Hop til indhold

sprogspasser eller bare nærgående?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Jeg er lidt i tvivl om Jason er dårlig til hundesprog eller om han bare vælger hurtigt at glemme at de har bedt ham tage afstand. Han bakker hurtigt bagud hvis de signaler kraftigt (blottede tænder, knurren og snappen ud) at han skal gå væk (dæmpende signaler kommer også, han kigger væk, snuser i jorden, slikker sig om munden og gaber måske), men der går ikke et minut før han er over hundene igen - er det normalt af hans alder? Det synes jeg da ikke andre unghunde gør, altså så hurtigt er der igen

 

Han har desuden en rigtig irriterende vane - han snuuuuuuuser bagi på alle hunde. Nu tænker nogen "ja det er da normal hundeadfærd" - ja, men i 15-20 min eller mere i træk??????? Han blier simpelthen ved med at rende efter dem med næsen i rumpen (og hvis det er en hanhund bruges halvdelen af tiden under bugen ved hr. dryptud). De hunde han har djort det ved har aldrig sagt fra, men lader man bare gøre det selvom de forsøger alle mulige krumspring for at komme væk fra ham (det længste de går er at slikke sig om munden og kigge væk fra ham, men det er jo tydeligt at de absolut IKKE gider det i længden) Selvf. kan han godt, hvis vi er ude og gå, snuse sammen med den anden hund og gå og hygge sig med den, men når den så tisser skal han hen og tisse over det og snuse hunden bagi igen de næste 10 min. :roll:

 

Nogen forslag til om min hund er helt afsporet og hvordan jeg får ham korrigeret mht det her? Er lidt i tvivl om jeg skal lade de andre hunde rette ham, eller om det er mig der skal gå imellem og sige "nu holder du altså"?

 

Jason er en unghund på 9 mdr, der selv tror han er en mastiff og har en selvtillid der vil gøre selv den mest selvsikre terrier til skamme. Han er god som dagen er lang og vil bare lege, lege, lege hvis han kan komme til det, men er ofte for vild i sin leg til at kattene gider ham når han først kommer igang (ved fx kattene ansporer det ham at de giver lyd ved deres ubehag - piver de når de leger (ofte startet af kattene, der er glade for ham) flipper han ud på dem og hopper og snapper - her siger jeg fra, går imellem dem) Mindre hunde kan han sagtens lege med - hvis de da er interesseret i vilde moslelege og løbelege. Store hunde er bare sjove at løbe rundt om og væk fra/efter og dem kan man gå ved siden af og snuse i jorden og finde nye sjove ting. Her hvor vi bor møder vi desværre ikke mange hunde - måske 1 i ugen der må hilse og aldrig nogen der kommer af snoren så de får leget (jo, der er en ældgammel pudel der godt vil være med til at lege, men vi møder den kun 1 gang hver 3. uge og når de har løbet rundt i 5 min. så kan hun ikke holde til mere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er mange unge hanhunde.. Jeg lader dem selv klare så meget som muligt. Ved at overskride grænser/gå så langt som muligt lærer han jo også noget om sprog, og især noget om de andre hunde. Nogle hunde har meget kort lunte, andre giver lov til meget mere.

Jeg vil sige, lad dem klare det selv. Selvfølgelig under forudsætning for at I holder øje med dem og hvis han er sammen med en hund du kan se bliver utryg over hans opførsel og ikke siger fra, må du gå imellem og aflede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Sådan er mange unge hanhunde.. Jeg lader dem selv klare så meget som muligt. Ved at overskride grænser/gå så langt som muligt lærer han jo også noget om sprog, og især noget om de andre hunde. Nogle hunde har meget kort lunte, andre giver lov til meget mere.

Jeg vil sige, lad dem klare det selv. Selvfølgelig under forudsætning for at I holder øje med dem og hvis han er sammen med en hund du kan se bliver utryg over hans opførsel og ikke siger fra, må du gå imellem og aflede.

 

Jeg lader dem også selv finde ud af det - har det sådan lidt: jamen hvis de andre ikke siger fra så lærer han jo heller ikke at kigge efter når deres grænser er nået

 

 

Det er faktisk lykkedes ham at gå i krig med hans onkel engang (sdan for alvor - første og eneste gang håber jeg):( Flash er jordens roligste, dejligste og venligste hund med en grænse der aldrig før er nået(ham der 110 % overbeviste mig om at det var af dén linie jeg ville have hund fra), men sammen: 3 tæver og 3 hanhunde, så skulle jason lige prøve at vise sig for flash foran tæverne (og du kan tro vi var flade af grin i starten, for vi vidste jo godt flash ikke lod sig provokere - har i hvert fald aldrig gjort det før - og jason så så komisk ud mens han gjorde sig til) og til sidst blev det for meget og de to gik på hinanden - vi skilte de ad og de prøvede at g på hinanden igen, så jeg holdt jason fast, så gik flash hen til nogle træer foran os, pissede op ad dem, sparkede bagud og så var han klar til at gå igen. Vi lod dem hilse i snor næste dag og der var intet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Sådan er Pero også!! :roll:

 

