Gæst Peaches Skrevet Juli 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2011 Så er den gal med Indy igen. Eller, den er nok nærmere gal med os, så derfor søger jeg endnu engang råd herinde. Vores labradorhvalp Indy er nu 17 uger gammel. Han er en værre slyngel. Han elsker at snige sig op i møblerne, hugge vores ting og gnave i møblerne (grrr!). Jeg kan forstå på andre at det er helt normal hvalpeadfærd, så jeg går bare og håber det går over snart. Men han forskelsbehandler også. Min kæreste og jeg har hele vejen forsøgt at behandle Indy ens, lave lige mange ting med ham, skiftes til at træne, gå tur, fodre osv. Men mig vil bare han ikke lystre på samme måde som han gør med min kæreste. Han bider mig ret hårdt, forsøger at stjæle min mad (aldrig min kærestes), snapper efter mit ansigt hvis jeg ligger på sofaen, flår mit tøj i stykker osv. Alt sammen ting han ikke gør ved min kæreste. Af og til bliver han helt vild og torpederer mig, som han ville gøre med en anden labrador i vild leg. Det er ret voldsomt og jeg har grimme sår og gule mærker på lårene efterhånden. Hvis Indy skal til at angribe mig, kan min kæreste bare rejse sig, og Indy trækker sig tilbage. Men jeg, derimod, kan ikke få ham til at stoppe uanset hvad. Vores hundetræner har anbefalet mig at ignorere ham, når han bider, men det virker ikke rigtigt. Han finder bare et andet sted at bide mig. Det skal lige siges, at han selvfølgelig ikke er sådan 100% af tiden. Jeg kan sagtens gå tur med ham, træne ham osv. Men hvis han først er i det humør, er han helt ustyrlig. Det gør mig ked af det, for jeg kan overhovedet ikke lege med ham, og selv træningen hidser ham af og til for meget op. Jeg håber nogen herinde har lidt gode råd. /Charlotte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Er du konsekvent? Det at han er så vild kunne være fordi han keder sig og/eller er blevet kørt op. Det synes jeg at jeg er, men noget kunne tyde på at jeg tager fejl. Jeg tror ikke han keder sig. Måske han bliver kørt op, men problemet er lidt, at min kæreste godt kan lege med ham, nusse med ham osv., mens han bider og bliver meget voldsomt, hvis jeg gør det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Vi har golden retriver hvalp på knap 13 uger . Det er også tydligt hun har mest respekt for min mand. Ikke fordi Freja overhovdet er som jeres overfor mig -jeg skal bare være meget mere konsekvent:damn: og det er jeg så - men lidt uretfærdigt:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Måske du er for kedelig, og der derfor skal "prøves grænser af", så det kunne blive mere spændende? Da Mikkel var lille, og han blev kørt op eller for vild, så ignorerede jeg ham og tog ham med ind i soveværelset, der var møgkedeligt for en hund, og rullede gardinet ned, så der ligesom ikke var nogle forstyrrende elementer. Så satte jeg mig ved ham eller holdt ham og begyndte at nusse/massere ham, så han blev helt salig og faldt til ro. Det hjalp rigtig meget og han forbandt hurtigt det at blive nusset med noget rart Samtidig med at jeg lærte hvor HANS grænser var, i forhold til det med at blive vild. Måske jeg er for kedelig, men jeg ved ikke helt hvordan jeg holder op med at være det så. Hver gang jeg forsøger at lege med ham, går han helt amok. Jeg har prøvet det med at holde og nusse ham, for at få ham til at falde ned, men det har ikke virket endnu. Hvis jeg forsøger at holde ham, bliver han bare endnu mere opsat på at bide mig eller hive mit tøj i stykker. Min kæreste, derimod, kan sagtens sidde og nusse med ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Vi har golden retriver hvalp på knap 13 uger .Det er også tydligt hun har mest respekt for min mand. Ikke fordi Freja overhovdet er som jeres overfor mig -jeg skal bare være meget mere konsekvent:damn: og det er jeg så - men lidt uretfærdigt:hmm: Ååh men hvordan mere konsekvent? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 joe feks .. når jeg er i køkken og laver mad vil Freja ligge lige ved komfur for det første syntes jeg det lidt farligt -og der er ikke meget plads . men bare 50 cm væk har hun godt 1 m at ligge på.Tænker jo også på hun bliver stor. Jeg må mange gange bede hende om at flytte sig og på ''plads'' selv med godbidder lister hun tilbage . Freja kan så godt finde på at hente legetøj som om hun vil sige ''må jeg så ikke godt moar ?'' På gå ture ''støvsuger ''alt op :hmm:og min mand siger blot spyt ud ved mig forsøger hun at stikke af og vil ikke lukke mund op eller spytte ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 herhjemme er det lige omvendt... Dexter er helt umulig overfor Olivier, bider ham mere osv.. Men tilgengael er det altsaa ogsaa Olivier der hyles mest over hvis han gaar f.eks. Herhjemme skyldes det at Olivier ikke er naer saa konsekvent som jeg er. Derer ingen graa zone hos mig, og traeder Dexter over graensen saa stopper jeg legen eller hvad vi laver... Hvorimod Olivier f.eks. godt kan blive ved at lege selvom Dexter har bidt ham fordi han var for vild.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Tak for svarene. Jeg må nok prøve at være mere konsekvent så, og håbe det løser problemet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Tak for svarene. Jeg må nok prøve at være mere konsekvent så, og håbe det løser problemet. Bliver altid både nysgerrig og forbeholden, når jeg hører det ord. Hvad ligger du i ordet konsekvens? Hvis det blot er et spørgsmål om, at I i hjemmet sørger for, at I har samme regler for samme signaler, så er jeg helt ombord. Men hvis det betyder at sætte foden i jorden og vise hvem der bestemmer, så er jeg ikke med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Bliver altid både nysgerrig og forbeholden, når jeg hører det ord. Hvad ligger du i ordet konsekvens? Hvis det blot er et spørgsmål om, at I i hjemmet sørger for, at I har samme regler for samme signaler, så er jeg helt ombord. Men hvis det betyder at sætte foden i jorden og vise hvem der bestemmer, så er jeg ikke med. Det var mest det første jeg mente, selv om jeg synes vi har prøvet på det hele tiden. Men jeg er også selv som regel lidt i tvivl om, hvad det skal betyde. Det var derfor jeg spurgte, hvad de andre lagde i ordet. Men du mener altså ikke det er smart, at vise hvem der bestemmer? Eller misforstår jeg? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2011 Ja jeg synes ogsaa at du skal huske at konsekvent ikke betyder at vaere haard... Med konsekvent mener jeg ogsaa at hvis du har en regel saa bliver denne overholdt... Det vil sige f.eks. naar jeg lufter Dexter skal han sidde foer vi krydser vejen og det SKAL han bare, og han goer det hver gang uden at blive bedt, men han goer det ikke af sig selv naar Olivier lufter ham fordi han krydser vejen nogengange uden at gennemfoere "reglen".. Altsaa du skal opfoere dig saa din hund altid ved "hvor den har dig" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2011 Ja jeg synes ogsaa at du skal huske at konsekvent ikke betyder at vaere haard... Med konsekvent mener jeg ogsaa at hvis du har en regel saa bliver denne overholdt... Det vil sige f.eks. naar jeg lufter Dexter skal han sidde foer vi krydser vejen og det SKAL han bare, og han goer det hver gang uden at blive bedt, men han goer det ikke af sig selv naar Olivier lufter ham fordi han krydser vejen nogengange uden at gennemfoere "reglen".. Altsaa du skal opfoere dig saa din hund altid ved "hvor den har dig" Jeg har bestemt ingen planer om at være hård Ja, det er den slags konsekvens jeg taler om, at vi ikke reagerer forskelligt på hans slyngelstreger. Jeg synes vi har prøvet på det hele tiden, men noget må der da være gået galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juli 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2011 Noget af det vigtigste overfor sådan en hund er kropssprog. Hvad vi siger og bruger af ord er i princippet underordnet. Vi kommunikerer mest effektivt med hunden, når vi sørger for at være tydelige i vores kropssprog. Det kan være der noget af forskellen ligger. Men det er jo selvfølgelig blot gætværk, når man ikke har set tingene udfolde sig. Her hjemme var der også problemer med den yngste, der ikke agerede ens overfor kæresten og mig, da hun var hvalp. Generelt hører hun mindre efter ham, men det skal ses alene i det faktum, at jeg er den eneste der er konsekvent i mine udmeldinger og sørger for, at det for hundene kan betale sig at vælge mig til og vælge andre forstyrrelser fra. Da hun var hvalp stod der naturligvis hvalpebideri meget højt på dagsordenen. Min kæreste formåede vist aldrig at få hende til at holde op, da hans kropssprog og lyde i stedet animerede hende til at fortsætte og sætte det op i et højere gear. Prøv at se situationerne fra hundens sort/hvide perspektiv, og se om du ikke der kan få øje på, hvad det er I gør forskelligt, og hvorfor din kæreste har lettere ved at trænge i gennem end du har. Du kan måske endda videofilme det ved lejlighed, så det er lettere for dig at se, hvordan du agerer i de forskellige situationer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2011 Noget af det vigtigste overfor sådan en hund er kropssprog. Hvad vi siger og bruger af ord er i princippet underordnet. Vi kommunikerer mest effektivt med hunden, når vi sørger for at være tydelige i vores kropssprog. Det kan være der noget af forskellen ligger. Men det er jo selvfølgelig blot gætværk, når man ikke har set tingene udfolde sig. Her hjemme var der også problemer med den yngste, der ikke agerede ens overfor kæresten og mig, da hun var hvalp. Generelt hører hun mindre efter ham, men det skal ses alene i det faktum, at jeg er den eneste der er konsekvent i mine udmeldinger og sørger for, at det for hundene kan betale sig at vælge mig til og vælge andre forstyrrelser fra. Da hun var hvalp stod der naturligvis hvalpebideri meget højt på dagsordenen. Min kæreste formåede vist aldrig at få hende til at holde op, da hans kropssprog og lyde i stedet animerede hende til at fortsætte og sætte det op i et højere gear. Prøv at se situationerne fra hundens sort/hvide perspektiv, og se om du ikke der kan få øje på, hvad det er I gør forskelligt, og hvorfor din kæreste har lettere ved at trænge i gennem end du har. Du kan måske endda videofilme det ved lejlighed, så det er lettere for dig at se, hvordan du agerer i de forskellige situationer. Tusind tak for dit indlæg. Jeg tror måske du har fat i noget af det rigtige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret Juli 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2011 Her er konsekvens heller kke at være hård -skæld ud eller trappe i jord . Men at gentage og gentage og belønne med go bid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juli 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2011 Her er konsekvens heller kke at være hård -skæld ud eller trappe i jord .Men at gentage og gentage og belønne med go bid. Ja selvfølgelig. Jeg håber virkelig ikke I alle tror jeg med konsekvens mener at være led mod hvalpen, for det gør jeg bestemt ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret Juli 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2011 herhjemme er det lige omvendt... Dexter er helt umulig overfor Olivier, bider ham mere osv.. Men tilgengael er det altsaa ogsaa Olivier der hyles mest over hvis han gaar f.eks. Herhjemme skyldes det at Olivier ikke er naer saa konsekvent som jeg er. Derer ingen graa zone hos mig, og traeder Dexter over graensen saa stopper jeg legen eller hvad vi laver... Hvorimod Olivier f.eks. godt kan blive ved at lege selvom Dexter har bidt ham fordi han var for vild.. Her er det det samme, vi har en 12 uger gammel Toller tæve og nogle gange kan min kæreste Henrik bare ikke få hende til at falde til ro og hun napper ham helt vildt , det er lige som om hun bare skal bøvle med ham lige gyldigt hvad han gør. Mens jeg godt kan stoppe hende når hun bliver for ophidset. Men jeg har så også fra dag 1 gjort det at hvis hun ikke stopper med at nappe når jeg har sagt nej max 2 gange så sætter jeg hende ned og giver hende ingen kontakt. Det prøver Henrik så på nu, men det virker klart ikke så godt fordi han ikke har gjort det fra starten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret Juli 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2011 Ja selvfølgelig. Jeg håber virkelig ikke I alle tror jeg med konsekvens mener at være led mod hvalpen, for det gør jeg bestemt ikke. Nej ordet konsekvent forbindes desværre af mange med at så er man hård. Men konsekvent betyder jo bare at man gør præcist det samme i den pågældende situation hver gang. Altså at ros og ris falder på samme sted og med samme intensitet hver gang. Jeg behøver meget sjældent at hæve stemmen over for mine dyr og pga af det så ved de også at hvis mor en sjældent gang hæver stemmen så er grænsen virkelig nået. Hvor imod folk som ofte hæver stemmen overfor dyr tit oplever at de må gør det mere og mere, tit fordi dyret vender sig til det. Hos både hunde og heste aflæser de mere din mimik og kropssprog end din stemme så det er vigtigere at man har en leders mimik og kropsholdning (ikke truende) end hvor højt man kan brøle eller hvor stærk man fysisk er:5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts