Hop til indhold

Farve / aftegning genetik?


Gæst Silke
 Share

Recommended Posts

Gæst Silke

Jeg interesserer mig en del for farver man kan få hunde i, og genetikken bag de farver.

 

Er jeg den eneste? Jeg syntes det kunne være sjovt hvis der var et sted herinde hvor man kunne henvende sådanne spørgsmål...

 

Jeg har fundet et par engelske/amerikanske sider og forummer som jeg syntes jeg har lært rigtig meget af, men det kunne nu altså være sjovt med et dansk indput.. :mrgreen:

 

 

Og her kommer det egentlige spørgsmål så -

Kan en black n' tan farvet hund også være sablet (som vist nok måske hedder zobel på dansk?)?

Link til indlæg
Del på andre sites

A-gen bestemmer mørke og lyse farver (aftegningen). Hvis hunden har et A-gen bliver sort/hvid (particolour) eller sort.. Hvis den har a-gen bliver hunden født mørk men skifter farve efterhånden og bliver lysere.

For at få en hund der er black and tan skal den have at fra både mor og far.. at er det mest recessive allel i a serien.

hvis det ene gen er at og det andet er ay , vil hundene blive zobel/sable.

Altså A+ay og A+at vil give sorte hunde.ay at og ay,ay giver zobel... at,at giver black/tan.

 

Forstår du hvad jeg mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det det er også sådan jeg forestiller mig det - tak for det uddybende svar :-D

 

Det er bare fordi min black n' tan pige har så mange sorte hår i hendes tan ved halsen og det undre mig egentlig lidt.

Samtidig skal det tilføjes at hun har en sort maske. Måske er det den der fader ud i hendes tan :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke et billede af hende du kan sætte ind?

E allelet er det der bestemmer mørk pigment (chokolade og sort)

Em er det mest dominante og det fordeler pigmentet der hvor A siger det skal være.. Em er også det allel der bestemmer at hunden skal have maske.. En sort hund med Em vil også have maske.. vi kan bare ikke se den.. Kun i de zoble og black/tan hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Undskyld jeg lige blander mig... Men nu bliver jeg så lidt nysgerrig.. Hvad kaldes farvekoden/farven så på min mops? hun bliver bare kaldt fawn, men har også sort maske? Der er billede af hende under "vis os din perle"

Link til indlæg
Del på andre sites

Bland dig bare - genetik ER nemlig spændende :-D

 

 

Hmm jeg har lige taget et par billeder af hendes hals hehe.. det krævede et par godbidder.. håber ikke det er for stort..

 

Nickitan.jpg

 

 

På hendes ben har hun slet ingen sorte hår - kun helt klar tanfarve

Link til indlæg
Del på andre sites

E allelet er det der bestemmer mørk pigment (chokolade og sort)

Der er jeg ikke helt med... :oops: Jeg troede faktisk at chokolade sad på B allelet

 

 

Hvad kaldes farvekoden/farven så på min mops?

 

Jeg er ikke helt sikker på hvad man genetisk kalder en mops.. så vil hellere undlade at bevæge mig ind på det område.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg lige blander mig... Men nu bliver jeg så lidt nysgerrig.. Hvad kaldes farvekoden/farven så på min mops? hun bliver bare kaldt fawn, men har også sort maske? Der er billede af hende under "vis os din perle"

Farvekoden på en fawn mops må være :

AyAy BB C- DD eMeM

AYAy giver en zobel hund (A-allel er så at sige grundfarven..den vi starter med)

BB fortæller os at der er sort i det fawn(B allel bestemmer det sorte i pels og næseområdet. Hvis den havde brun snude ville allelet være bb

C påvirker farven i det lyse pigment.. ( C giver farver fra dybrød over creme til hvid)

DD påvirker farven i de mørke områder (D er også det allel der hjælper med at give mørke øjne og sort næse)

eMeM giver det mørke pigment.. og bestemmer at mopsen har maske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg ikke helt med... :oops: Jeg troede faktisk at chokolade sad på B allelelet

Ja det gør det også.. E-allelet bestemmer om der produceres farvestof og hvor meget (om hunden skal blive hvid-gul-brun-sort).. og B bestemmer tætheden af farvekornene i pelsen..

For at hunden skal blive chokolade skal den have bb (b fra mor og b fra far) medmindre hunden får ee fra forældrene.. Så bliver den lys med brun næse.. bb eE giver brun og bb EE giver brun, mens bb ee giver en lys hund med brun snude

Men man kan ikke bare sige sådan og sådan.. Allelerne griber ind i hinanden og ændrer farverne alt efter om de er dominante eller recessive.. Bedst som man tror nu har man fundet en hund med lige det allel man mangler og kan forudsige hvalpenes farve.. Så ligger der noget recessivt og vupti kommer der en helt anden farve..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Farvekoden på en fawn mops må være :

AyAy BB C- DD eMeM

AYAy giver en zobel hund (A-allel er så at sige grundfarven..den vi starter med)

BB fortæller os at der er sort i det fawn(B allel bestemmer det sorte i pels og næseområdet. Hvis den havde brun snude ville allelet være bb

C påvirker farven i det lyse pigment.. ( C giver farver fra dybrød over creme til hvid)

DD påvirker farven i de mørke områder (D er også det allel der hjælper med at give mørke øjne og sort næse)

eMeM giver det mørke pigment.. og bestemmer at mopsen har maske.

 

Ok ikke at jeg fattede en hat af hvad du sagde... Men klogt lyder det... :lol:

Men det er nu meget sjovt at have på skrift. Det er vel også noget man skal bruge når hun engang skal have hvalpe ik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...