Hop til indhold

Meget ændret opførsel (utryghed)


Gæst Arkiveringsalf
 Share

Recommended Posts

Gæst Arkiveringsalf

Nu er den altså helt gal med Wash. Han opfører sig så sært. Han var ret utryg da vi fik ham, men der har ikke været noget indtil nu. Han er begyndt at knurre helt vildt af alt, selv ting der aldrig har været et problem før (igår var det en taxa der stoppede på den anden side af vejen). Nogen gange ligge han også bare og knurrer af ingenting og er stresset ud. Jeg har været nød til at holde op med at lade ham løbe løs i gården (som han har kunnet siden september), fordi han er begyndt at stikke af og gøre sære ting (sidst han stak af stod han og prøvede at komme ind i min nabos opgang).

Vi går ikke anderledes end vi plejer, vi går stadig til træning, ingen skænderier, eller noget som helst jeg kan finde på kunne skyldes det.

En af hundene i området skal godt nok til at gå i løbetid, men har talt med dem og det er ikke sket endnu og det var ikke et stort problem sidste gang (han ville godt hoppe op på hende, men han glemte det øjeblik hun var væk). Han er selvfølgelig blevet ældre (1.5 år nu), men han er for pokker kastreret, så jeg håber ikke at hun er grunden til alt det her. Han er ikke blevet mere aggressiv når vi er ude.

 

Nogen der har et bud på hvad der sker med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Wash kan være kommet i en udviklingsfase hvor han ser alt med andre øjne. Det er ikke typisk i denne alder det sker, men der kan være store afvigelser i hundes udviking.

 

En anden mulighed er at han kan være kommet til skade og derfor har smerter.

 

En tredje mulighed er virkningen efter kastrationen, hvor lang tid siden er det han blev kastreret?

 

Ved du hvad det er han vil når han stikker af? Hvad søger han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Han blev kastreret før vi fik ham, dvs. før 8mnd og der har ikke været noget før. Jeg har overvejet det med smerter men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart, har også talt med dyrlæge om det, men der har simpelthen ikke været noget konkret. Jeg skal have ham til kiropraktor, men det bliver først når vi får råd. Desuden er mit førstevalg min lærer og jeg er lidt bekymret for at hvis noget ikke går godt, at der så kommer problemer, men der burde ikke være kommet noget nyt, så havde lidt afskrevet den.

Når han stikker af svinger det meget. Før i tiden har han måske løbet gennem hækken hvis yndlingsveninden er på den anden side, eller noget i den stil. Nu kan jeg ikke finde ud af det. Nogengange går han bare på opdagelse og det kan afhjælpes let ved at jeg er opmærksom og afleder ham. Andre gange kan jeg ikke hitte ud af hvad det er. I dag spænede han bare ud af gården, meget målrettet, men da jeg hentede ham ind, var der ingenting derude og han tullede bare rundt (var der jeg besluttede at holde ham i snor indtil det her bliver løst).

Det med udviklingen er også det jeg håber på (så går det forhåbentligt væk). Han er internathund fra Spanien og helt klart forstyrret i sin udvikling både fysisk og psykisk. Det ville ikke gå mig så meget på hvis det ikke var fordi han var stresset op så meget af tiden, men det kan simpelthen ikke være sundt for ham. Har prøvet at lave en masse søgeøvelser og træning, i håb om at det kunne hjælpe, men kan ingen forskel mærke.

To ting jeg især har lagt mærke til er at han har flere mareridt end han plejer (meget muligt jeg fejltolker, men han piver når han sover og søger tryghed som det første når han vågner) og han er begyndt at sutte mere i søvne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Han blev kastreret før vi fik ham, dvs. før 8mnd og der har ikke været noget før. Jeg har overvejet det med smerter men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart, har også talt med dyrlæge om det, men der har simpelthen ikke været noget konkret. Jeg skal have ham til kiropraktor, men det bliver først når vi får råd. Desuden er mit førstevalg min lærer og jeg er lidt bekymret for at hvis noget ikke går godt, at der så kommer problemer, men der burde ikke være kommet noget nyt, så havde lidt afskrevet den.

Når han stikker af svinger det meget. Før i tiden har han måske løbet gennem hækken hvis yndlingsveninden er på den anden side, eller noget i den stil. Nu kan jeg ikke finde ud af det. Nogengange går han bare på opdagelse og det kan afhjælpes let ved at jeg er opmærksom og afleder ham. Andre gange kan jeg ikke hitte ud af hvad det er. I dag spænede han bare ud af gården, meget målrettet, men da jeg hentede ham ind, var der ingenting derude og han tullede bare rundt (var der jeg besluttede at holde ham i snor indtil det her bliver løst).

Det med udviklingen er også det jeg håber på (så går det forhåbentligt væk). Han er internathund fra Spanien og helt klart forstyrret i sin udvikling både fysisk og psykisk. Det ville ikke gå mig så meget på hvis det ikke var fordi han var stresset op så meget af tiden, men det kan simpelthen ikke være sundt for ham. Har prøvet at lave en masse søgeøvelser og træning, i håb om at det kunne hjælpe, men kan ingen forskel mærke.

To ting jeg især har lagt mærke til er at han har flere mareridt end han plejer (meget muligt jeg fejltolker, men han piver når han sover og søger tryghed som det første når han vågner) og han er begyndt at sutte mere i søvne.

 

Okay, det er umuligt at give kvalificerede bud på en løsning uden at lave en vurdering af ham først, så jeg vil anbefale at du får en adfærdsbehehandler hjem. Især med hans baggrund skal han opleves, hvis et bud ikke bare skal være et skud i tågen.

 

Godt du har snor på ham, så han ikke kommer i vane med at gå på eventyr selv.

 

Mht. søvnen er det min erfaring, at også voksne hunde i perioder drømmer voldsommere og sutter i søvne. Min 5 årige hund lå f.eks. i går og suttede i søvne og han har fået sine hvalpemæssige behov dækker, ved jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...