Hop til indhold

Meget ømskindet?

Gæst bewu
 Share

Recommended Posts

Vores Cavalier har for 2 uger siden fået et lavement ifm. forstoppelse, der plagede ham voldsomt.

Det skulle der nu være styr på, men efterfølgende kan han nogen gange bare vi lige rører ham, skrige højt, ligesom han ikke kan hoppe op som normalt.

Jeg har hørt noget om Cavalier kan lide af en neurologisk sygdom (kraniet er for stort)

Er der nogen der kender til dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke rart :cry:

Har I ellers fået tjekker om han måske kan have ondt nogle andre steder ?

Ellers fandt jeg dette på nettet. Måske du kan bruge der markerede i teksten til noget ?

Hvad er syringomyeli og Chiari malformation

Syringomyeli og Chiari malformation betegner en sygdom i nervesystemet. Symptomer på sygdommen starter normalt inden hunden er fyldt 3-4 år. Sygdommen skyldes en medfødt forsnævring i kraniets bageste knogler i kombination med ændrede pladsforhold for nervesystemet og ændrede trykforhold i de væskefyldte hulrum i hjerne og rygmarv. Ved sygdommen påvirkes og skades nervestrukturer i hjernen og rygmarvens halsdel.

Det hyppigst forekommende og mest karakteristiske symptom på sygdommen er vedvarende kløe på typisk den ene side af hoved, skulder- eller halsregionen. Det vil ofte være netop dette symptom som får ejeren til at søge dyrlæge. Hunden kløer sig unormalt meget og undertiden også uden at poten berører huden. Symptomerne kan forveksles med en hudlidelse eller med allergi.

Det er beskrevet at kløeepisoderne hyppigt udløses i forbindelse med luftning hvor hunden bærer halsbånd og i forbindelse med ophidselse, anstrengelse og gøen. Symptomerne kan forværres ved ophidselse og anstrengelse. Nogle af disse hunde vægrer sig ved at blive klappet og børstet på hoved og hals og har tydelige tegn på smerter. Hunden kan i sjældne tilfælde være slinger eller svag i bagbenene.

Mennesker med Chiari malformation rapporterer om føleforstyrrelser, der fornemmes som en meget ubehagelig brændende fornemmelse i huden, som kløen, myrekryb eller som at blive stukket med nåle. Disse patienter har desuden i varierende grad hovedpine, ansigtsnerve smerter, nakke og rygsmerter samt udstrålende smerter til arme og ben

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nævnte vores dyrlæge.

Altså han hyler mere end han plejer (Cavalier er meget ømskindede og nogle "skravl") og en dag hylede han også meget voldsomt op da jeg blot rørte hans bagben.

Jeg prøvede igen efter 10 min, men da sagde han ingenting. Det virker som en en måde at beskytte sig selv på?

Når vi har gæster og de klapper ham piver han også mere og på end anden måde end han plejer?

Han virker ellers glad nok, spiser og drikker.

Link til indlæg
Del på andre sites