Hop til indhold

Piver når han skal lave pøller

Gæst BellaMia
 Share

Recommended Posts

Gæst BellaMia

Jeg er lidt på herrens mark, da jeg ikke umiddelbart kan finde en grund til problemet. Måske har I prøvet noget lignende?

Kenzo har en god aktiv mave.

Hans afføring er blød, uden tegn på blod, og hans numse ser ikke ud til at være irriteret eller have rifter.

Alligevel er han i de sidste par dage begyndt at pive, nogle gange næsten hjerteskærende, når han skal lave "nr. 2" :hmm:

Han er ellers en glad dreng. Spiser godt, er aktiv, og leger gerne.

Han får mad 4 gange om dagen for ikke at overbelaste hans mave/tarme for meget.

Piiver han, fordi han presser? Jeg tolker piven som smerte eller frygt?

Er der noget jeg ikke er opmærksom på? Noget der skal gøres anderledes?

Hjææælp! Synes at det er synd for ham :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gå til dyrlægen og få lavet afføringsprøver og få tjekket analkirtler.

Vores hund fik nogle bakterier i tarmene da han var lille, han virkede også mega irriteret når han skulle på toilettet, og vi troede så det var analkirtlerne, men pludselig fik han virkelig grov diarre, med blod og det hele :cry: Han blev så indlagt og kom hjem efter 3 dage, og blev helt totalt fin og frisk igen efter en uges tid, men sørme ikke sjovt at aflevere sin lille prut.

Så, hellere få det tjekket i en fart, så hvis nu der er noget, så kan i tage det i opløbet. Dyrlægen har sikkert flere ting h*n kan teste for eller mærke efter.

Synes ikke det lyder normalt at hvalpen piver når han skal af med noget, og eneste andet jeg kan tænke på, er for hård mave, men det skriver du selv at han ikke har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Ring til din dyrelæge. Tænk hvis det bare er noget han lige kan fikse på 2 min. og selv hvis det ikke er så er det om at komme i gang med en behandling inden det bliver unødigt værre. Held og lykke med det - håber at høre en go slutning til sådan en træls omgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaMia
Jeg ville gå til dyrlægen og få lavet afføringsprøver og få tjekket analkirtler.

Vores hund fik nogle bakterier i tarmene da han var lille, han virkede også mega irriteret når han skulle på toilettet, og vi troede så det var analkirtlerne, men pludselig fik han virkelig grov diarre, med blod og det hele :cry: Han blev så indlagt og kom hjem efter 3 dage, og blev helt totalt fin og frisk igen efter en uges tid, men sørme ikke sjovt at aflevere sin lille prut.

Så, hellere få det tjekket i en fart, så hvis nu der er noget, så kan i tage det i opløbet. Dyrlægen har sikkert flere ting h*n kan teste for eller mærke efter.

Synes ikke det lyder normalt at hvalpen piver når han skal af med noget, og eneste andet jeg kan tænke på, er for hård mave, men det skriver du selv at han ikke har.

Puh det lyder sørme ikke rart :(

Kontakter dyrlægen så hurtigt som muligt. Tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anita Rehmeier

Prøv at spørge dyrlægen om det måske kan være analkirtlerne der driller ham. Jeg har tidligere haft en cockerspaniel for mange år siden, der havde de samme problemer. Hun fik "presset" dem ca hvert halve år og så var der ingen problemer. Måske kan man operere dem helt væk idag, det ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaMia

En lille update:

Ringede til dyrlægen igår eftermiddag.

Fik at vide af sygeplejersken, at jeg burde se tiden an.

At han måske fornyeligt havde haft hård mave og derfor frygtede at skulle "på toilet".

I aftes skreg han ligefrem, da han skulle lave pøller. Da jeg checkede hans numse, var der blod.

Jeg ringede til vagtdyrlægen og fik af hende besked på, at ringe til min alm. dyrlæge om morgenen for at få en tid :damn: GODT SÅ!

Der var intet blod imorges, men han skreg stadig.

Fik en tid hos dyrlægen, og Kenzo fik tømt sine analkirtler. Der var dog intet at se i form af bylder eller irritation.

Han blev også undersøgt med finger i numsen, men der var intet blod eller noget at mærke derinde.

Det var forfærdeligt at skulle holde ham, mens det stod på. Han skreg :cry:

Jeg fik at vide, at det kunne være en lille rift i slimhinden, og at jeg skal se tiden an. Hvis han ikke har det bedre efter weekenden, skal han måske have stikpiller eller lign., samt videre undersøgelse.. :shock:

Hvor er det være frustrerende bare at skulle se på, når han har ondt.

Kan jeg bløde hans mad op med vand, så den ikke er nær så hård for maven?

Kan det hjælpe lidt, når det skal 'passere', så riften får bedre ro til at vokse sammen?

Krydser fingre for at han meget snart får det bedre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :cry: Ikke en opmuntrende besked at gå på weekend med. De tog ingen afføringsprøver?

Analkirtlerne KAN gøre meget ondt, så vidt jeg har hørt, men aner ikke om det skal være betændt før det gør det. Men du skriver at dyrlægen tømte dem? De skal vel tømme sig selv? Dyrlægen mente ikke at det var dem der var skyld i at det gjorde ondt?

I forhold til de bakterier jeg skrev om (det var campylobactor og giardia), så var vi ikke i tvivl om at det var akut afsted på dyrehospitalet da diarreen kom, det var meget voldsomt. Så sker dét, så tag afsted.

Din dyrlæge har jo sikkert ret, en rift kan vel også gøre mega ondt. Jeg måtte bare skrive det jeg selv havde oplevet, bare så du vidste hvad du skulle kigge efter, det er jo langt langt fra sikkert, at din hund fejler det, heldigvis!

Øhmn, nu ved jeg ikke lige helt præcist hvor slimhinden sidder, men går ud fra at det er tæt på numsen. Tørkosten burde sådan set være blød når den er nået dertil, efter den har været gennem maven. Så er ikke sikker på, at det vil hjælpe at bløde maden op.

Alt efter hvor ondt det gør, så kan du måske få noget smertestillende til ham? Men det skal din dyrlæge give...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville hjælpe hans slimhinder lidt ved at købe noget Paraffinolie på apoteket, dette vil jeg komme en lille smule af på hans mad.

Vi bruger det til heste med kolik og jeg har brugt det til hundene hvis de pga ben o.l har fået lidt for hård mave. Det gør ikke afføringen tynd men det hjælper til at lette procesen når han skal lave stort.

En hund på ca. 14 kg skal have ca.1-2 tsk fulde... endelig ikke for meget at det så kan løbe lidt ved hans endetarmsåbning.

Håber virkelig på hurtigt bedring for det er da synd for det bette Pus :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaMia
Øv :cry: Ikke en opmuntrende besked at gå på weekend med. De tog ingen afføringsprøver?

Analkirtlerne KAN gøre meget ondt, så vidt jeg har hørt, men aner ikke om det skal være betændt før det gør det. Men du skriver at dyrlægen tømte dem? De skal vel tømme sig selv? Dyrlægen mente ikke at det var dem der var skyld i at det gjorde ondt?

Alt efter hvor ondt det gør, så kan du måske få noget smertestillende til ham? Men det skal din dyrlæge give...

De tog ingen prøver.

Dyrlægen virkede ret overbevist om, at der bare er tale om en rift.

Så vidt jeg har kunne læse online, så er det ikke alle, der selv er i stand til at tømme dem. De kan få brug for lidt "hjælp".

Da jeg forklarede ham, at han havde blødt, checkede han Kenzo indeni, fordi analkirtlerne ikke var betændte, irriterede, eller havde anden grund bløde.

Jeg spurgte Dyrlægen, om jeg ikke skulle have noget smertestillende eller savle til at hjælpe Kenzo over det værste, men det mente han ikke var nødvendigt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

De tog ingen prøver.

Dyrlægen virkede ret overbevist om, at der bare er tale om en rift.

Så vidt jeg har kunne læse online, så er det ikke alle, der selv er i stand til at tømme dem. De kan få brug for lidt "hjælp".

Da jeg forklarede ham, at han havde blødt, checkede han Kenzo indeni, fordi analkirtlerne ikke var betændte, irriterede, eller havde anden grund bløde.

Jeg spurgte Dyrlægen, om jeg ikke skulle have noget smertestillende eller savle til at hjælpe Kenzo over det værste, men det mente han ikke var nødvendigt :hmm:

Det er spørgsmålet om DU synes det er nødvendigt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaMia
Det er spørgsmålet om DU synes det er nødvendigt :blink:

Tak :lun: Den behøvede jeg.

Nogle gange er man bare Lidt for autoritetstro over for læger, dyrlæger mv..

Jeg har ringet til dyrlægen bedt om smertestillende til at hjælpe Kenzo gennem weekenden. Det havde han åbenbart forudset, for han havde allerede bestilt noget til ham.

Vi skal derind her i eftermiddag og vente det.

Håber ikke at han skal pille mere ved Kenzo indeni.

Det ender da med, at han får et traume mht. at komme til dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ringet til dyrlægen bedt om smertestillende til at hjælpe Kenzo gennem weekenden. Det havde han åbenbart forudset, for han havde allerede bestilt noget til ham.

Det er tit os selv der må guide dyrlægen på rette vej - du VED at hunden har ondt, at der var meget blod og at det er helt skidt.. Så er der ingen skam i at holde ved, eller at søge anden dyrlæge for mere hjælp..

Man må gerne have lidt mangel på autoritetstro, i de tilfælde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, men det skal passe på med, havde jeg ikke været skeptisk og blevet bakket op herinde havde jeg nok ikke opsøgt thetouch.dk og fandt ud af min hund havde et skævt bækken, en skuldrer der var røget ned og lidt der sad skævt i ryggen.

Men holdt fast i det dyrlægen sagde sidst, at det var dovenskab, overvægt og vane at han gik som han gjorde og det skulle trænes væk.

At jeg gjorde det så sent, så det det nemt ryger "tilbage" er nemt at være bagklog på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var igennem sådan en mave tur med Sille, som startede før jul. Omkring 5 december, hvor hun havde tynd mave (med blod i), så almindelig mave, så tynd osv. Hun fik pro-kolin for at stoppe det tynde, men når så maven var normal en gang imellem, så skreg hun også fuldstændig vildt og prøvede at løbe væk fra "prutten", som jo skulle ud. Det var helt forfærdeligt at høre på og det gør ondt helt ind i hjertet på én. Så fik hun forstoppelse, fordi hun ikke turde skide, det gjorde jo ondt... Så fik jeg microlax til hende og det hjalp og det gjorde ikke så ondt at skulle af med det mere. Hun blev også undersøgt og mærket på inden i og tjekket "numse-snask", uden at dyrlægen kunne finde noget. Hun kom også på RC gastro intestinal (skånekost) og det hjalp. Så var det lige fint julen over og så startede det ellers igen den 27 dec. med tynd mave med blod i og dyrlægen sagde vi skulle give hende skånekosten igen. Så gik der et par dage og så kastede hun op tre gange med 10 min. mellemrum, hvor det også var antydningen af blod i. Så gik jeg fuldstændig i panik og afsted til dyrlægen. Her blev vi enige om at hun skulle have antibiotika (pga. blodet) og piller til 14 dage mod tyktarmsbetændelse. Hun havde ikke helt symptomerne på det, men vi blev enige om at prøve og det virkede med det samme. Allerede efter 1 pille blev maven mere rolig (som regel tager det nogle dage inden pillerne virker), men her var det altså med det samme.

Måske skulle du spørge din dyrlæge om det kunne være det. Symptomerne lyder til at være det samme som dem Sille havde (selv om de ikke var helt efter bogen).

Jeg håber virkelig du finder ud af noget, for det er ganske forfærdeligt. Jeg kan stadig få hjertet op i halsen, hvis hun pludselig vil ud og ser ud som om hun skal til at skide (uden for det normale mønster). Det var også over en ret lang periode der var problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites