Hop til indhold

rapsolie..

Gæst nadia
 Share

Recommended Posts

ja nu har jeg så først lige læst på min rapsolie at den så ikke er koldpresset...

gør det den store forskel..? min hest er i hvert fald ikke død af det, og hunden siger heller ikke noget til det...

køber bare den billige rapsolie hos købmanden..

hilsen en lidt forvirret en..

Link til indlæg
Del på andre sites

gør det den store forskel..? min hest er i hvert fald ikke død af det, og hunden siger heller ikke noget til det...

Google er vores ven:

Koldpresset rapsolie fremstilles ved skånsomme betingelser dvs. ved relativt lavt tryk og temperatur i oliepressen. Det gør at varme- og trykfølsomme naturstoffer i olien bevares intakte som fx. antioxidanter.

Samtidig med, at olien bevarer sine antioxidanter ved koldpresning, opnår man samtidig at indholdet af frie fedtsyrer og fosforlipider er meget lavt.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men den forklaring på koldpresset kender jeg godt...

mit spørgsmål, hvad er forskellen i praksis, på koldpresset og ikke koldpresset..

der må jo være noget galt med den almindelige, siden ingen andre end min veninde og jeg bruger den..

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men den forklaring på koldpresset kender jeg godt...

mit spørgsmål, hvad er forskellen i praksis, på koldpresset og ikke koldpresset..

der må jo være noget galt med den almindelige, siden ingen andre end min veninde og jeg bruger den..

Alm. spiseolier er rent faktisk farlige at spise i det lange løb - vegetabilske olier skal ALDRIG opvarmes da det ødelægger nogle gode egenskaber og gør andre giftige. Man skal aldrig stege i alm olier, kun kokosolie eller ægte smør. Hvis du kan læse engelsk, kan du få meget godt at vide om olier fra Udo Erasmus' hjemmeside.

http://www.udoerasmus.com/articles/udo/hbaco.htm

Han har skrevet en bog der er oversat til dansk og hedder "Sundt fedt og Dræberfedt". Den er en øjenåbner af de helt store.

Link til indlæg
Del på andre sites

vil opnå en lidt pænere pels...

og da jeg kan se en tydelig forskel på hesten, så ville jeg forsøge med hunden også, og kan også se forskel der...

men ville bare høre hvad forskellen var på olierne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Opvarmede olier er, foruden varme, udsat for luft og lys og danner transfedtsyrer, har ikke de samme antioxidanter og harsker i kroppen, er kemisk ændret som årsag til inflammationer i kroppen. Tilmed, hvis ikke de har en lugt er de sædvanligvis kemisk renset. Alt dette tilsammen betyder at når de indtages bliver kroppen negativ påvirket og mere modtagelig for sygdomsforandringer. Disse kan ikke ses udefra på pelsen. Derfor anbefales det at spise kold-pressede planteolier og ikke at stege i dem eller margarine overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites