Gæst Basset-baby Skrevet Februar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2011 Hejsa. Vi har lige været ude og se på et kuld Basset hvalpe. Hvalpene er 18 dage gamle. Vi har kig på 2 hanner og ved ikke hvilket vi skal vælge. De er 1. og 2. født i kuldet. Den 1. er en ordentlig basse og er både kraftiger bygget og med mere sul på kroppen(den største i kuldet). Den 2. er en smule mindre både bygning og fedt mæssigt. Den 2. har de fineste aftegninger- næsten helt symetrisk i ansigtet, hvor den første er lidt mere "tilfældig" Men hvad skal man vælge? Lige nu kan man ikke så godt se deres personlighed, og derfor er det jo lidt svært. Bør vi vente med at vælge til de er ældre- hvilket jo medføre risikoen for at den ene bliver solgt til anden side? Eller skal vi bare vælge nu:) ? Nogle råd- hvad valgte i selv udfra? Begge hvalpe virker helt sunde og energiske- men den ene er størst og den anden "kønnest". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret Februar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2011 Vi har selv lige valgt hvalp. Vi så alle hvalpene, da de var 3 uger, og så igen da de var 5, 7, 9, 10 og 11 uger:-D. Og jeg vil sige, at det er svært at vælge efter det ydre, når de kun er 18 dage - for næste gang I ser dem, så kan den lille være blevet lige så stor. De ændrer sig meget hurtigt. Og den største i kuldet kan ende med at blive den mindste som voksen. Vi ventede med at vælge til, vi kunne se deres sind - det var det vigtigste for os fremfor det ydre. Men spændende for jer med en lille hvalp - tillykke med ham (uanset hvem i vælger:-D). Det er en spændende tid:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2011 Syntes det er spøjst, at I bliver bedt om at vælge allerede nu? Hvorfor er aftalen ikke bare med opdrætter, at der er en hanhvalp til jer uanset hvad, og så vælges der på baggrund af sind og temperament når hvalpene nærmer sig 7 uger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret Februar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2011 Syntes det er spøjst, at I bliver bedt om at vælge allerede nu? Hvorfor er aftalen ikke bare med opdrætter, at der er en hanhvalp til jer uanset hvad, og så vælges der på baggrund af sind og temperament når hvalpene nærmer sig 7 uger? Vi er heller ikke blevet bedt om at vælge- men der er allerede 2 hvalpe der er afsat. Vi har jo ikke lyst til at være "sidstevælgere" idet der kun er en tilbage når vi personligt mener at tiden er inde til at vælge. Der er 4 hanner i alt- en er afsat, en anden er meget lille og svag og det er så en af de to sidste vi skal vælge Forstår du? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2011 Nej, ærligt talt ikke. Eller det vil sige, jeg forstår hvad du siger. Men forstår ikke den måde opdrætter vælger at gøre det på. For mig lyder det noget useriøst. Alle steder jeg kender til fungerer det sådan, at opdrætter har en liste med hvalpekøbere hvorpå de står i nummerorden og med ønske om køn. Det betyder opdrætter til et givent kuld ved, hvor mange der er interesserede i hvert køn. Hvilket også giver købere mulighed for, at ombestemme sig i forhold til køn, hvis valg af modsatte giver dem mulighed for, at komme længere frem i køen. Det vil altså sige, at hvis I henvendte jer til opdrætter med interesse i en hanhund og var de første, så ville I være førstevælgere, når det tiden er inde til at kunne tage sådanne beslutninger. At opdrætter allerede nu fordeler hvalpene, må betyde de alene gør det efter farver, og det var ærligt talt ikke et sted, jeg ville ønske at købe hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Nej, ærligt talt ikke. Eller det vil sige, jeg forstår hvad du siger. Men forstår ikke den måde opdrætter vælger at gøre det på. For mig lyder det noget useriøst. Alle steder jeg kender til fungerer det sådan, at opdrætter har en liste med hvalpekøbere hvorpå de står i nummerorden og med ønske om køn. Det betyder opdrætter til et givent kuld ved, hvor mange der er interesserede i hvert køn. Hvilket også giver købere mulighed for, at ombestemme sig i forhold til køn, hvis valg af modsatte giver dem mulighed for, at komme længere frem i køen. Det vil altså sige, at hvis I henvendte jer til opdrætter med interesse i en hanhund og var de første, så ville I være førstevælgere, når det tiden er inde til at kunne tage sådanne beslutninger. At opdrætter allerede nu fordeler hvalpene, må betyde de alene gør det efter farver, og det var ærligt talt ikke et sted, jeg ville ønske at købe hvalp. Det kan vaere det er et lille 'hobby' opdraet hvor de som oftest lader kober vaelge. Der er princippet 'forst til molle'... De professionelle top kenneler bestemmer, som du beskriver og ikke kobere. Saadan foregik det ogsaa for mig begge gange jeg kobte udstillingshvalp og jeg var ellers i goooo' tid, inden hvalpene blev fodt i anden omgang. Saelger ville slet IKKE hoere tale om at jeg valgte en hvalp inden 10 uger gammel til det jeg skulle bruge den til, for dens potentiale kunne man slet ikke kunne afgoere saa tidligt. Som han sagde, opdraetter og co- opdraetter har forste ret til 'den bedste eller de bedste hvalpe' i kuldet og derefter kan kobere give deres forste og andet onske. Han spurgte til hvad jeg vaegtede hojest : Kon, farve eller qualitet. Jeg valgte saa kon, da jeg riiiigtig gerne ville have en pige.Suk... Mit personlige valg var 'den bedste hvalp' dvs. den hvalp opdraetter valgte at beholde, og saa fik jeg tilbudet om Chloe, og det sagde jeg saa ja tak til og jeg er super GLAD for hende! Hvis hele kuldet er sunde og raske og begge foraerldre har dejlige personligheder, saa er jeg sikker paa alle hvalpene vil vaere fine! Saa synes da hvis I har mulighed at vaelge saa tidligt, at vaelge som I lyster! Er de ikke bare totalt NUTTEDE??!!!:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Det kan vaere det er et lille 'hobby' opdraet hvor de som oftest lader kober vaelge. Der er princippet 'forst til molle'... De professionelle top kenneler bestemmer, som du beskriver og ikke kobere. Saadan foregik det ogsaa for mig begge gange jeg kobte udstillingshvalp og jeg var ellers i goooo' tid, inden hvalpene blev fodt i anden omgang. Saelger ville slet IKKE hoere tale om at jeg valgte en hvalp inden 10 uger gammel til det jeg skulle bruge den til, for dens potentiale kunne man slet ikke kunne afgoere saa tidligt. Som han sagde, opdraetter og co- opdraetter har forste ret til 'den bedste eller de bedste hvalpe' i kuldet og derefter kan kobere give deres forste og andet onske. Han spurgte til hvad jeg vaegtede hojest : Kon, farve eller qualitet. Jeg valgte saa kon, da jeg riiiigtig gerne ville have en pige.Suk... Mit personlige valg var 'den bedste hvalp' dvs. den hvalp opdraetter valgte at beholde, og saa fik jeg tilbudet om Chloe, og det sagde jeg saa ja tak til og jeg er super GLAD for hende! Hvis hele kuldet er sunde og raske og begge foraerldre har dejlige personligheder, saa er jeg sikker paa alle hvalpene vil vaere fine! Saa synes da hvis I har mulighed at vaelge saa tidligt, at vaelge som I lyster! Er de ikke bare totalt NUTTEDE??!!!:klap: For mig ændrer det intet; Topopdræt og hobbyopdræt er det samme. Uanset om man ønsker hund med specifikt potentiale eller blot familiehund, fungerer det på samme vis. Ja, det er først til mølle til at få valget. Ikke først til mølle til den hvalp der er tilbage, sådan at der skal peges på en specifik allerede nu. Alle steder jeg ved af fungerer det som sagt sådan, at hvalpene fordeles i den rækkefølge køberne står på listen. Når hvalpene er gamle nok til at deres potentiale kan vurderes. Det vil sige omkring 6 ugers alderen. Kan vitterligt ikke få ind i mit lille tykke hovede, hvorfor man allerede når hvalpene er 18 dage gamle lader køberne vælge, og så sætte en lap på med "solgt", der hænger fast selvom hunden ikke udvikler sig som den skal, for at passe ind i pågældende familie. Men ser desværre stadig mange steder online, hvor køberne viser interesse ved at spørge om den lille hvalp, med det særlige udseende stadig er til salg - i stedet for at spørge om sælger har en hvalp tilbage, der ville kunne passe deres familie. Folk skal leve med deres hund i 10-15 år, og så lader man dem bestemme på baggrund af udseende uden hensyntagen til det indre? Selv har jeg da også valgt udstillingshund og stod som førstevælger (efter at have været på standby hvalpeliste hos min opdrætter i fire år), men selvom der blev set meget på udseendet, ville jeg ikke have valgt hende, hvis jeg ikke mente jeg kunne "tackle" hendes personlighed, sind og temperament. Edit: rodede lige op, sådan at citatet nu fremstår som det skal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 For mig ændrer det intet; Topopdræt og hobbyopdræt er det samme. Uanset om man ønsker hund med specifikt potentiale eller blot familiehund, fungerer det på samme vis. Ja, det er først til mølle til at få valget. Ikke først til mølle til den hvalp der er tilbage, sådan at der skal peges på en specifik allerede nu. Alle steder jeg ved af fungerer det som sagt sådan, at hvalpene fordeles i den rækkefølge køberne står på listen. Når hvalpene er gamle nok til at deres potentiale kan vurderes. Det vil sige omkring 6 ugers alderen. Kan vitterligt ikke få ind i mit lille tykke hovede, hvorfor man allerede når hvalpene er 18 dage gamle lader køberne vælge, og så sætte en lap på med "solgt", der hænger fast selvom hunden ikke udvikler sig som den skal, for at passe ind i pågældende familie. Men ser desværre stadig mange steder online, hvor køberne viser interesse ved at spørge om den lille hvalp, med det særlige udseende stadig er til salg - i stedet for at spørge om sælger har en hvalp tilbage, der ville kunne passe deres familie. Folk skal leve med deres hund i 10-15 år, og så lader man dem bestemme på baggrund af udseende uden hensyntagen til det indre? Selv har jeg da også valgt udstillingshund og stod som førstevælger (efter at have været på standby hvalpeliste hos min opdrætter i fire år), men selvom der blev set meget på udseendet, ville jeg ikke have valgt hende, hvis jeg ikke mente jeg kunne "tackle" hendes personlighed, sind og temperament. Ja, det er da helt klart det bedste;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Jeg kan godt forstå jeres holdning Dem der har hvalpene har fået kuldet udelukkende for deres hund skyld, så det er første hold og det er kun for hoppy De har dog en professionel opdrætter med ind over- og hun var faktisk den første til at udpege hvilken tæve hun ville have. Jeg tror bare jeg spørger opdrætter om han ikke bare kan holde de to ledige, og så kan jeg vælge om et par uger når personligheden først kommer frem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Dem der har hvalpene har fået kuldet udelukkende for deres hund skyld Lige præcis sådan en udmelding, ville få mig til at trække følehornene til mig med det samme! Man får ikke hvalpe for sin hunds skyld, den er så ligeglad med at få lov at forplante sig (den lever et ligeså godt liv uden aldrig at have prøvet at få hvalpe). Også når nogen omtales som professionel opdrætter - for hvis man kan leve udelukkende af at producere hvalpe, så.... Men nu er det jo skrevne ord, og det gør at tingene kan være svære at gennemskue - altså om det reelt er det, der menes med tingene. Har intet imod, at man har en venteliste med faste positioner, man kan stadig undre mig over, at en "professionel opdrætter" selv syntes, at kunne vælge en hvalp i en alder af 18 dage. De topopdrættere jeg kender (3-4 som har vundet Årets Opdrætter i DKK) og alle andre opdrættere jeg ved af, vælger først deres hvalp, når man reelt kan bedømme de eksteriørmæssige kvaliteter. Og så er vi igen henne ved de 6 uger. Men jeg skal ikke tage gnisten fra dig. Hvis det var mig, ville jeg bare finde et andet sted at købe min hvalp, for hvis de mener jeg kan vælge min "livsledsager" på så tidligt et tidspunkt, så er der for mange ting, de ikke ved nok om - i forhold til mine krav. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Professionel er ikke det samme som at leve af det- der defineres bare at man tjener penge på det. Det var deres dyrlæge der foreslog at hunden fik et kuld hvalpe- familien ved ikke det store om det at opdrætte- så derfor har de deres viden fra dyrlæge samt hende der har faderen(og som også er hende der har valgt en tæve-hvalp) Jeg har lidt svær ved at se hvorfor jeg skal vælge et andet sted når: Alle hunde(både mor, far og hvalpe) er med stamtavle og avlsgodkendte. Stedet er pænt og ordentligt, og hvalpene løbene blive tjekket af dyrlæge, bliver chippet, vaccineret, og vejet hver dag. De er sunde at se på, og vi kan komme og se dem som vi har lyst til den dag vi skal have en hvalp med hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Professionel er ikke det samme som at leve af det- der defineres bare at man tjener penge på det. Det var deres dyrlæge der foreslog at hunden fik et kuld hvalpe- familien ved ikke det store om det at opdrætte- så derfor har de deres viden fra dyrlæge samt hende der har faderen(og som også er hende der har valgt en tæve-hvalp) Jeg har lidt svær ved at se hvorfor jeg skal vælge et andet sted når: Alle hunde(både mor, far og hvalpe) er med stamtavle og avlsgodkendte. Stedet er pænt og ordentligt, og hvalpene løbene blive tjekket af dyrlæge, bliver chippet, vaccineret, og vejet hver dag. De er sunde at se på, og vi kan komme og se dem som vi har lyst til den dag vi skal have en hvalp med hjem. Nemlig. det kan sagtens vaere et dejligt sted at faa hvalpe af:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Hvis du ikke har betalt depositum, så skulle du måske tilbyde at gøre det? Kunne jo være at grunden til de lader folk vælge nu, er at de er bange for at nogen springer fra og de så vil brænde inde med nogle af hvalpene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret Februar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2011 Jeg tror faktisk bare generelt at de er bange for at der ikke er nok købere, men de har også fået 8 stk og forventede 4-6 - Men tror nu nok vi kan få en aftale i hus om at vi er førstevælgere af de 2 drenge der er tilbage Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret Februar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2011 Hejsa. Ville lige give en update Vi har fået en aftale i hus med sælger af hvalpene, og han ville gerne garantere os at vi havde førstevalg af de 2 drenge vi er interesseret i ! Så nu er der ingen pres på længere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Februar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2011 Tillykke med den kommende hvalp . Dejligt det har løst sig for jer så i kan vente lidt endnu med at tage den endelige beslutning om hvilken hvalp i skal vælge :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2011 Professionel er ikke det samme som at leve af det- der defineres bare at man tjener penge på det. Det var deres dyrlæge der foreslog at hunden fik et kuld hvalpe- familien ved ikke det store om det at opdrætte- så derfor har de deres viden fra dyrlæge samt hende der har faderen(og som også er hende der har valgt en tæve-hvalp) Jeg har lidt svær ved at se hvorfor jeg skal vælge et andet sted når: Alle hunde(både mor, far og hvalpe) er med stamtavle og avlsgodkendte. Stedet er pænt og ordentligt, og hvalpene løbene blive tjekket af dyrlæge, bliver chippet, vaccineret, og vejet hver dag. De er sunde at se på, og vi kan komme og se dem som vi har lyst til den dag vi skal have en hvalp med hjem. Jo, helt firkantet er professionel det samme som at leve af det. Det betyder, at det er ens profession; ens levevej. Men hvis det ikke er det, der menes med det i denne sammenhæng, så fred være med det. Som sagt: det skrevne ord kan være en satan, og når vi har forskellige ideer om hvad ord betyder og indeholder, kan det give misforståelser. Derfor jeg spørger. Dårlig dyrlæge, der mener at det hjælper en hund at få hvalpe. Men igen. Fred være med det. Det er ikke korrekt, og jeg syntes der er virkelig mange dårlige dyrlæger rundt omkring. Og der er jo ingen der ved, om de kom ud af studiet med røven i vandskorpen, eller om de lå i toppen af klassen... Siger ikke du skal vælge et andet sted at få din hvalp fra. Siger bare, at jeg ville gøre det. Men jeg har også meget klare meninger om en masse ting, og har mange krav til både opdrætter og hunde. Du kan uden problemer få en dejlig, dejlig hund fra din opdrætter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2011 Jo, helt firkantet er professionel det samme som at leve af det. Det betyder, at det er ens profession; ens levevej. Men hvis det ikke er det, der menes med det i denne sammenhæng, så fred være med det. Som sagt: det skrevne ord kan være en satan, og når vi har forskellige ideer om hvad ord betyder og indeholder, kan det give misforståelser. Derfor jeg spørger. Dårlig dyrlæge, der mener at det hjælper en hund at få hvalpe. Men igen. Fred være med det. Det er ikke korrekt, og jeg syntes der er virkelig mange dårlige dyrlæger rundt omkring. Og der er jo ingen der ved, om de kom ud af studiet med røven i vandskorpen, eller om de lå i toppen af klassen... Siger ikke du skal vælge et andet sted at få din hvalp fra. Siger bare, at jeg ville gøre det. Men jeg har også meget klare meninger om en masse ting, og har mange krav til både opdrætter og hunde. Du kan uden problemer få en dejlig, dejlig hund fra din opdrætter. Haha jeg jeg undrede mig ogsaa en del over at en dyrelaege ligefrem anbefaler at hunden skal have godt af, et kuld hvalpe. Det lyder mystisk.:hmm: Jeg kan kun forestille mig det, hvis dyrlaegen synes den er et saa stort praegt eksemplar for standarden, at han synes, den vil vaere godt for avlen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Februar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2011 Haha jeg jeg undrede mig ogsaa en del over at en dyrelaege ligefrem anbefaler at hunden skal have godt af, et kuld hvalpe. Det lyder mystisk.:hmm: Jeg kan kun forestille mig det, hvis dyrlaegen synes den er et saa stort praegt eksemplar for standarden, at han synes, den vil vaere godt for avlen... ELLER har set muligheden for, at der kunne komme kejsersnit på tale... Under alle omstændigheder, så er et kuld hvalpe ekstra indtægt til dyrlægen. Så det er tilsyneladende en dyrlæge med et slet skjult sælgertalent. Det viser mig endnu en gang, at er der noget dyrlægerne kan, så er det at rådgive om skeletale og medicinske problemstillinger. Alt andet skal de holde sig fra. Såsom dette område, der vel næsten falder under psykologi - hvilket dyrlæger som udgangspunkt ikke ved en dyt om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts