Hop til indhold

I stue med hundelem eller baggang?

Gæst squashbuddy
 Share

Recommended Posts

Gæst squashbuddy

Hej!

Da det er første gang vi har hund vil jeg høre om i rutinerede hundeelskere kunne hjælpe mig.

Humlen er at nu hvor vores dejlige coton de tulear/lhasa apso blanding (som vi kalder colhaps) nu har været ved os en lille uge, den er faldet godt til og alt er som det skal være :banan:

Nu vil vi så bruge de næste 3 uger på at træne hende i at være alene hjemme, så det ikke kommer som alt for stort et chok når mor og far pludselig skal på arbejde igen.

men efterhånden har jeg læst så meget om hvilket rum hun skal være i at jeg er blevet i tvivl om det. Der er 2 muligheder.

Mulighed 1: En baggang med ca. 8 kvm gulvareal.

Fordele: Efter hvad jeg har læst føler en del hunde sig mere trygge i mindre rum når de er alene.

Ulemper: Der er et oliefyr som larmer en del ca. 1 gang i timen. Hun er stort set aldrig i denne gang, kun når vi går igennem den for at gå en tur.

Mulighed 2: I stuen hvor der er ca. 40 kvm gulvareal.

Fordele: Her opholder hun sig det meste af tiden og er vant til rummet. Når vi er hjemme elsker hun at løbe rundt og lege med sig selv (og os) og nyder pladsen. Vi kan sætte en hundelem i terrassedøren så hun har adgang til en indhegnet have mens vi er på arbejde.

Ulemper: Alt den plads kan måske virke forvirrende. Jeg ved ikke hvorvidt det er en god ide at hun kan løbe ud og ind når vi ikke er der.

Grunden til at jeg er i tvivl er at jeg nogle steder har læst at det er bedst med et lille rum, andre steder står der at det er bedst med et sted hvor hun opholder sig meget i forvejen og derved er tryg ved rummet.

En sidste detalje, når hun bliver træt om aftenen og vi er i sofaen bjæffer hun en smule og prøver på at hoppe op til os. Når vi så tager hende op sover hun med det samme og efterfølgende putter vi hende i kurven hvor hun sover videre uden problemer. Det er besluttet at hun gerne må være i sofaen da hun ikke fælder og jeg vil tro at hun selv kan hoppe derop om 2-3 uger. Da hun elsker at ligge i sofaen tror jeg derfor også hun kunne have meget glæde af den når hun er alene. :hmm:

I må undskylde den lange smøre som dette pludselig blev :roll: men håber I vil komme med råd og hvilke erfaringer I selv har :-)

Tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

afgjort stuen, et rum hunden føler sig tryg ved er altid det bedste, jeg ville også lade hunden gå ud og ind, hvis atså hundens udeareal er sådan placeret at man ikke fra gaden kan se derind, dvs der skal være rimelig ro og ingen adgang for fremmede medens i ikke er hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst squashbuddy

Tusind tak for jeres svar :-D

Så bliver det helt sikkert stuen!

Angående hundelemmen så bor vi på landet i en lille "koloni" af 4 huse, vores have er indhegnet af hæk + hegn og arealet rundt om vores have er 2 haver som tilhører de andre naboer. Derfor vil der ikke komme folk gående eller kørende forbi som ikke er vores naboer.

Så tror jeg skal have fat på en hundelem og en glarmester som kan skære i glas :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også vælge løsning nr.2 med hundelem :5up:

Har selv hundelem og det gør bare alene hjemme træningen så meget lettere.

Der er et eller andet der gør hunden tryg, når den kan komme udenfor.Sådan har det i hvert fald været hos mig - alle gangene (4 hunde)

Og når i nu bor på landet er det jo oplagt = der kommer ikke så mange folk rendende, som de kan stå og gø af mm.

Link til indlæg
Del på andre sites