nogle gode test og vi har også abboneret på bladet men i lige denne her test undrer jeg mig over at Frolic ligger stort set på højde med Hills.:shock:

Det syntes jeg er lidt kedeligt, jeg ville helst at vi nåede der til hvor ALLE er enige om at frolic kun er godbidder :cool:

Og jeg går ellers ikke vildt meget op i foder men den der syntes jeg er lidt langt ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Normalt syntes jeg at tænk laver nogle gode test og vi har også abboneret på bladet men i lige denne her test undrer jeg mig over at Frolic ligger stort set på højde med Hills.:shock:

Det syntes jeg er lidt kedeligt, jeg ville helst at vi nåede der til hvor ALLE er enige om at frolic kun er godbidder :cool:

Og jeg går ellers ikke vildt meget op i foder men den der syntes jeg er lidt langt ude.

 

 

Når det gælder fuldfoder så ER frolic på højde med Hill´s. Dette bunder i at der stilles ingen eller kun få krav til hvor nærings stofferne til foderet kommer fra.

 

Om det er kulhydrater (sukkerstoffer) eller fedt ,eller proteiner er åbenbart ligegyldigt for "tænk". Bare der er energi (Kj) nok i til at hunden kan leve af det.

I princippet kunne en 6 stk Med hof eller tuborg gælde som fuldfoder hvis der blev tilsat vitaminer og mineraler. Det er dog kun rent teoretisk.

 

Men så længe denske hundeejere vedbliver at fodre med mere eller mindre suspekte færdiglavede foder typer så vil hunden ikke kunne garanteres en ordentlig behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Tak for jeres svar.

 

Hvis man kigger på testen stiller de jo faktisk nogle kriterier op mht energifordelingen i foderet: Min 26 % af energien bør komme fra protein, min 38 % af energien bør komme fra fedt og max 38 % afenergien i foderet bør komme fra kulhydrat.

 

Med lidt hurtig regning giver det for meget kulhydrat (ifølge mine udregniger 23 % energi fra protein og 28 % energi fra fedt).

 

Jeg har egentlig ikke tænkt mig at skifte til et andet foder, på baggrund af denne næringsfordeling. Det er nemlig det foder min gamle hund trives bedte på, har tidligere prøvet orijen, acana, olivers m. fl og regals foder er det første der ikke giver hende klam skællet pels. Vi skifter lidt og engang imellem bruger vi deres sensibites.

 

Vi har også været forbi barf, det fungerer fint til den gamle hund, men den unge kan slet ikke fordøje kødet og har konstant dårlig mave.

 

Mine hunde får ofte kødfulde ben og de får killingefoder og tørret kød som godbider, så jeg tror de klarer den med deres indholdsløse foder.

 

Vil overveje at supplere op med lidt ekstra kød og fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Tak for jeres svar.

 

Hvis man kigger på testen stiller de jo faktisk nogle kriterier op mht energifordelingen i foderet: Min 26 % af energien bør komme fra protein, min 38 % af energien bør komme fra fedt og max 38 % afenergien i foderet bør komme fra kulhydrat.

 

Her mener jeg så at hele kulhydrat delen er overflødig.Og det rene fyld.

 

Med lidt hurtig regning giver det for meget kulhydrat (ifølge mine udregniger 23 % energi fra protein og 28 % energi fra fedt).

 

:-D

 

Jeg har egentlig ikke tænkt mig at skifte til et andet foder, på baggrund af denne næringsfordeling. Det er nemlig det foder min gamle hund trives bedte på, har tidligere prøvet orijen, acana, olivers m. fl og regals foder er det første der ikke giver hende klam skællet pels. Vi skifter lidt og engang imellem bruger vi deres sensibites.

 

Vi har også været forbi barf, det fungerer fint til den gamle hund, men den unge kan slet ikke fordøje kødet og har konstant dårlig mave.

 

Jeg har svært ved at se hvorfor en hund skulle have kronisk dårlig mave af at spise kød og ben, men jeg ved så heller ikke hvad du fodrede med da du barfede.

Jeg har endnu ikke set et lødigt barf produkt.

 

 

Vil overveje at supplere op med lidt ekstra kød og fedt.

 

Der er mange der gerne vil supplere med både det ene og det andet. Men så forsvinder hele ideén med at benytte fuldfoder. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Jeg kan ikke sige hvorfor hunden fik dårlig mave af barf - blot konstatere det.

 

Prøvede i ugevis og det blev aldrig rigtig godt, det der kom ud lignede næsten det der kom ind, bare tyndere, med ufordøjede dele i, velbekomme :blink:

 

Jeg fodrede selvfølgelig med kød med ben, lidt indvolde og lidt grønsager. Ifølge min bog er et færdiglavet produkt ikke barf, selv om det muligvis kan være et udemærket foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

 

Der er mange der gerne vil supplere med både det ene og det andet. Men så forsvinder hele ideén med at benytte fuldfoder. :cool:

 

Tja, det komme vel an på hvad man mener ideen med at benytte et fuldfoder er?

 

For mig er ideen med at benytte et tørfoderprodukt, er at det er væsentligt nemmere for mig at købe ind til, jeg kan bruge hundenes foder som godbidder, til søge-opgaver og anden aktivering :blink:

 

Hvis man mener at ideen er at hunden får alt hvad den har brug for fra sit foder og at det er perfekt afbalanceret, er det selvfølgelig ikke smart at supplere med noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Tja, det komme vel an på hvad man mener ideen med at benytte et fuldfoder er?

 

For mig er ideen med at benytte et tørfoderprodukt, er at det er væsentligt nemmere for mig at købe ind til, jeg kan bruge hundenes foder som godbidder, til søge-opgaver og anden aktivering :blink:

 

Hvis man mener at ideen er at hunden får alt hvad den har brug for fra sit foder og at det er perfekt afbalanceret, er det selvfølgelig ikke smart at supplere med noget.

 

Det er netop det der er hele ideen med et fuldfoder ellers ville det jo ikke være smart. Lige som at jeg ikke syntes det er smart at supplere med andet når hunden får fuldfoder, man har vel for søren købt et der var godt og "fuldt".

Her tænker jeg ikke på de godbidder som hunden kan få ved siden af eller trænings bites.

Jeg har det så bare sådan at hvis jeg brugte et fuldfoder så skulle det være så lækkert at hunden også ville acceptere det til træning. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...