Og nogle gange, når de andre hunde siger fra ved at knurre, snappe eller blotte tænder, går Pero væk og snuser lidt i jorden, slikker sig om munden - hvorefter han vender frygteligt tilbage og begynder at gø ad dem. :roll: Det er én af yndlingslegene - gølegen - og jeg tror han først er i tvivl om, om de er sure på ham, men så bestemmer sig for at "naaaaaaarrj, de vil jo bare lege farlig gø- og bideleg" :shock::roll:

 

Jeg håber godt nok det bliver bedre med alderen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader dem også selv finde ud af det - har det sådan lidt: jamen hvis de andre ikke siger fra så lærer han jo heller ikke at kigge efter når deres grænser er nået

 

 

Det er faktisk lykkedes ham at gå i krig med hans onkel engang (sdan for alvor - første og eneste gang håber jeg):( Flash er jordens roligste, dejligste og venligste hund med en grænse der aldrig før er nået(ham der 110 % overbeviste mig om at det var af dén linie jeg ville have hund fra), men sammen: 3 tæver og 3 hanhunde, så skulle jason lige prøve at vise sig for flash foran tæverne (og du kan tro vi var flade af grin i starten, for vi vidste jo godt flash ikke lod sig provokere - har i hvert fald aldrig gjort det før - og jason så så komisk ud mens han gjorde sig til) og til sidst blev det for meget og de to gik på hinanden - vi skilte de ad og de prøvede at g på hinanden igen, så jeg holdt jason fast, så gik flash hen til nogle træer foran os, pissede op ad dem, sparkede bagud og så var han klar til at gå igen. Vi lod dem hilse i snor næste dag og der var intet.

Jeg har engang stoppet 2 hanhunde hver gang de kom op og toppes.. Med det resultat at den ene ikke kan døje synet af den anden. Vi kan ikke engang nævne den andens navn. SÅ knurrer den første. Vi har haft adfærdsfidus på dem, og der var intet at gøre.

Siden har jeg ladet dem klare sagerne selv. Jeg har aldrig oplevet at de har skadet hinanden.. Og de finder altid lynhurtigt ud af hvem der er stærkest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Sådan er Pero også!! :roll:

 

Og nogle gange, når de andre hunde siger fra ved at knurre, snappe eller blotte tænder, går Pero væk og snuser lidt i jorden, slikker sig om munden - hvorefter han vender frygteligt tilbage og begynder at gø ad dem. :roll: Det er én af yndlingslegene - gølegen - og jeg tror han først er i tvivl om, om de er sure på ham, men så bestemmer sig for at "naaaaaaarrj, de vil jo bare lege farlig gø- og bideleg" :shock::roll:

 

Jeg håber godt nok det bliver bedre med alderen!!

 

Årh det håber jeg godt nok også - fuld af selvtillid og ingen erfaring :roll: Mange af de hunde vi går ved redningshundene ved de har IKKE den tålmodighed - to tollere og en gammel lab. tollerhanden synes bare han skal DØ hvis de kommer nær hinanden (hvad sker der dog for tolleren? hannerne kan ikke klare hanner og tæven synes heller ikke om tæver og hanner behøver ikke komme nær jo mindre hun er i løbetid :roll:), tæven gr sin vej og hvis han nærmer sig alligevel så får han på en knap så venlig måde at vide at det er no go. Labradoren gider ikke han snuser og snapper også hvis han nærmer sig bagenden - den eneste af disse tre han holder sig fra er toller-hannen, tror han blev skræmt den dag han intetanende nærmede sig (jason var løs på vej mod figurant, men så så tolleren sidde midt i verden (de trænede lydighed i nærheden) og drejede omkring, tolleren blev siddende som den havde fået besked på, men da jason er ½ meter væk (jeg kalder og vifter med armene selvf. får at få hans opmærksomhed, men han har kun tolleren i hovedet)) springer han afsted efter jason der flygter - heldigvis er tolleren lydig og smækker i jorden da der bliver sagt dæk, men jason han har ikke nærmet sig den siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg har engang stoppet 2 hanhunde hver gang de kom op og toppes.. Med det resultat at den ene ikke kan døje synet af den anden. Vi kan ikke engang nævne den andens navn. SÅ knurrer den første. Vi har haft adfærdsfidus på dem, og der var intet at gøre.

Siden har jeg ladet dem klare sagerne selv. Jeg har aldrig oplevet at de har skadet hinanden.. Og de finder altid lynhurtigt ud af hvem der er stærkest.

 

Nu mødtes Flash og jason så kun dagen efter, men der var ikke noget hele dagen - vi var i tyskland og de stod på udstillingsbord ved siden af hinanden og de vimsede rundt og havde travlt med at holde øje med det hele, men var ret ligeglade med hinanden (det er altså sjovt at se hvor meget alle de hunde fra den opdrætter ligner hinanden i deres personlighed og temperament - hehe I hver situation jeg ser jason i, så tænker jeg, "hej flash", "hej isaac", "hej holly", "hej fanny" - kun moren kan jeg ikke se noget i fra ham og bedstemoren er der heller ikke noget af)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...