Hop til indhold

Hjælp min hund gør helt vildt


bellas mor
 Share

Recommended Posts

nogen der har et forslag til hvordan jeg får hende til at stoppe med den dårlige vane inden naboer bliver trætte.

Bella er nu snart 6 md.hun er begyndt at gø, helt vildt

når nogle går forbi haven,jeg kalder hende ind og siger NEJ roser giver godbid,så farer hun ud og gør igen. ja og når vi går tur og hun ser en sort affaldsæk, hun er næsten ikke til at stoppe, når hun endelig stopper roser jeg og giver godbid, men straks er den der igen,

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Æv for det :(

 

HVIS det var Loke, og mig, tror jeg jeg ville være ude i haven med ham, og sige roligt nej når han gøede, give godbid når han holdt op - og fortsætte, fortsætte, fortsætte..... :roll: - Og håbe på det var det der skulle til :-D

 

Det må være fordi hun er lidt bange? Når du siger at hun også gør af en sort affaldssæk - det samme gør Loke hvis sådan en skræmmer ham. Så går vi hen til den og kigger på den og spiser nogle godbidder.

 

Er ikke så prof på det område, men det var mit svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en straf at kalde hunden ind når den gør (hvis det er i haven f.eks)

Aslan gøer også, jeg ved godt han kun er en hvalp osv osv, men hvis vi kunne stoppe det nu, istedet for når det er for sent.

 

Vi tænker lidt at hvis vi kalder ham ind når han gør, kan han så se det som at han lærer at gø NÅR han skal ind (f. eks til vinter). Hvis vi så har godbidder til at ligge ved døren eller et eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forslag vil være at være i haven hos hende og sørge for at undgå at hun gør. Nu ved jeg ikke hvor mange der går forbi jeres have, godt nok, men få hende til at forbinde forbipasserende med at holde sig i ro og gumle på noget el. lign.

Måske holde hende i snor i starten, så hun er lettere at 'styre'. Og når der går personer forbi, rose roligt og give hende noget sjovt at beskæftige sig med - men en rolig aktivitet. Eller bare give nogle godbidder, som hun skal bruge lidt tid på at tygge i. Give hende rolige kærtegn - altså ikke opfordre til stress på nogen måde

Det er i hvert fald en metode jeg selv kunne forestille mig ville virke - har aldrig prøvet den i praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Aslan Permanent beboer

 

ved ikke lige om det er svar til mig ? eller et spørsmål du stiller ?

for min hund ved godt når hun vil ind og døren er lukket, så giver hun bare et bjæf, som når hun vil ud og tisse, da gør hun ikke vildt,

det er ikke for at give hende straf, jeg indkalder hende til godbid, mere for at a lede hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en straf at kalde hunden ind når den gør (hvis det er i haven f.eks)

Aslan gøer også, jeg ved godt han kun er en hvalp osv osv, men hvis vi kunne stoppe det nu, istedet for når det er for sent.

 

Vi tænker lidt at hvis vi kalder ham ind når han gør, kan han så se det som at han lærer at gø NÅR han skal ind (f. eks til vinter). Hvis vi så har godbidder til at ligge ved døren eller et eller andet?

 

Vi kalder Oscar ind når han gør.... Eller går ud og siger "tak for det" og roser ham når han så er stille :)

 

Mht at lære ham at gø når han vil ind og ud. Så gjorde jeg det at jeg lærte Oscar at gø på kommando. Og da han var stabil i at ville ud når han skulle noget bad jeg ham om at halse inden jeg åbnede døren. Når han skulle ind, stod jeg med hånden på håndtaget og sagde "Halse" til ham og lukkede ham fluks ind når han gav lyd fra sig. Vi har glas i døren, så det var nemt at se ham og at han kunne se mine signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Aslan Permanent beboer

 

ved ikke lige om det er svar til mig ? eller et spørsmål du stiller ?

for min hund ved godt når hun vil ind og døren er lukket, så giver hun bare et bjæf, som når hun vil ud og tisse, da gør hun ikke vildt,

det er ikke for at give hende straf, jeg indkalder hende til godbid, mere for at a lede hende.

 

Det var nu mere et spørgsmål.

Undskyld at jeg blander mig i din tråd :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
nogen der har et forslag til hvordan jeg får hende til at stoppe med den dårlige vane inden naboer bliver trætte.

Bella er nu snart 6 md.hun er begyndt at gø, helt vildt

når nogle går forbi haven,jeg kalder hende ind og siger NEJ roser giver godbid,så farer hun ud og gør igen. ja og når vi går tur og hun ser en sort affaldsæk, hun er næsten ikke til at stoppe, når hun endelig stopper roser jeg og giver godbid, men straks er den der igen,

 

Det markerede: Jeg vil mene at du når du gør dette egentlig fortæller din hund at det er forkert den kommer ind til dig. Du giver hende en nej komando når hun er kommet ind til dig, er det korrekt tolket?

 

Jeg ville gøre som nogle af de andre skriver enten sige pænt tak eller nej og så rose den når den tier stille. Eller være i haven hos hunden og tag det i opstarten. Leg med den eller tilbyd den godbidder når der kommer nogle forbi og så ellers rose hvis den ikke gør. Forsøg at henlede hundens opmærksomhed på noget andet og sjovere end de forbipasserende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en høj hæk og jeg kan ikke altid se når nogle kommer lidt langt væk, men det kan Bella høre se gennem hækken, døren står også åben så hun kan gå ud og ind, så jeg kan desv, ikke altid forudse der kommer nogle , hun ligger sommetider ude og gnaver ben/sover,

sådan gør jeg. jeg siger nej -bella nej- kalder hende ind roser hende med godbider går en lille tur med hende ind i stuen, så er hun derefter klar til at løbe ud igen,

i aftes prøvede jeg at ha hende i snor til natte tisseriet,uden at gø. og holde døren lukket så hun ikke kunne løbe ude,:confused: men hun hygger sig jo ved at løbe frit rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har en høj hæk og jeg kan ikke altid se når nogle kommer lidt langt væk, men det kan Bella høre se gennem hækken, døren står også åben så hun kan gå ud og ind, så jeg kan desv, ikke altid forudse der kommer nogle , hun ligger sommetider ude og gnaver ben/sover,

sådan gør jeg. jeg siger nej -bella nej- kalder hende ind roser hende med godbider går en lille tur med hende ind i stuen, så er hun derefter klar til at løbe ud igen,

i aftes prøvede jeg at ha hende i snor til natte tisseriet,uden at gø. og holde døren lukket så hun ikke kunne løbe ude,:confused: men hun hygger sig jo ved at løbe frit rundt.

 

 

Det korte af det lange er, at vi ikke har nogen jordisk chance for at påvirke en hunds adfærd i rønsket retning uden at være sammen med den.

 

Ja, hun hygger sig i haven - og hvad så?

ELLER hyggger hun sig nu også?

 

Det Bella er ved at opbygge er en vagtfunktion, at hun synes det er hendes job at jage forbipasserende væk.

Denne funktion ligger meget stærk hos nogle hunde og tro mig: Den bliver ikke mindre intens med tiden!

 

Tværtimod kan hendes dagsorden blive at være i haven for at jage uvedkommende væk.

 

Derfor: Hvis du ønsker denne adfærd ikke skal udvikle sig må du handle på den.

Og du kan kun handle korrekt timingsmæssigt ved at være i haven sammen med Bella og aflede hende/stoppe hendes adfærd.

 

Det er nogle af de valg man må tage ind imellem :-)

 

Da vi flyttede hertil for snart ½ år siden begyndte Pelle at vise vogtningsadfærd og dette vil jeg absolut ikke have. Dels pga larmen men mindst lige så meget fordi jeg ikke vil have han opdyrker ubehag ved at se mennesker og hunde passere forbi vores grund.

Hunden har det bedst med at være afslappet overfor noget som er en almindelig del af dens hverdag.

Så jeg tog konsekvensen af det og var ude sammen med ham så jeg dels kunne nå at forudse situationerne dels aflede ham, når de opstod.

 

Lige før jeg påbegyndte dette indlæg var vi ude i haven og da kom en (dum) knægt kørende på knallert med en løs border collie løs efter sig (aldrig set før).

Denne hund reagerede Pelle voldsomt på i starten vi boede her, når den kom forbi. I dag blev han utilpas ved dens høje tempo mod ham, men var ikke mere urolig end at vi kunne stå og se den passere.

 

Denne virkning var ikke kommet, hvis han havde haft lov til vedblivende at hidse sig op over den og andre.

 

Så tænk på, at Bella bygger aversion op og at hun bliver "stærk" af at kunne jage forbipasserende væk.

Det er hvad hun oplever hun gør for de fjerner sig jo, når hun gør :-)

 

Man skal også have med i sine tanker at det en hund bliver passioneret for som hvalp, tager den med sig resten af livet og dette kan blive svært at aflære igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Bella bliver ved med at gø??? :roll: jeg syntes at ha prøvet alle gode råd jeg her har modtaget m.m. :?: når jeg sidder på terrassen, er jeg begyndt at ha hende i flrex linen så jeg kan trække hende til mig, når det bliver for meget med det gøen, hun ved godt det er forkert for hun lægger sig meget skræmt når jeg siger nej, eller løber ind i blomsterbed, men begynder igen med det samme, jeg tror hun er meget nervøs anlagt,:?: da hun også kan begynde hvis vi går tur og nogle kommmer mod os.

jeg har været lidt frustreret de sidste par dage. nu er hun også begyndt at gø inden døre, hvis hun kan høre nogen tale ude, prøver nu at sætte hende et kort øjeblik i transportkassen og siger fyy. går et kort øjeblik, og lader hende så komme ud igen, MEN er det forkert, ja hvad prøver man ikke for at få lidt ro. ( har ikke endnu) oplevet hun gøer meget når hun er alene hvad hun er rigtig god til uden at ødelægge noget,men Ja hun gør, håber på nogle flere GODE RÅD:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke få et godt råd af mig, men du kan få et, der har virket, hvor upædagogisk det end er. Vi har også en høj hæk og bagved den går folk og lufter hund, er på vej til bussen den korteste vej osv. Det syntes vores hvalp også lige skulle markeres med gø og halsen op. Vores svar var at ile ud i haven og fast og bestemt sige; NEJ. Vi har forlængst lært ham forskel på ja og nej, så han fattede ret hurtigt, at vi ikke gad hører på hans himlen op hver gang nogle gik forbi.

 

Jeps sikkert dybt upædagogisk og helt forkert i vore dage, men freden har sænket sig...før naboer og genboer fik et flip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke få et godt råd af mig, men du kan få et, der har virket, hvor upædagogisk det end er. Vi har også en høj hæk og bagved den går folk og lufter hund, er på vej til bussen den korteste vej osv. Det syntes vores hvalp også lige skulle markeres med gø og halsen op. Vores svar var at ile ud i haven og fast og bestemt sige; NEJ. Vi har forlængst lært ham forskel på ja og nej, så han fattede ret hurtigt, at vi ikke gad hører på hans himlen op hver gang nogle gik forbi.

 

Jeps sikkert dybt upædagogisk og helt forkert i vore dage, men freden har sænket sig...før naboer og genboer fik et flip.

 

 

Vi bruger også nej.

 

Aslan kommer med en nyse lyd inden han begynder at gø, så siger vi det er ok, og når han så holder en kort pause roser vi ham INDNE han begynder at nyse igen.

Han gør stadig, meeeeeeeeeeeen det fortager sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Forstår ikke rigtig hvad der er gået galt :confused: Bella forstår også både Ja og Nej men ikke i sammenhæng med at gø :megaked:hun stopper lige op for at få mere luft ind så gø hun igen, og nu hvor jeg er begyndt at lukke hende et kort øjeblik ind i transportkassen(hvad jeg ikke ved om er klogt)men så stopper hun,men når hun så bliver lukket ud skal hun lige gi et bjæf :?: Jeg syntes ellers hun har været nem indtil nu, men skal da love for tingene presser på, når vi går tur og nogle kommer mod os går hun helt op i det røde felt, rykker og slider og gør, i går blev det så meget at hun fik sig hevet ud af selen og løb,i modsat retning, indtil jeg vente ryggen til og gik modsat så kom hun, i dag mødte vi en med EN STOR hund jeg måtte løfte hende op, folk tror jo jeg banker hende sådan hyler hun, og NEJ, hun har ikke været udsat for noget der kan ha givet hende skræk, hun er glad og venlig, når nogle kommer til døre her hjemme,håber snart vi kan finde hundetræning så det måske kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ja Forstår ikke rigtig hvad der er gået galt :confused: Bella forstår også både Ja og Nej men ikke i sammenhæng med at gø :megaked:hun stopper lige op for at få mere luft ind så gø hun igen, og nu hvor jeg er begyndt at lukke hende et kort øjeblik ind i transportkassen(hvad jeg ikke ved om er klogt)men så stopper hun,men når hun så bliver lukket ud skal hun lige gi et bjæf :?: Jeg syntes ellers hun har været nem indtil nu, men skal da love for tingene presser på, når vi går tur og nogle kommer mod os går hun helt op i det røde felt, rykker og slider og gør, i går blev det så meget at hun fik sig hevet ud af selen og løb,i modsat retning, indtil jeg vente ryggen til og gik modsat så kom hun, i dag mødte vi en med EN STOR hund jeg måtte løfte hende op, folk tror jo jeg banker hende sådan hyler hun, og NEJ, hun har ikke været udsat for noget der kan ha givet hende skræk, hun er glad og venlig, når nogle kommer til døre her hjemme,håber snart vi kan finde hundetræning så det måske kan hjælpe.

 

Jeg synes du skal gå helt væk fra at putte hende i transportkassen. Og jeg synes heller ikke du skal fortælle hende 'nej' på den måde du har gjort.

 

Du skal huske, at hun har svært ved at håndtere det og har brug for din hjælp. Jeg tror hun, på gåturen, er nervøs for andre hunde og har brug for dig der også. Det er for meget for hende det hele, og et skarpt nej og en transportkasse hjælper hende derfor ikke.

 

Jeg håber der kommer nogle gode råd, for jeg har ikke selv haft samme problem.

 

Men jeg synes, at du skal gå ud i haven i korte perioder, hvor du er med. Resten af tiden må hun være inde. Når du er i haven skal du være rolig. Jeg ville holde mig langt væk fra stakittet de første mange gange - for at skabe afstand for bella til de forbipasserende. Du skal, mens du forholder dig roligt, holde øje og før Bella reagerer skal du stille og roligt få fat i hendes opmærksomhed og aflede hende. Hav derfor godbidder med. Efterhånden kan i formindske afstanden til de forbipasserende, men det mindste tegn på urolighed fra Bella skal du være opmærksom på. Gå ikke for hurtigt frem, Bella får success og gode oplevelser i forbindelse med ro, ikke uro.

 

Samme på gåturen. Skift fortov længe før du passerer andre - igen, Bella skal kunne håndtere det og have det godt med det hele tiden. Tag godbidder med, og giv hende en lille godbid hvis hun kigger på en anden hund langt væk og er rolig. Efter mange gange, og med Bella i ro, kan du langsomt formindske afstanden. Det vigtige er, at Bella hele tiden skal synes at det er en god ting og hun er rolig.

 

Mange hunde bryder sig ikke om at møde andre i snor, nogle viser det bare ikke så meget. Jeg tror de fleste voksne hunde har det lidt ubekvemt i sådan en situation. Bella har eventuelt fundet sig tvunget til at råbe op for at beskytte sig selv...

 

Hun har brug for dig til at synes, at det er en god ting at se nogle passere forbi haven og selv kunne gå forbi nogen på gaden, og ikke noget som hun skal reagere på eller beskytte 'haven' eller sig selv mod.

 

Som sagt, så har jeg ikke megen erfaring med dette, og andre har sikkert bedre råd. Jeg synes, at du skal læse bla ninjamors svar igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
  • 3 years later...
Gæst Rikkelkp

Jeg har lidt det samme problem med mine hunde, med det samme naboens hund er i deres have eller hvis der kommer nogen forbi vores hæk går de helt amok og løber frem og tilbage langs hækken mens de gør uafbrudt.. det er virkelig træls og jeg kan ikke få dem til at stoppe, hverken med hundekiks, legetøj eller andet.. samt så prøver den ældste af mine hunde at komme igennem lågen, hvilket hun har stor succes med, og så er hun desværre umulig at fange.. Hjælp!?

ps. undskyld jeg blander mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...