Hop til indhold

Navlebrok :O

Gæst Tom-Mie
 Share

Recommended Posts

Gæst Tom-Mie

Vi var ved dyrlægen igår bare for at få tjekket nogle sår, som han har fået nogle piller og gelé creme vi skal smøre på. Så det skulle gerne snart være væk :-)

Men nok om det.. Da vi var ved dyrlægen igår fortæller han os så at han har navlebrok og at vi skal tage kontakt til dem vi har købt ham ved, da dyrlægen fortæller at det er opdrætter der skal betale udgifterne for en operation.

Det har vi gjort og de begyndte at svine os til, og bla, bla, bla.. :hmm:

Er der nogle af jer der har nogle idéer til hvad vi kan gøre?

Dyrlægen siger at når han er ti måneder så kan han risikere at få tarmslyng og det vil jeg hverken byde os eller min hund :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Hvor slem er navlebrokken ??

Vores den ene flatcoated har også en navlebrok, men den er ret lille og ubetydelig og han lever fint med den på nu 4 år. Den er på str. med en ferskensten (lidt mindre måske) og dyrlægen sagde da han var hvalp at vi skulle se tiden an, men at han ikke mente der var grund til at gøre noget ved den pga. str.

Så hvis den er meget lille, ville jeg se tiden an, hør evt. hvad en anden dyrlæge siger til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville også slå lidt koldt vand i blodet i forhold til, om det rent faktisk skal opereres. Problemet, som jeg ser det, med dyrlæger er ofte, at de har en vare, de er interesseret i at sælge, når de foreslår en operation.

Hvorfor er jeres opdrætter blevet sur i situationen? Har det været en forkert måde I har henvendt jer på? Og hvad består uenigheden reelt i? Om de har et ansvar eller hvor meget de i så fald skal betale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie

Navlebrokken er ikke så slem og på størrelse med en vindrue.

Dyrlægen sagde ikke noget med at vi skulle vente og se tiden an, så på en måde vil jeg heller få den operation nu end at jeg skal vente indtil han får tarmslyng? :hmm:

Indtil videre mangler han hverken appetit, han her lige så glad og legesyg som han altid har været. Han er et halvt år (6 måneder)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie

Jeg ved ikke hvorfor opdrætteren er blevet så sur. Man han siger at den er blevet sundheds tjekket inden vi fik ham og at der ikke var noget galt med den??

Men vi har jo bare sagt til dem hvad dyrlægen siger.

De sagde at de ville ringe tilbage sidst på eftermiddagen?

Vi har ikke sagt det på en ond eller sur måde overhovedet, vi ringede dem bare op og fortalte dem situtationen. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom han er så ung (hvilken race er det?), så er der stadig mulighed for, at det kan lukke sig uden problemer. I kan selv hjælpe til, ved at presse den på plads, og så kan bugmuskulaturen med en vis sandsynlighed godt trække sig sammen og holde den inde.

Har aldrig før hørt, at navlebrok giver tarmslyng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie

Det er en berner sennen, Han hund..

Okay? Skal vi så bare trykke på den? :-)

Han sagde at når han omkring blev 10 måneder gammel, så kunne den lukke sig inde i tarmen og give tarmslyng? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også solgt en hvalp med en lille navlebrok. Brokken var på størrelse med en ært, så min dyrlæge ville ikke skrive den i sundhedsattesten fordi hun vurderede den til at være ligegyldig og aldrig blive et problem for hvalpen. -jeg oplyste selv nye hvalpekøbere herom da de hentede hvalpen

-ved sundhedseftersyn da hvalpen var 12 uger gammel og hos nye ejere, fandt ny dyrlæge navlebrokken og så var jeg pludselig verdens mest uansvarlige opdrætter fordi jeg solgt dem en syg hvalp og hunden ville dø af det ene og det andet fordi den havde en lille navlebrok. -og jeg skulle i øvrigt betale operation af den lille ært...

Hunden er nu 2 år og lever stadig i bedste velgående. -og er ikke blevet opereret. navlebrokken er stadig som en lille ært, og jeg er ikke længere verdens mest uansvarlige opdrætter efter jeg bad dem om at ringe til min egen dyrlæge og i øvrigt få en 2nd opinion på den navlebrok hos uvildig dyrlæge. -som i øvrigt gav min dyrlæge ret....

-Havde hunden været syg eller brokken til gene, så havde jeg betalt for brokoperation, no question asked, men operation er ikke altid løsningen, heller ikke selv om dyrlægen siger det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han sagde at når han omkring blev 10 måneder gammel, så kunne den lukke sig inde i tarmen og give tarmslyng? :hmm:

Hvis den er blød og den kan trykkes på plads, så ja - gør det. Gentagne gange. Det kan snildt løse det. Det har jeg selv prøvet og kender mange, der er kommet over problemet på den led.

Har som sagt aldrig tidligere hørt, at det skulle kunne give tarmslyng. Og sad og googlede lidt på det, da jeg så det var postulatet I var blevet mødt med. Her finder jeg heller ikke noget, der påpeger, at det kan give tarmslyng.

Hvad der selvfølgelig kan være problematisk er, at navlebrok er en udposning af tarme og net, som selvfølgelig er lidt mere udsatte end hvis de ligger bag bugmuskulaturen. Plus det kan risikere at give noget betændelsestilstand, hvis det går galt.

Men forsøg at sætte den på plads selv, og så vent nogle måneder mere og se om det ikke retter sig. For mig at se, er der ingen grund til at udsætte en hvalp for en operation, der sandsynligvis er ligegyldig.

Og hvis I er i tvivl, så få et par andre dyrlægers mening. Må dog indrømme at jeg ofte er meget skeptisk overfor diverse dyrlægers udmelding. Har fundet mig et par stykker, som jeg ved ikke foreslår unødvendige behandlinger. Men har prøvet alt for mange, der finder på lidt for mange ting, der bør behandles. Hvilket har vist sig unødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En berner med en navlebrok på størrelse med en vindrue...

Jeg ville ikke engang gide bekymre mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie

Ja det har jeg hørt mange sige, at man skal lade andre kigge på det og at dyrlægerne kun siger det fordi de kan se penge i det..

Den er hård at røre ved? Men nej, vi vil heller ikke betale eller få flere problemer med opdrætter hvis operationen er unødvendig.

Syntes bare det er en svær situation at stå i da det er ens lille "søn" og man kun vil den det bedste. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie
En berner med en navlebrok på størrelse med en vindrue...

Jeg ville ikke engang gide bekymre mig...

Haha nej, okay :-)

Tak for hjælpen. Man bliver bare lidt bekymret når man får den besked af en dyrlæge og man ikke selv ved så meget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tom-Mie
:hmm:Må jeg også blande mig lidt?

Du skal ikke presse brokket ind, men læg ham på ryggen og nus og masser ham blidt på maven og mest på brokket. Når han ligger på ryggen glider brokket nærmest ind af sig selv og "brokrevnen" får mulighed for at lukke sig.

Jeg synes at det er alt for voldsomt at snakke om operation når brokket ikke er større og hunden ikke er ældre. Ingen operationer er ufarlige og din hund skal i narkose for at blive brok-opereret. Jeg synes at I skal se tiden an og se om ikke brokket selv falder / glider på plads, når I får lagt ham nok gange på ryggen.

Pøj pøj med det :-)

Ja self må du da blande dig :-D

Okay, det lyder også som en god idé, det tror jeg vi vil prøve når han har fået aftensmad :-)

Syntes heller ikke selv at jeg vil udsætte ham for en operation, hvis den er fuldstændig unødvendig..

Mange tak for hjælpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ilovedogs

Jeg har 2 tæver som har haft navlebrok fra fødslen, og ingen af dem virker generet af det, dyrlægen siger det ser fint ud, og at jeg ikke skal bekymre mig.

Så jeg vil også sige du skal slå koldt vand i blodet, det er altså ikke sikkert at det bliver nødvendigt med en operation;-)

Link til indlæg
Del på andre sites