Gæst Sitto Skrevet Marts 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 26, 2011 Jeg overvejer lidt om Vaks skal fodres med ½ Orijen / ½ hjemmelavet, eller 100% råfodring og jeg må sige jeg hælder mest til råfodring. :5up: Men det er jo efterhånden ved at være en del år siden jeg råfodrede Kency & Sitto, så har altså lige brug for en reminder til hvordan man kommer i gang - synes jeg husker noget om måske kallun den første uge, evt. lidt kylling? :hmm: Og så har jeg lige prøvet at strikke en sådan ca madplan sammen, for at få et overblik og bedre kunne komme i gang tænker jeg, men vil lige høre om det lyder okay, beregnet ud fra følgende: Vægt 6,5 kg. Mad ca 3 % af vægten = 200 gr. 30 % kødfulde ben 60 % kød 10 % indmad / grøntmix _____________________________________ Mandag 60 gr. kyllingevinger 120 gr. kylling 20 gr. lever + grøntmix Tirsdag 60 gr. kyllingehalse 120 gr. svinekød 20 gr. kallun Onsdag 60 gr. oksehaler 120 gr. fisk 20 gr. hjerte + grøntmix Torsdag 60 gr. kyllingelår 120 gr. oksekød 20 gr. lever Fredag 60 gr. grisehaler 120 gr. lam/hest/hjort (hvad jeg nu lige kan få fat i af lidt mere "specielt" kød) 20 gr. lever + grøntmix Lørdag 60 gr. kyllingevinger 120 gr. svinekød 20 gr. hjerte/nyre + grøntmix Søndag 60 gr. kyllingehalse 120 gr. kylling/kalkun 20 gr. kallun Og så vil der i løbet af ugen gives almindelige kraftben, uden særlig meget kød, men med marv og beskæftigelse til tænderne. Er den madplan okay eller er jeg helt galt på den? Har I nogle ændringer så kom endelig med dem, det er som sagt ved at være nogle år siden jeg sidst beskæftigede mig med råfodring, så er ikke så sikker på området, derfor vil jeg meget gerne have en reminder om hvordan man kommer i gang, når hunden er vant til tørfoder, og gerne tips til hvis madplanen kan gøres bedre. Som sagt er det bare en ca. madplan, men for lige at have noget at gå ud fra. :blink: Og hvad gives der af olier/vitaminer ved siden af....? :hmm: På forhånd tak for hjælpen! :5up: :kys: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Jeg fodrer paa samme slags maade. 1/2 - 1/4 Orijen og saa resten er Raadt kod. Jeg varierer Orijen ogsaa (fisk eller lamb, eller Okse). Med undtagelse, at jeg varierer kodet ca. ugentligt istedet for!. Dvs. en uge er oksebaseret, den naeste kyllingebaseret, og saa grisekod... samt indmad 1 gang om ugen (lever eller hjerter osv. ), og lidt fisk til afveksling. Og suppe Okseben ca. 2 -3 gange om ugen. Naar jeg fodrer med lever (kylling og okse), bliver jeg nodt til at koge det, ellers er der ingen af dem, der vil roere det:madtid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Jeg fodrer paa samme slags maade. 1/2 - 1/4 Orijen og saa resten er Raadt kod. Jeg varierer Orijen ogsaa (fisk eller lamb, eller Okse). Med undtagelse, at jeg varierer kodet ca. ugentligt istedet for!. Dvs. en uge er oksebaseret, den naeste kyllingebaseret, og saa grisekod... samt indmad 1 gang om ugen (lever eller hjerter osv. ), og lidt fisk til afveksling. Og suppe Okseben ca. 2 -3 gange om ugen. Naar jeg fodrer med lever (kylling og okse), bliver jeg nodt til at koge det, ellers er der ingen af dem, der vil roere det:madtid: Hvis han skal råfodres vil jeg dog fodre 100% barf, det var kun hvis han skulle have hjemmelavet mad jeg ville vælge ½ af det og ½ Orijen, men med råfodring vil jeg gerne at han får det 100%. :5up: Hvordan startede du op med råfodring? Og er der nogen fordel for hunden ved at køre én uge med én slags kød, ny slags næste uge osv., eller gør det ikke noget om man variere fra dag til dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skruthberg Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Jeg overvejer lidt om Vaks skal fodres med ½ Orijen / ½ hjemmelavet, eller 100% råfodring og jeg må sige jeg hælder mest til råfodring. :5up: Men det er jo efterhånden ved at være en del år siden jeg råfodrede Kency & Sitto, så har altså lige brug for en reminder til hvordan man kommer i gang - synes jeg husker noget om måske kallun den første uge, evt. lidt kylling? :hmm: Og så har jeg lige prøvet at strikke en sådan ca madplan sammen, for at få et overblik og bedre kunne komme i gang tænker jeg, men vil lige høre om det lyder okay, beregnet ud fra følgende: Vægt 6,5 kg. Mad ca 3 % af vægten = 200 gr. 30 % kødfulde ben 60 % kød 10 % indmad / grøntmix _____________________________________ Mandag 60 gr. kyllingevinger 120 gr. kylling 20 gr. lever + grøntmix Tirsdag 60 gr. kyllingehalse 120 gr. svinekød 20 gr. kallun Onsdag 60 gr. oksehaler 120 gr. fisk 20 gr. hjerte + grøntmix Torsdag 60 gr. kyllingelår 120 gr. oksekød 20 gr. lever Fredag 60 gr. grisehaler 120 gr. lam/hest/hjort (hvad jeg nu lige kan få fat i af lidt mere "specielt" kød) 20 gr. lever + grøntmix Lørdag 60 gr. kyllingevinger 120 gr. svinekød 20 gr. hjerte/nyre + grøntmix Søndag 60 gr. kyllingehalse 120 gr. kylling/kalkun 20 gr. kallun Og så vil der i løbet af ugen gives almindelige kraftben, uden særlig meget kød, men med marv og beskæftigelse til tænderne. Er den madplan okay eller er jeg helt galt på den? Har I nogle ændringer så kom endelig med dem, det er som sagt ved at være nogle år siden jeg sidst beskæftigede mig med råfodring, så er ikke så sikker på området, derfor vil jeg meget gerne have en reminder om hvordan man kommer i gang, når hunden er vant til tørfoder, og gerne tips til hvis madplanen kan gøres bedre. Som sagt er det bare en ca. madplan, men for lige at have noget at gå ud fra. :blink: Og hvad gives der af olier/vitaminer ved siden af....? :hmm: På forhånd tak for hjælpen! :5up: :kys: Jeg håber for dig, at det at råfodre bliver en succes. Det er det i hvert fald her i huset:5up: Jeg har nogle små kommentarer til din madplan. Først og fremmest fodres kallun, til maven er helt i orden. Dvs. faste mørkegrønne klumper. Kallun er også altid "tilbagefaldsmad", når man prøver nyt. Min erfaring er, at det er bedst ikke at blande kallun med andre ting. Det kan nemlig give ret interessante prutter:shock: Samtidig ville jeg vælge at vente til sidst med at afprøve svinekød - nogle hunde har ingen problemer med det, mens andre hundes maver går helt i stå og har svært ved at komme af med det igen. Og hvis du kan skaffe kvalitetskylling fx. Allegården, er det bedst. Simpelthen for ikke at hælde for mange medicinrester i hunden:???: Og alligevel ville jeg vælge at give større andel fx. lam og mindre andel kylling. Held og lykke med det hele:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 jeg var lige forbi en forhandler igår, ang. BARF, men læste så her til morgen i "vi med hund", at man også kan få noget der hedder K9, som er barf, men som ikke skal opbevares i fryser, og det syntes jeg lyder smart, da jeg ellers skal ud og have ny fryser, hvis jeg skal sterte dette op, hvad siger I ?:hmm:Har i nogen erfaringer med dette produkt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skruthberg Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 jeg var lige forbi en forhandler igår, ang. BARF, men læste så her til morgen i "vi med hund", at man også kan få noget der hedder K9, som er barf, men som ikke skal opbevares i fryser, og det syntes jeg lyder smart, da jeg ellers skal ud og have ny fryser, hvis jeg skal sterte dette op, hvad siger I ?:hmm:Har i nogen erfaringer med dette produkt? Det er vist nok et nyt produkt inden for frysetørret barf, noget a la DBC's Easy Barf. Ricki får tynd mave af Easy Barf, så jeg tror ikke jeg skal prøve RHM's K9. Jeg tror ikke, de frysetørrede varianter kan træde i stedet for almindelig barf. Både fordi det er en del dyrere, og fordi det ikke er "fuldfoder". Det er kun tørret kød og i K9 vistnok også grønt. Man mangler benene. Men til gengæld er det nemt at have med på ferie. Men som sagt var det bare min første tanke, da jeg så annoncen for K9. Jeg kender ikke mere til produktet end der står i annoncen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Hvis han skal råfodres vil jeg dog fodre 100% barf, det var kun hvis han skulle have hjemmelavet mad jeg ville vælge ½ af det og ½ Orijen, men med råfodring vil jeg gerne at han får det 100%. :5up: Hvordan startede du op med råfodring? Og er der nogen fordel for hunden ved at køre én uge med én slags kød, ny slags næste uge osv., eller gør det ikke noget om man variere fra dag til dag? Jeg startede med et raat kyllingelaar til min hvalp da han var ca. 4.5 mdr. fra den ene dag til den anden. 'Haps', sagde han og saa fodrede jeg ellers raat uden nogen problemer fra hans side. Jeg vaelger dog at tilfore det raa, oriijen foder eller lignende torfoder, da han ikke vil spise tilsat gront ellers, og jeg vil gerne vaere sikker paa, han faar lidt mere end 100 procent kod og knogler. desuden er der dage hvor jeg maaske ikke har nok raat kod i huset til ham (og os:blink:), til at stille sulten og saa er det dejligt nemt med torfoder. Naar jeg skriver jeg barfer, saa mener jeg bare at jeg fodrer raat. men jeg har aldrig spildt mine penge paa at kobe productet barf, men kober altid kod og knogler i mit lokale supermarked, saa hundene spiser det samme som vi mennesker, i min familie. og det er trods alt billigere, end specielt indkobt barf produkt. Jeg synes det er fint man varierer kod hver dag. jeg synes, bare det er nemmere for os, at kobe en slags kod af gangen, (f.eks hvis der er godt tilbud paa en slags kod). Og jeg kober gerne store portioner, som saa fordeles over flere dage. derfor varierer jeg som regel ugentligt istedet for. Man skal selvfolgelig altid variere kodet regelmassigt, saa de faar nok af vitaminer/mineraler m.m Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Jeg har fået en oversigt over hvad det vil koste for begge mine hunde, og det vil koste 800kr. Om mdr. For dem begge, nu må jeg se hvD det bliver til, vil rigtig gerne, men vil måske se lidt på den måde med at købe det hos supermarkedet, men jeg syntes også det er smart, at de får forskellig kød og de ting på dyret som vi mennesker ikke bruger til mad, det kan bruges til hundene...:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 27, 2011 prøvede det første gang i dag med at give mine hunde kallun (oksemave), bare tanken om det var oksemave, var nok til jeg var ved at ligge klatten, men da jeg så hvor ivrig min kræsne hund var, og hvor hurtig det gik med at få det spist for dem begge, så er jeg glad for de fik det:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Marts 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 27, 2011 Er det ikke lige så godt at starte op med kylling som kallun? Mener bestemt jeg startede Kency og Sitto op på kylling uden problemer, synes jeg kan huske at de fik kyllingelår og almindelig kyllingebryst, men er lidt i tvivl. Må indrømme at hvis jeg kan vælge at fodre med kylling indtil maven er iorden, fremfor kallun - så vil jeg altså helst det.. Og tak for jeres gode råd og vejledning, det vil jeg straks tage til mig. :5up: Hvilke vitaminer/olier giver i ved siden af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 27, 2011 Er det ikke lige så godt at starte op med kylling som kallun? Mener bestemt jeg startede Kency og Sitto op på kylling uden problemer, synes jeg kan huske at de fik kyllingelår og almindelig kyllingebryst, men er lidt i tvivl. Må indrømme at hvis jeg kan vælge at fodre med kylling indtil maven er iorden, fremfor kallun - så vil jeg altså helst det.. Og tak for jeres gode råd og vejledning, det vil jeg straks tage til mig. :5up: Hvilke vitaminer/olier giver i ved siden af? Jeg giver en enkelt omega 6 kapsel og lidt maelk eller hytteost en gang imellem. ellers ikke andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts