Gæst Lulu Skrevet April 22, 2011 Rapporter Share Skrevet April 22, 2011 Hej alle, jeg er ny her. Men jeg håber i kan svare mig på et spørgsmål eller evt give et godt råd til hvad jeg skal gøre.. Jeg har en lille sort/hvid papillion på 1 år. Hun har det problem at hun er utrolig dårlig til at få snor på når vi skal ud og gå med hende. Først løber hun rundt når vi siger hun skal sidde pænt for at få snor på. Derefter ligger hun sig ned på ryggen og "overgiver" sig, og begynder at tisse.. Hvilket vi jo synes er utrolig synd, da det jo er et klart tegn på at hun er bange.. Er der nogen der ved hvad man evt kan gøre i sådan en situation? Mvh Kristina og Lulu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Først, find grunden til hvorfor hun reagere sådan, i har enten gjort noget så hun er blevet bange eller oplevet noget på en gåtur... Går i med halsbånd eller sele? Har i prøvet en anden snor, eller halsbånd/snor? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lulu Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jamen vi har tænkt på om det evt har noget at gøre med at hun engang da hun var mindre fik en lille jakke, som hun synes var ubehagelig at have på.. og som måske idag har påvirket hende? Har har sele.. da vi mener at halsbånd ville være for ubehageligt at gå med.. Vi har to forskellige snorer.. Den ene er bare en hel normal snor som man bare lige kan tage om håndleddet, den anden er en line.. Men vi kan umiddelbart ikke helt finde ud af hvordan vi skal vænne hende af med det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst crthomsen Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Det lyder som om hun forbinder gåturen med noget ubehageligt. Måske kan I øve lidt med hende at snoren bare er i nærheden når der sker noget dejli. Vores hund var bange for loft ventillatoren dq hun flyttede ind her. Vi prøvede at forbinde den med noget godt, og hun fik f. eks sit mad tættere og tættere på den indtil hun vat tryg ved den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg ville tage en rigtig saftig god godbid og tage snoren, uden at have til sinde at skulle ud at gå, men kun som træning, og tage den tid det nu vil tage pr. Gang at øve det med hende, for at vise hende, at snoren er en god ting, og man får noget godt når man skal have den på:blink:, man kan også klikketræne hende, når hun yder den ønskede adfærd vedr. Snoren, og så klikke når hun gør det rigtige og en godbid eller legetøj hun ELSKER, men tålmodighed er alfa omega her....:5up: god arb, lyst:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Hvordan tager hun at få sele på, er der ingen problemer i det? Hvordan er jeres kropssprog når I giver hende linen på? Prøv evt. at sætte jer på hug, parallelt med hende, så jeres næser vender samme vej. Sådan så I ikke skal bøje jer ind over hende. Og sæt linen på sådan lidt bagfra-kommende, så hun ikke oplever en hånd komme fra oven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeg vil også sige masser af lækre godbidder og så starte stille, først ved bare at vise hende snoren og så senere klikke den på imens hun stopfodres med godbidder . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Det kunne også meget vel være, at det er selve situationen med at få snor på der er ubehagelig, og ikke selve gåturen hunden ikke ser frem til. Det lyder i hvert fald til som TS beskriver det, at det kun er situationen hvor snoren skal på. Prøv at sætte dig i hundens sted. Hvor mange gange større end den er vi som mennesker, og hvordan ser det ud fra dens perspektiv, når vi bøjer os indover for at give snor på? Det skal selvfølgelig gøres til en hyggelig ting at få snor på, så hvis godbidder er et hit, kan de snildt findes frem. Og så ville jeg nok sætte mig ned på bagdelen og kalde hunden til når man sidder ned. Derved er kropssproget ikke truende. Træn eventuelt det at få sele på op i små trin. Sådan at det trænes flere gange om dagen, hvor hunden blot kaldes til og får vist sele/snor (og får belønning). Når det ikke giver reaktion, kan næste skridt være at lægge sele løst henover ryggen og rose og belønne. Skridt for skridt til det ikke er forbundet med ubehag og usikkerhed at få udstyret på. Men det kan meget vel være, at det man kommer ned på gulvet, kan gøre hele forskellen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Bare for en sikkerheds skyld - tjek lige at selen ikke skaver i armhulerne, Motor begyndte at værgre sig ved at få sele på, det viste sig at det var fordi den havde skavet ham Har i prøvet at give hende halsbånd på? Og er det det samme? Hvilken model sele er det? Skal den trækkes ned over hovedet? For så vil en anden type måske hjælpe træningen i starten, f.eks. denne som er meget løs at få hovedet igennem: Hurtta Pro sele Sort Man kan også få seler som hunden træder ind i, så er man helt væk fra det med hovedet, som denne: BUddy-belt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts