Hop til indhold

Olier og E-vitamin


Gæst Malene Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen

Indenfor fodring af heste bruger enkelte også olie (oftest alm. koldpresset rapsolie).

Man er ret opmærksom på, at der ved længere tids brug af olie skal gives et tilskud af E-vitamin - hvordan gør I ?:-)

 

Jeg har egentlig ikke tidligere tænkt over det, men kom i aftes til at fundere over det, da vores hunde både får lakseolien fra Olivers og alm. koldpresset vegetabilsk olie :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Indenfor fodring af heste bruger enkelte også olie (oftest alm. koldpresset rapsolie).

Man er ret opmærksom på, at der ved længere tids brug af olie skal gives et tilskud af E-vitamin - hvordan gør I ?:-)

 

Jeg har egentlig ikke tidligere tænkt over det, men kom i aftes til at fundere over det, da vores hunde både får lakseolien fra Olivers og alm. koldpresset vegetabilsk olie :-)

Mine får hjemmelavet mad, vitaminpulver og koldpressede olier, det skulle være iorden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvor får I så E-vitaminet fra??? Piller. pulver eller anden foderkilde??? :confused:

 

:-)

 

Du kan få dem i piller, pulver, eller flydende fra helsebutikker, butikker, eller nettet.

 

De E vitaminer jeg giver vinter er inkluderet i olien: http://www.seapet.com/seastarrstore/product_info.php?cPath=21_27&products_id=35

 

Det er meget god kvalitet olie og teksten kan give dig nogle hints til hvilken standard du eventuelt kan kigge efter.

 

Med hensyn til E vitaminer, kig f.eks. efter naturlig E vitaminer (f.eks. d-alpha tocopherol) og ikke syntetiske (dl-alpha tocopherol).

 

Hvis du fodre tørfoder, så pas på med at købe olier eller vitaminer, hvor der er A og D vitaminer i også - da det ikke er sundt for hunden at få for mange og der sikkert allerede er nok af disse i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Du kan få dem i piller, pulver, eller flydende fra helsebutikker, butikker, eller nettet.

 

De E vitaminer jeg giver vinter er inkluderet i olien: http://www.seapet.com/seastarrstore/product_info.php?cPath=21_27&products_id=35

 

Det er meget god kvalitet olie og teksten kan give dig nogle hints til hvilken standard du eventuelt kan kigge efter.

 

Med hensyn til E vitaminer, kig f.eks. efter naturlig E vitaminer (f.eks. d-alpha tocopherol) og ikke syntetiske (dl-alpha tocopherol).

 

Hvis du fodre tørfoder, så pas på med at købe olier eller vitaminer, hvor der er A og D vitaminer i også - da det ikke er sundt for hunden at få for mange og der sikkert allerede er nok af disse i foderet.

 

 

Det er nemlig rigtigt at man ikke bare skal tilsætte både den ene og den anden form for E-vit.

E-Vitamin er et fedtopløseligt vitamin og findes da også opløst i det fedt, man får ind med kosten.

 

Planteolier, margarine, æggeblomme, smør, nødder og fisk

 

-indeholder almindeligvis rige mængder af E-vitamin.

 

Hvis man benytter både olier ,fed fisk, æg o.lign. så er det nok ikke smart at tilsætte ekstra E-vitamin til kosten da en overdosering hæmmer blodets evne til at koagulere og øger risikoen for hjerneblødninger.

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig rigtigt at man ikke bare skal tilsætte både den ene og den anden form for E-vit.

E-Vitamin er et fedtopløseligt vitamin og findes da også opløst i det fedt, man får ind med kosten.

 

Planteolier, margarine, æggeblomme, smør, nødder og fisk

 

-indeholder almindeligvis rige mængder af E-vitamin.

 

Hvis man benytter både olier ,fed fisk, æg o.lign. så er det nok ikke smart at tilsætte ekstra E-vitamin til kosten da en overdosering hæmmer blodets evne til at koagulere og øger risikoen for hjerneblødninger.

:-)

 

Takker for svar :5up:

 

Så vil jeg ikke give mine ekstra tilskud - tror heller ikke det er nødvendigt... De er på tørfoder fra Olivers, og Kimba og Caisar får så Body Boost dagligt samt fiskeolie 3 gange om ugen, Og Kimba får så også et tilskud der hedder digest (noget jeg i samråd med kiropraktor satte hende på, da hun har lidt af gærmave). Og så får de alt det løse ved siden af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Man skal bare huske, at hvis man ved siden af tørfoder vedvarende giver en del 'andet', som f.eks. æg, smør og fisk, for at give hunden e vitaminer, så giver man den samtidigt også andre ting (andre vitaminer blandt andet). Blommen indeholder f.eks. en del A vitaminer, som man skal passe på med ikke at give for meget af.

 

En anden ting...som jeg undrer mig lidt over .. Man tilsætter olie og skønner derfor at flere E vitaminer er nødvendige for hunde. For at give E vitaminer, giver man hunden æggeblommer. ...men æggeblommen indeholder jo (blandt andet) fedtsyrer... så nu har hunden fået flere fedtsyrer også, og er man så igen bagefter med E vitaminerne....

 

Fødevaredatabasen: pr hundrede gram blomme

 

polyumætt. fedtsyrer 5.46 g

 

E vit. alfa-tokoferol 5.20 mg

 

...bare lidt nysgerrig..

 

En anden ting...jeg er ikke sikker, men jeg mener at have læst engang at E vitaminer faktisk 'forsvinder' ret hurtigt fra tørfoder. Det holder ikke så lang tid, og derfor er det ikke en dum ting at tilsætte hvis hunden får tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...